2009-07-30

PS3 Media Server

NASet har ju sina begränsningar: 256 MB minne och 500 MHz processor. Alltså går det inte att streama HD, och nu börjar ju det mesta man lånar av vänner på Internet vara sparat som HD. Därför provade jag PS3 Media Server igår, på gejmingburken - nej, jag menar arbetsstationen - därhemma. Dels betydde det att det precis, efter lite tweakande, gick att köra Sex Drive i 1080p - hackade lite innan jag valde det ej färdigutvecklade flerkärnorsstödet, och gick ändå i sisådär 90% processor (3GHz, 2 kärnor), 200 Mbit på 1 Gbit nätverkssladd med två switchar mellan server och PS3a. Filen låg fortfarande på NASet, men där krävdes inte så mycket trafik. Dels kunde jag spela upp säsong 1-3 av Family Guy som jag har i en sunkig xvid på .avi. Enda problemet är katalogbläddringen, eftersom filerna fortfarande ligger på NASet. smbd-processen kör på 50-70% processor när man öppnar en katalog med 100 filer. Kanske dags för en mediaserver med egna diskar i RAID 0, och behålla NASets RAID 1-uppsättning för dokument och foton. Inte direkt så att man måste köra speglade diskar för musik och film man lånat på nätet, va? Men vilken prestanda behövs egentligen för 1080p? Har hört tumregeln 2,4 GHz minimum för HD, men nu hade ju min stationära lite problem. Sen får man väl vackert skatta för en mediaserver - diskarna kan man helt samvetslöst ta på jubb. Detta skulle också leda till att Squeezeboxen skulle kunna bläddra bland 3000 artister med rimlig hastighet. Dessa förbannade prylar - när tar det slut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar