2009-05-29
Glad pendlarsommar på er!
2009-04-01
Bilpendla
2009-01-23
Tågkaoset
2008-10-18
2008-06-02
Vägarbetselände
2008-02-26
Godkända vägar
2008-02-07
Hamlets Kronborg
2007-12-11
Angående den bokningsbara vagnen
Vi hade också önskat att det gick att få displayen på hatthyllan att fungera som avsett, men dessvärre så är inte bokningssystemet hos SJ och fordonenens informationssystem kompatibla. Men vi har en önskan och strävan om att få även denna platsskyltning att fungera bättre och jobbar på detta med våra partners.
Stefan
Trafikplanering Tåg
Skånetrafiken
Med vänlig hälsning
Karin Askagården
Kundinformatör
Kundcenter Pågatågsstationen
Pågatågstationen
211 20 Malmö
040-23 63 38 telefontid: 11,00 - 13,00
2007-12-05
Remissvar ärende 392452
Att man kan boka platsbiljett från Malmö till Göteborg var jag medveten om, problemet är att vagns- och platsnumreringen gör att jag varje morgon måste informera Göteborgsresenärer att det tågsätt jag sitter i, det "södraste" på tåg 1014, kopplas av i Helsingborg - dvs att deras platsbiljett inte gäller min plats, utan motsvarande plats på det tågsätt som är i färd att kopplas på längst norrut på Malmö Centrals spår 5. Allt som oftast händer det att dessa resenärer inte blir tacksamma för de upplysningar jag delger dem, utan fortsätter kräva att få sitta på den plats jag sitter på, en plats i ett tågsätt som inte går till den destination som står skriven på deras biljett. Jag skulle gärna slippa dels att behöva informera resenärerna om var deras platser finns, men framförallt de konflikter som då och då uppstår. Mitt första förslag är att ni inför en tydligare vagnsnumrering.
Jag försökte dessutom tolka ditt svar, är det verkligen så att man kan boka en plats på tåg 1014 från Malmö till Helsingborg? Jag har aldrig mötts av någon som har en bokad plats inom Skåne.
MVH
/Josef Nedstam
Goddag, yxskaft - Skånetrafiken
Enligt vårt avtal med SJ finns det nu 56 platser (av 237 per tågsätt) som är bokningsbara på de Öresundståg som går vidare mot Göteborg, Kalmar och Kristianstad. Dessa platser kan bokas till/från Köpenhamn vid längre resor till/från utanför Skåne. Vilka platser som är bokningsbara framgår av skylten på hyllkanten ovanför platsen som är tänd med texten "Kan vara reserverad". Naturligtvis kan man sitta på platsen om den är ledig utan särskild platsbiljett men måste vara beredd att "lyfta" om någon med platsbiljett dyker upp.För vidare kontakt i detta ärende ange ärendenummer 392452 och om du vill svara på detta mail var vänlig och klicka på följande länk
[edit - kanske olämpligt att alla kan hoppa in rakt i ärendekonversationen]
(OBS går ej att göra svara/reply!)
Med vänlig hälsning
Richard Ohlson
Kundinformatör
Kundcenter Pågatågsstationen
Pågatågstationen
211 20 Malmö
040-23 63 38 telefontid: 11,00 - 13,00
2007-11-30
Brev till Skånetrafiken, ärendenummer 392452
2007-09-13
Attackpendla
2007-09-08
Knutpunkten
2007-07-13
Avståndsmätare
Fredagen den 13:e
2007-07-12
Pendla precist
2007-05-29
Felparkering
2007-03-30
Närmre pension eller närmre döden?
Malmö-Helsingborg
38 minuter
Snabbare hemåt?
Sitta-på-bänken-ångest utbytt mot jobbångest, så det är fredag eftermiddag man ser fram emot - när man kommit en vecka närmre pensionen. Apropå den var det roligt att egenföretagarna ska betala förmögenhetsskattens borttagande i och med att det är dom som drabbas av sänkningen av det avdragsgilla beloppet på pensionssparande från 40000/år till 12000/år.
Tyvärr blev inte denna veckan en full vecka mot pension - måndagens elavbrott på en halv sekund vid 07.20 gjorde ju att jag satt i Häljarp en timme på morgonen, signalfel i Landskrona. Dessutom tar det ju en god stund att ta sig från Helsingborg till Tingsryd när man låter farsan bestämma: Ej över 100, fika i Älmhult, komma i god tid för att få sittplats. Så då fick man lämna kontoret 1500. Men det var det värt, Borås fick sig en rejäl omgång, och drömmen om Allsvenskan lever ännu för TAIF. Får se om den gör det ikväll också, efter en bortamatch mot avhängda Piteå. Gör den det blir det en vända till till Tingsryd på söndag.
2007-03-23
Bota morgonhumör
25:e är fest
26:e och 27:e
Sen kommer räkning
Tyvärr är min gamla haikusida på skolan nerstängd, och min mirror site på burken därhemma går ju upp och ner beroende på strömbrytarns läge - processoruppgraderingen gjorde ju inte att datorn blev tystare. I nya lyan kan den nog få stå på dygnet runt. Under tiden får ni hålla till godo med en haiku här då och då. Släng in egna bidrag som kommentarer, vettja!