2007-11-13

Danmark är och förblir Danmark

Det lutar åt att dansken återväljer sin bisarra regering. Jag tycker det är roligt att ha en knäpp lillebror som gör öl på majs och fallfrukt och skickar ubåtar till fjärran land. Danskar som inte åkt ubåt till fjärran land utan istället råkat lära känna andra nationaliteter, dom slängs ut och hamnar hos oss. För att få positiv återkoppling på sitt skruvade system får dessa utstötta självklart inte rösta i det val som just nu vakas över. Sen är det så skönt att höra "jag-är-inte-rasist-meeeeen"-rasse-danskarna skryta om att de har högt i tak i debatten och vi är sånna trångsynta multikultityper vi på andra sidan sundet. Huvudet snurrar ju så man slipper åka karusell på deras gemytliga Tivoli när man får höra sånna upp-och-nervända argument. Det är bara att hoppas att kommentarskrivarna på våra tidningars webbsidor gör slag i saken och flyttar över till detta land fritt från utlänningar, ta en extra korv målad i blymönja från mig vettja! Bron är ju där, vad väntar ni på? Kanske dags att ladda ner Riget och se en tredje gång.

6 kommentarer:

  1. Som dansk bosatt i Sverige kan jag bara hålla med dig.
    Och även om jag tröstar mig med att inte alla danskar är så så är det på tok för många.

    SvaraRadera
  2. Åh gud, nu igen må man næsten sige.

    Endnu en hellig svenske der skal gøre sig bedre end danskerne. Hvad har i at have jeres antipatier i? Intet.

    Sverige har blandt andet mange flere nazister og skinheads end Danmark har. Hvorfor? Fordi man pakker tingene ind i Sverige. Uha det må man sørme ikke snakke om, tænk nu hvis man kom til at fornærme nogen, nå ja, undtagen lige hvis det omhandler skåningene, for de skal fandeme bare høre efter og se at blive "rigtige" Stockholmske Rigssvenskere og ligge at slikke Kong Gustavs fødder samt hylde Stenbock?

    Har i svenskere ikke andet at tage jer til end at bruge tiden på at tude over hvad Danmark gør så meget bedre end jer. Det er jo så nemt at løse problemet ved bare at give hele banden amnesti. Tro mig, jeres indvandringspolitik vil komme tilbage og bide jer i røven på længere sigt. Malmø har 40% indvandrere. 40 PROCENT!

    Jeg er ligeglad med om i gerne vil ødelægge Sverige, det er fint med mig, i skal bare lade Danmark og Skåneland være i fred for jeres latterlige meninger og jeres småimperialisme.

    SvaraRadera
  3. Vid närmare eftertanke passar "jag-är-inte-rasist-meeeen" in på dansken, det är ju vi inskränkta svennar som är rädda för att tycka illa om invandrare - sådana självförebråelser behöver inte en klok och vidsynt dansk bära på för där är det högt i tak i debatten. Där kan man säga som det är. Alle [xxx] raus. För att gå i ett meningslöst svaromål med vår anonyme vän: Mina antipatier mot vårt broderfolk grundar sig i att man fuskar när man brygger öl på den sandbank jag överblickar här från kontoret. "Småimperialism" - det skulle jag tolka dina anonyma krav på Skåneland som. Er Irakinvasion får väl betecknas som Storimperialism.

    SvaraRadera
  4. Bäste Joffeman,

    Jag håller med dig om en sak, nämligen att det är djupt tragiskt att DF utgör regeringsunderlag i Danmark...

    Däremot kanske vi som varandes svenskar (och skåningar) kanske ta det litet lugnt med att döma ut den danska regeringen, med tanke på en del av de hybrider som regerat i Sverige de senaste 20-30 åren(Jag nämner inte ens det borgerliga eländet som basade under 70-talet - varför slå på dem som redan ligger ner? ;-)...

    Först hade vi en S-regering som lutade sig mot en alkoholiserad kommunist.

    Sen hade vi en borgerlig regering som levde på stöd från greven och betjänten, vars agenda får DF att framstå som Voltaires upplysta demagoger...

    Därefter ytterligare S-regering, återigen uppbackad av vad som först inte alls var kommunister längre, för att sedan bli det och nu inte vara det längre...

    Att sedan dansk öl smakar bättre än svensk, oavsett vad för skit de häller i den - askorbinsyra, gamle Ole eller kransekagesmulor - ja, det är väl om inte annat ett underbetyg åt den svenska bryggerinäringen...

    med vänlig hälsning,

    McB

    SvaraRadera
  5. Har hört rykten om danska mikrobryggerier, men ännu inte fått tillfälle att prova. Min gissning är att vi ligger ca 5 år före på den fronten, kolla på Oppigårds och Jämtlandsbryggerier som exempel.

    SvaraRadera
  6. Som tur är läser jag numera mest danska, norska och finlandssvenska webbtidningar. Verkligheten får liksom nya (och mer nyanserade) dimensioner då.

    SvaraRadera