2016-12-19

Mitt säsongskort

Mitt säsongskort
Josef Majakovskij

Jag kunde
med vargtänder
sluka

byråkratin
och jag
spottar och fräser

mot respekt
för titlar
och skrivklådesjuka

och varje formulär...
Men
läs!

Längs fronten
av kravaller
och sköldar

tar publikvärden
avmätt
och fast

hand om korten
artigt
ja ytterst

och jag ger
mitt himmelspass.

Det ena väcker
ett småleende.

Det andra ett stänk
av hån.

Han beter sig mera vettskrämt

för ett med
göteborgska förlorarlejon.

Den snälle
Farbrorn
i blicken

är andaktsfullt
allvarsam,

som när man
tar emot
dricksen,

tar han
kort från en
gnagare.

Som geten
tittar på en affisch

blir ögonen
klot
för de helsingborgska

polissegt
i elefantiasis.

Var är de ifrån då
och de då?

Geografiskt
lömska
och dolska.

Han vrider inte
på huvudet alls

och visar
överhuvud
ingen känsla.

Utan att blinka
tar han trelleborgarnas kort

och även
de övriga småländska.

Så plötsligt
som den skållats
hans mun

blir strax
till en kvidande
grimas

så tar
denne tjänsteman
från SvFF

itu med mitt
himmelsblå kort.

Och som en bengal,
en handgranat,

som en dubbelstriglad
rakkniv,

som en pytonorm
med dödlig kram.

Tjugo huggtänder.
Sex meter liv.

Korvsäljarn
mångtydigt
tecknar.

- Det är gratis,
sa blicken
en varm en.

Vaktjäveln
ser frågvist
på SLOn

och SLOn
på vaktjäveln

Med njutning
såg nog
vaktjävlarnas löske

mig hudflängd,
korsfäst
med den äran.

För jag har
mitt himmelsblå kort

med bild på med
staden
och laget.

Jag kunde
med vargtänder sluka

byråkratin
och jag spottar och fräser

mot respekt
för titlar
och skrivklådesjuka

och varje formulär...
Men läs!

Ur vida adidas
jag hivar

min oskattbara
last i insläppsfållan

Läs!
Avundas!
Jag är

Medlem
av MFF!

9 kommentarer:

  1. Den översättning jag omarbetade:
    Mitt Sovjetpass
    Vladimir Majakovskij

    Jag kunde
    med vargtänder
    sluka

    byråkratin
    och jag
    spottar och fräser

    mot respekt
    för titlar
    och skrivkåldesjuka

    och varje formulär...
    Men
    läs!

    Längs fronten
    av kupéer
    och hytter

    tar kontrollören
    avmätt
    och fast

    hand om passen
    artigt
    ja ytterst

    och jag ger
    mitt purpurpass.

    Det ena väcker
    ett småleende.

    Det andra ett stänk
    av hån.

    Han beter sig mera vättskrämt

    för ett med
    brittiska dubellejon.

    Den snälle
    Farbrorn
    i blicken

    är andaktsfullt
    allvarsam,

    som när man
    tar emot
    dricksen,

    tar han
    pass från en
    amerikan.

    Som geten
    tittar på en affisch

    blir ögonen
    klot
    för de polska

    polissegt
    i elefantiasis.

    Var är de ifrån då
    och de då?

    Geografiskt
    lömska
    och dolska.

    Han vrider inte
    på huvudet alls

    och visar
    överhuvud
    ingen känsla.

    Utan att blinka
    tar han danskarnas pass

    och även
    de övriga svenska.

    Så plötsligt
    som den skållats
    hans mun

    blir strax
    till en kvidande
    grimasch

    så tar
    denne tjänsteman
    från tulln

    itu med mitt
    knallröda pass.

    Och som en bomb,
    en igelkott,

    som en dubbelstriglad
    rakkniv,

    som en skallerorm
    med giftigt spott.

    Tjugo huggtänder.
    Två meter liv.

    Bärarn
    mångtydigt
    tecknar.

    - Det är gratis,
    sa blicken,
    en varm en.

    Gendarmen
    ser frågvist
    på deckarn

    och deckaren
    på gendarmen.

    Med njutning
    såg nog
    gendarmernas kast

    mig hudflängd,
    korsfäst
    med den äran.

    För jag har
    mitt sovjetiska pass

    med bild på med
    hammaren
    och skäran.

    Jag kunde
    med vargtänder sluka

    byråkratin
    och jag spottar och fräser

    mot respekt
    för titlar
    och skrivklådesjuka

    och varje formulär...
    Men läs!

    Ur vida byxor
    jag hivar

    min oskattbara
    last i tullzonen

    Läs!
    Avundas!
    Jag är

    Medborgare
    i Sovjetunionen!

    SvaraRadera
  2. Härlig! Men kortet du beskriver måste ju vara 2017:s, och då spelar ju varken HIF eller TFF i Allsvenskan...

    SvaraRadera
  3. Thanks for sharing such a beautiful an information with us. I hope you will share some more info about different Topics, and These tips are really helpful. Thanks

    Affordable Seo Company
    Cheap SEO Services Near Me

    SvaraRadera
  4. ROMOTE Abhi offers a wide array of website designing and development services that are custom made according to your needs.
    top web designing company
    website development company

    SvaraRadera
  5. You do require the internet access for having the application of Microsoft 365. Visit Microsoft365.com/setup and redeem your product key. Visit Us for office setup

    www.office.com/setup
    office.com setup
    www.office.com/myaccount
    office/setup
    officecom

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera