2009-06-04
Expressen inte rakt igenom rutten
2009-05-27
EU-valet igen
2009-05-22
Tortyrdebatten
Men nu var ju inte Bush och Cheney logiska, de var onda. Onda människor torterar för sin egen njutning. Enda anledningen att debattera med onda människor är att visa för resten av världen att dom är onda. Men det är amerikanska liberaler för fega för att göra. Jag hoppas, men tror inte, att Obama gör upp med torterarna och de som beordrat tortyren. Annars måste jag snart stämpla även honom som omoralisk.
2009-05-19
2009-05-15
Boatspotting: Adenviken
2009-04-27
Inte bara Herr Ampelmann
2009-04-15
Boatspotting: Stockholm och Malmö igen
2009-04-03
Boatspotting: Delta Victory

2009-02-26
Moderaternas ståndpunkter
Jerker Swanstein i Skånska Dagbladet: "Björn Afzelius och Mikael Wiehe sjunger inte vackert om mitt partis ståndpunkter, jag gillar dem ändå".
Då skärskådar vi några låttexter för att se vilka ståndpunkter Afzelius och Wiehe rackar ner på:
Från "Danslåt för yttrandefrihet:
Men om man talar högt och tydligt så tycker några att man stör
Det är ju klart att A+W genom sång visar att de ogillar de som har ståndpunkten att man inte ska utöva sin yttrandefrihet. Är detta en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Keops Pyramid":
Så det verkar som om det i varje tid o i alla sortes folk finns några som vill bygga pyramider där dom själva sitter överst o har makten i sin hand medan dom som sitter nedanför dom lyder men om dom där uppe i det blå inte längre vill förstå utan föraktar alla dom som ger dom mat ska pyramiderna till sist bli deras grav
A+W verkar här sjunga att de inte gillar ståndpunkten att det är OK att utöva förtryck och slaveri. Kanske är detta en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Juanita":
Dom hade pratat och berättat vad dom hette och om sin far som en gång varit i Madrid Då steg hon upp och sa: ”Honom har jag älskat! Men här springer ni och göder nåt han har bekämpat med risk för eget liv! Så ge er av! Jag är trött på era svängar för ni fördröjer bara frihetens stund Och ni borde veta att turisternas pengar är som honung i förtryckarnas mun!”
Åsikten att det är OK att turista i en förtryckarregim kan väl moderaterna få ha, den är inte speciellt kontroversiell. Men sången skrevs i protest mot dödsdomar mot politiska fångar, åsikten: dödsdomar mot politiska fångar kan vara befogat undrar jag om Moderaterna ställer upp på?
Från "Kvinnoförakt":
på jobbet kom chefen och gav mej förslag Och sa att frugan hans och ungarna var bortresta ett tag Och när jag bad honom dra så blev jag löst från mitt kontrakt Men jag går hellre ner och stämplar än jag odlar hans kvinnoförakt!
Ståndpunkten det är OK att utnyttja sin kvinnliga personal sexuellt gillar inte A+W. Månde en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Victor Jara":
Det finns många som gör konster och krumsprång för dom som har makten Och det finns många som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord
Ståndpunkten är alltså att underklassen ska vara foglig, inte direkt en chockerande moderat ståndpunkt. Låten i övrigt vill protestera mot tortyr och mord på singer/songwriters - ser vi nån ståndpunkt där?
Gissningsvis har Swanstein aldrig lyssnat på några av Afzelius och Wiehes låttexter, men det är alltid lika roligt när politiker går vilse i liknelser och metaforer. Hade han nämnt någon grupp som sjöng sånger som handlade direkt om inrikes partipolitik hade han ju kunnat få ihop det, men det är väl med den inställningen till musik som högern aldrig lyckats med musik. Eller hörde jag Wille Crafoord? Varför nynnar jag nu "som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord"?
2009-02-07
2008-11-05
McCain i ledning när jag lägger mig
2008-11-03
Fisk eller fotbollsfest?
2008-02-09
Terroraristi!
2007-11-13
Danmark är och förblir Danmark
2007-08-07
Skyll er själva
2007-07-12
Studera snabbt och lätt!
Nej, de vill såklart bara att endast de som har råd ska få plugga. Bäva, klassresenärer!
2007-05-23
Arbetsköpare darra
Laval, partneriJa, riktigt klart är det inte, men en instans i snåren av EU-byråkrati har iallafall gett facket rätt, och jag tror det är näst sista instansen. Slutgiltigt besked på om vi ska lägga ner all verksamhet i folkhemmet kommer vid årsskiftet. Nu ska jag koda javabönor!
Arbetsköpare darra!
Se Byggnads vinna
2007-05-04
Andra incheckningen
Helgen kändes ju bra, även om jag mådde skit. Man har iallafall inte tröttnat på att vinna mot AIK hemma, men snart börjat förvänta sig det. Och så följde dom upp med att få tvåsiffrigt i cupen när en annan demonstrerade. Kändes lite extra gött att skandera "ÖKA - ÖKA - SKATTEN FÖR DOM RIKA" nu när man kommit upp i över 50% marginalskatt. Vad spelar det för roll att Borg tar mer än hälften av mina pengar när jag ska på konfaläger på konsultbolagets bekostnad i Champagne? Alltså:
Champagne och ostron
Jag ska bli en stekare
Fan vad jag steker
2007-04-20
Fattig fredag inför löneförhöjning
51%
av den sista hundringen
till Borgs barnflicka
Så jag har iallafall råd att supa på kredit denna helgen, 20% löneförhöjning efter att ha knackat SQL 2 månader är väl inte det sämsta? Nån som har nån slant att låna till på onsdag?
