2007-09-03

Styra Google?

Är det nån som vet hur Google funkar? IKEAs kundtjänst i Belgien får ibland mail från Holländska kunder, och vice versa. En teori jag har är att om man googlar kan man om man är oförsiktig hamna på fel lands site. Sökningen "ikea vraag bestelling" leder till båda ländernas sidor för att skicka en förfrågan på en order med vilken google man än söker, och om man söker på hela nätet, eller på sidor skrivna på holländska. Däremot får man ingen träff om man söker på sidor från Nederländerna eller från Belgien. Kan man metatagga sidor så Google anser att de kommer från ett speciellt land?

4 kommentarer:

  1. Tror inte det.

    There is no standard list of META properties, so authors may define whatever metadata they like. Some search engines use keywords and description properties, giving extra weight to a document's keywords and providing its description with the link to the document.

    Google är "rätt" kända för att vara hemliga med sin indexering och ranking. Deras hjälpsidor innehöll (vad jag kunde se) ingenting som gav någon vägledning. Bästa utvägen verkar vara utnyttja META Description och lägga landet däri.

    Nackdelen med att ha landspecifika siter bara innehålla redirects till .com-siten, antar jag...

    SvaraRadera
  2. Man kan iallafall få lite hjälp av Google Webmaster Tools - https://www.google.com/webmasters/tools/ - och vill man lägga upp en sitemap där så finns instruktioner här (man lägger alltså in sin site-feed-address): http://bloggerstatusforreal.blogspot.com/2006/05/adding-google-sitemap-to-your-blog.html

    SvaraRadera
  3. Hmm, när man vill få snygg statistik i Google Analytics så blir ju kommentarerna lite utanför, för nu är jag inte på badtastecambodia.blogspot.com utan på https://www.blogger.com/comment.g?blogID=25069951&postID=7241106016348147125 - och var hamnar jag när jag trycker publicera din kommentar?

    SvaraRadera
  4. Jag hamnar såklart på samma ställe. https://www.blogger.com/comment.g?blogID=25069951 identifierar alltså min blogg, undra hur den sidan ser ut?

    SvaraRadera