2009-07-08
Ny TV-leverantör
CA-modulen dök upp innan Roskilde. Den skrämde mig lite då det bara stod MPEG-2 på den, men jag tänkte att om de ändå ännu ej har HD i min kabel så får jag väl leva med det. Efter Roskilde, på söndagen, hämtade jag ut paketet från CanalDigital - för att kanske hinna bjuda våra vänner på AIK-matchen. CA-modulen funkade men utan kundnummer (står på fakturan som förhoppningsvis kommer om 6 månader) gick det inte att beställa matcher. Boxen däremot hittar inte en enda kanal. Sjukt. TVn hittar ju alla kanaler utan CA-modul, vare sig jag har 5-meterssladden direkt, eller boxen emellan, eller bara skarvar boxsladden på kabeln. Får prova ikväll att ta bort T-kopplingen i väggen och se om det är det som ger boxen problem. CA-modulen fungerar däremot över förväntan - jag får in mer än vad CanalDigital hävdar att de skickar ut. SVT HD, Canal+ HD och Canal+ Sport HD är inga problem. Övriga HD-kanaler är det sämre med men Canal+ är det viktigaste. Men det finns vissa begränsningar: Nu i början har jag "alla" kanaler, men när jag försöker titta på vissa som egentligen inte ska ingå ger CA-modulen upp och visar bara de helt fria kanalerna. Då får jag låta TVn svalna nån minut. Det är lite segt att identifiera vilka för att kunna ta bort dem ur kanallistan - och fan vet om det spelar nån roll eftersom man med jämna mellanrum måste göra ny sökning. Alltså får man bygga favoritlistor. Det funkar, men det är bara i kanallistan man kan bläddra när man använder TV-guideläget. Och TV-guideläget är (frånsett att man kan råka trycka på en kanal som gör att man måste stänga av TVn några minuter) faktiskt riktigt bra. Även om det som vanligt är en riktigt röra med navigering. Upp på programväljaren på fjäkon betyder ju såklart att man går upp en kanal. Upp på navigeringsknappen i TV-guiden betyder såklart att man går ner en kanal. Plus att man skiftar sida höger/vänster bland kanalerna med Text-TV-knapparna röd/grön - eftersom navigeringsknappens höger/vänster är upptagna av att bläddra bland programmen i en kanal.
Återkommer med fullständig rapport när CanalDigital strypt kanalutbudet till det jag betalar för.
2009-06-27
Mobilt via go@blogger.com
Mobilblogga på N97
2009-06-25
Ny telefon
Rapport kommer. Ännu inte HELNöJD. TäNKTE gå tillbaka till fLICKR men det kan man inte använda till att skicka upp på bLOGGER som iNNAN...
2009-06-06
2009-06-01
2009-05-18
Nätverksstatus
Speciellt eftersom man beställt en Squeezebox Classic. Har ju iofs dragit sladd till TV/stereobänken och har en router där, men man ska ju även ansluta sin N95a, N97a eller iPhone över det trådlösa för att styra den. Duetten verkade inte prisvärd med tanke på den möjligheten. Trist att jag nästan har lyckats gömma nätverkssladden till TVn, det är ju inte så att jag kommer att använda TVns nätverksfunktionalitet i någon större utsträckning - och PS3an har ju trådlöst. Men det är ju tråkigt att ha ett nätverksuttag på TVn som man inte har nån sladd inkopplad i. Jag ska väl iallafall slippa koppla in min bärbara med sladd om jag vill visa full-HD på TVn nu när routern funkar. Dock ligger uppkopplingen på ner åt 90 Mbit/s, så jag får ta ett varv till och hitta optimala inställningar. Steg 1 bli att än en gång trixa med kanalerna:
C:\Users\Josef>netsh wlan show networks mode=bssid
Sen är det en del inställningar för paketstorlekar, men där vet man ju aldrig hur galet man kan ställa till det.
När vi sen får en ny kabel-TV-operatör i sommar så kanske man ska fundera på en sovrums-TV? Helst vill man ju bara ha en enhet, men vill man ha dlna-stöd så är 32" minsta storleken just nu. Alterativet är att köpa en 26"are och en popcorn hour. Oj, där fick jag mess från komplett.se, de har nu Squeezeboxen i Malmö! Nåiallafall, en 26"are måste man ju koppla med sladd till en popcorn hour och allt måste skruvas upp på väggen, kan se konstigt ut. Samsung har istället en 32" serie, B65X, med DLNA och möjlighet att köpa ett trådlöst USB-kort. Ett passande tangentbord till det så är man ju nästan hemma. Frånsett att man vill ha högtalare i badrummet och en Squeezebox Boom i köket...
Prylar på väg
1 st. i leverans 805178402
Plockning påbörjad: 2009-05-17T14:32
Färdigpackat: 2009-05-17T15:14
Troligtvis kan jag hämta den på vägen hem ikväll. Så får vi hoppas att den uppfyller alla mina drömmar om den perfekta medialösningen. Man vill bara beställa mer med sånna leveranstider.
2009-05-13
Ny mobil på väg
2009-04-20
Rekordförsök
Den har tuggat i 2 timmar för att uppdatera sig. Hur lång tid kan en uppdatering ta, och its illa går det när jag ger upp och startar om hårt?
Edit: Efter 7 timmar stängde jag av hårt, och den stekte inte min profil så jag fick logga in och börja om. KB915597 hade fastnat. Definitionsfil version 1.55.1119.0 verkar inte ha varit så bra. Nu har det kommit en ny som den installerade fint.
2009-04-05
Betal-Flickr

Update: Ovi vill bara dela ut album, och långt ifrån automatiskt:
2009-03-31
Mojt
2009-02-05
Utan min Panasonic sjunger jag hellre själv
- Walker Texas Ranger
- Baywatch
- The Fresh Prince of Bel-Air
- Frasier
- Vem tar vem - en slamkrypare, jag vet
- MacGyver - sjunger egentligen inte ledmotivet, men en låt på en flodbåt
- NP Möller, fastighetsskötare
- Fame - räknas det verkligen att någon i Fame sjunger signaturmelodin?
- Macken - räknas knappt heller, men för att bryta av mot the Hoff
- Madicken, Pippi, Emil, Tårtan
På allmän begäran har jag också lagt till filmer där huvudpersonen sjunger ledmotivet:
Har ni fler? Eller hittar ni bild på affischen med den slogan jag satte som titel? Btw får man ju tänka på teaterskådespelaren i Little Britain: I write the theme tune, sing the theme tune.
2009-01-30
Ubuntu istf Jolt?
2009-01-05
Klassisk felsökning när man är blind
2009-01-02
2008-11-17
Prylfria veckor
2008-11-07
Sen kväll med router
Däremot kom inte min Lambo upp i närheten av 300 Mbit, den var närmre 54 (helst ville den faktiskt köra i 53 även om den toppade på 108). Hmm... Och jag såg heller inte min SSID för 2,4 GHz-nätet. Jag tänkte att om jag slår om 5 GHz-nätet till att bara använda N, så borde jag få ut lite mer av Lambon. Då säger tjejen idag att hon inte kunde smurfa alls... Uppdaterade firmware på routern från 1.0.0.0.17 till ...18, uppdaterade drivisar på hennes monsterlaptop - hjälpte inte. Fick ibland upp 2,4 GHz-nätet i listan och kunde ange nyckeln, men den anslöt aldrig. Provade med min mobil - hittade inte alls 2,4 GHz:arn. Tänkte uppdatera firmware (vad Cisco och Linksys kallar "fast programvara") på den också, men under tiden jag backade upp allt skräp på mobilen googlade jag och fick reda på att "Channel: auto" för 2,4 GHz-nätet betyder default, dvs band 6. Samma 20MHz-band som den trådlösa telefonen går på, som såklart står precis bredvid routern eftersom det bara finns ett telejack i hallen i alla svenska hem. Då ska man alltså välja band 11 för att få minst störningar. Man kan också välja band 1 men jag chansade att de flesta näten här hade band 6, och om inte det så det första av de två övriga rekommenderade banden. Finns väl något sätt att utröna vilket band B2_private_29 och Mario har så jag är säker på att få så bra signal som möjligt. Följande föll mitt val:

Hur kunde då tjejens "gamla" laptop funka från början? Jo, den hade ju anslutit sig med A, den sjuka lilla maskinen. Klart som korvspad mitt nät gick trögt. Nu däremot stormar det på i upp till 270 Mbit - ska se till att skruva upp routern på väggen också, så man får ut domdär sista 30. Sen blir det att streama Masters of Horror i full-HD från NASet till Lambon för att se vad nätet pallar med i alla olika delar av lägenheten. Såhär fint ser det iallafall ut nu:


