2006-08-24

Gamla synder

Kom ju igång lite sent med bloggen, så första veckan här skrev jag bara nårra stödord. Har ju lovat gå igenom dom, så här kommer det en snabb resumé:

Italienska flygpassagerare: Flög med Austrian. Inte så mycket att klaga på, förutom att humöret var lågt, så lågt att jag inte ens lyckades få ner tillräckligt med gratissprit för att ens täcka tågresan över sundet. Men passagerarna, vicka enna! Applåderade efter landning i Bangkok, ställde sig upp när vi hade 2-3 kilometer kvar att taxa, de österrikiska flygvärdinnorna började brotta ner gipskattsförsäljarna (no offence, Enrico) i stolarna.

Elfsborg: Nä, det orkar jag inte återuppleva. Och dessutom hade jag inget nät då så jag kunde inte få liverapporter. Efter Häcken känns saker och ting lite bättre, har till och med lyckats skratta åt Gävlematchen tillsammans med min gnagartös, ett klart tecken på bättring.

Ingen handduk, ingenting: Lämnade en del prylar på mitt rum. Vissa saker var kläder jag inte ville ha, så fair att dom roffat åt sig. Men rummet var helt blåst. Tandtrådshållare, tops, badrumsvåg, kimono, what not. Lämnade svettbandet och squashracket, that was it. Ja, och min träfftavla från skjutbanan. Jag är ju konflikträdd så jag har inte orkat fråga efter nått av det. Men det tog mig en vecka innan jag fick tag på handdukar, khmersjalen fick duga. Och då behöver man duscha ganska ofta här. Nåja, nu har jag vad jag behöver - men jag har ingen koll på vad 3 månader Sverige/Tyskland/Holland har gjort med min vikt.

Pedofil - betalbord - maskinskrivet kvitto - äkta fotbollströjor: Har alltså Phnom Penh ändrats sen jag åkte? På vissa punkter. Var på Sharky's och tittade på när Stew spelade biljardmatch. Kom då att tänka på den obehagliga amerikanska gubben i ett av motståndarlagen, högljud, dryg, äcklig, oförskämd mot ölflickorna. Så jag undrade om man skulle behöva stöta på honom. Nejdu, han blev utlämnad till USA för pedofilibrott där för 11 år sedan. Undras vad han gjort här i 11 år... På det ämnet blev en tysk gripen nu, och det hela är på videoband. Har inte läst nyheterna, men han mumlar nått om att han inte minns för han var drogad. Rolig detalj är att en chef på tyska ambassaden har exakt samma namn, kom snabbt en dementi från ambassadören. Men sånna som ryske ägarn till Snake Bar nere i Sihanoukville, sånna åker inte fast. Dom tjänar pengar på dethär, kör runt och köper barn av deras föräldrar till kunderna på detta vidriga guest house. Och i backpackerkretsar är det upphajpat för dom har glasbord, som terrarier, med utrotningshotade reptiler som även de smugglas och säljs. Bojkotta det äckliga stället. Men dom som tjänar pengar i branschen klarar att köpa sig fria. Brrr... Men iallafall en trevlig förändring av stan, ännu en kille jag ogillar att träffa ute är bakom lås och bom. Andra förändringar? Ja, Sharky's har börjat med maskinskrivna kvitton, mkt märkligt. Och på dom nya biljardborden måste man betala 2000 riel per spel, unheard of! Och på fjärde våningen på Sorya finns nu en sportaffär som säljer äkta fotbollströjor till europeiska priser. Världen är helt upp-och-ner. Troligtvis görs tröjorna här, skickas till Europa och sen tillbaka hit. Och samma tröja, som trilla av lastbilen på vägen från textilfabriken här till hamnen i Sihanoukville, den säljs för fem dollar på Central Market 70 meter därifrån. Och vem köper domhär äkta tröjorna? Khmerbratsen här ger mig krypningar. Tänk beväpnade östermalmbrats, så har ni kommit en bit.

Första fyllan - jobba på med Royal-D och Citodon (eller kodein och paracetamol), katalanska: Ja, jag tog en sväng efter biljarden dendär onsdagen eller torsdagen. Och fick mig lite katalanska till livs. Alltid lyckas man nästan vara hemma, och så lockar Elsewhere in på sista ölen, åsså träffar man lite nykomlingar i stan som är vilse. Räddningen är då Royal-D och Citodon. Royal-D häller man i vilket fall i sig varje dag, dricker man bara vatten så vill det mest skvalpa runt i magen. Men jag ska nog tjacka en laddning Royal-D Isotonic, med ännu mer elektrolyt. Den vanliga har mer fokus på vitaminer. FN har sin egen, den som går till att rädda livet på diarrésjuka barn. Men det är ju typ bara socker/salt/vatten och smakar enl rykte skit, men ska va bra skit! Efter att ha druckit Sönderjyllands bakfyllemirakel Saltum och gillat det så kanske jag är en av de få som skulle uppskatta den tråkiga vätskeersättningen.

Lägenhetserbjudande och nypen i vaden av hora: Hur långt ifrån varandra kan man vara? Min älskade hade investerat många känslomässiga relationspoäng i högriskprojektet att ställa sig i kö för större lägenhet - ett ganska stort steg i ett förhållande? Så när jag stod där på Sharky's och skulle SMSa henne så ringde hon hemma från Sverige. Jag knatade ut på balkongen för att höra min tös berätta att hon fått erbjudande om att kolla på en lägenhet, märkbart nervös för hur jag skulle reagera. Och under detta samtal blir jag nypen i vaden av en av Sharky's glädjeflickor, och till råga på allt nämner jag detta för min tös. Helt sjukt! Vet inte hur jag ska formulera denna händelse: Kärestan frågar om vi ska bygga ett liv tillsammans, och där står jag på Sharky's. Ibland, förvånansvärt ofta faktiskt, så ångrar man att man åkte hit och lämnade sin nyfunna kärlek ensammen i Malmö och utsätter henne för sånhär skit utan nån möjlighet att kvista över och ta mig i örat och dra ut mig ur Sharky's eller då hellre ta ett parti biljard med mig på det sunkiga snea bordet som fortfarande är gratis. Ja, fast Sharky's är alltså inte förvånansvärt ofta - tror Stew's lag har bortamatch där två gånger per säsong. Skulle jag, eller skulle jag inte resa hit igen? Hade jag sagt upp mig hos Daniel så hade jag antagligen redan haft detdär jobbet fixat hemma, och lönen jag drar in här täcker nog inte flygbiljetten ens. Ja, ja, grubbel grubbel. Hon och jag fixar dethär, och vips är hon här och vips är jag hemma, och vips kan vi gå på lägenhetsvisningar tillsammans.

Rattana - lessen. Vad göra? Dricka sprit. Chefen lessen. Vad göra? Ja, jag måste hitta på nått för att göra honom på gott humör. Provar med att jobba häcken av mig och hälla i honom öl på helgerna, borde funka. Rattanas problem var iofs värre, försörjer sin familj på landsbygden och allt är eländigt och jobba varje natt på Elsewhere och ingen karriär. Men allt jag behövde göra var att hänga med en sväng på khmerdiscot Gold Star efter Elsewheres stängningsdags så blev han på bättre humör.

Önska mat, underbart. Fisk, ingefära, purjo. Babel Fish: Vi har en kocka nu, Mom. Hon lagar mat vardagar, och man kan önska. Så första gången jag fick välja så blev det såklart fisk med ingefära och purjo. Men hon kan franska och khmer, och så ska man förklara grönsaker. Men då är Babel Fish räddarn i nöden! Blev faktiskt gott, burkar bli gott, men lite enahanda, men detta var annorlunda och gott.

Quiz night - olidligt. Spindlar, larver. Gaserna luktar illa dagen efter: Ja, vi hade en privat Quiz night på fredagen, Stew som frågeledare. En av bonusrundorna var att äta spindlar, larver och syrsor. Jag var inte vårt lags tävlare, men tog ändå en larv. Smakade ganska illa, som en signalkräftas ändtarm, om man bara plockar åt sig sånna som en galen fyllegrej på kräftskivan (som jag missar för jag är här). Och sen blev jag full och tuggade i mig en fågelspindel. Det är sådär, och det stank på toaletten dagen efter. Man kanske kan lära sig gilla det, men dom stora hon-kackerlackorna var bättre.

Medium eller mjuk tandborste: Köpte ny i somras, med tungskrapa. Men den vill ju skrapa insidan av kinderna hela tiden, värdelöst. Så då började jag leta efter samma som min gamla. Jag borstar ju med mjuk borste och med lågt tryck, men försöker göra det länge istället. Sålänge tandläkarn inte hittar hål så känns det som en vinnande strategi. Mjuk borste är skonsamt för tandköttet. Men varför är dom så få, och varför finns medium om mjuk är bra? Så jag hittade ingen mjuk i min gamla modell, tog en medium. Åsikter om fördelar/nackdelar?

Motodop party som tjej: På väg hem från Quizen tror jag det var, så blev Stew och jag inbjudna till motodop-partyt på Ruby's hörna. Men Karolina var med, och hon kände inte att hon passade in på ett motodop party. Ja, nu är det kanske svårt att sätta sig in i, men det är ju bara killar som är säkerhetsvakter eller motodops, så där sitter man med strimlat kött som doppas i rutten-fisk-sås, och till detta blandade grönsaker. Ja, den turboenkla limesåsen också - man klämmer en lime över nån tesked blandat salt och peppar. Och en bringare innehållandes is, en flaska mekong, och en burk cola (eller på lyxiga motodop paryts - red bull eller M). I bringaren två shotglas, så man dricker två och två - tjoll moj (föra tillsammans, en ganska sexualrelaterad förkortning av tjoll käkk moj - föra glasen tillsammans). Åsså sticker nykteristen Somnang iväg och handlar ny flaska då och då, och mer käk, och så spelar man fotboll på gatan och har det allmänt trevligt utan att egentligen komma förbi språkbarriären. Och allt detta sker från det att sista stället stängt tills solen går upp. Hur hade det varit som tjej att sitta med där? Beror väl på vad man är för tjej. Och det finns faktiskt en kvinnlig nattvakt, det får vi gå igenom i nått annat inlägg.

Thursday Classifieds: Sher-e-Punjab Indian. Restaurant, new management, best Indian food in town. We have monthly package set meal veg$150 non veg$170.
Many variate, free home delivery. #16 St. 130

Ja, detta är alltså det vi alla väntat på, "My Indian is coming". Är det tre mål lagad indisk mat om dagen i en månad för 170 dollar? Hur sjukt hade inte livet blivit? "Ska du med på lunch?" - "Oh, no, my Indian is coming". "Vi är nårra som ska ta en båttur i solnedgången och sen grilla lite, sugen?" - "Oh, no, my Indian is coming". "Ska du ut på brunsch?" - "Well, actually I could sqeeze it in, my Indian just came, and he's not coming again until lunch"

Barnens Nyheter? Peruanen? 3 tequila, eller 4?: Ja, den har vi klarat av, Barnjournalen (tack Fager). Och han verkar bo vid Caroli (tack Martin), så det hänger ihop. Men eftersom vi var tre, och ibland en trummaskin, så vi hette nog 3 Tequila. Sen har jag varit med i följande konstellationer: Röd Fronts förstamajvarietehusband, Paria (som faktiskt blev inbjudna på turné i Finland när jag var tvungen att inställa mig på Revinge för 15 månade pangpang - hur hade livet sett ut om man sagt till mönstringsförrättarn att man nog passar bättre i utbildningsreserven?), Strawcab. Inget mer? Måste fixas, ska man gå hos sångpedagog och gästa flickvännens band? Engel är ju en skön låt, även om den kanske är Rammsteins mest slitna. Jag hade ju Seemann som förslag till Strawcab, men vi finns ju knappt längre. Och hur ställer ni er till duetter? Är inte riktigt min favvo, vem vill höra mig sjunga mot min älskade, se oss vara kära i varann på scen? Hur kul är det när Johnny Cash friar till henne på scen i Walk the Line?

Så, då har jag kanske börjat hitta formen, språket, gränsen. Men det blir för långt. Denhär stilen passar nog inte i mail till blivande arbetsgivare. Kom gärna med konstruktiv kritik, jag reagerar så härligt på sånt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar