Visar inlägg med etikett Politik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Politik. Visa alla inlägg

2009-06-04

Expressen inte rakt igenom rutten

Har ju inte läst något från Expressen på några år, men blev tvungen i lördags - Göteborgs tidningsutbud var lite fattigt. Men jag hittade iallafall något läsvärt om politiken i Italien. Sen var det ju en ganska komisk artikel om att de hade snott debattredaktören från Aftonbladet, på bilden håller hon en Expressen med Wanja (?) på utsidan. Hittar inte den just nu, tyvärr. Men idag får Federley sig en skrapa, för att han gör spritreklam. Kan riksdagen vara så tråkig som i Bodströms Idealisten, och därför behöver han ett extra järn? Kan ju vara att riksdagen är kul och Bodströms bok som var astråkig.

2009-05-27

EU-valet igen

Aftonbladet tycker vi ska rösta. Jag har ju redan gjort mitt EU-val. Skiter vi i att rösta ger vi dem inget mandat att sitta i sitt löjliga parlament och tycka dom kan bestämma över oss.

2009-05-22

Tortyrdebatten

Ian Buruma har ju rätt i att tortyr är moralikst fel och därför behöver vi inte diskutera vidare om huruvida det exempelvis är effektivt eller ej. Men jag kan förstå de amerikanska liberaler som insett att den förra administrationen var omoralisk, och att argument om moral då faller platt till marken - istället hoppades de att den förra administrationen skulle vara logisk (lika som bär?), och om man då kan visa att det är ologiskt att tortera så borde alla sluta med det.

Men nu var ju inte Bush och Cheney logiska, de var onda. Onda människor torterar för sin egen njutning. Enda anledningen att debattera med onda människor är att visa för resten av världen att dom är onda. Men det är amerikanska liberaler för fega för att göra. Jag hoppas, men tror inte, att Obama gör upp med torterarna och de som beordrat tortyren. Annars måste jag snart stämpla även honom som omoralisk.

2009-05-19

Mitt EU-val


Posted by ShoZu

2009-05-15

Boatspotting: Adenviken

Om det nu är en vik. Men dom är på plats iallafall. Hoppas de slipper både skjuta och bli påskjutna. Och då menar jag inte svensk sexturism som tyvärr varit ett ämne här på bloggen nyligen. Situationen är nämligen som vanligt mer komplicerad än vad man fås att tro. Intressant grafik också, visste ju att piraterna slagit till i närheten av Tanzania, men att det varit en handfull attacker i sundet mellan Dar och Zanzibar i år?! Där har man ju legat och plaskat själv några gånger.

2009-04-27

Inte bara Herr Ampelmann

Berlinarna har också slagit vakt om en annan frihet från den gamla tiden, frihet från religion. Herr Ampelmann har ni här.

2009-04-15

Boatspotting: Stockholm och Malmö igen

De passerade engelska kanalen för 40 timmar sedan, fastsvetsade på Eide Trader. Bombhögern är rädda för att flottans glada gossar kommer att skjuta ihjäl för få afrikaner. Gudmundson twinglylänkar sig själv i smyg också, repetition är kunskapens moder.

2009-04-03

Boatspotting: Delta Victory


Tankers är också vackra, denna gled förbi söderut nu med ungefär samma vattenläge. Tanka olja från Baltic Pipeline System som mynnar i Primorsk/Björkö. Så det räcker för 30 000 års förbrukning för en villa. Roligt också att länet som St Petersburg ligger i, där även Primorsk ligger, heter Leningrads län. Alltså inte bara försvarsområdet som behållit det gamla namnet. I historielösa St Petersburg däremot, där spränger man statyer.

2009-02-26

Moderaternas ståndpunkter


Moderaternas ståndpunkter
Originally uploaded by Joffemannen.

Jerker Swanstein i Skånska Dagbladet: "Björn Afzelius och Mikael Wiehe sjunger inte vackert om mitt partis ståndpunkter, jag gillar dem ändå".

Då skärskådar vi några låttexter för att se vilka ståndpunkter Afzelius och Wiehe rackar ner på:

Från "Danslåt för yttrandefrihet:

Men om man talar högt och tydligt så tycker några att man stör

Det är ju klart att A+W genom sång visar att de ogillar de som har ståndpunkten att man inte ska utöva sin yttrandefrihet. Är detta en av Moderaternas ståndpunkter?

Från "Keops Pyramid":

Så det verkar som om det i varje tid o i alla sortes folk finns några som vill bygga pyramider där dom själva sitter överst o har makten i sin hand medan dom som sitter nedanför dom lyder men om dom där uppe i det blå inte längre vill förstå utan föraktar alla dom som ger dom mat ska pyramiderna till sist bli deras grav

A+W verkar här sjunga att de inte gillar ståndpunkten att det är OK att utöva förtryck och slaveri. Kanske är detta en av Moderaternas ståndpunkter?

Från "Juanita":

Dom hade pratat och berättat vad dom hette och om sin far som en gång varit i Madrid Då steg hon upp och sa: ”Honom har jag älskat! Men här springer ni och göder nåt han har bekämpat med risk för eget liv! Så ge er av! Jag är trött på era svängar för ni fördröjer bara frihetens stund Och ni borde veta att turisternas pengar är som honung i förtryckarnas mun!”

Åsikten att det är OK att turista i en förtryckarregim kan väl moderaterna få ha, den är inte speciellt kontroversiell. Men sången skrevs i protest mot dödsdomar mot politiska fångar, åsikten: dödsdomar mot politiska fångar kan vara befogat undrar jag om Moderaterna ställer upp på?

Från "Kvinnoförakt":

på jobbet kom chefen och gav mej förslag Och sa att frugan hans och ungarna var bortresta ett tag Och när jag bad honom dra så blev jag löst från mitt kontrakt Men jag går hellre ner och stämplar än jag odlar hans kvinnoförakt!

Ståndpunkten det är OK att utnyttja sin kvinnliga personal sexuellt gillar inte A+W. Månde en av Moderaternas ståndpunkter?

Från "Victor Jara":

Det finns många som gör konster och krumsprång för dom som har makten Och det finns många som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord

Ståndpunkten är alltså att underklassen ska vara foglig, inte direkt en chockerande moderat ståndpunkt. Låten i övrigt vill protestera mot tortyr och mord på singer/songwriters - ser vi nån ståndpunkt där?

Gissningsvis har Swanstein aldrig lyssnat på några av Afzelius och Wiehes låttexter, men det är alltid lika roligt när politiker går vilse i liknelser och metaforer. Hade han nämnt någon grupp som sjöng sånger som handlade direkt om inrikes partipolitik hade han ju kunnat få ihop det, men det är väl med den inställningen till musik som högern aldrig lyckats med musik. Eller hörde jag Wille Crafoord? Varför nynnar jag nu "som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord"?

2009-02-07

Det är vi mot dom!


Det är vi mot dom!
Originally uploaded by Joffemannen.
Röda Stjärnan är borta från Möllan

2008-11-05

McCain i ledning när jag lägger mig


Med 2 % av rösterna i Indiana och 1% av rösterna i Kentucky räknade så leder McCain. Lär väl inte sluta så, och jag undrar om det spelar nån roll, men jag ger upp nu.

2008-11-03

Fisk eller fotbollsfest?

Ett mycket svårt val fick jag göra idag: jag avstod ett föredrag med Robert Fisk för en betydelselös match mot slutet av en tråkig Allsvensk säsong. Jag vet fortfarande inte om jag gjorde rätt, men vilken jävla match det blev! En utbuad Aubynn gör hattrick på sin gamla hemmaplan. Nu är väl inte Aubynn en svikare av samma mått som Fylle-Thylle, men hade Thylle gjort hattrick på Malmö Stadion hade jag mått dåligt i några säsonger. 3 avslut, 3 mål. Mama. Touma får göra sitt första, RÅP får göra sitt första. Låt oss glömma det katastrofala försvarsspelet en stund. Och jag fick iallafall Roberts autograf i min bok.

2008-02-09

Terroraristi!

Sydsvenskans ledarsida är ibland som skriven av Lorrygänget, "Sverige har [...] varit relativt förskonat från allvarligare terrordåd". Kanske vill dom att vi ska köpa Lisas tigerskrämma? Eller tycker dom det är dags att shejpa upp terroristskyddet efter ambassadsprängningen? På tiden! För övrigt hatar jag IE7s tabbar. Hur stänger man av dom? Nej, njut av detta istället.

2007-11-13

Danmark är och förblir Danmark

Det lutar åt att dansken återväljer sin bisarra regering. Jag tycker det är roligt att ha en knäpp lillebror som gör öl på majs och fallfrukt och skickar ubåtar till fjärran land. Danskar som inte åkt ubåt till fjärran land utan istället råkat lära känna andra nationaliteter, dom slängs ut och hamnar hos oss. För att få positiv återkoppling på sitt skruvade system får dessa utstötta självklart inte rösta i det val som just nu vakas över. Sen är det så skönt att höra "jag-är-inte-rasist-meeeeen"-rasse-danskarna skryta om att de har högt i tak i debatten och vi är sånna trångsynta multikultityper vi på andra sidan sundet. Huvudet snurrar ju så man slipper åka karusell på deras gemytliga Tivoli när man får höra sånna upp-och-nervända argument. Det är bara att hoppas att kommentarskrivarna på våra tidningars webbsidor gör slag i saken och flyttar över till detta land fritt från utlänningar, ta en extra korv målad i blymönja från mig vettja! Bron är ju där, vad väntar ni på? Kanske dags att ladda ner Riget och se en tredje gång.

2007-08-07

Skyll er själva

Har funderat fram och tillbaka på om man ska utväxla fångar mot gisslan, speciellt nu när det handlar om charmiga sydkoreaner, för att inte tala om dom charmiga skäggiga talibanerna. Men så visar det sig att dom inte var gosiga hjälparbetare, utan knastar. Kan typen, tycker inte om den. Kryllade av kvasiuniformerade amerikanska missionärer i Kambodja, som drev de fredliga buddhistiska khmererna till att bränna ner ett gäng kyrkor. Fast alternativet att talibanerna nackar gulingarna är kanske inte att föredra, då får dom martyrer och blir helt till sig.

2007-07-12

Studera snabbt och lätt!

Jag bryr mig inte riktigt om vad Aftonbladets läsare tycker, men finansministern tycker iallafall att man inte ska höja studiemedlet. Det är nämligen för dålig genomströmning. Arbetsmarknadsministern strömmade ju igenom sin MBA-examen på Fairfax University på bara ett år. Men då hade han ju redan legat i Lund fyra år utan att strömma igenom... Låt mig gissa att Borg och den regering han sitter i, troligen med minst antal gemensamma akademiska poäng genom tiderna, är rädda för oss akademiker. Bäva, borgare!

Nej, de vill såklart bara att endast de som har råd ska få plugga. Bäva, klassresenärer!

2007-05-23

Arbetsköpare darra

Laval, partneri
Arbetsköpare darra!
Se Byggnads vinna
Ja, riktigt klart är det inte, men en instans i snåren av EU-byråkrati har iallafall gett facket rätt, och jag tror det är näst sista instansen. Slutgiltigt besked på om vi ska lägga ner all verksamhet i folkhemmet kommer vid årsskiftet. Nu ska jag koda javabönor!

2007-05-04

Andra incheckningen

Nu har jag checkat in mitt andra bidrag till IKEAs sköna värld, två reply-to-adresser som var galna för fransmännen och schweizarna. Den siste som checkade in till releasen vecka 21 - men det ska väl inte behöva betyda att jag får all skyllen?

Helgen kändes ju bra, även om jag mådde skit. Man har iallafall inte tröttnat på att vinna mot AIK hemma, men snart börjat förvänta sig det. Och så följde dom upp med att få tvåsiffrigt i cupen när en annan demonstrerade. Kändes lite extra gött att skandera "ÖKA - ÖKA - SKATTEN FÖR DOM RIKA" nu när man kommit upp i över 50% marginalskatt. Vad spelar det för roll att Borg tar mer än hälften av mina pengar när jag ska på konfaläger på konsultbolagets bekostnad i Champagne? Alltså:
Champagne och ostron
Jag ska bli en stekare
Fan vad jag steker

2007-04-20

Fattig fredag inför löneförhöjning

Alltså kan jag nu skriva tråkgnällhaikus, tjoho:
51%
av den sista hundringen
till Borgs barnflicka

Så jag har iallafall råd att supa på kredit denna helgen, 20% löneförhöjning efter att ha knackat SQL 2 månader är väl inte det sämsta? Nån som har nån slant att låna till på onsdag?

2007-03-14

"Folkrörelsesocialistisk" bombkrönikör

Dags att sätta upp en till på "Efter revolutionen"-listan, Boris Benulic. Metro (sid 6) lärde mig idag att han tycker att eftersom det dör människor i Afghanistan måste vi dit och döda fler. Är han kroat, och spelar det nån roll? Dock fick det mig att upptäcka att den lille sötnosen Gustav Fridolin rapporterar från vår NATO-mission i landet på Kalla Fakta. Missade jag förra veckans så får jag väl skylla på att det var full CL-omgång. Eller att det krävs en del övertalning för att få mig att titta på TV4. John Pilger ger en annan bild av läget än den för mig nyupptäckte bombvänsterkrönikören.