2006-11-23

Vilket välja?

Ja, knivigt hålla igång bloggen när man nu slagit sig ner i det gamla landet. Just nu står jag dock mellan Istanbul och Ulm, så det får bli en snabbis från SvD (ja, debattsidan, inte ledarn):


OECD drar nu därför slutsatsen att låg arbetslöshet kan nås genom två helt olika modeller på arbetsmarknaden.

1. Genom svag arbetsmarknadslagstiftning, låga ersättningsnivåer, fler låglönejobb och större ekonomiska skillnader.

2. Eller med generösa nivåer i välfärdssystemen kombinerat med breda aktiva arbetsmarknadspolitiska åtgärder och starka fackliga organisationer, som bidrar till en väl fungerande lönebildning.



Jag vet vad jag väljer.

Från Istanbul kan jag bidra med följande klipp (ja, jag är på youtube nu också), "lustigt" att vi samtidigt förbjuder alla former av pyroteknik. Hörs efter Töskland, så ska jag se till å dra igång arbetsmarknaden i Malmöregionen.

7 kommentarer:

  1. Och jag vet vad jag väljer...

    / A.

    SvaraRadera
  2. Som vanligt har ingen av er förstått, det är tur att Steer är här och kan bringa reda i begreppen.

    Jag håller med Josef om att vi skall ha generösa nivåer i vårt välfärdssystem och det har vi redan och kommer att fortsätta att ha. Jag är ganska säker på att även OECD ser någon slags övre gräns, tror inte att de menar att högre är bättre in absurdum.

    Jag tror dock inte att OECD tycker att bästa sätter att bekämpa arbetslösheten är att ge AMS i uppdrag att förtidspensionera folk mot deras egen vilja.

    Jag tror inte heller att de tycker att alla kreativa "arbetsmarknadspolitiska åtgärder" som Såssarna hittade på är så genialiska.

    Va fan, idag är det fredag, det inte är en dag för politik, det är en dag för kärlek. Ja, möjligtvis ännu en dag att ta hand om sin dotter istället för kärlek.

    Keep the faith!

    SvaraRadera
  3. Ja jag var väl inte helt allvarlig, ett skämt på samma nivå som politiken på den här bloggen.

    Roligt att Joffe tog upp Ohlys förslag om 200.000 jobb i offentlig sektor förresten. Ett förslag, som enligt Göran Greider, fick vänsterpartiet att göra ett katastrofval pga att vara uppenbart orealistiskt. Och GG är ju inte känd för att vara högerrealist direkt.

    Jag gillar din nya frisyr förresten Alex, såg den på Joffes foton.

    / A.

    SvaraRadera
  4. Och nu har hon klippt sig igen, den lilla läckerbiten!

    SvaraRadera
  5. Oooh man tackar herr A! Den är kortare och rödare nu. Ganska så het ;)...precis som jag.

    SvaraRadera
  6. Man ska också betänka att bilden jöken fick se togs med och visades på en K700i som fått utstå 3 års misshandel, så fatta vicken pingla jag skaffat!

    SvaraRadera