Visar inlägg med etikett Jobbet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jobbet. Visa alla inlägg

2009-05-20

Boatspotting: Tycho Brahe

Den ser jag ju hela hela tiden, så varför skryta om det? Nej, vill bara påminna om att långluncher får man ta i sommar och höst, sen stänger dom restaurangen. Med nuvarande kontraktssituation kanske (förhoppningsvis?) det inte är något jag behöver bekymra mig om.

2009-05-14

IKEA och Ryssland

Det är ju inte lätt för stackars IKEA i Ryssland. Men att ett alternativ skulle vara att skita i expansion där tror jag inte på. Siffrorna är inte vackra för "jämförbara enheter", det är nya varuhus som gör att alla inte gråter här. Och då är Ryssland en för stor marknad för att säga nej till på grund av sina principer.

2009-05-08

Ett utdöende släkte

Nu är det snart skottpengar på en stackars sate som jag. Man har ju märkt att det är väldigt få nyanställda eller nyinhyrda utvecklare som presenteras, och väldigt många BA, SA, kravnissar, testnissar, styrnissar och projektnissar. Magnus visade mig deltagarlistan i sitt projekt, 12-15 namn - han var enda utvecklaren.

2009-04-24

Lämnar halsdukarna på rummet


Man konfererar ju med stockholmare så man får offra en förkylning på fjället för att visa lite hjärta i motgångarna nu

Posted by ShoZu

2009-04-23

I've got a golden ticket

En guldbiljett som är lite svår att använda: jag är uppsatt på 61 timmar i veckan här på IKEA, så varje timme över 40 blir kvalificerad övertid. Inte så lätt att utnyttja när man pendlar 3 timmar om dan...

2009-04-18

Ibland går det bra


Posted by ShoZu

2009-04-08

Muren, från väst


Är orolig att mitt tilltag med denna lapp kan stå mig dyrt. Försvaret är att det är i samma ironiska anda som texten på förslagslådan. Biter nog dåligt...


Roligt att vi också sitter i den mest ohälsosamma och önskade kontorsmiljön, och det var redan innan muren restes.

Posted by ShoZu

2009-04-07

Boatspotting avslutad


Boatspotting avslutad
Originally uploaded by Joffemannen.
Nu får jag istället glo på en skärm. Antar att det är första åtgärden från den nya trivselkommittén

2009-04-03

Julgran med slutspelsmusch


Julgran med slutspelsmusch
Originally uploaded by Joffemannen.
Väldigt uppskattat på jobb. Kolla fler muschor här! Missa inte filmen heller. Och en underbar segerrapport här.

2009-04-01

Bilpendla


Bilpendla
Originally uploaded by Joffemannen.
Tvungen att tidrapportera på Nobelvägen innan jag fick sura brev från mina 4 intressenter och då fastnar man bakom detta.

2009-03-13

Isländsk alt rysk fest

Vi drack ju Sovjetski Champagnski igår, men det var ju bara för att skölja ner Brennivín, som vi drack bara för att skölja ner rutten haj. Håkärring för att vara exakt: http://islandsbloggen.blogspot.com/2008/11/ont-om-hkarl-till-orrablt.html

Varför(ur) skulle man vilja jäsa en redan ätlig haj? Nä, bättre att låta en giftig haj ruttna. Japanerna borde slå sig samman med islänningarna.

2009-02-20

Mandelkubb?


Mandelkubb?
Originally uploaded by Joffemannen.
Kan fortfarande inte smälta detta menyval på nya maskinen. Luktar cyanid

2009-02-05

Ny reklamkampanj på IKEA


Ny reklamkampanj på IKEA
Originally uploaded by Joffemannen.
Alla på jobb får plocka knappar, dessa blev över

2009-01-15

Automatkaffe med crema


Automatkaffe med crema
Originally uploaded by Joffemannen.
Bland de nya kaffeautomaterna finns en som maler bönor medan man väntar, så en viss förbättring har det blivit även om det krävs en rejäl omväg för att hitta det goda kaffet

2009-01-07

Ännu en mögmorgon

Detta låg i memolådan:

Hej!
Vi håller just nu på att byta leverantör av våra kaffemaskiner och matmaskiner. Tyvärr har det uppstått ett mindre problem. De nya maskinerna blev levererade till fel adress, men är på väg.
Kan bara beklaga detta problem. Kaffe finns att tillgå på våning B6, om de ej är klara på just ditt våningsplan.
Mvh Office Support

2008-12-29

Jobbar på julen


ServiceCallJulafton
Originally uploaded by Joffemannen.
Blev först förvånad att Staffan hade pillat på detta service call på juldagen, den överambitiöse smålänningen. Men se ryssarna har lagt ärendet mitt under Kalle!

2008-11-08

2008-11-08


2008-11-08
Originally uploaded by Joffemannen.
Note to self

2008-10-28

"Lax" igen

Nu får man rapa nån av dehär rackarna hela dagen, troligtvis regnbåge. Lax är det iallafall inte, vad dom än skriver på menyn.

2008-09-25

GMT and UTC all over again

Fortfarande detta gnällande om att UTC är komplicerat. Folk som tycker att GMT är BST på sommaren. Nu fick jag än en gång förklara för användarna av nått nytt system som vårt ska integrera med. Då piggar det upp att läsa om sommartidens historia i England. Double Summer Time såg för övrigt till att stränderna Utah och Omaha landstegs en timme före Gold, Sword och Juno - Timmen T på Dagen D inföll ju halv sju enligt den klocka som varje enskild amerikansk och brittisk soldat hade på armen.

2008-09-05

Delad faktura hos Telia

När jag nu försöker dela fakturan från Telia tänkte jag att jag iallafall inte kan vara ensam om mitt problem: sätta bredbandskostnaden på företaget och betala digital-TVn själv. Admintjejen på jobb bad mig fråga mina kollegor, eftersom flera av dem skickar in bredbandsfakturan. Dock hade de som även tittade på Telias digital-TV ett 18-månadersavtal då standardkanalerna var gratis. Jag var nere hos Telia med ett nytt förslag: Jag tar ett företagsabonnemang för bredbandet, och behåller TVn privat. Gick inte. Deras motförslag var att jag fixade ett till jack, där jag hade jobbtelefon och jobb-bredband, men då var jag fortfarande tvungen att ha bredband på det andra jacket eftersom digital-TVn kräver ett bredbandsabonnemang. Återstår alltså att övertala admin på jobb att klippa och klistra fakturor. Men eftersom jag tänkte att någon annan haft samma problem googlade jag först: telia "delad faktura" digital-tv bredband. Alltså skriver jag detta inlägg, för att fylla på googles träfflista. Nån som känner en revisor?