Visar inlägg med etikett Båtar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Båtar. Visa alla inlägg

2010-05-11

Boatspotting: QM2

Queen Mary 2 är ju för djup för Köpenhamns redd så dom bussar 2500 passagerare dit istället.

2010-05-10

Boatspotting: Mona Lisa

Nu har ju HDs kryssblogg börjat igen, jag missade en vecka men påmindes av Mona Lisa som stävade mot Köpenhamn. Imorgon blir det finbesök av Queen Mary 2. EDIT: Jassmannen gav mig länk till QM2s bridgecam! Just nu en bild på det fula rådhuset i Oslo.

För övrigt märks ändringar i ekonomin, fler fula båtar med nya bilar på väg till och från Malmö, och sen är det domhär tankersarna som ligger i Lundåkrabukten och Lommabukten. Just nu bara fyra i Lommabukten och två i Lundåkrabukten - har varit några fler under veckorna som gått. Inte full pejl på vad de väntar på - billigare olja från Ryssland? Nu borde de väl kunna tuffa iväg till Mexikanska golfen där det finns hur mycket som helst!

2010-04-16

Boatspotting: Stril Challenger

På väg till Gdansk med oljerigg. HH-färjan väjde, fegt.

2010-03-19

Boatspotting: KBV 201

Kustbevakningen i Helsingborg har förresten fått KBV 201 i vintras, istället för KBV 301 och 048 gissar jag.

Boatspotting: HMS Tapper

Bevakningsbåt HMS Tapper tuffar på i 14,5 knop norrut i dimman. För ett år sen hade dessa ingen AIS-transponder, så där har blivit en uppgradering.

2010-02-10

Boatspotting: Havfruen

Dansk patrullbåt, norrut, 20 knop. Men den ska nog bara ta en repa och lägga sig i Helsingör som vanligt. När jag kollade upp den fick jag se mitt första flygplan på AIS-skärmen! Bara en sifferkod, så jag kunde inte identifiera det...

2010-02-08

Boatspotting: Gotlandsklass

En ubåt stävade norrut, och dom jävlarna har ju inte sina AIS-transponders påslagna. Denna gången hann jag iallafall titta länge nog för att ha en hyfsad identifiering i min Jane's Warships Recognition Guide, i baksidan av tornets överkant var ett överhäng, och den hade ganska få periskop och antenner. Borde alltså vara en Gotlandsklass. Den låg ganska lågt i vattnet så man i princip inte såg något av skrovet, fast svallet gjorde att man såg området runt tornet. Och därifrån rök det vitt. För lite för att vara avsiktlig rök, för mycket för att vara avgaser.

2010-02-04

Boatspotting: Visby

M/S Visby på väg söderut i 23 knop. Men det var systerfartyget som krockade i somras, Gotland. Så fan vet vad Visby gör på denna sidan vårt avlånga land. "Destination VISBY - Est. Time of Arrival 2010-02-05 22:00:00" så det ska väl ordna upp sig. Gissningsvis underhåll i Gbg.

2009-10-21

Boatspotting: Frej

Isbrytaren Frej på väg från Öresundsvarvet i Landskrona mot Gbg i 15 knop. Oden, som jag nämnde för ett tag sen, la sig i hamnen här och inte i Landskrona. Polarforskningssekretariatet fyller förresten 25, och har nyttjat Oden sen -89 för att ta sig till Nordpolen. Bara att hoppas att trippen i somras handlade om att rädda miljön, ironiskt om den skulle handla om att hitta mer fossilt bränsle.

2009-09-29

Boatspotting: Freja

Patrullbåten Freja påväg norrut i 12,8 knop. Mindre än ett år gammal, delvis byggd på Kockums, Diana-klass så jag tror jag skrivit om systrarna Havfruen och Najaden tidigare.

2009-09-03

Boatspotting: Alla?

Här är en konkurrent som inte plockar russinen ur kakan, utan plåtar alla som passerar sundet. Man ser att bilderna är tagna från norra Helsingborg, och inte alltid på kontorstid så det är nog en like med lite mer tid att lägga på båtspottandet. Ganska bra bilder, och så fick han ju bild på HMS Malmö och Stockholm när dom var fastsvetsade på däck på ett konstigt transportfartyg. Imponerande.

2009-07-21

Boatspotting: MSC Maria Pia

MSC Maria Pia istället för MSC Asli. 29000 ton istället för 25000 ton. Betyder det att vi är på väg ur krisen? Eller bara att MSC Asli liger på varv kanske...

2009-07-08

Boatspotting: Alholm

Såg nått grått vid horisonten och kastade mig till min skärm, en örlogsman var det, men inte så rolig: Danska flottans skolskeppet Alholm, på väg söderut i 12,5 knop.

2009-06-26

Boatspotting: Nymfen

Danska flottans näst senaste tillskott, Nymfen, ligger still strax norr om Helsingör.

2009-06-09

Boatspotting: Kustbevakningen förstärker

Helsingborgs kustbevakning får nu förstärkning av KBV 499, nybygge från Norge, att hålla KBV 301 och KBV 048 sällskap nu när flottan lagt ner i Malmö.

Boatspotting: Diana

Första båten i Danmarks senaste serie patrullbåtar låg och knuffades med segelskutan Maelduin. Tror jag sett en Dianaklassbåt tidigare, både Najaden och Havfruen ringer en klocka. Segelskuta var nog att ta i, Maelduin är på 16 meter. Dom brukar inte ha AIS-transponder.

2009-05-29

Boatspotting: Ensco 100

Denhär var för stor för att nån liten Berlinmur på kontoret skulle kunna skymma sikten. Släpas söderut i 5,5 knop av Magnus och Northern Chaser. Det konstiga är att dom ska till Gdansk, men riggen säger att den ska till Durago? Durago?

2009-05-27

Boatspotting: HMS Dristig

HMS Dristig, som ju skulle lämna Malmö för gott för några dar sen, tuffar nu på norrut i 9,3 knop. Nya basen för Dristig blev alltså Gbg?

2009-05-26

Boatspotting: IFK - Malmö 2 - 0, Malmö - piraterna 1 - 0

Nu är dom igång och jagar buset, än så länge utan blodvite. Hoppas vi slipper det i fortsättningen också. Inget blodvite på Gammelnya Ullevi heller vad jag kunde se, men stackars Wernbloom fick en himsk bula.

2009-05-20

Boatspotting: Tycho Brahe

Den ser jag ju hela hela tiden, så varför skryta om det? Nej, vill bara påminna om att långluncher får man ta i sommar och höst, sen stänger dom restaurangen. Med nuvarande kontraktssituation kanske (förhoppningsvis?) det inte är något jag behöver bekymra mig om.