2009-07-05
2009-07-03
2009-06-27
2009-06-18
Punchdrunks på Debaser
Som både M och A sa, Tarantino. Själv tyckte jag introt lät som Bob Hund, men se som ägget har växt... Och dom är från Solna. Konstigt A är förtjust?
2009-06-17
Roskildes spelschema klart
2009-06-15
En utgångspunkt för festivalen?
01. Black Sabbath
02. Soundgarden
03. Led Zepplin
04. Neurosis
05. Slayer
06. Kyuss
07. Meshuggah
08. The Melvins
09. Metallica
10. Godflesh
11. Tool
12. Isis
13. Sleep
14. Dimmu Borgir
15. Mastodon
16. Motorhead
17. Swans
18. Slipknot
19. Nirvana
20. Napalm Death
21. Celtic Frost
22. Strapping Young Lad
23. Anthrax
24. The Stooges
25. At The Gates
26. Ministry
27. Morbid Angel
28. Voivod
29. Nine Inch Nails
30. Monster Magnet
31. Sepultura
32. Opeth
33. The Dillenger Escape Plan
34. Lamb Of God
35. Saint Vitus
36. Venom
37. Pantera
38. Blue Cheer
39. Killswitch Engage
40. Black Flag
41. Killing Joke
42. High On Fire
43. Shadows Fall
44. AC/DC
45. Obituary
46. Electric Wizard
47. Eyehategod
48. Death
49. Cathedral
50. Hatebreed
Ganska löjlig, men man kan ju ha den för att bocka av på festivalen.
Vad ska jag se på Roskilde?
- Nick Cave & the Bad Seeds
- Slipknot
- Volbeat
- Isis
Sen verkar det som jag ska på grabbgrej på Ulf Lundell, får man väl ställa upp på då. Och nu råkade jag hitta Darkane, lite störigt att de är från Helsingborg, och deras gamla material var lite väl mycket growlande kanske. Kollega rekommenderar M. Ward - godtagbart substitut för Dylan och Cohen? Och El Hijo de la Cumbia får jag väl prova, även om man nog enligt min smak kan blanda cumbia med bättre saker än electronica. Kanske Bomba Estéreo har den blandning jag söker? Kom gärna med tips från bandlistan nu i väntan på att man ska få reda på vem som spelar när.
Dom kommer också att visa Död Snö och originalet till Inglorous Basterds - The Inglorious Bastards. Om dom nu inte tänker visa en screener av höstens film? Men Död Snö, Eins Zwei Die! Och vad, förutom Zombie Strippers, kan vara bättre än Nazi Zombies?
2009-03-20
Kategorisera musiksamlingen
A-well-a everybody's heard about the bird
B-b-b-bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a...
A-well-a everybody's heard about the bird
Bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody's talking about the bird!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird...
Surfin' bird
Bbbbbbbbbbbbbbbbbb... [retching noises]... aaah!
Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-
Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-oom-oom-oom
Oom-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-a-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Well don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
[repeat to fade]
2009-03-15
2009-03-07
2009-02-26
Moderaternas ståndpunkter
Jerker Swanstein i Skånska Dagbladet: "Björn Afzelius och Mikael Wiehe sjunger inte vackert om mitt partis ståndpunkter, jag gillar dem ändå".
Då skärskådar vi några låttexter för att se vilka ståndpunkter Afzelius och Wiehe rackar ner på:
Från "Danslåt för yttrandefrihet:
Men om man talar högt och tydligt så tycker några att man stör
Det är ju klart att A+W genom sång visar att de ogillar de som har ståndpunkten att man inte ska utöva sin yttrandefrihet. Är detta en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Keops Pyramid":
Så det verkar som om det i varje tid o i alla sortes folk finns några som vill bygga pyramider där dom själva sitter överst o har makten i sin hand medan dom som sitter nedanför dom lyder men om dom där uppe i det blå inte längre vill förstå utan föraktar alla dom som ger dom mat ska pyramiderna till sist bli deras grav
A+W verkar här sjunga att de inte gillar ståndpunkten att det är OK att utöva förtryck och slaveri. Kanske är detta en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Juanita":
Dom hade pratat och berättat vad dom hette och om sin far som en gång varit i Madrid Då steg hon upp och sa: ”Honom har jag älskat! Men här springer ni och göder nåt han har bekämpat med risk för eget liv! Så ge er av! Jag är trött på era svängar för ni fördröjer bara frihetens stund Och ni borde veta att turisternas pengar är som honung i förtryckarnas mun!”
Åsikten att det är OK att turista i en förtryckarregim kan väl moderaterna få ha, den är inte speciellt kontroversiell. Men sången skrevs i protest mot dödsdomar mot politiska fångar, åsikten: dödsdomar mot politiska fångar kan vara befogat undrar jag om Moderaterna ställer upp på?
Från "Kvinnoförakt":
på jobbet kom chefen och gav mej förslag Och sa att frugan hans och ungarna var bortresta ett tag Och när jag bad honom dra så blev jag löst från mitt kontrakt Men jag går hellre ner och stämplar än jag odlar hans kvinnoförakt!
Ståndpunkten det är OK att utnyttja sin kvinnliga personal sexuellt gillar inte A+W. Månde en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Victor Jara":
Det finns många som gör konster och krumsprång för dom som har makten Och det finns många som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord
Ståndpunkten är alltså att underklassen ska vara foglig, inte direkt en chockerande moderat ståndpunkt. Låten i övrigt vill protestera mot tortyr och mord på singer/songwriters - ser vi nån ståndpunkt där?
Gissningsvis har Swanstein aldrig lyssnat på några av Afzelius och Wiehes låttexter, men det är alltid lika roligt när politiker går vilse i liknelser och metaforer. Hade han nämnt någon grupp som sjöng sånger som handlade direkt om inrikes partipolitik hade han ju kunnat få ihop det, men det är väl med den inställningen till musik som högern aldrig lyckats med musik. Eller hörde jag Wille Crafoord? Varför nynnar jag nu "som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord"?
2009-02-05
Utan min Panasonic sjunger jag hellre själv
- Walker Texas Ranger
- Baywatch
- The Fresh Prince of Bel-Air
- Frasier
- Vem tar vem - en slamkrypare, jag vet
- MacGyver - sjunger egentligen inte ledmotivet, men en låt på en flodbåt
- NP Möller, fastighetsskötare
- Fame - räknas det verkligen att någon i Fame sjunger signaturmelodin?
- Macken - räknas knappt heller, men för att bryta av mot the Hoff
- Madicken, Pippi, Emil, Tårtan
På allmän begäran har jag också lagt till filmer där huvudpersonen sjunger ledmotivet:
Har ni fler? Eller hittar ni bild på affischen med den slogan jag satte som titel? Btw får man ju tänka på teaterskådespelaren i Little Britain: I write the theme tune, sing the theme tune.
2008-12-30
2008-07-18
Roskilde
Dengue Fever: Bra, surfrock med khmertjej
Orishas: Bra, men latinohiphop är inte nytt längre
Pilgrimz: Bra, ska nog lyssna lite mer på dansk metal
Radiohead: Sunkigt, onanimusik, och inte för publiken utan för musikanterna
Lady Saw: Bra, allt man blir kåt av är väl bra?
Kenge Kenge: Ok, helt vanlig östafrikansk vardagsmusik (vilket är långt ifrån vanligt)
Gnarls Barkley: Ok, aldrig hört förr, ingen direkt uppfattning
Grinderman: Bra, jag gillade att Nick Cave öste på med rak rock
The Streets: Bra, sucker for "Dry your eyes mate..."
Judas Priest: Bra, de har ju mer än 2 bra låtar
Neil Young: Ok, jag var full och skrek efter Sweet home Alabama
Frédéric Galliano Kuduro Sound System: Sunkigt, fransk DJ hade snott musik från Angolaner och stod ensam på scen
The Chemical Brothers: Minns väldigt lite, trångt var det iallafall
Tina Dickow: Tråkigt men perfekt för bakfylla
Slayer: För mycket med den bakfyllan
2008-07-03
2008-06-30
Flagga efterlyses
2008-05-09
Instrumentalt
2008-02-01
Kornkonsert med förhinder
2008-01-20
En natt i Ystad
När duken blir såhär vet man att det var en rejäl kväll. Bula på hakan och skallen, en öm axel. I övrigt har det hänt en massa man inte får blogga om på och bredvid jobbet, bland annat har framtiden kanske en rolig karriär i sitt sköte. Om man står ut med kollegor som äter hund. Nuvarande kollega har gett lite skvaller från rättegången mot svärfadern som terroristanklagade en Lundabo så han fick sitta i finkan i USA, om ni minns. Nu krockade det ju med Beltranrättegången (som vi inte såg något av i Ystad), så pressen verkar inte ha följt den. Advokaten tvingade den terroristanklagade att förhålla sig ganska tyst, men svärfadern verkade göra bort sig ganska bra på egen hand. Han förklarade bland annat för rätten att han inte hyste någon tilltro till Svenskt rättsväsende - alltid en bra början på sitt försvar?
Vi kanske borde sälja den gamla laptopen nu när the Beast har anlänt? Kan man få nått för en Dell Inspiron 9300 tro? Vissa hoppas.
Sen har vi fixat plåtar till Korn på KB i Köpenhamn, Mustasch spelar 2 dagar efter på KB i Malmö. Och snart kommer Robinson-Jesus att ha mixat färdigt en liten grej med Alex. Och en av mina kollegor är insyltad i syntklubb på Deep, sista fredagen i varje månad, och typ första fredagen i varje månad. Måste dit 7 mars, då en annan av mina kollegor ska spela. Så, nu ska jag zappa lite, Balboa tog precis slut. Inte säker på att jag kan poängsätta den.



