2010-01-13

Hata Dell

Efter tre resultatlösa timmar hos mor och far har jag beslutat mig för en syndabock i datafrågor: Dell. Igårkväll gällde det en Dell Inspiron 9300 som kom 2005 som skulle prata med Tele2s Huawei E1750. Jag såg ju fram emot att få in mina föräldrar i den moderna tiden, även om det är nostalgiskt att höra deras Windows-ME-laptop försöka ansluta till swipnets modempool. Denna gången var jag till och med beredd på att det skulle vara vår avlagda Delldator som var problemet, men lyckades ändå inte på tre timmar googla fram en rimlig lösning. På min Asus funkade Tele2 direkt, till och med utan att sabba mitt inbyggda 3G-modem som ni märker när jag nu bloggar över Telia. Väl hemma i lugn och ro fick jag några uppslag till, mest hoppas jag på att avaktivera inbyggd bluetooth i 9300an. Bluetooth tänker jag aldrig visa mina föräldrar.

Övriga Dell-incidenter: På samma maskin försvann @ - alltså har den legat i garderoben i 1 1/2 år. Ett av snabbkommandona för att byta till extern skärm var Ctrl-Alt-2, och det är ju samma som Alt Gr - 2. På samma maskin försvann ljudet efter att en hörlurssladd fått en törn då den satt ipluggad. Och på efterträdarn, XPS 1730, fräste ett i paret av kontrollchip mellan strömadaptern och moderkortet - lyckligtvis det i strömadaptern, men nästa gång blir det väl det på moderkortet och man får slänga skiten.

Jaja, det ska inte vara enkelt att lura på sina föräldrar en gammal dator. Nästa steg är att installera Office på den. OpenOffice eller MS Office? Morsan behöver ju fortfarande kunna jobba i samma dokument som andra människor, men om hon lyckas med den Officeversion som är installerad på WinME-datorn så borde väl OpenOffice inte vara något problem. Om nu inte användargränssnitt m.m. innebär någon tröskel.

Och tredje steget: Deras Canon BJ 200 har bara parallellport. Var hittar man en sådan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar