2010-01-13

Kung fotboll förlorar mot hockeyn

300 mille/år till elitserien, 180 mille/år till allsvenskan. En av kommentarerna nämner att det går mkt mer folk på hockey - eller att det säljs mycket mer biljetter till hockey iallafall. Elitserien förra säsongen plus slutspel sålde nästan 2 300 000 biljetter, Allsvenskan nästan 2 000 000 biljetter. Så lite stämmer det, men kanske inte så att det borde skilja 120 mille? Dessutom spelas det ju 600 000 hockeymatcher på en säsong så det kanske bara är 7 personer som nyttjat alla dessa biljetter. Fotbollen har väl iallafall över 100 000 regelbundna åskådare. Men det avgörande borde vara hur många som ser vad på TV. För TV-bolagens skull får man hoppas att det är en hel del - utslaget per besökare i hallarna ska varje dra in en bra bit över en hundring i TV-intäkter per match. Jaja, fajten fotboll hockey kommer att fortgå. Trots ett stort TAIF-hjärta tror jag ni vet var jag står. Hade förresten en av få mardrömmar jag är villig att redogöra för inatt: jag blev inslängd i Danska hockeylandslaget när de precis kvitterat till 2-2 mot USA trots att jag inte stått på skridskor på 9 år och är helt kass. Vilket leder mig till att undra hur många svenskar som kickat lite boll under 2009, och hur många som stått på ett par grillor och joxat med trissan.

Spelar det roll? Självklart - Kung Fotboll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar