2010-08-10

Boatspotting: HDMS Absalon

Nu tror jag det är Absalon som ligger här utanför, med några hjälpfartyg. Min Jane's Warship Recognition Guide är från 2002, så omvälvningarna i danska flottan har inte kommit med, och min AIS-server är som vanligt nere när det är mkt örlogsmän i sundet. Grr... Önska lite att jag köpte den billigare Nikon superzoomkameran istället för att inte köpa Canon S90, så hade jag iaf kunnat föreviga båtarna och få hjälp med igenkänningen.

Absalon är ju också känd från TV, efter att ha legat i omgångar i Adenviken och jagat pirater. Undras också om det är danska fiskefartyg som fiskat ut vattnen utanför Somalia och drivit somailerna till att bli pirater?

Edit: Nu är AIS-servern uppe igen, och kollar man över Köpenhamn ser man att förutom de vanliga danskarna som ligger där, är också Thetis inne, vilket jag inte tror tillhör vanligheterna, samt ett finskt minfartyg Uusimaa och ett polskt underhållsfartyg ORP Czernicki. Gissar på storövning i Östersjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar