Visar inlägg med etikett Haiku. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Haiku. Visa alla inlägg

2007-08-24

Snacka skit

Har kommit på en lysande app till Facebook: snacka skit. Man bjuder in sina vänner till snacka-skit-applikationen, tackar folk ja så kan dom sedan, ovetandes, bli utsatta för skitsnack. Sen kan man klistra på typ post-it-lappar på nån annans profil, med skitsnack och skvaller om den personen. Som den personen inte kan se när han/hon själv tittar på sin profil. Nu ska jag bara kolla hur man kodar mot facebook.

Och om nån timme ska jag fortsätta min dokumentation av alla festivalens Langosställen. Fredagshaiku:
Varför finns Langos
Bara på festivaler
Och ej i Ungern

2007-06-21

Time to go

Har validerat
Tre tomma veckor i TIME
Dags att åka hem
Nej, mina fredagshaiku blir bara sämre och sämre. Jag däremot blir bara bättre och bättre, och nu rundar jag av vårterminen här på Sockerbruket, för att få några futtiga veckors återhämtning. Men med teknikens under kan jag ju fortsätta blogga från skogen.

2007-06-01

Publicerad!

Akademia
En värld full av dynamik
Oj, vad allt går snabbt!
Under veckan har man hunnit med att patcha snett, och nu förhoppningsvis patcha rätt. Men det är inte lätt att veta, vår cache-lösning här gör att i worst case tar det 48 timmar för en ändring att slå igenom på sajten. Dock tror jag inte det betyder att medelväntetiden ligger på 24 timmar, så jag hoppas på resultat redan i kväll på mina fina fixar. Annat är det i forskarvärlden! 2003 småforskade jag på nårra företag i Öresundsregionen, och följde upp i Australien 2004. Då publicerade jag två workshopartiklar på mina resultat, för att få feedback till en tidskriftsartikel. Den blev färdig under året, och 2005 doktorerade jag. Nu kommer artikeln i tryck! Åsså har content-folket här på IKEA mage att knorra över att det tar upp till två dar att få ut en ändring här...

2007-05-23

Arbetsköpare darra

Laval, partneri
Arbetsköpare darra!
Se Byggnads vinna
Ja, riktigt klart är det inte, men en instans i snåren av EU-byråkrati har iallafall gett facket rätt, och jag tror det är näst sista instansen. Slutgiltigt besked på om vi ska lägga ner all verksamhet i folkhemmet kommer vid årsskiftet. Nu ska jag koda javabönor!

2007-05-18

Klämdag - klämdag - solidaritet

Eftersom lönen gick åt i Champagne så klagar jag inte över att dels inte haft halvdag i onsdags, dels ej kunna ta klämdag idag. Kristi flygare, va ä de egenteligen?
Ostron och champagne
Som han är en stekare
Han steker - steker
Ja, den känslan får man väl leva på till lönen dyker upp. Men titta! Där hade ett trevligt "förskott" på min provision dykt upp! Fasen, så tog man tåget idag för att slippa lockas att dricka pilsner redan vid femtiden. Hmm, 6000 in på kontot, hur mkt belastar det kostnadsstället? Borde vara nånstans runt 16 500? Men man kan ju inte räkna så, det är ju inte riktiga pengar på kostnadsstället. Inte ens när man tjackar stuff för det - då försvinner ju momsen också. Frågan är om man kan ta ut IKEA-prylar och hävda att det är jobbrelaterat. Troligtvis inte. Men nånting som går att använda som platt TV i sovrummet måste man väl kunna ta ut? Annars får man köra med projektor då då.

Tog en titt på min Google Analytics, och en av mina besökare här har hittat hit på sökningen "tid för att röka sidfläsk". Märkligt nog hittar jag inte mig själv på en sån sökning. 25% av mina träffar går iallafall via länken i mailsignaturen, men analysverktyget verkar inte kunna avslöja hur mkt av trafiken som går via RSS-feeds.

Ok, gör en kort sammanfattning av tiden som gått, för mitt eget minne: 22 sorters champagne hann jag med, speciellt omnämnande för husen Bernard Hatté och Jean Paul Morel. Samt kalvbräss och lite andra körtlar. Dock fick jag ge bort min bagagevikt till brorsan, jag flög med handbagage pga dålig tidplanering. En flaska väger 2,1 kg, så ni vet. Champagnetand fick jag, men det gick ner efter några dagars flourettetuggande. Halsen är dock fortfarande lite öm. Helgen efter blev det bröllop i Växjö, med fullprisbar som sista spiken i kistan på månadens ekonomi. Tisdag derby, två saker gick snett där: jag tog tåget, och jag hade inte fixat klackbiljetter utan hade bara vanliga biljetter till norra stå. Med egen bil hade man sluppit alla små äckliga HIFpojkar som höll på när man gick mot Knutpunkten, med klackbiljett hade man inte behövt stå så trångt att det inte gick att gå ut och pissa i pausen. Seger blev det iallafall, 7 aug ser vi till att det blir sex pinnar denna säsongen.

2007-05-04

Andra incheckningen

Nu har jag checkat in mitt andra bidrag till IKEAs sköna värld, två reply-to-adresser som var galna för fransmännen och schweizarna. Den siste som checkade in till releasen vecka 21 - men det ska väl inte behöva betyda att jag får all skyllen?

Helgen kändes ju bra, även om jag mådde skit. Man har iallafall inte tröttnat på att vinna mot AIK hemma, men snart börjat förvänta sig det. Och så följde dom upp med att få tvåsiffrigt i cupen när en annan demonstrerade. Kändes lite extra gött att skandera "ÖKA - ÖKA - SKATTEN FÖR DOM RIKA" nu när man kommit upp i över 50% marginalskatt. Vad spelar det för roll att Borg tar mer än hälften av mina pengar när jag ska på konfaläger på konsultbolagets bekostnad i Champagne? Alltså:
Champagne och ostron
Jag ska bli en stekare
Fan vad jag steker

2007-04-27

Fredag igen

Nja, det blev väl inte så mkt till Haiku idag:

Kattpiss i soffan
Men vad gör väl det idag
Snart fet fotbollshelg

Flytten börjar alltså bli klar, dock kommer inte telefonen förrän valborg, så får vi se när Telia lyckas koppla in bredband och digital-TV. Kanske innan resan till Champagne? På jubb har jag utnämnts till Fråga-Anna-expert - en rätt tacksam uppgift då det bara varit ett Service Call på Fråga Anna nånsin. Metro tyckte BTW att oddsen sa att man skulle testa AIK-seger, spelar ju ingen roll då MFF ger säkra pengar.

2007-04-20

Fattig fredag inför löneförhöjning

Alltså kan jag nu skriva tråkgnällhaikus, tjoho:
51%
av den sista hundringen
till Borgs barnflicka

Så jag har iallafall råd att supa på kredit denna helgen, 20% löneförhöjning efter att ha knackat SQL 2 månader är väl inte det sämsta? Nån som har nån slant att låna till på onsdag?

2007-04-05

Dags för allsvenskan

Fotboll, blott fotboll!
Hockey gillar inte jag
Frånsett TAIF såklart

Roma lyckades inte hålla nollan igår, men slog United så man ska inte klaga. Totti har ju önskat sig en finalseger mot Liverpool för att komma över finalförlusten -84. Småtrevligt att el Chip är med och leker med dom stora grabbarna, men ni såg ju vad som hände när den lille juggen hoppade in i hans ställe. Och man såg ju att det inte var en engångsföreteelse, detdär målet Mancini gjorde för ett tag sen med 6 överstegsfinter - det kommer ett till sånt när som. Kanske på Old Trafford om två veckor?


Skärtorsdagen är
Halvdag för vissa men ej
Mig, jag jobbar på

Sen djävlar är det långhelg, slipa och spackla, trängas med 15 supporterbussar till Borås, glassa i Trosa, titta på djuren på Råsunda, och plöja hem igen för att kunna göra en till 32-timmarsvecka i Sundets Pärla.

2007-03-23

Gamla haikus

Datorn därhemma var visst igång, så man kan wappa till dom gamla haikusarna på http://83.227.245.2/wap - jag tankade ner och klippte ihop dom här också. Tänkte ett tag ge er en i taget, men domhär är ju som sagt gamla. Nya fredagar kräver nya haikusar.

Josef Nedstam 2004-11-05

En hjärndöd fredag
Höstmörkret faller på för
Yassir Arafat

Martin J Nilsson 2004-11-05

yassir arafat
en modern man med stil och
mycket cool skäggväxt

yassir, du lever
alltid i våra hjärtan
josef och martin

stalin, hitler och
israels ledare är
ondskan på jorden

Martin J Nilsson 2004-10-11

#1 Ålder:

jag är tretti år
det är nästan ingenting
fast att det gör ont

#2 Arbete:

appium är ett hål
jag kan ändå sakna det
men jag vill ej dit

#3 Politik:

vilket är mest ont
staten och kapitalet
kapitalet visst!

Kennet Johansson 2004-10-11

Har kräkts i naveln
Då vet man att det varit
en ruskigt hård natt

Anders Jöfelt 2004-10-11

Semestra billigt,
testa Filippinerna.
I princip gratis

Martin J Nilsson 2004-10-11

filippinerna
anders kallas kungen av
filippinerna

Martin J Nilsson 2003-03-11

livet är en fest
men inte för lilla mig
jag betalar skatt

Anders Jöfelt 2003-03-11

bättre konjunktur
arbetarna i fokus
ägare frukta

Martin J Nilsson 2003-03-11

Bush är inte klok
Det är inte ni heller
Gillar ändå er

Kennet Johansson 2003-03-07

Livet är en fest
Men när guldfisken är död
Blir det ganska tyst

Martin J Nilsson 2003-03-12

joffe snabbar upp
beslutsprocessen mycket
han är en skön grabb

Josef Nedstam 2003-03-07

Hör ni dropparna
Allsvensk premiär kommer
När snön har smält bort

Jonas Holmberg 2003-03-10

Kenta är nu klar
Sex år för datkom-munta
Snabb som en vessla

Jonas Holmberg 2003-03-10

Kenta är nu klar
Firar med bärs och bågar
Före de flesta

Josef Nedstam 2003-02-28

25:e är kul
26:e och 27:e
sen kommer räkning

Martin J Nilsson 2003-02-28

nu är dagen slut
inte gjort någon nytta
det berör mig ej

Martin J Nilsson 2002-11-01

martin är slöast
han latar sig mest alltid
ändå är han snäll

Gustav Engdahl 2002-11-01

japsar och tyskar
kodaporna på Sony
alla längtar ut

Kennet Johansson 2002-11-01

hurra för fredag
hurra för lördag också
buhu för måndag

Kennet Johansson 2002-10-18

ostbågar och öl
balansen blir återställd
kraften tillbaka

Bota morgonhumör

Pendlande och elände gör mitt dåliga morgonhumör om möjligt värre. Till den grad att Peps Perssons "Oh Boy!" känns patetisk fast vårsolen lyser. Men så får man på brorsans senaste tips på musikmobilen när man försöker knuffa undan mottrafikanter ("Keinen Analverkehr!") från E4:ans vänsterfil: "Dunka mig gul & blå" med Frida. Stenhård skånsk attityd rakt upp i mumindalen. Helt plötsligt känns det att det är FREEEEDAG! och man kan se fram emot en lunchtura över sundet, några feta SQL-satser för att visa att dom 5090 kunder holländarna har i sin databas vars kundnummer vi inte har i själva verket är dubletter, rejsa Audiförare dom 6,5 milen hem, öla på Tröls och glo på när färg torkar. Wooha! Lönefredag! Kanske dags för fredagshaiku?
25:e är fest
26:e och 27:e
Sen kommer räkning

Tyvärr är min gamla haikusida på skolan nerstängd, och min mirror site på burken därhemma går ju upp och ner beroende på strömbrytarns läge - processoruppgraderingen gjorde ju inte att datorn blev tystare. I nya lyan kan den nog få stå på dygnet runt. Under tiden får ni hålla till godo med en haiku här då och då. Släng in egna bidrag som kommentarer, vettja!