Visar inlägg med etikett Pendla. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pendla. Visa alla inlägg

2009-05-29

Glad pendlarsommar på er!

Nu börjar det! Ironiskt nog ska jag hem från Gbg på söndag när motorvägen är helt avstängd, sen blir det halv kapacitet juni-oktober. Blir extra spännande när Malmö C går ner på halv kapacitet i augusti också. Räddningen är väl konjunkturen, lite färre som har jobb att pendla till denna sommaren jfrm förra.

2009-04-01

Bilpendla


Bilpendla
Originally uploaded by Joffemannen.
Tvungen att tidrapportera på Nobelvägen innan jag fick sura brev från mina 4 intressenter och då fastnar man bakom detta.

2009-01-23

Tågkaoset

Jag kom bara nån timme sent hem från tågkaoset, jag fick låna Sjunnes bil. Och nej, det var inte amerikanarn, det var en Peugeot 406 med körförbud, startproblem och utan spolarvätska. Sjunne är kungen! Ska nog starta en insamling till honom så jag slipper ta av egna pengar för bensinen. Skönt att SJ hävdar force majeure, för att problemet är Banverkets. Som att ens bredbandsbolag skulle säga att det är utom deras makt att leverera datapaket för de har hyrt dåliga kablar.

2008-10-18

Not straphanging


Not straphanging
Originally uploaded by Joffemannen.
Ge en engelsmän en sittplats på öresundståget så sover han lika bra som jag

2008-06-02

Vägarbetselände

Då var det dags igen, igår inleddes 7 veckors beläggningsarbete på motorvägen, resultaten lät inte vänta på sig. Jag som just köpt ny bilstereo och var tvungen att prova den imorse. Ska man jobba över för att slippa kön eller ska man sluta tidigare? Man vill ju hem tidigt på måndagar, speciellt med detta vädret och en ny dator därhemma. Fick in Vista Enterprise igår, kanske ska byta till Ultimate idag?

2008-02-26

Godkända vägar

Vägarna är hyfsade i Skåne, så man kan ju hoppas att de flesta kamerorna hamna nån annanstans. Alternativt tar jag ut dendär Priusen på jobbet, så blir väl inte fortkörningsböter ett lika stort bekymmer.

2008-02-07

Hamlets Kronborg


Hamlets Kronborg
Originally uploaded by Joffemannen.
Om man tänker bort raffinaderiet och har en bättre kamera så har jag en ganska grann utsikt när solen lyser. Snart lunch, så man får tura över dit också. Ganska stel i nacken är man efter att ha sovit 40 minuter extra på tåget - vi var tvungna att knuffa ett annat tåg från Arlöv till Lund. Dags att beställa nya praktiska trycksaker på företaget?

2007-12-11

Angående den bokningsbara vagnen

Hej!I den bästa av världar, och det faktskt för det mesta, så är varje vagn skyltad med korrekt vagnsnummer och destination. Tyvärr så tittar inte alla kunder på detta utan går bara in i tåget och hittar sin plats, åtminstone tror de det eftersom samma platsnummer förekommer, i detta fallet, tre gånger men i tre olika vagnar. Visst, vi har haft bekymmer med skyltningen och en hel del yttre displayer skall bytas ut då det kommit in fukt.

Vi hade också önskat att det gick att få displayen på hatthyllan att fungera som avsett, men dessvärre så är inte bokningssystemet hos SJ och fordonenens informationssystem kompatibla. Men vi har en önskan och strävan om att få även denna platsskyltning att fungera bättre och jobbar på detta med våra partners.

Stefan
Trafikplanering Tåg
Skånetrafiken

Med vänlig hälsning

Karin Askagården
Kundinformatör
Kundcenter Pågatågsstationen
Pågatågstationen
211 20 Malmö
040-23 63 38 telefontid: 11,00 - 13,00

2007-12-05

Remissvar ärende 392452

Hej och tack för svaret!

Att man kan boka platsbiljett från Malmö till Göteborg var jag medveten om, problemet är att vagns- och platsnumreringen gör att jag varje morgon måste informera Göteborgsresenärer att det tågsätt jag sitter i, det "södraste" på tåg 1014, kopplas av i Helsingborg - dvs att deras platsbiljett inte gäller min plats, utan motsvarande plats på det tågsätt som är i färd att kopplas på längst norrut på Malmö Centrals spår 5. Allt som oftast händer det att dessa resenärer inte blir tacksamma för de upplysningar jag delger dem, utan fortsätter kräva att få sitta på den plats jag sitter på, en plats i ett tågsätt som inte går till den destination som står skriven på deras biljett. Jag skulle gärna slippa dels att behöva informera resenärerna om var deras platser finns, men framförallt de konflikter som då och då uppstår. Mitt första förslag är att ni inför en tydligare vagnsnumrering.

Jag försökte dessutom tolka ditt svar, är det verkligen så att man kan boka en plats på tåg 1014 från Malmö till Helsingborg? Jag har aldrig mötts av någon som har en bokad plats inom Skåne.

MVH

/Josef Nedstam

Goddag, yxskaft - Skånetrafiken

Hej!

Enligt vårt avtal med SJ finns det nu 56 platser (av 237 per tågsätt) som är bokningsbara på de Öresundståg som går vidare mot Göteborg, Kalmar och Kristianstad. Dessa platser kan bokas till/från Köpenhamn vid längre resor till/från utanför Skåne. Vilka platser som är bokningsbara framgår av skylten på hyllkanten ovanför platsen som är tänd med texten "Kan vara reserverad". Naturligtvis kan man sitta på platsen om den är ledig utan särskild platsbiljett men måste vara beredd att "lyfta" om någon med platsbiljett dyker upp.För vidare kontakt i detta ärende ange ärendenummer 392452 och om du vill svara på detta mail var vänlig och klicka på följande länk
[edit - kanske olämpligt att alla kan hoppa in rakt i ärendekonversationen]
(OBS går ej att göra svara/reply!)

Med vänlig hälsning
Richard Ohlson
Kundinformatör
Kundcenter Pågatågsstationen
Pågatågstationen
211 20 Malmö
040-23 63 38 telefontid: 11,00 - 13,00

2007-11-30

Brev till Skånetrafiken, ärendenummer 392452

Jag pendlar till Helsingborg med tåget som lämnar Malmö 07:08. Jag väljer då alltid den tysta avdelningen längst bak (som inte alltid råkar vara längst bak då detta tågsätt ibland kommer in på andra hållet). Varannan morgon får jag förklara för en Göteborgsresenär att den platsbiljett personen bokat (oftast plats 255) inte är den 255 som jag sitter på - det tågsätt jag väljer går bara till Helsingborg och platserna går inte att reservera. Ett flertal gånger har inte resenären nöjt sig med detta utan ändå krävt att få min plats. Kan ni hjälpa mig med detta problem? Er information är i nuläget otillräcklig. På den gamla tiden hängde det en skylt i varje dörr som visade vagnens slutdestination, samt ett vagnsnummer. Era vagnsnummer går inte att förlita sig på då era utropare inte har en enhetlig terminologi för tåg, tågsätt och vagnsnummer; vagnsnumren framgår inte tydligt på tåget; och vagnsnumren inom ett tågsätt är enligt mönstret 11, 12, 13 och 14 fast det endast finns två leder på ett tågsätt vilket teoretiskt skulle kunna ge tre vagnar, ehuru dessa vagnar ej går att separera och alltså inte är vagnar enligt någon gängse definition. För att förvärra situationen framgår det på plattformen att tågsättet till Göteborg har vagnläge E, men det stämmer bara vid de tillfällen tåget totalt har tre tågsätt; något som brukar vara fallet, men flera gånger i veckan är det bara två tågsätt. Varje plats har en digital display - skulle ni inte där kunna informera om slutdestionationen för den platsen, eller iallafall vagnsnumret för den platsen? En annan lösning är att ni på lappar av kreditkortsformat ger lättolkad och otvetydig information om var Göteborgsresenärernas platser är, som jag och mina medresenärer kan dela ut till de som viftar med SJ-biljetter, istället för att än en gång försöka förklara det system ni byggt upp. Mer än en gång har jag blivit anklagad för att ha ljugit ihop den förklaring jag försöker ge som ett försök att avlura en Göteborgsresenär sin plats i tysta avdelningen. Det är väl ett tydligt mått på hur komplicerad platsnumreringen är?

2007-09-13

Attackpendla


Attackpendla
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-09-13 07:41 20070913 Denhär rackaren körde av på avfarten och på på påfarten och den enda positionen han tjänade var min. Död åt alla mottrafikanter!

2007-09-08

Knutpunkten

Var tvungen att jobba över, så jag tog 18.10-tåget, men missade ändå kvällens action på Knutpunkten. Jag har ju ofta dödsångestattacker på Knutpunkten, pisslukten i trapporna, måndagmornar när man inte är redo för en veckas jubb, äckliga HIF-kids som vill nått efter derbyt. Det är inte lätt att vara miljövän! Nu kanske man kan få jobbet att sätta milersättningen på bolagets kostnadsställe istället för mitt? Fast domdär stockholmarna är väl vana vid det hårda storstadslivet, så enkelt går det nog inte.

2007-07-13

Avståndsmätare

Avståndsmätaridén sprack, var inne på Kjell.com igår, och nu när jag googlar runt hittar jag bara en på Clas Ohlsson, och den klarar bara 15 m. Blir till att räkna luftfilter istället. Om man inte ska punga ut med 3 000 kr för en riktig. Ja, på kostnadsstället då.

Fredagen den 13:e

Så jag vågar inte skriva nån haiku. Tågsättet (wikipedia, logistiker och järnvägare stavar såhär, 14 200 träffar på google, modelljärnvägsbyggare skriver tågset, 15 700 träffar) som inte går vidare till Göteborg, utan bara går hit till Helsingborg dog redan i Lund. Istf sittplats i tyst avdelning fick jag luta mig mot en papperskorg i boskapsvagnen och försöka inte somna till Pamuks Snö. Tåget blev inte ens 20 minuter sent så man hade kunnat kräva Skånetrafiken på en dags resande, och väl framme på jobbet har kaffemaskinen lagt av. För att toppa upp med olyckor, nya stadion ska heta Swedbank Arena. Hoppas resten av dagen går smidigare, ska ju bli hårdrock på KB ikväll. Söndag spelar dessutom Lillasyster på Debaser After Church. Man måste ju aktivera sig det lilla man kan på sommaren.

2007-07-12

Pendla precist


Pendla precist
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-07-12 17:12 20070712 Tåget från Göteborg kommer in till Knutpunkten för att multa (?) med ett sätt som står utanför och väntar. Alltså måste av någon anledning göteborgståget in först, och vi som vill på främre sättet måste ställa oss där vi tror dörren ska hamna. Man räknar ungefär till 5 luftfilter på väggen mitt emot, men det är ingen exakt metod. Alltså måste jag skaffa en laseravståndsmätare. På kostnadsstället?

2007-05-29

Felparkering


Felparkering
Originally uploaded by Joffemannen.
ti 2007-05-29 10:14 20070529 Så det var därför den platsen var ledig på IKEAs parkering...

2007-03-30

Närmre pension eller närmre döden?

Malmö-Helsingborg

38 minuter

Snabbare hemåt?

Sitta-på-bänken-ångest utbytt mot jobbångest, så det är fredag eftermiddag man ser fram emot - när man kommit en vecka närmre pensionen. Apropå den var det roligt att egenföretagarna ska betala förmögenhetsskattens borttagande i och med att det är dom som drabbas av sänkningen av det avdragsgilla beloppet på pensionssparande från 40000/år till 12000/år.

Tyvärr blev inte denna veckan en full vecka mot pension - måndagens elavbrott på en halv sekund vid 07.20 gjorde ju att jag satt i Häljarp en timme på morgonen, signalfel i Landskrona. Dessutom tar det ju en god stund att ta sig från Helsingborg till Tingsryd när man låter farsan bestämma: Ej över 100, fika i Älmhult, komma i god tid för att få sittplats. Så då fick man lämna kontoret 1500. Men det var det värt, Borås fick sig en rejäl omgång, och drömmen om Allsvenskan lever ännu för TAIF. Får se om den gör det ikväll också, efter en bortamatch mot avhängda Piteå. Gör den det blir det en vända till till Tingsryd på söndag.

2007-03-23

Bota morgonhumör

Pendlande och elände gör mitt dåliga morgonhumör om möjligt värre. Till den grad att Peps Perssons "Oh Boy!" känns patetisk fast vårsolen lyser. Men så får man på brorsans senaste tips på musikmobilen när man försöker knuffa undan mottrafikanter ("Keinen Analverkehr!") från E4:ans vänsterfil: "Dunka mig gul & blå" med Frida. Stenhård skånsk attityd rakt upp i mumindalen. Helt plötsligt känns det att det är FREEEEDAG! och man kan se fram emot en lunchtura över sundet, några feta SQL-satser för att visa att dom 5090 kunder holländarna har i sin databas vars kundnummer vi inte har i själva verket är dubletter, rejsa Audiförare dom 6,5 milen hem, öla på Tröls och glo på när färg torkar. Wooha! Lönefredag! Kanske dags för fredagshaiku?
25:e är fest
26:e och 27:e
Sen kommer räkning

Tyvärr är min gamla haikusida på skolan nerstängd, och min mirror site på burken därhemma går ju upp och ner beroende på strömbrytarns läge - processoruppgraderingen gjorde ju inte att datorn blev tystare. I nya lyan kan den nog få stå på dygnet runt. Under tiden får ni hålla till godo med en haiku här då och då. Släng in egna bidrag som kommentarer, vettja!