Visar inlägg med etikett Media. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Media. Visa alla inlägg

2009-07-08

Ny TV-leverantör

Efter Man U - Liverpool bestämde jag ju mig för att avsluta så många förbindelser som möjligt med Telia. Hade ju Kenta över för att njuta av nya teven, men med Telias digital-TV missade vi 3 av 5 mål. Nu var det ju i mars, men TV-bolagen är ju som de är och Telia lät mig inte löpa förrän 27 juni. Alltså beställde jag ett rätt maxat paket från CanalDigital innan Roskilde, plus en Dilog Conax 5.0 CA-modul från Webhallen. Vill ju gärna slippa en box och fjäko om man kan. Men eftersom varken pricerunner eller prisjakt har kategoriserat CA-moduler var det inte helt lätt att klura ut vad man skulle välja - mer än att Conax passar CanalDigital. Och så verkar det ju nästan bara finnas Dilog som gör sånna, och bara dendär 5.0. CanalDigital själva rekommenderar inte CA-modul, utan ger bara support på sina egna tre boxar. Dessutom sa CanalDigital att de hade HD i kabelnätet, men inte i just mitt kabelnät. Alltså valde jag deras enkronas sunkbox. På sidan står det att den är av märket Kjaerulff, men känner inte igen den på bilden - dock samma fjäko.

CA-modulen dök upp innan Roskilde. Den skrämde mig lite då det bara stod MPEG-2 på den, men jag tänkte att om de ändå ännu ej har HD i min kabel så får jag väl leva med det. Efter Roskilde, på söndagen, hämtade jag ut paketet från CanalDigital - för att kanske hinna bjuda våra vänner på AIK-matchen. CA-modulen funkade men utan kundnummer (står på fakturan som förhoppningsvis kommer om 6 månader) gick det inte att beställa matcher. Boxen däremot hittar inte en enda kanal. Sjukt. TVn hittar ju alla kanaler utan CA-modul, vare sig jag har 5-meterssladden direkt, eller boxen emellan, eller bara skarvar boxsladden på kabeln. Får prova ikväll att ta bort T-kopplingen i väggen och se om det är det som ger boxen problem. CA-modulen fungerar däremot över förväntan - jag får in mer än vad CanalDigital hävdar att de skickar ut. SVT HD, Canal+ HD och Canal+ Sport HD är inga problem. Övriga HD-kanaler är det sämre med men Canal+ är det viktigaste. Men det finns vissa begränsningar: Nu i början har jag "alla" kanaler, men när jag försöker titta på vissa som egentligen inte ska ingå ger CA-modulen upp och visar bara de helt fria kanalerna. Då får jag låta TVn svalna nån minut. Det är lite segt att identifiera vilka för att kunna ta bort dem ur kanallistan - och fan vet om det spelar nån roll eftersom man med jämna mellanrum måste göra ny sökning. Alltså får man bygga favoritlistor. Det funkar, men det är bara i kanallistan man kan bläddra när man använder TV-guideläget. Och TV-guideläget är (frånsett att man kan råka trycka på en kanal som gör att man måste stänga av TVn några minuter) faktiskt riktigt bra. Även om det som vanligt är en riktigt röra med navigering. Upp på programväljaren på fjäkon betyder ju såklart att man går upp en kanal. Upp på navigeringsknappen i TV-guiden betyder såklart att man går ner en kanal. Plus att man skiftar sida höger/vänster bland kanalerna med Text-TV-knapparna röd/grön - eftersom navigeringsknappens höger/vänster är upptagna av att bläddra bland programmen i en kanal.

Återkommer med fullständig rapport när CanalDigital strypt kanalutbudet till det jag betalar för.

2009-06-27

Mobilblogga på N97

Låg sömnlös från 7 och tänkte på min bloggstrategi - det kanske kunde vara värt att betala lite pengar till Flickr för att få en lösning man är nöjd med? Men det hjälpte föga. På en Nokia finns en app som heter Share Online/Dela Online. Den kommer förinstallerad med leverantörerna ovi, flickr och vox. På N95an kunde jag för hand lägga till en ny leverantör, som råkade vara flickr det med, men en specialare som gjorde att inlägget också hamnade på denhär bloggen. Nu låter inte N97an mig definiera egna leverantörer... Alternativet är ju shozu, om man vill ha en app. Som jag sa nedan så förstår inte shozu att byta mellan panorama och vertikal skärm, så vad som hände första gången jag försökte var att jag för att använda det utfällbara tangentbordet fick se texten skrivas nerifrån och upp - och i och med att telefonen ville få shozu-appen att byta håll men misslyckades så låste sig en hel del funktionalitet som skärm/knapplås m.m. och jag fick starta om. Ska utreda om det händer varje gång man försöker fälla fram tangentbordet. Återstår alltså att ha 9-knappars pekskärmstangenter för att skriva texten till bilderna. Provade ju nedan att editera ett inlägg via webbgränssnittet på blogger från mobilen, men det var som synes inte optimalt det heller - svårt känna igen om jag ville ha stora eller små bokstäver där. Återstår att testa mail/mms som uppladdningsalternativ, då får man ju en halvvettig editor, men vad med bilder då?

2009-06-06

Antennförstärkare?


Varför köpte jag det? Ok, med denna uppsättning blir det en del stillbilder...

Posted by ShoZu

2009-06-04

Expressen inte rakt igenom rutten

Har ju inte läst något från Expressen på några år, men blev tvungen i lördags - Göteborgs tidningsutbud var lite fattigt. Men jag hittade iallafall något läsvärt om politiken i Italien. Sen var det ju en ganska komisk artikel om att de hade snott debattredaktören från Aftonbladet, på bilden håller hon en Expressen med Wanja (?) på utsidan. Hittar inte den just nu, tyvärr. Men idag får Federley sig en skrapa, för att han gör spritreklam. Kan riksdagen vara så tråkig som i Bodströms Idealisten, och därför behöver han ett extra järn? Kan ju vara att riksdagen är kul och Bodströms bok som var astråkig.

2009-05-22

Nya Gamla Ullevi

Alfelt sågar Nya Gamla Ullevi, motiveringen är att det bara är åskådarläktare och fotbollsplan. Hmm... Ok att jag tar en korv och ibland en folköl på nya Malmö Stadion på match, men jag kommer nog aldrig ha "en helkväll" där. Tror heller inte folket i Dortmund använder Westfalenstadion i så stor omfattning före och efter match. Jag tycker Nya Gamla Ullevi ser vacker ut från TV-bilderna, och gräset ser ut att vara näst bäst i Sverige - ses där på måndag!

Tortyrdebatten

Ian Buruma har ju rätt i att tortyr är moralikst fel och därför behöver vi inte diskutera vidare om huruvida det exempelvis är effektivt eller ej. Men jag kan förstå de amerikanska liberaler som insett att den förra administrationen var omoralisk, och att argument om moral då faller platt till marken - istället hoppades de att den förra administrationen skulle vara logisk (lika som bär?), och om man då kan visa att det är ologiskt att tortera så borde alla sluta med det.

Men nu var ju inte Bush och Cheney logiska, de var onda. Onda människor torterar för sin egen njutning. Enda anledningen att debattera med onda människor är att visa för resten av världen att dom är onda. Men det är amerikanska liberaler för fega för att göra. Jag hoppas, men tror inte, att Obama gör upp med torterarna och de som beordrat tortyren. Annars måste jag snart stämpla även honom som omoralisk.

2009-04-02

All-ettan-kval utan LG

LG visar ju Valbo - Örebro så jag får följa smålandsderbyt på texttv och P4 Kronoberg, ser bra ut än så länge:

Men Radio Kronoberg har ännu ej rapporterat från Victoriahallen, en massa annan tråkig hockey istället...

Ah, där kom dom in från Victoriahallen, 0-2 efter numerärt överläge! Weeeha! Det blir en grön småländsk folköl i min TAIF-tröja! Kolla in Jack Vegasmaskinerna och slutspelsmuschorna:



"Han är född och uppvuxen i Malmö, Sveriges tredje stad, och han har snabbt
anpassat sig till Tingsryd.

– Nej, här är inte drygt. Jag trivs jättebra och
tiden går snabbt mellan matcherna, säger Fredrik."

När kommer han?

Expressen verkar som AIK hoppas att det är efter AIK-matchen, men det verkar dom inte ha täckning för. Det är ju ingen jetlag från Qatar heller, så det är bara att hoppa in. En äktsvensk tränare gör väl däremot aldrig så, spelaren måste konkurrera på lika vilkor och komma in i spelsystemet och göra bort sig i några cupmatcher först. Nu håller vi iallafall först och främst tummarna för att Al-Karitiyath förlorar nästa match mot Al-Khor nästa fredag, så han inte behövs för att rädda laget kvar. Skönt att ta hem en förlorare också, eller hur?

Expressen har faktiskt kopplat Wilton med AIK tidigare under denna silly season.

2009-03-20

Kategorisera musiksamlingen

Det ska vi ikväll. Då får jag höra av Kenta att han också laddat ner alla låttexter. Hmm? Som av en händelse letade jag då på detdär konstiga bluddrandet i mitten på Surfin' Bird, och självklart har någon bemödat sig om att skriva ner texten och lägga på internet. Nån poäng med det?


A-well-a everybody's heard about the bird
B-b-b-bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a...

A-well-a everybody's heard about the bird
Bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody's talking about the bird!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird...

Surfin' bird
Bbbbbbbbbbbbbbbbbb... [retching noises]... aaah!

Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-
Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-oom-oom-oom
Oom-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-a-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Well don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
[repeat to fade]

2009-03-15

Felia

Jag skrev ett långt och välformulerat klagomål till Telia för att be dem lägga om våra olika abonnemang - när jag trycker "Posta" får jag detta:

2009-03-09

LG Sports

LG har flippat ur totalt: http://www.lgsports.se/ - han startade sändningen när han imorse satte sig i bilen från Göteborg till Tingsryd, han kör för fort, utan bälte, svarar på chatten och bjuder på Country/Western. Tummen upp!

2009-03-05

Twitter

Nu finns jag där också, inte säker på vad det är bra för

Edit: man kan visst inte SMSa från svenska telefoner till Twitter? Här fanns iallafall en workaround, som jag kanske orkar prova om jag inte istället kör twitter i telefonens browser. Browseralternativet låter jobbigare, men eftersom det var en tönt som skrev blogginlägget ovan kanske jag vägrar använda den lösningen. Takes one to know one

2009-02-05

Utan min Panasonic sjunger jag hellre själv

En gammal reklamslogan från tidigt 80-tal som jag inte kunde googla fram. Den passar nämligen till dagens ämne - jag skulle vilja få hjälp att komplettera listan över huvudrollsinnehavare som sjunger TV-seriens ledmotiv själv:

På allmän begäran har jag också lagt till filmer där huvudpersonen sjunger ledmotivet:

Har ni fler? Eller hittar ni bild på affischen med den slogan jag satte som titel? Btw får man ju tänka på teaterskådespelaren i Little Britain: I write the theme tune, sing the theme tune.

2009-01-21

Vita Hästen - TAIF på LGs blogg

LGsports streamar från Himmelstalundshallen, där Vita Hästen tar emot mitt Tingsryd. Jag får faktiskt upp det på min PS3a utan några trix - nästan hela bilden, för helskärm funkade inte riktigt och vi har ju inte så många linjers upplösning på vår Philips tjock-TV. Tror det är LG själv som kommenterar, här ser ni honom läsa chatten och svara på väl valda frågor. Envar sin egen sportkommentator!
1-1 efter första, så TAIF kan behålla sin ledning i årets Alletta.

2008-11-04

Äntligen en seger!

Romas säsong kan bara räddas av Champions League. Men har man varit så nära lo Scudetto några gånger så går väl tillslut musten ur en. Dock tyckte jag Hysén behövde tystas efter sin krönika i Metro, (sid 18) där han hävdar att Roma varit dåligt sen 2001. Och kanske fick Roma käft på honom ikväll? Inte för jag tror den yrkeskategorin låter sig tystas bara för att deras experttips visade sig vara helt felaktiga. Och inte för att Roma bryr sig om var Hysén rekommenderar svennar att sätta sina spelpengar. Forza la Lupa! Och artikeln i Gazzetta blev rolig i Google Translate

2008-10-27

Matchen regna bort


Matchen regna bort
Originally uploaded by Joffemannen.
Så det var inte Telias fel...

2008-10-01

Det är tyst, det är sorg, jag är i Helsingborg


hagelburk
Originally uploaded by Joffemannen.
Skulle iallafall haft en fin bild på vårt tifo, men det ligger kvar i kameran så ni får nöja er med en burk som ser ut som jag mår. Metro (sid 28, högerspalten) är fö ute och cyklar, vi sjunger om Bosse Larsson för att hylla (och förringa eventuella spelare som heter Larsson i HIF), inte för att påstå att det var bättre förr. Men helt plötsligt har alla börjat lyssna på vad klacken sjunger - det är alltid kul.

2008-09-05

Delad faktura hos Telia

När jag nu försöker dela fakturan från Telia tänkte jag att jag iallafall inte kan vara ensam om mitt problem: sätta bredbandskostnaden på företaget och betala digital-TVn själv. Admintjejen på jobb bad mig fråga mina kollegor, eftersom flera av dem skickar in bredbandsfakturan. Dock hade de som även tittade på Telias digital-TV ett 18-månadersavtal då standardkanalerna var gratis. Jag var nere hos Telia med ett nytt förslag: Jag tar ett företagsabonnemang för bredbandet, och behåller TVn privat. Gick inte. Deras motförslag var att jag fixade ett till jack, där jag hade jobbtelefon och jobb-bredband, men då var jag fortfarande tvungen att ha bredband på det andra jacket eftersom digital-TVn kräver ett bredbandsabonnemang. Återstår alltså att övertala admin på jobb att klippa och klistra fakturor. Men eftersom jag tänkte att någon annan haft samma problem googlade jag först: telia "delad faktura" digital-tv bredband. Alltså skriver jag detta inlägg, för att fylla på googles träfflista. Nån som känner en revisor?

2008-08-22

Utan eget ansvar

Jag kan tänka mig att killen i Hjo som fick en potatisskalare i buken av sin polare försökte hävda att det var en låtsasorder, "spelad order". Sjukt. Främst då försvarets utredning. Men heter man Försvaret så kan man väl försvara sig.

2008-04-17

Äntligen seger

Efter en tråkig inledning på allsvenskan kändes det skönt att få se en seger. Och "spöken" tror jag inte på, eller? Målskyttet måste komma igång, nu blev det bara på fasta situationer. Apropå fasta är Alfelt fortfarande sur för att man inte fick fotografera under 10 minuter på en träning:
Vilken journalist som helst på plats kunde ha memorerat övningarna och bett en tecknare att rita varianten och gjort den hundra gånger tydligare än ett foto skulle kunna göra.

Klart Alfelt måste haussa sitt skrå, men jag ger inte svenska sportjournalister så mycket kredd.