2007-10-05

33 1/3

Sköna siffror, 33 1/3. Jag är av den bestämda uppfattningen att våra gamla burkar gav oss denna mängd läskeblask - Filip kommer säkert att bestrida detta med fakta - och att med den nya designen som sluttar lite i toppen och har ett mindre lock blev vi lurade på dendär tredjedels centilitern. 33 1/3, så snabbt ska ett album snurra - inte nått jädra 52-spinn eller vad man nu har i bilens mp3-stereo. Marxman gav oss dessutom ett album med det sköna namnet 33 1/3 revolutions per minute - inte helt lätt att hitta på DC eller PirateBay. Hur kunde jag köpa det på CD? En motsägelse om något. Och idag fyller jag det - ett av tre ben i graven, men vilket? Efter en brutal sladdhärva bestämde jag mig för att fira detta genom att beställa ett par lurar som passar min executive pimp style mobil.

Nej nu ska vi fakturera ända in i kaklet! Eller ska man ta 16.10-tåget? ...

2 kommentarer:

  1. Jag önskar jag kunde, men det kan jag alltså inte. Vad jag däremot kan berätta är att anledningen till att toppen är "necked-in" har inte med innehållet att göra utan med emballaget, dvs. det går åt mindre aluminium då och aluminium är dyrt. Eller aluminum som man säger här. Ju mera sfärformad burken är desto bättre som du kanske minns från fysiken eller var man nu brydde sig om integraler, yta vs. volym.

    SvaraRadera
  2. Inte bara sfärformen, locket har väl mkt tjockare gods än väggarna - mindre lock = mindre alu

    Men du säger alltså inte emot att burkarna innehöll 33 1/3 cl?

    SvaraRadera