Visar inlägg med etikett Prylar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Prylar. Visa alla inlägg

2009-07-08

Ny TV-leverantör

Efter Man U - Liverpool bestämde jag ju mig för att avsluta så många förbindelser som möjligt med Telia. Hade ju Kenta över för att njuta av nya teven, men med Telias digital-TV missade vi 3 av 5 mål. Nu var det ju i mars, men TV-bolagen är ju som de är och Telia lät mig inte löpa förrän 27 juni. Alltså beställde jag ett rätt maxat paket från CanalDigital innan Roskilde, plus en Dilog Conax 5.0 CA-modul från Webhallen. Vill ju gärna slippa en box och fjäko om man kan. Men eftersom varken pricerunner eller prisjakt har kategoriserat CA-moduler var det inte helt lätt att klura ut vad man skulle välja - mer än att Conax passar CanalDigital. Och så verkar det ju nästan bara finnas Dilog som gör sånna, och bara dendär 5.0. CanalDigital själva rekommenderar inte CA-modul, utan ger bara support på sina egna tre boxar. Dessutom sa CanalDigital att de hade HD i kabelnätet, men inte i just mitt kabelnät. Alltså valde jag deras enkronas sunkbox. På sidan står det att den är av märket Kjaerulff, men känner inte igen den på bilden - dock samma fjäko.

CA-modulen dök upp innan Roskilde. Den skrämde mig lite då det bara stod MPEG-2 på den, men jag tänkte att om de ändå ännu ej har HD i min kabel så får jag väl leva med det. Efter Roskilde, på söndagen, hämtade jag ut paketet från CanalDigital - för att kanske hinna bjuda våra vänner på AIK-matchen. CA-modulen funkade men utan kundnummer (står på fakturan som förhoppningsvis kommer om 6 månader) gick det inte att beställa matcher. Boxen däremot hittar inte en enda kanal. Sjukt. TVn hittar ju alla kanaler utan CA-modul, vare sig jag har 5-meterssladden direkt, eller boxen emellan, eller bara skarvar boxsladden på kabeln. Får prova ikväll att ta bort T-kopplingen i väggen och se om det är det som ger boxen problem. CA-modulen fungerar däremot över förväntan - jag får in mer än vad CanalDigital hävdar att de skickar ut. SVT HD, Canal+ HD och Canal+ Sport HD är inga problem. Övriga HD-kanaler är det sämre med men Canal+ är det viktigaste. Men det finns vissa begränsningar: Nu i början har jag "alla" kanaler, men när jag försöker titta på vissa som egentligen inte ska ingå ger CA-modulen upp och visar bara de helt fria kanalerna. Då får jag låta TVn svalna nån minut. Det är lite segt att identifiera vilka för att kunna ta bort dem ur kanallistan - och fan vet om det spelar nån roll eftersom man med jämna mellanrum måste göra ny sökning. Alltså får man bygga favoritlistor. Det funkar, men det är bara i kanallistan man kan bläddra när man använder TV-guideläget. Och TV-guideläget är (frånsett att man kan råka trycka på en kanal som gör att man måste stänga av TVn några minuter) faktiskt riktigt bra. Även om det som vanligt är en riktigt röra med navigering. Upp på programväljaren på fjäkon betyder ju såklart att man går upp en kanal. Upp på navigeringsknappen i TV-guiden betyder såklart att man går ner en kanal. Plus att man skiftar sida höger/vänster bland kanalerna med Text-TV-knapparna röd/grön - eftersom navigeringsknappens höger/vänster är upptagna av att bläddra bland programmen i en kanal.

Återkommer med fullständig rapport när CanalDigital strypt kanalutbudet till det jag betalar för.

2009-06-27

Rocken har börjat

From the N97

Mobilt via go@blogger.com

Nu har ju blogger äntligen fixat så man kan blogga mobilt till sin gamla blogg. Blir kanske smidigast, och man kan använda mobilens inbyggda editor. På bilden syns vad som kanske blir vår privata ingång till Folkets Park

Mobilblogga på N97

Låg sömnlös från 7 och tänkte på min bloggstrategi - det kanske kunde vara värt att betala lite pengar till Flickr för att få en lösning man är nöjd med? Men det hjälpte föga. På en Nokia finns en app som heter Share Online/Dela Online. Den kommer förinstallerad med leverantörerna ovi, flickr och vox. På N95an kunde jag för hand lägga till en ny leverantör, som råkade vara flickr det med, men en specialare som gjorde att inlägget också hamnade på denhär bloggen. Nu låter inte N97an mig definiera egna leverantörer... Alternativet är ju shozu, om man vill ha en app. Som jag sa nedan så förstår inte shozu att byta mellan panorama och vertikal skärm, så vad som hände första gången jag försökte var att jag för att använda det utfällbara tangentbordet fick se texten skrivas nerifrån och upp - och i och med att telefonen ville få shozu-appen att byta håll men misslyckades så låste sig en hel del funktionalitet som skärm/knapplås m.m. och jag fick starta om. Ska utreda om det händer varje gång man försöker fälla fram tangentbordet. Återstår alltså att ha 9-knappars pekskärmstangenter för att skriva texten till bilderna. Provade ju nedan att editera ett inlägg via webbgränssnittet på blogger från mobilen, men det var som synes inte optimalt det heller - svårt känna igen om jag ville ha stora eller små bokstäver där. Återstår att testa mail/mms som uppladdningsalternativ, då får man ju en halvvettig editor, men vad med bilder då?

2009-06-25

Första bildbloggen med nya maskinen


Shozu kan visst fortfarande inte byta mellan panorama och vertikalt

Posted by ShoZu

Ny telefon


Rapport kommer. Ännu inte HELNöJD. TäNKTE gå tillbaka till fLICKR men det kan man inte använda till att skicka upp på bLOGGER som iNNAN...


2009-06-06

Antennförstärkare?


Varför köpte jag det? Ok, med denna uppsättning blir det en del stillbilder...

Posted by ShoZu

2009-06-01

Till önskelistan?


Problemet är sladd ner till innergården

Posted by ShoZu

2009-05-18

Nätverksstatus

Med "ny" "fastvara" har ju mitt trådlösa nät kommit igång på allvar. "Ny"? På ciscos forum på nätet ser det ut som de släppte denna nya fastvara i mitten på april, men när man väl laddar ner är den daterad till januari. Nåiallafall, i lördags "morse" fick jag till slut tummarna loss och uppdaterade - problemet har ju av Cisco/Linksys blivit identifierat som ett överhettningsproblem. En go snubbe på forumet grät och skrev att "ååhhhh, eftersom det handlar om överhettning går det inte att lösa i mjukvara"... Jaja, det är inte direkt bra att dom släpper en produkt som inte funkar direkt ur förpackningen, men jag är iallafall nöjd nu när det fixat den i efterhand. Jobbigt att reklamera grejor när man skickat kvittona till Sthlm.

Speciellt eftersom man beställt en Squeezebox Classic. Har ju iofs dragit sladd till TV/stereobänken och har en router där, men man ska ju även ansluta sin N95a, N97a eller iPhone över det trådlösa för att styra den. Duetten verkade inte prisvärd med tanke på den möjligheten. Trist att jag nästan har lyckats gömma nätverkssladden till TVn, det är ju inte så att jag kommer att använda TVns nätverksfunktionalitet i någon större utsträckning - och PS3an har ju trådlöst. Men det är ju tråkigt att ha ett nätverksuttag på TVn som man inte har nån sladd inkopplad i. Jag ska väl iallafall slippa koppla in min bärbara med sladd om jag vill visa full-HD på TVn nu när routern funkar. Dock ligger uppkopplingen på ner åt 90 Mbit/s, så jag får ta ett varv till och hitta optimala inställningar. Steg 1 bli att än en gång trixa med kanalerna:
C:\Users\Josef>netsh wlan show networks mode=bssid

Sen är det en del inställningar för paketstorlekar, men där vet man ju aldrig hur galet man kan ställa till det.

När vi sen får en ny kabel-TV-operatör i sommar så kanske man ska fundera på en sovrums-TV? Helst vill man ju bara ha en enhet, men vill man ha dlna-stöd så är 32" minsta storleken just nu. Alterativet är att köpa en 26"are och en popcorn hour. Oj, där fick jag mess från komplett.se, de har nu Squeezeboxen i Malmö! Nåiallafall, en 26"are måste man ju koppla med sladd till en popcorn hour och allt måste skruvas upp på väggen, kan se konstigt ut. Samsung har istället en 32" serie, B65X, med DLNA och möjlighet att köpa ett trådlöst USB-kort. Ett passande tangentbord till det så är man ju nästan hemma. Frånsett att man vill ha högtalare i badrummet och en Squeezebox Boom i köket...

Prylar på väg

Norrbaggarna är tokiga, kvällen den 16:e maj (2009-05-16T19:42) beställer jag en Squeezebox, och under deras galna nationaldag gör de följande:
1 st. i leverans 805178402
Plockning påbörjad: 2009-05-17T14:32
Färdigpackat: 2009-05-17T15:14

Troligtvis kan jag hämta den på vägen hem ikväll. Så får vi hoppas att den uppfyller alla mina drömmar om den perfekta medialösningen. Man vill bara beställa mer med sånna leveranstider.

2009-05-13

Ny mobil på väg

Förhandsbokade en N97a, men det är fortfarande ganska oklart hur smutt den kommer att funka som mobilbloggningsmaskin. Dumma Flickr har ju geotagging, men man kan ju inte betala för att köra upp bilder. Shozu har inte övertygat mig än så länge, kan skicka geotaggar men bara till Flickr, och sörplar i sig batteri och ger mig No SIMcard found screen of death då och då. Kanske bara sammanfaller med att min N95a har 18 månader på nacken.

2009-04-20

Rekordförsök


Den har tuggat i 2 timmar för att uppdatera sig. Hur lång tid kan en uppdatering ta, och its illa går det när jag ger upp och startar om hårt?

Edit: Efter 7 timmar stängde jag av hårt, och den stekte inte min profil så jag fick logga in och börja om. KB915597 hade fastnat. Definitionsfil version 1.55.1119.0 verkar inte ha varit så bra. Nu har det kommit en ny som den installerade fint.

Posted by ShoZu

2009-04-05

Betal-Flickr

Inte nog med att man betalar en femma eller så för att blogga upp bilder från mobilen, nu vill Flickr ha 25 dollar om året för att jag ska kunna fortsätta:

Väntar ju på Nokia N97, hoppas jag klarar mig på de 21 återstående bilderna till den kommer så får jag se om det är värt att fortsätta med Flickr då eller om det finns bättre alternativ. Gissar att Nokia har någon egen lösning nu när Ovi kommer, bara man kan koppla det till blogger.com

Update: Ovi vill bara dela ut album, och långt ifrån automatiskt:

2009-03-31

Mojt

Obildade pojkspolingar till kollegor, har inte koll på vad en mojt är. Men, men, även google blir lite osäker, iallafall om man inte googlar på svenska. Susning.nu hade en rolig träff, om man böjer resultatet av att mojna. Annars var det bara D och F-sektionerna, och en dagbok som använt ordet. De flesta mojtar delar ut mellanmål, utom den finaste mojten:

2009-02-05

Utan min Panasonic sjunger jag hellre själv

En gammal reklamslogan från tidigt 80-tal som jag inte kunde googla fram. Den passar nämligen till dagens ämne - jag skulle vilja få hjälp att komplettera listan över huvudrollsinnehavare som sjunger TV-seriens ledmotiv själv:

På allmän begäran har jag också lagt till filmer där huvudpersonen sjunger ledmotivet:

Har ni fler? Eller hittar ni bild på affischen med den slogan jag satte som titel? Btw får man ju tänka på teaterskådespelaren i Little Britain: I write the theme tune, sing the theme tune.

2009-01-30

Ubuntu istf Jolt?

Provade en Ubuntu Cola igår, den var inte speciellt god men jag ville iallafall veta innan jag installerar Ubuntu på min PS3a. Ska nog ändå prova igen, kanske är lysande till rompinnen ikväll? Fulcola.com är förresten sevärd, även om recensenten har lite speciell smak, eller lite förlåtande.

2009-01-05

Klassisk felsökning när man är blind

På min ASUS VX3 finns Bluetooth, trådlöst nätverk och 3G-kort. Dessutom har ASUS sin egen styrning av hotkeys. Och för Bluetooth och trådlöst nätverk finns Wireless Console 2. Wireless Console 2 kan typ inte göra nånting själv, man använder hotkeyprogrammet för att få den att säga till att man vill ha BT, wireless, det ena, andra, båda eller ingen med FN+F2. Och helt plötsligt slutade det funka. FN+F2 ville bara meddela mig att båda är avstängda. Totalt handlar det om 3 drivrutiner och 4 program som jag i 3 dagar har försökt av- och påinstallera i olika ordning med och utan omstart. Hur många kombinationer blir det? Jag lyckades få igång det trådlösa för hand i kontrollpanelen med Wireless Console 2 avinstallerad. Men bluetooth gick inte. Eftersom det gick att få igång det trådlösa trodde jag inte det hade med BIOS att göra, men nu när jag skulle in i BIOS hittade jag hårdvaruswitchen av en slump-googling - bredvid det aldrig använda firewireuttaget. Roligt att det finns både hårdvaru- och hotkeyswitch till att stänga av 2 av 3 radiomanicker men den tredje måste man göra disable på i enhetshanteraren. Och att det finns en hårdvaruswitch som man kan gå förbi i kontrollpanelen... Mest arg på mig själv för de tre bortkastade dagarna.

2009-01-02

Hemma från jobbet


Hemma från jobbet
Originally uploaded by Joffemannen.
Och nuförtiden ser det ut såhär när man kommer hem och ska dra iväg på fest

2008-11-17

Prylfria veckor

Som tur var har jag inte beställt några teknikprylar på ett litet tag, för nu gick ju min leverantör i putten. Finanskrisen slår hårt, jag blev av med 835 bonuspoäng. Det var iallafall en sladdlös telefon och en ficklampa och ett eluttag med fjärrkontroll. Doh. Extra märkligt att vi åt upp dom sista Datorbutiken-godisarna igår på söndagmiddagen.

2008-11-07

Sen kväll med router

Fick SMS att routern låg på posten i fredags, men då hade man ju fullt upp med att dricka tjeckisk öl. På lördagen lyckades jag iallafall hämta och packa upp den, och i söndags kopplade jag in och fick igång delar av mitt nät - mitt lilla NAS började kunna tanka film över en paketförmedlare som klarar några fler connections. Sen började frugan gnälla på att hon inte kunde gejma EQII, jag hade ju alltid kört hennes som DMZ på Telias gamla ZyXEL men var lite skeptisk mot det nu när jag hade en sån fin rymdfarkost som skulle skicka TCP och UDP-paket. Har ju försökt ställa in EQII-portar på ZyXELn och misslyckats, men nu vågade jag, och det gick:

Däremot kom inte min Lambo upp i närheten av 300 Mbit, den var närmre 54 (helst ville den faktiskt köra i 53 även om den toppade på 108). Hmm... Och jag såg heller inte min SSID för 2,4 GHz-nätet. Jag tänkte att om jag slår om 5 GHz-nätet till att bara använda N, så borde jag få ut lite mer av Lambon. Då säger tjejen idag att hon inte kunde smurfa alls... Uppdaterade firmware på routern från 1.0.0.0.17 till ...18, uppdaterade drivisar på hennes monsterlaptop - hjälpte inte. Fick ibland upp 2,4 GHz-nätet i listan och kunde ange nyckeln, men den anslöt aldrig. Provade med min mobil - hittade inte alls 2,4 GHz:arn. Tänkte uppdatera firmware (vad Cisco och Linksys kallar "fast programvara") på den också, men under tiden jag backade upp allt skräp på mobilen googlade jag och fick reda på att "Channel: auto" för 2,4 GHz-nätet betyder default, dvs band 6. Samma 20MHz-band som den trådlösa telefonen går på, som såklart står precis bredvid routern eftersom det bara finns ett telejack i hallen i alla svenska hem. Då ska man alltså välja band 11 för att få minst störningar. Man kan också välja band 1 men jag chansade att de flesta näten här hade band 6, och om inte det så det första av de två övriga rekommenderade banden. Finns väl något sätt att utröna vilket band B2_private_29 och Mario har så jag är säker på att få så bra signal som möjligt. Följande föll mitt val:


Hur kunde då tjejens "gamla" laptop funka från början? Jo, den hade ju anslutit sig med A, den sjuka lilla maskinen. Klart som korvspad mitt nät gick trögt. Nu däremot stormar det på i upp till 270 Mbit - ska se till att skruva upp routern på väggen också, så man får ut domdär sista 30. Sen blir det att streama Masters of Horror i full-HD från NASet till Lambon för att se vad nätet pallar med i alla olika delar av lägenheten. Såhär fint ser det iallafall ut nu:

Har inte ens hunnit glädja mig åt att bilen är servad 800 mil efter de 20 000 - tändstift och kamrem, och 2 dämpare bak, ny bil för 6000:-, Hugo är hur grym som helst, och han skämdes för att han behövde ta såååå mycket. Toyota hade tagit mer än det dubbla. Imorgon får jag känna lite på om det var värt det, för nu vågar man ju gasa på lite igen.