2008-11-07

Sen kväll med router

Fick SMS att routern låg på posten i fredags, men då hade man ju fullt upp med att dricka tjeckisk öl. På lördagen lyckades jag iallafall hämta och packa upp den, och i söndags kopplade jag in och fick igång delar av mitt nät - mitt lilla NAS började kunna tanka film över en paketförmedlare som klarar några fler connections. Sen började frugan gnälla på att hon inte kunde gejma EQII, jag hade ju alltid kört hennes som DMZ på Telias gamla ZyXEL men var lite skeptisk mot det nu när jag hade en sån fin rymdfarkost som skulle skicka TCP och UDP-paket. Har ju försökt ställa in EQII-portar på ZyXELn och misslyckats, men nu vågade jag, och det gick:

Däremot kom inte min Lambo upp i närheten av 300 Mbit, den var närmre 54 (helst ville den faktiskt köra i 53 även om den toppade på 108). Hmm... Och jag såg heller inte min SSID för 2,4 GHz-nätet. Jag tänkte att om jag slår om 5 GHz-nätet till att bara använda N, så borde jag få ut lite mer av Lambon. Då säger tjejen idag att hon inte kunde smurfa alls... Uppdaterade firmware på routern från 1.0.0.0.17 till ...18, uppdaterade drivisar på hennes monsterlaptop - hjälpte inte. Fick ibland upp 2,4 GHz-nätet i listan och kunde ange nyckeln, men den anslöt aldrig. Provade med min mobil - hittade inte alls 2,4 GHz:arn. Tänkte uppdatera firmware (vad Cisco och Linksys kallar "fast programvara") på den också, men under tiden jag backade upp allt skräp på mobilen googlade jag och fick reda på att "Channel: auto" för 2,4 GHz-nätet betyder default, dvs band 6. Samma 20MHz-band som den trådlösa telefonen går på, som såklart står precis bredvid routern eftersom det bara finns ett telejack i hallen i alla svenska hem. Då ska man alltså välja band 11 för att få minst störningar. Man kan också välja band 1 men jag chansade att de flesta näten här hade band 6, och om inte det så det första av de två övriga rekommenderade banden. Finns väl något sätt att utröna vilket band B2_private_29 och Mario har så jag är säker på att få så bra signal som möjligt. Följande föll mitt val:


Hur kunde då tjejens "gamla" laptop funka från början? Jo, den hade ju anslutit sig med A, den sjuka lilla maskinen. Klart som korvspad mitt nät gick trögt. Nu däremot stormar det på i upp till 270 Mbit - ska se till att skruva upp routern på väggen också, så man får ut domdär sista 30. Sen blir det att streama Masters of Horror i full-HD från NASet till Lambon för att se vad nätet pallar med i alla olika delar av lägenheten. Såhär fint ser det iallafall ut nu:

Har inte ens hunnit glädja mig åt att bilen är servad 800 mil efter de 20 000 - tändstift och kamrem, och 2 dämpare bak, ny bil för 6000:-, Hugo är hur grym som helst, och han skämdes för att han behövde ta såååå mycket. Toyota hade tagit mer än det dubbla. Imorgon får jag känna lite på om det var värt det, för nu vågar man ju gasa på lite igen.

1 kommentar:

  1. Så nu är man en gnällig fruga. Ser man på. Vad är man då efter ett bröllop? ;)

    Hoppas bilen gick bra. Hugo är en fixarkung. Inte nog med det så är vår bilmekaniker även bra på att leverera öl :)

    SvaraRadera