2008-02-22

Lösenordspolicy

Nu visar det sig att SvenskaFans är fubbickar. Lösenord lagras i klartext och de har såklart kommit på vift. Några tycker det är helt OK, för säkerheten ska stå i proportion till den information som lagras. Men jag kan tänka mig en handfull roliga sätt att använda en lista med emailadresser matchade med lösenord. Exempelvis hade jag samma skräplösenord på svenskafans som jag använde på skräpmejlen jag knutit till svenskafanskontot. Alltså måste jag gå igenom alla jävla konton jag har ute på Internet och fixa unika lösenord till varje, för att nån webmaster ville kunna läsa mitt lösenord. Gissningsvis för att kunna testa det mot andra ställen där jag har konton? Eller kanske för att kunna bygga ett statistiskt verktyg för att knäcka lösenord? Får ladda ner nått lösenordslagringsprogram till mobilen, eller tillverka ett själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar