2009-07-08

Ny TV-leverantör

Efter Man U - Liverpool bestämde jag ju mig för att avsluta så många förbindelser som möjligt med Telia. Hade ju Kenta över för att njuta av nya teven, men med Telias digital-TV missade vi 3 av 5 mål. Nu var det ju i mars, men TV-bolagen är ju som de är och Telia lät mig inte löpa förrän 27 juni. Alltså beställde jag ett rätt maxat paket från CanalDigital innan Roskilde, plus en Dilog Conax 5.0 CA-modul från Webhallen. Vill ju gärna slippa en box och fjäko om man kan. Men eftersom varken pricerunner eller prisjakt har kategoriserat CA-moduler var det inte helt lätt att klura ut vad man skulle välja - mer än att Conax passar CanalDigital. Och så verkar det ju nästan bara finnas Dilog som gör sånna, och bara dendär 5.0. CanalDigital själva rekommenderar inte CA-modul, utan ger bara support på sina egna tre boxar. Dessutom sa CanalDigital att de hade HD i kabelnätet, men inte i just mitt kabelnät. Alltså valde jag deras enkronas sunkbox. På sidan står det att den är av märket Kjaerulff, men känner inte igen den på bilden - dock samma fjäko.

CA-modulen dök upp innan Roskilde. Den skrämde mig lite då det bara stod MPEG-2 på den, men jag tänkte att om de ändå ännu ej har HD i min kabel så får jag väl leva med det. Efter Roskilde, på söndagen, hämtade jag ut paketet från CanalDigital - för att kanske hinna bjuda våra vänner på AIK-matchen. CA-modulen funkade men utan kundnummer (står på fakturan som förhoppningsvis kommer om 6 månader) gick det inte att beställa matcher. Boxen däremot hittar inte en enda kanal. Sjukt. TVn hittar ju alla kanaler utan CA-modul, vare sig jag har 5-meterssladden direkt, eller boxen emellan, eller bara skarvar boxsladden på kabeln. Får prova ikväll att ta bort T-kopplingen i väggen och se om det är det som ger boxen problem. CA-modulen fungerar däremot över förväntan - jag får in mer än vad CanalDigital hävdar att de skickar ut. SVT HD, Canal+ HD och Canal+ Sport HD är inga problem. Övriga HD-kanaler är det sämre med men Canal+ är det viktigaste. Men det finns vissa begränsningar: Nu i början har jag "alla" kanaler, men när jag försöker titta på vissa som egentligen inte ska ingå ger CA-modulen upp och visar bara de helt fria kanalerna. Då får jag låta TVn svalna nån minut. Det är lite segt att identifiera vilka för att kunna ta bort dem ur kanallistan - och fan vet om det spelar nån roll eftersom man med jämna mellanrum måste göra ny sökning. Alltså får man bygga favoritlistor. Det funkar, men det är bara i kanallistan man kan bläddra när man använder TV-guideläget. Och TV-guideläget är (frånsett att man kan råka trycka på en kanal som gör att man måste stänga av TVn några minuter) faktiskt riktigt bra. Även om det som vanligt är en riktigt röra med navigering. Upp på programväljaren på fjäkon betyder ju såklart att man går upp en kanal. Upp på navigeringsknappen i TV-guiden betyder såklart att man går ner en kanal. Plus att man skiftar sida höger/vänster bland kanalerna med Text-TV-knapparna röd/grön - eftersom navigeringsknappens höger/vänster är upptagna av att bläddra bland programmen i en kanal.

Återkommer med fullständig rapport när CanalDigital strypt kanalutbudet till det jag betalar för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar