2009-05-18

Nätverksstatus

Med "ny" "fastvara" har ju mitt trådlösa nät kommit igång på allvar. "Ny"? På ciscos forum på nätet ser det ut som de släppte denna nya fastvara i mitten på april, men när man väl laddar ner är den daterad till januari. Nåiallafall, i lördags "morse" fick jag till slut tummarna loss och uppdaterade - problemet har ju av Cisco/Linksys blivit identifierat som ett överhettningsproblem. En go snubbe på forumet grät och skrev att "ååhhhh, eftersom det handlar om överhettning går det inte att lösa i mjukvara"... Jaja, det är inte direkt bra att dom släpper en produkt som inte funkar direkt ur förpackningen, men jag är iallafall nöjd nu när det fixat den i efterhand. Jobbigt att reklamera grejor när man skickat kvittona till Sthlm.

Speciellt eftersom man beställt en Squeezebox Classic. Har ju iofs dragit sladd till TV/stereobänken och har en router där, men man ska ju även ansluta sin N95a, N97a eller iPhone över det trådlösa för att styra den. Duetten verkade inte prisvärd med tanke på den möjligheten. Trist att jag nästan har lyckats gömma nätverkssladden till TVn, det är ju inte så att jag kommer att använda TVns nätverksfunktionalitet i någon större utsträckning - och PS3an har ju trådlöst. Men det är ju tråkigt att ha ett nätverksuttag på TVn som man inte har nån sladd inkopplad i. Jag ska väl iallafall slippa koppla in min bärbara med sladd om jag vill visa full-HD på TVn nu när routern funkar. Dock ligger uppkopplingen på ner åt 90 Mbit/s, så jag får ta ett varv till och hitta optimala inställningar. Steg 1 bli att än en gång trixa med kanalerna:
C:\Users\Josef>netsh wlan show networks mode=bssid

Sen är det en del inställningar för paketstorlekar, men där vet man ju aldrig hur galet man kan ställa till det.

När vi sen får en ny kabel-TV-operatör i sommar så kanske man ska fundera på en sovrums-TV? Helst vill man ju bara ha en enhet, men vill man ha dlna-stöd så är 32" minsta storleken just nu. Alterativet är att köpa en 26"are och en popcorn hour. Oj, där fick jag mess från komplett.se, de har nu Squeezeboxen i Malmö! Nåiallafall, en 26"are måste man ju koppla med sladd till en popcorn hour och allt måste skruvas upp på väggen, kan se konstigt ut. Samsung har istället en 32" serie, B65X, med DLNA och möjlighet att köpa ett trådlöst USB-kort. Ett passande tangentbord till det så är man ju nästan hemma. Frånsett att man vill ha högtalare i badrummet och en Squeezebox Boom i köket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar