2007-04-11

Konfigurera Tomcat

Bah, hur svårt kan det va, att via en webbserver på en maskin lägga upp en katalog med katalogbläddring tillåten från en nätverksdisk? Först trodde jag att jag skulle behöva göra det i Apache, gick som en dans när man förstått att Apachetjänsten då ska startas av ett användarkonto med nätverksåtkomst, dvs inte SYSTEM-kontot. Sen verkade det som om jag skulle göra det på en maskin med IIS - alltså bara att skapa ett nytt virtual directory. Enkelt. Men nej, det var en labbserver, så det var principiellt fel att använda den - mkt bättre att släppa lös mig på en produktionsserver. Den hade bara Tomcat, så då fick man lära sig hur man konfigurerar upp den. Exempelvis kunde man inte ha "U:\myDirectory" som sökväg för den context man vill lägga upp, utan måste använda UNC-sökvägen file:////myserver/bluttan/blä/myDirectory, så till slut gick det, på min egen maskin. Samma inställningar på produktionsservern funka ej. Tjohej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar