2008-02-08

Folierad


Folierad
Originally uploaded by Joffemannen.
Vår lille dansk har samlat sina smörgåsomslag till en boll, och nu har den varit borta. Igår slog kidnapparna till, folierade skrivbordet och lämnade tillbaka bollen

2008-02-07

Hamlets Kronborg


Hamlets Kronborg
Originally uploaded by Joffemannen.
Om man tänker bort raffinaderiet och har en bättre kamera så har jag en ganska grann utsikt när solen lyser. Snart lunch, så man får tura över dit också. Ganska stel i nacken är man efter att ha sovit 40 minuter extra på tåget - vi var tvungna att knuffa ett annat tåg från Arlöv till Lund. Dags att beställa nya praktiska trycksaker på företaget?

2008-02-06

Södra innerstaden

Det har ju varit känt att man bor i Sveriges mest brottsdrabbade stadsdel, och i helgen sköt dom en, fast det var ju flera kvarter bort. Och dessutom klassades det som gangstermord. Men nu har våra gamla grannar börjat hugga varandra med machete. Eftersom det står "andra sidan kvarteret" verkar vår granne ha stapplat in på Nobes, och inte blodat ner på vårt stamhak.

2008-02-01

Svärfar i finkan

Ja, inte min svärfar då, men svärfarn jag nämnde tidigare. Enda problemet min kollegas polare hade med att sätta svärfar i finkan var att försvararen tyckte han gillade det, eftersom det på hans profilsida på jobbets sajt stod "Känd från TV", men det visade sig vara hans chef som skrivit det. Fast Mikael Blomkvist tyckte ju det var roligt att sitta inne 3 månader? Belöning! - belöning! - belöning! som vi brukar skandera när vi capsar ut nollan. Inte för att Wikipedia hade några bra Caps-regler - bra Caps-regler är oskrivna.

Nej, nu ska jag lira CoD2, efter att vi på maintenance slaktade arkitekterna i CoD4 på lunchen igår så vill dom byta spel till måndag. Även om jag var med i vinnande laget så gick det inge vidare -alltså dags att öva. Frågan är om man ska terroriststämpla våra arkiteter - dom sprang ju runt i palestinasjalar?

Kornkonsert med förhinder


Korn
Originally uploaded by Joffemannen.
Mer lasershow än jag räknat med, annars var det juste att gå på konsert. Frånsett att den var i Köpenhamn, och vi inte kom hem pga datafel. Hade ju inte tagit ledigt idag för att stå och vänta på bussar som aldrig kommer, så nu vaknar man baknykter med en laddning räkningar att mata in.

2008-01-28

Inget EM på plats

Jag ger upp om EM-biljett. Tiden för ansökan tar slut 1800 idag, alla på ansökan måste vara medlemmar av http://www.fotbollsupporter.se/ och så måste man ha passnummer och skit. Vi får ladda för Sydafrika istället. Men det känns tomt.

2008-01-20

En natt i Ystad


En natt i Ystad
Originally uploaded by Joffemannen.

När duken blir såhär vet man att det var en rejäl kväll. Bula på hakan och skallen, en öm axel. I övrigt har det hänt en massa man inte får blogga om på och bredvid jobbet, bland annat har framtiden kanske en rolig karriär i sitt sköte. Om man står ut med kollegor som äter hund. Nuvarande kollega har gett lite skvaller från rättegången mot svärfadern som terroristanklagade en Lundabo så han fick sitta i finkan i USA, om ni minns. Nu krockade det ju med Beltranrättegången (som vi inte såg något av i Ystad), så pressen verkar inte ha följt den. Advokaten tvingade den terroristanklagade att förhålla sig ganska tyst, men svärfadern verkade göra bort sig ganska bra på egen hand. Han förklarade bland annat för rätten att han inte hyste någon tilltro till Svenskt rättsväsende - alltid en bra början på sitt försvar?

Vi kanske borde sälja den gamla laptopen nu när the Beast har anlänt? Kan man få nått för en Dell Inspiron 9300 tro? Vissa hoppas.

Sen har vi fixat plåtar till Korn på KB i Köpenhamn, Mustasch spelar 2 dagar efter på KB i Malmö. Och snart kommer Robinson-Jesus att ha mixat färdigt en liten grej med Alex. Och en av mina kollegor är insyltad i syntklubb på Deep, sista fredagen i varje månad, och typ första fredagen i varje månad. Måste dit 7 mars, då en annan av mina kollegor ska spela. Så, nu ska jag zappa lite, Balboa tog precis slut. Inte säker på att jag kan poängsätta den.

2008-01-10

Blingmachine

The Beast har dragit igång festen!


2008-01-09

ZyXEL P-320W och EQII

Sony är lite lata, i deras hjälp om att forwarda portar genom routern till den dator som spelar EQII:
The game clients will need ports 1023 through 65535 for TCP and UDP forwarded to the player's computer. If setting up Port Forwarding, use trigger port 7000 for all games
Den dator som skickar något på port 7000 tar alltså därefter all trafik på alla oregistrerade portar. Jättesnällt. Min router från Telia kan däremot låta en dator vara default server i NAT-inställningarna. Om de statiska IP-inställningarna funkar ska jag iallafall kunna få igång speldatorn som speldator och kunna slösurfa på övriga. Och forwarda port 80 till min webbserver. Sen ska man bara se till att forwarda rätt portar så μTorrent kan snurra på en annan maskin. Hoppas de har vettigare hjälp.

[Edit] Var visst inte så svårt.

2008-01-08

Monstret har kommit


Monstret har kommit
Originally uploaded by Joffemannen.

Då är den levererad, Dell XPS M1730. Men än så länge vet vi inte vad den går för, kvällen och tidiga natten gick åt till att försöka få igång EQII på Vista genom trådlösa routern. Får se om jag får låna den i framtiden och vad jag ska installera då. Strategi/taktik och Andra världskriget - förslag? Ska prova Call of Duty 4, men det är ju en FPS, ju.

Sen är den visst självpimpande, måste kolla upp på hur många coola sätt man kan få den att blinka i takt. Och om man kan klocka upp den lite, nätadaptern väger exempelvis mer än min Asus. Och hur man kan programmera om statistikdisplayen.

2008-01-05

Månadens pryl

Konstigt man aldrig har pengar när man alltid klickar till sig prylar. Nu blev det ett USB TV-kort, så man kan kolla Champions League från sängen - Telia har ju inget avtal med Viasat. Bor i rätt väderstreck så den lilla antennen till digital-TV räckte. Men kanske lite onödigt att ta ett som klarar analogt, lär inte komma till så mycket användning. Har inte vågat koppla in den på min lilla Asus, kärestans gamla Inspiron går på 30% när man zappar i sängen.

[Edit] Cool! Cinergy Hybrid T USB XS funkade prima på min lilla Asus (står S5200A istf S5200N under min) också, drog bara 20-25% trots att det är en 1,73 GHz med integrerad grafik, jämfört med den fete Inspiron med 1,86 GHz och GeForce Go 6800 där det drar 25-35%. Men som sagt, bättre köp är nog den utan analog tuner - borde väl vara samma hårdvara för övrigt? Bor man på landet finns det en med dubbla digitala tuners.

Dålig start


Dålig start
Originally uploaded by Joffemannen.
Pengarna försvann ju under helgerna, så man önskar man kunde snåla ett tag nu. Men efter storfesten var lägenheten upp och ner, och TVn har börjat glappa. När vi äntligen lyckades betala räkningarna kom det in en bokklubbsbok jag glömt avbeställa. Dan efter hade bilen gett upp, fick skaffa batteriladdare och är fortfarande inte säker på att det hjälper. Och i torsdags fick man denna skärmen när man startade om datorn. Dags för ny hårddisk?

2007-12-30

Facebook social news

Jag fattar inte riktigt, Facebook social news. Enligt senaste mailet har jag tappat 11 placeringar i "most trustworthy" (till #9 - ?!?), och klättrat en placering i "most reliable". Väldigt konstig applikation. Men på "more athletic" är jag på plats 8139553, verkar vara rätt.

2007-12-29

Ister med lök


Ister med lök
Originally uploaded by Joffemannen.

2007-12-27

Ny hall


Ny hall
Originally uploaded by Joffemannen.
20:17 den 26 december 2007 20071226035 Vi tänkte fixa lite Twin Peaks-stämning, men det hade blivit för mycket att ha oxblod rinnande ner för väggarna i korridorerna. Alltså nöjde vi oss med hallen, och lättade upp med typ fyra våder medaljongtapet.

2007-12-24

Vit jul?


Vit jul?
Originally uploaded by Joffemannen.

Vit jul?


Vit jul?
Originally uploaded by Joffemannen.

2007-12-21

Vuxenpoäng?


Vuxenpoäng?
Originally uploaded by Joffemannen.

2007-12-21


2007-12-21
Originally uploaded by Joffemannen.

Julhälsning

Dethär företaget önskade sina kunder God Jul i onsdagens Ny Teknik. Ska man kanske söka jobb där?

2007-12-20

ServiceDesk, fast lite för roligt

Nu har kollegan kodat ihop HP's OpenView ServiceDesk 4.5 för mobiltelefon - fast nya version 1.00 har en klar nackdel jämfört med 0.99, Battle in ServiceDesk har blivit mycket roligare (ja, mycket) än originalet över Citrix. Version 0.99 var skrämmande lik ServiceDesk 4.5 i tråkighet, men nu skjuter ärendena tillbaka. Längtar efter min nya telefon så jag kan utklassa alla på kontoret.

Hejdå Facebook


Bye bye Facebook
Originally uploaded by Joffemannen.
Nu slipper man äntligen behandla pokes och jag-vill-bli-din-vän från kollegorna. Om dom bara blockade mail och telefon också så hade man kunnat få nått gjort på jobbet!

2007-12-18

Vinnande chokladen


Vinnande chokladen
Originally uploaded by Joffemannen.
ti 2007-12-18 15:48 20071218 Köpte lite, men lyxig choklad som kundmuta. Gick lite över budget, men det blev en klar vinnare bland alla dessa standardgodisar och pepparkakor. Problemet är att få något gjort, alla hänger vid mitt skrivbord och försöker klura ut vilken som är vilken smak, och själv har jag svårt att hålla fingrarna borta. Cacaofoni, i Malmö. Om ni undrar

Microsoft kunde! Fast inte...

Ännu ett skönt felmeddelande

2007-12-16

Erik


Erik
Originally uploaded by Joffemannen.
sö 2007-12-16 16:01 20071216 Man behöver väl inte ha något att skriva om sin gudson?

2007-12-11

Angående den bokningsbara vagnen

Hej!I den bästa av världar, och det faktskt för det mesta, så är varje vagn skyltad med korrekt vagnsnummer och destination. Tyvärr så tittar inte alla kunder på detta utan går bara in i tåget och hittar sin plats, åtminstone tror de det eftersom samma platsnummer förekommer, i detta fallet, tre gånger men i tre olika vagnar. Visst, vi har haft bekymmer med skyltningen och en hel del yttre displayer skall bytas ut då det kommit in fukt.

Vi hade också önskat att det gick att få displayen på hatthyllan att fungera som avsett, men dessvärre så är inte bokningssystemet hos SJ och fordonenens informationssystem kompatibla. Men vi har en önskan och strävan om att få även denna platsskyltning att fungera bättre och jobbar på detta med våra partners.

Stefan
Trafikplanering Tåg
Skånetrafiken

Med vänlig hälsning

Karin Askagården
Kundinformatör
Kundcenter Pågatågsstationen
Pågatågstationen
211 20 Malmö
040-23 63 38 telefontid: 11,00 - 13,00

2007-12-10

Bromsad e-handelssatsning

Vi fick nyheten i torsdags, men jag kunde inte gärna blogglänka till ett internt memo. Vi har iallafall kunnat mobba e-com-gruppen ganska mycket sedan dess, de har ju alltid tyckt att de varit de coola grabbarna på detta bygget. Jag vet inte mer än vad som stod i SvD/E24, precis som alla andra här, men sajten har alltid varit ett sätt att locka kunder till varuhus. Jag gissar att de projekt vi planerat som direkt rör e-handel kommer att genomföras, och att man sedan låter de marknader som har e-handel snurra på medans man förhoppningsvis löser de logistikproblem som gör att det är dyrare att sälja över nätet. Vi får se, men det skulle vara roligt att byta från WebSphere Commerce till nått annat - jag gissar att det är en del licenspengar som går dit, i onödan om man inte ska ha nån Commerce. De sura kommentarerna är iallafall roliga på E24

2007-12-07

Marknadsföringsstöld

Sen i somras har vi ju våra nya snygga rum, exempelvis sovrum. Efter några sekunder ser ni att det blir prickar i sovrummet, åsså kan man klicka och få tips om gardiner och what-not. Nu har Mio en TV-reklam med hångel i en alphydda - där dom snott våra prickar. Äh, jag är ju konsult så det är ju inte mina prickar. Får väl försöka banda reklamen och lägga på youtube så denhär posten blir meningsfull...

2007-12-05

Remissvar ärende 392452

Hej och tack för svaret!

Att man kan boka platsbiljett från Malmö till Göteborg var jag medveten om, problemet är att vagns- och platsnumreringen gör att jag varje morgon måste informera Göteborgsresenärer att det tågsätt jag sitter i, det "södraste" på tåg 1014, kopplas av i Helsingborg - dvs att deras platsbiljett inte gäller min plats, utan motsvarande plats på det tågsätt som är i färd att kopplas på längst norrut på Malmö Centrals spår 5. Allt som oftast händer det att dessa resenärer inte blir tacksamma för de upplysningar jag delger dem, utan fortsätter kräva att få sitta på den plats jag sitter på, en plats i ett tågsätt som inte går till den destination som står skriven på deras biljett. Jag skulle gärna slippa dels att behöva informera resenärerna om var deras platser finns, men framförallt de konflikter som då och då uppstår. Mitt första förslag är att ni inför en tydligare vagnsnumrering.

Jag försökte dessutom tolka ditt svar, är det verkligen så att man kan boka en plats på tåg 1014 från Malmö till Helsingborg? Jag har aldrig mötts av någon som har en bokad plats inom Skåne.

MVH

/Josef Nedstam

Goddag, yxskaft - Skånetrafiken

Hej!

Enligt vårt avtal med SJ finns det nu 56 platser (av 237 per tågsätt) som är bokningsbara på de Öresundståg som går vidare mot Göteborg, Kalmar och Kristianstad. Dessa platser kan bokas till/från Köpenhamn vid längre resor till/från utanför Skåne. Vilka platser som är bokningsbara framgår av skylten på hyllkanten ovanför platsen som är tänd med texten "Kan vara reserverad". Naturligtvis kan man sitta på platsen om den är ledig utan särskild platsbiljett men måste vara beredd att "lyfta" om någon med platsbiljett dyker upp.För vidare kontakt i detta ärende ange ärendenummer 392452 och om du vill svara på detta mail var vänlig och klicka på följande länk
[edit - kanske olämpligt att alla kan hoppa in rakt i ärendekonversationen]
(OBS går ej att göra svara/reply!)

Med vänlig hälsning
Richard Ohlson
Kundinformatör
Kundcenter Pågatågsstationen
Pågatågstationen
211 20 Malmö
040-23 63 38 telefontid: 11,00 - 13,00

Self non-equi-joins

Jag tänkte joina tabeller på helt galet sätt, men istället för att göra på rätt sätt så läser jag Mastering Oracle SQL - det är ju så snygga explicita joinar från och med Oracle 9i så man vill ju veta alla små detaljer. Då försöker författarna exemplifiera self non-equi-joins med ett sportexempel från department-tabellen: Accounting, Research, Sales och Operations ska möta varandra i basket - en serie med ett inbördes möte. Och så piffar dom upp sitt exempel med matchdag:

SELECT d1.name team1, d2.name team2, SYSDATE + ROWNUM match_date
FROM department d1 JOIN department d2
ON d1.dept_id < d2.dept_id;

Men då spelar Accounting sina tre matcher de tre första dagarna och tittar sen på i tre dagar. Låt aldrig datanördar göra sportexempel.

2007-12-04

Lösning på språkförbistringen?

Våra bekymmer med tvåspråkigheten i Beligen kanske löser sig av sig självt. Dom som vi betalar pengar för att sköta vår belgiska kunddatabas har ju slutat sköta den eftersom de var så dåliga på det att vi sa upp avtalet från och med nyår. Klart man som leverantör lägger ner nån månad innan då, man vill ju ha IKEA som fiende och kanske ta sig ur sitt partnerskap med en härlig stämning på halsen. Men nu verkar ju landet ha kortare beräknad livslängd än det avtalet, och då slipper vi äntligen bekymren med att fransktalande belgare riskerar att få ett mail från IKEA på flamländska. En härlig dominoeffekt om EU helt plötsligt står utan huvudstad.

2007-12-01

Händige Herrn


Händige Herrn
Originally uploaded by Joffemannen.

lö 2007-12-01 16:50 20071201(001) Drog mig för det in i det sista, men hittade ingen som på studs kunde göra det åt mig. Så nu tog jag mig till Jula och köpte en kolv med tillbehör och lödde fast batterikontaktblecket på låsknappen till bilen. Tyvärr har jag råkat skruva på potentiometern för fininställning av frekvens, så vi får se vilken bil som öppnar sig...

Gick sedan in på Julas hemsida, letade fram deras 60-wattare, skickade länken till min bästa vän - dvs mig. Och den funkar inte. Man blir miljöskadad av att knacka javakod på IKEA.

Fontana grape har utgått


Fontana grape har utgått
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-12-01 15:24 20071201 Billigaste och bästa bakfyllemedicinen är slut. Och killen på Coop Jägers föreslår att jag ska köpa Tropicana. Till dubbla priset...

2007-11-30

Brev till Skånetrafiken, ärendenummer 392452

Jag pendlar till Helsingborg med tåget som lämnar Malmö 07:08. Jag väljer då alltid den tysta avdelningen längst bak (som inte alltid råkar vara längst bak då detta tågsätt ibland kommer in på andra hållet). Varannan morgon får jag förklara för en Göteborgsresenär att den platsbiljett personen bokat (oftast plats 255) inte är den 255 som jag sitter på - det tågsätt jag väljer går bara till Helsingborg och platserna går inte att reservera. Ett flertal gånger har inte resenären nöjt sig med detta utan ändå krävt att få min plats. Kan ni hjälpa mig med detta problem? Er information är i nuläget otillräcklig. På den gamla tiden hängde det en skylt i varje dörr som visade vagnens slutdestination, samt ett vagnsnummer. Era vagnsnummer går inte att förlita sig på då era utropare inte har en enhetlig terminologi för tåg, tågsätt och vagnsnummer; vagnsnumren framgår inte tydligt på tåget; och vagnsnumren inom ett tågsätt är enligt mönstret 11, 12, 13 och 14 fast det endast finns två leder på ett tågsätt vilket teoretiskt skulle kunna ge tre vagnar, ehuru dessa vagnar ej går att separera och alltså inte är vagnar enligt någon gängse definition. För att förvärra situationen framgår det på plattformen att tågsättet till Göteborg har vagnläge E, men det stämmer bara vid de tillfällen tåget totalt har tre tågsätt; något som brukar vara fallet, men flera gånger i veckan är det bara två tågsätt. Varje plats har en digital display - skulle ni inte där kunna informera om slutdestionationen för den platsen, eller iallafall vagnsnumret för den platsen? En annan lösning är att ni på lappar av kreditkortsformat ger lättolkad och otvetydig information om var Göteborgsresenärernas platser är, som jag och mina medresenärer kan dela ut till de som viftar med SJ-biljetter, istället för att än en gång försöka förklara det system ni byggt upp. Mer än en gång har jag blivit anklagad för att ha ljugit ihop den förklaring jag försöker ge som ett försök att avlura en Göteborgsresenär sin plats i tysta avdelningen. Det är väl ett tydligt mått på hur komplicerad platsnumreringen är?

2007-11-24

SMB


SMB
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-11-24 20:13 20071124(002) Första beställningen från senaste bokklubben för nördar

Disco Hilton

Är bara tvungen att fläka upp nya ab1-dansen, sorry Alex:

Tattade Hiltontassar


Tattade Hiltontassar
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-11-24 02:41 20071124 Så går det till på Listergatan, inte mycket mer att säga

2007-11-23

Bjursta sideboard fix


Bjursta sideboard fix
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-11-23 21:47 20071123 Luckutskjutarna på Bjursta sideboard är lite plastiga, och tappar lätt sin funktion på direkten. Då smäller man bara på en pytteliten möbeltass man hittar på Konsum.

2007-11-22

It wasn't me

Även om vi trycker IKEA-kort här, så är det inte vi som gör och hanterar Handla-korten

2007-11-21

Bland Sveriges bästa sajter

Ja, då menar jag ju inte BadTasteCambodia, utan den fina IKEA-sajten som jag hjälper till med underhåll på. Så nu är omröstningen igång, vilken blir allra bäst?

Skilja Flamländare från Valloner

För två veckor sedan införde Google Webmaster Tools möjlighet att visa vilket land en site man lagt upp där tillhör. Nu hjälper de ju mig inte att separera Flamländare från Valloner men väl med mitt andra problem, att man kan googla IKEA och få rätt på vilket land man får träffarna från, så de holländsktalande belgarna slipper höra av sig till kundtjänst i Nederländerna, om ni minns. Frågan är om dom reagerat på min förfrågan? Tyvärr är vår URL-struktur koko, så vissa sidor som har land/språk som parametrar har ännu ej löst sig.

2007-11-14

Orlando!


Orlando!
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-11-14 12:23 20071114 Tillåt oss fira att ännu ett varuhus öppnats. Fast dom som vanligt glömt slå på det på sajten...

2007-11-13

Danmark är och förblir Danmark

Det lutar åt att dansken återväljer sin bisarra regering. Jag tycker det är roligt att ha en knäpp lillebror som gör öl på majs och fallfrukt och skickar ubåtar till fjärran land. Danskar som inte åkt ubåt till fjärran land utan istället råkat lära känna andra nationaliteter, dom slängs ut och hamnar hos oss. För att få positiv återkoppling på sitt skruvade system får dessa utstötta självklart inte rösta i det val som just nu vakas över. Sen är det så skönt att höra "jag-är-inte-rasist-meeeeen"-rasse-danskarna skryta om att de har högt i tak i debatten och vi är sånna trångsynta multikultityper vi på andra sidan sundet. Huvudet snurrar ju så man slipper åka karusell på deras gemytliga Tivoli när man får höra sånna upp-och-nervända argument. Det är bara att hoppas att kommentarskrivarna på våra tidningars webbsidor gör slag i saken och flyttar över till detta land fritt från utlänningar, ta en extra korv målad i blymönja från mig vettja! Bron är ju där, vad väntar ni på? Kanske dags att ladda ner Riget och se en tredje gång.

Massa träffar

Det verkade funka att lägga ut sig på Twingly och Bloggportalen, blev "en massa" träffar på Mailer. Rackarns, då måste man ju skriva nått vettigt också...

2007-11-12

Mailer

Efter lördagens gåsmiddag kunde jag inte ta till mig Agheds dödsruna över Mailer. Och eftersom dagens Sydsvenskan frontar att vi maskar 1,5 h/dag så får jag vänta med att läsa den till jag kommer hem. Men Aftonbladets läste jag, kortare och mer lättsmält, perfekt för jobbsurf. Frågan är vilken Mailer man ska ta tag i.

2007-11-11

Nyhetstorka

Varför stiga upp en sånhär morgon? Aftonbladet ger oss noll och intet av nyheter, blott att kvinnor misslyckas med det mesta här i livet. Vi som sett Carlos i Three Amigos vet anledningen. Nu är det dags att hämta bilen efter gårdagens gåsamidda.

2007-11-07

Hur söker man sig hit?

Efter att ha smält den senapslösa korven metabloggar jag lite till. Fick fram nedanstående halvroliga lista på hur folk hittat hit via Google. "" på slutet betyder att det ena " satt framför den söktermen - skyll inte på mig utan på Google Analytics exportfunktion (och kanske på att jag försökte rensa upp den .cvsen i Excel...). Pingade också min blogg på Twingly, men för att det ska hjälpa så får man väl blogga nått vettigt också.


josef nedstam
4
josef nedstam""
3
dunka mig gul & blå""
2
bongo flava
2
cambodia
2
debaser after church lillasyster
2
flux fluorskölj
2
kurdistan fördelar/nackdelar
2
anders jöfelt""
1
att röka sidfläsk""
1
bra projektnamn""
1
grabb weekend""
1
kal p dal""
1
ogiltigt program""
1
peter akinder""
1
röka sidfläsk""
1
utlämnad till usa"" + kambodja""
1
aftonbladet toyota mr2 2006
1
anders jöfelt
1
angkor wat + denguefeber
1
anzac day
1
att köpa lägenhet i cambodia
1
benulic
1
bota från nätverksdisk
1
cambodia +fotboll
1
claesgatan före detta atalay
1
denguefeber sihanoukville
1
det är ostron champagne man steker
1
djur på 320 kilo utrotningshotade
1
dunka mig gul & blå
1
dunka mig gul och blå
1
facebook app
1
filip tufvesson
1
frida - dunka mig gul & blå
1
frida dunka mig
1
fördelar/nackdelar kurdistan
1
gipsplugg
1
google ""bara en träff""
1
josef nedstam bilder
1
jättestånd
1
kambodja+studera
1
kassettdäck
1
kattpiss i soffan
1
kjell jöfelt
1
lampbelysning till blommor
1
malaria angkor wat
1
nedstam 2007
1
numark usb
1
numark vinylspelare usb
1
patrik anderssons bröllop
1
peter tosh alla vill till himmelen
1
pickupförstärkare
1
piltdown man
1
plusdeck 2
1
red bull kodein
1
regnperiod angkor
1
sihanoukville
1
sihanoukville regnperioder mars
1
skruvankare malmö
1
skruvankare+ikea
1
strawcab
1
taif hockey
1
tandhygienist alexandra gabriel
1
thepriatebay.org
1
tid för att röka sidfläsk
1
tungskrapa indisk
1
usb kassettdäck
1
värma mat i frigolitförpackning
1
västpapua
1
wolly rinho phnom penh
1
filip tufvesson""
0

Korvkatastrof


Korvkatastrof
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-11-07 12:32 20071107 Som man har längtat efter IKEAs korvar och så fick man en dags jobb i Älmhult, ett tillfälle att liva upp gamla minnen. Men senapen var slut... Ska nog fakturera dubbelt som komp

2007-10-21

Världens bästa pinne


Världens bästa pinne
Originally uploaded by Joffemannen.
Amerika är världens bästa. I central park hittar jag denna pinne, den perfekta: stabil, kort nog att ha med överallt, vikten på rätta stället, perfekt krökt så man utan ansträngning kan peka på allt man vill. Min pinne? 2007-10-21 12:43 20071021

2007-10-19



Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-10-18 19:09 20071018(001) Nej, vi ska inte på Lejonkungen, vår kö till Nightwish går runt hela Times Square

2007-10-17

Nähä, Sabena


checkin
Originally uploaded by Joffemannen.
Dom har gått i graven några gånger men reser sig som värste zombie. Att förklara att man inte kan checka in på nätet är dom sämre på

Skriv på för En Bok För Alla

Jag stoltserar med min lady-bag från En Bok För Allas monter på Bokmässan, alltså har jag skrivit på:
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?barnboken

Gör det ni med!

2007-10-12

Pelare?


Pelare?
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-10-12 19:04 20071012 På Kirseberg kan man se halva rinken. Ändå har jag redan sett 2 mål i taifs kasse...

2007-10-10

Lurad av Nokia

Tänkte slippa sladdar, så efter att ha kollat på kompatibiliteten för Nokias lurar BH-601 köpte jag skiten på Katsching.se - nu framgår det att oj, Nokia drog en vit lögn. Söker man vidare ser man på en annan av deras sidor att det inte funkar så bra. Katsching har ju inte listat N91an på sin kompatibilitetslista, så fan vet vad man gör. Och Nokia själv kallar det Den här mobila jukeboxen. Arschlöcher. Provade med MSI BluePlayer, men den fattade inte hur man kommunicerar med BH-601

2007-10-05

33 1/3

Sköna siffror, 33 1/3. Jag är av den bestämda uppfattningen att våra gamla burkar gav oss denna mängd läskeblask - Filip kommer säkert att bestrida detta med fakta - och att med den nya designen som sluttar lite i toppen och har ett mindre lock blev vi lurade på dendär tredjedels centilitern. 33 1/3, så snabbt ska ett album snurra - inte nått jädra 52-spinn eller vad man nu har i bilens mp3-stereo. Marxman gav oss dessutom ett album med det sköna namnet 33 1/3 revolutions per minute - inte helt lätt att hitta på DC eller PirateBay. Hur kunde jag köpa det på CD? En motsägelse om något. Och idag fyller jag det - ett av tre ben i graven, men vilket? Efter en brutal sladdhärva bestämde jag mig för att fira detta genom att beställa ett par lurar som passar min executive pimp style mobil.

Nej nu ska vi fakturera ända in i kaklet! Eller ska man ta 16.10-tåget? ...

2007-09-29

En nöjd man


En nöjd man
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-09-29 17:10 20070929(005)

Bokmässa


Bokmässa
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-09-29 15:03 20070929 Torgny Lindgren är söt

2007-09-28

Vad var det jag sa?

Äntligen fick jag säga det, men det tog så lång tid från det att jag sa det till att jag fick säga vad var det jag sa så jag hann bli orolig och blev överrumplad: Vi ställde om klockorna utan att testa först. Oracle har inget datumformat som inte har tid också. Födelsedatum för kunderna är alltså 1974-06-05 00:00 i databasen. I XML kan det då vara 1974-06-05 00:00 CET, och då översätter vår fina javakod det till 1974-06-04 22:00 UTC. Några hundra tusen kunder har alltså fått födelsedatum en dag innan. Roligt.

Preparation H

Satt och grubblade på ett fint projektnamn till Pontus och mitt fina projekt att fixa till hanteringen av varuhus på IKEAs hemsida, nått klatschigt så vi lätt fick vår CR genom CCBn och in i release 4.3, vecka 9, 2008. Tror nämligen inte Kalle&Hobbe-Kalles gamla knep att lägga projektplanen i en plastficka räcker, ett bra projektnamn måste till. Då ringde det en klocka från Austin Powers - vad var namnet på projektet som gick ut på att förinta världen mot en lösensumma på one millllllion dollars? Preparation H. Men nu när jag googlade så märkte jag att det inte är det bästa projektnamnet, dock gjorde det scenen från filmen lite roligare och lite begripligare. Har jag bloggat om ämnet tidigare?

2007-09-26

Onsdagshockey


Onsdagshockey
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-09-26 21:19 20070926 Jaha, här sitter man efter jobb i en hockeylada i Sveriges nageltrång, och vi får stryk också...

2007-09-24

Tvättid


Tvättid
Originally uploaded by Joffemannen.
må 2007-09-24 17:46 20070924 Nu har man skållat sig på nån annan jävels tvätt och kommer få ett krig på halsen. Ingen bra måndag. Och snart gävlematch

2007-09-20

Fångsten med hem


Fångsten med hem
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-09-20 21:36 20070920 Ja, jag kunde ju inte flyga hem med 3 döda fiskar, så jag bytte 6 kilo Regnbåge utan bytte dom mot ett halvkilo spansk lufttorkad. Och hela familjen kalasar

Blodbad


Blodbad
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-09-14 15:11 20070914(002) Fick inte iväg bilden direkt från båten i fredags, hela jag var ju täckt av regnbågsblod

2007-09-18

Googles stavningskontroll fallerade

När jag ändå har kommit in i ett Google-stim: Min vanliga metod att avgöra stavning på ett ord har för första gången inte hållit måttet. Jag googlade "falerade" på 1610 träffar och "fallerade" på 969. Lita alltså inte på "fråga publiken" om det handlar om knepiga frågor. Själv bäste dräng

2007-09-13

Attackpendla


Attackpendla
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-09-13 07:41 20070913 Denhär rackaren körde av på avfarten och på på påfarten och den enda positionen han tjänade var min. Död åt alla mottrafikanter!

2007-09-12

Att läsa


Att läsa
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-09-12 20:17 20070912(001)

2007-09-08

Knutpunkten

Var tvungen att jobba över, så jag tog 18.10-tåget, men missade ändå kvällens action på Knutpunkten. Jag har ju ofta dödsångestattacker på Knutpunkten, pisslukten i trapporna, måndagmornar när man inte är redo för en veckas jubb, äckliga HIF-kids som vill nått efter derbyt. Det är inte lätt att vara miljövän! Nu kanske man kan få jobbet att sätta milersättningen på bolagets kostnadsställe istället för mitt? Fast domdär stockholmarna är väl vana vid det hårda storstadslivet, så enkelt går det nog inte.

2007-09-06

Rensa bort mig själv från Google Analytics

Man vill ju inte gärna att Google Analytics ska registrera mina egna visningar av bloggen, speciellt inte den man alltid gör när man lagt upp en bloggpost. Alltså kollar jag nu vilken länk jag kommer från då. Metablogga

2007-09-05

SOA är inte så lätt

Systemutveckling har en tioprocentig tillväxt, och CS redaktionschef förklarar det med soa. Dock lyckas han med att skriva ut det som "system oriented architecture". Inte konstigt det blir svårt med begreppen. I nätupplagan har dom rättat det, tråkigt. Min skönaste soa-upplevelse var på workshop i Melbourne och en forskarkollega undrade varför jag forskade på arkitektur nu när arkitekturämnet var uppklarat, färdigt. Behövs ingen annan arkitektur än soa.

2007-09-03

Styra Google?

Är det nån som vet hur Google funkar? IKEAs kundtjänst i Belgien får ibland mail från Holländska kunder, och vice versa. En teori jag har är att om man googlar kan man om man är oförsiktig hamna på fel lands site. Sökningen "ikea vraag bestelling" leder till båda ländernas sidor för att skicka en förfrågan på en order med vilken google man än söker, och om man söker på hela nätet, eller på sidor skrivna på holländska. Däremot får man ingen träff om man söker på sidor från Nederländerna eller från Belgien. Kan man metatagga sidor så Google anser att de kommer från ett speciellt land?

Måndag


Måndag
Originally uploaded by Joffemannen.
må 2007-09-03 08:12 20070903 Måndag, hösten har kommit, och nån har ställt till det med förlängning av mitt kontrakt. Får sitta och läsa computer sweden tills dom fixat allt

2007-09-01

Kuksvansfest


Kuksvansfest
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-09-01 18:38 20070901(003)

Match?


Match?
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-09-01 17:02 20070901 Bilden visar bästa underhållningen än så länge

Malmö


Malmö
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-08-29 19:20 20070829 Nästan äckligare än all hundbajs på samma trottoar. Snart dags att ge bort resterande 3 poäng till Trelleborg så man får spela fler sunkiga derbyn nästa säsong. Malmö har aldrig kunnat spela för att bli topp-fyra.

2007-08-31

Google scholar igen

Så, nu har jag klurat ut hur man söker på riktigt på Google Scholar.

Annars ägnar vi dagen åt att stänga ärenden, efter att ha testat en vecka. Jag ska inte lägga ut texten om hur givande projekttest är här på detta bygget. För egen del har jag också börjat oroa mig för ledighet i oktober - POLS här blev nekad en vecka, och jag har ju redan biljetter till Amerikat!

2007-08-30

Nytt batteri


Nytt batteri
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-08-29 19:25 20070829(001) Nokia har problem med att vissa batterier av typ BL-5C kan överhettas. Alltså återkallas de. Dock inte alla 300 milj, bara 46 milj, däribland mitt. 46 milj försändelser är 3% av DHLs omsättning, tror dom är ganska glada. Nokia däremot, och tillverkaren i detta fallet, Matsushita... Vad kan det kalaset gå på?

2007-08-25

Ny torrent: Colors (1988)

La ut ColorsPirate Bay, klassiker. Hittade den nämligen bara på DC. IMDB

2007-08-24

15 år sen


15 år sen
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-08-24 23:36 20070824(003) Fast bland hundratals dyrkare av tidigt 90tal. Socialantropologikontot får vi sätta det på. Titiyo? Är det samma som Neneh Cherry?

Operation Langos avbruten


Operation Langos avbruten
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-08-24 22:39 20070824 Fulöl kom i vägen. Men nästa år!

Snacka skit

Har kommit på en lysande app till Facebook: snacka skit. Man bjuder in sina vänner till snacka-skit-applikationen, tackar folk ja så kan dom sedan, ovetandes, bli utsatta för skitsnack. Sen kan man klistra på typ post-it-lappar på nån annans profil, med skitsnack och skvaller om den personen. Som den personen inte kan se när han/hon själv tittar på sin profil. Nu ska jag bara kolla hur man kodar mot facebook.

Och om nån timme ska jag fortsätta min dokumentation av alla festivalens Langosställen. Fredagshaiku:
Varför finns Langos
Bara på festivaler
Och ej i Ungern

2007-08-23

Langos!


Langos!
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-08-23 20:08 20070823(002)

Langos!


Langos!
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-08-23 20:06 20070823(001)

Langos!


Langos!
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-08-23 20:00 20070823

Entity-Attribute-Value

Entity-Attribute-Value (EAV), det jag nedan kallade key-value, verkar inte vara en helt lysande design vid närmare eftertanke. Man behöver alltså i princip inte ha några kolumner i sina tabeller, man definierar bara ett nytt attribut och slänger in värdet på det attributet för den entitet man pysslar med i sin EAV-tabell. Och så behöver man aldrig mer fråga sin DBA eller arkitekt om lov att ändra databasdesignen, för det kan man göra i kod istället. Men helt plötslig är det knappt en relationsdatabas längre. Det jag mest av allt skulle vilja få fram är java-bönan som hanterar sånna entiteter: superbönan, there was one bean to rule them all. Godzillabönan. Goff-goff. Problemet är att man inte kan typa sina värden/attribut hårt, och om man försöker så tappar man hur som helst förmågan att ändra "designen" dynamiskt. Och selectsatserna blir cp-joinar istället för SELECT * WHERE a AND b. Jag lägger till några nya kolumner istället.

2007-08-22

Semesterskägg


Semesterskägg
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-08-22 18:08 20070822 Med en så spridd semester, när ryker semesterskägget? Är det när Malmöfestivalen tar slut? Och när är det läge att lägga in en key/value-tabell, istället för att lägga till ett nytt fält varje gång man behöver? Får kolla hur det slår på koden och hur mycket man måste jobba med att skapa och generera om bönor

SQL och WSAD

WSAD är för gulligt. När man öppnar .sql-filer så försöker den tolka dom. Verkar som det är com.ibm.lpex.sql.SqlParser som försöker. Men den kallar mina create-statements incomplete, och create or replace view förstår den inte alls. Dessutom låser hela WSAD sig när man försöker sig på lite admin-grejor som create user, grant connect, osv. Jag älskar när funktionalitet man inte bett om får allt att krascha. Får editera i notepad, men får se vad konfigurationshanteringsverktyget säger när jag slänger ut och in filer hur som.

Nedstam på nätet

Man får småblogga lite medans WSAD håller på att strula - är ju jättejobbigt att öppna en .sql-fil, som vi alla vet. Gjorde min månatliga koll på http://scholar.google.com/ för att se om nån refererat mig på sistone, och gjorde en skrämmade upptäckt att det finns en Britt Nedstam. Lyckligtvis felstavat i nån rapport från Göteborgs Universitet. Vill ju inte ha en möngi-barnboksförfattare som smyger sig in i släkten...

Nej, nu är det dags att döda processerna javaw.exe och eclipse.exe och se om omstart hjälper.

2007-08-07

Skyll er själva

Har funderat fram och tillbaka på om man ska utväxla fångar mot gisslan, speciellt nu när det handlar om charmiga sydkoreaner, för att inte tala om dom charmiga skäggiga talibanerna. Men så visar det sig att dom inte var gosiga hjälparbetare, utan knastar. Kan typen, tycker inte om den. Kryllade av kvasiuniformerade amerikanska missionärer i Kambodja, som drev de fredliga buddhistiska khmererna till att bränna ner ett gäng kyrkor. Fast alternativet att talibanerna nackar gulingarna är kanske inte att föredra, då får dom martyrer och blir helt till sig.

2007-07-25

Vinn en grabb-weekend åt mig!

På Discovery har jag just vunnit en T-shirt, men jag har chans på att vinna en weekend för 11 polare på nån typ spa-anläggning, om ni röstar upp mig (och ner de andra). Gå alltså in på http://www.discoverychannel.se/emea/sorry.htm - klicka "Profiler", gå till typ tredje sista sidan, just nu 54 av 56, och ge mig en femma för min anspelning på rödtocken i Mythbusters. Klickar ni sedan "Bästa" och delar ut lite underbetyg så ökar chanserna lite till. I slutet på augusti delas priset ut. De 11 snällaste får följa med mig till Abbekås.

En epok går i graven

Helt plötsligt försvann hälften av våra arbetsuppgifter, det roliga jobbet att låsa upp kundkonton kan nu skötas av vem som helst! Ja, till och med av kunden själv. Här har jag pluggat i 23,5 år, och så tar dom halva mitt jobb ifrån mig?

2007-07-24

Skrytresekartan

Så, nu har jag lagt upp min skrytresekarta också, får tänka ut en plan för att fylla på den lite mer:








2007-07-23

Fel arena, då kan det inte bli rätt klack

må 2007-07-23 18:55 20070723 Men en rolig banderoll fick man se, stackarn är på plan också

2007-07-19

Google-träffar

Hur många träffar kan man komma upp i egentligen? Jag trodde ett tag på bokstaven i, men den får till och med erkänna sig besegrad av 'the', konstigt nog. En annan konstighet är att 5 ger fler träffar än 4, annars är det en fallande skala från 1 till 9. Nån som hittar en sökfras på Google som ger fler träffar än '1'?


Ja, jag hittade en bredare sökning. Försök slå 18 540 000 000 träffar om ni kan.

BTW, pattaluder ger bara en träff, om det sedan kan räknas som ett riktigt ord är en annan fråga. Nån som hittar ett SAOL-ord som bara ger en träff? Fan, nu kommer ju pattaluder att ge två träffar. Pattaludret däremot, kommer när google hittat hit bara ge en träff. Ha! Fasen, gick inte. Pattaluderna. Får jag va ensam om den en stund?

2007-07-13

Avståndsmätare

Avståndsmätaridén sprack, var inne på Kjell.com igår, och nu när jag googlar runt hittar jag bara en på Clas Ohlsson, och den klarar bara 15 m. Blir till att räkna luftfilter istället. Om man inte ska punga ut med 3 000 kr för en riktig. Ja, på kostnadsstället då.

Fredagen den 13:e

Så jag vågar inte skriva nån haiku. Tågsättet (wikipedia, logistiker och järnvägare stavar såhär, 14 200 träffar på google, modelljärnvägsbyggare skriver tågset, 15 700 träffar) som inte går vidare till Göteborg, utan bara går hit till Helsingborg dog redan i Lund. Istf sittplats i tyst avdelning fick jag luta mig mot en papperskorg i boskapsvagnen och försöka inte somna till Pamuks Snö. Tåget blev inte ens 20 minuter sent så man hade kunnat kräva Skånetrafiken på en dags resande, och väl framme på jobbet har kaffemaskinen lagt av. För att toppa upp med olyckor, nya stadion ska heta Swedbank Arena. Hoppas resten av dagen går smidigare, ska ju bli hårdrock på KB ikväll. Söndag spelar dessutom Lillasyster på Debaser After Church. Man måste ju aktivera sig det lilla man kan på sommaren.

2007-07-12

Pendla precist


Pendla precist
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-07-12 17:12 20070712 Tåget från Göteborg kommer in till Knutpunkten för att multa (?) med ett sätt som står utanför och väntar. Alltså måste av någon anledning göteborgståget in först, och vi som vill på främre sättet måste ställa oss där vi tror dörren ska hamna. Man räknar ungefär till 5 luftfilter på väggen mitt emot, men det är ingen exakt metod. Alltså måste jag skaffa en laseravståndsmätare. På kostnadsstället?

Studera snabbt och lätt!

Jag bryr mig inte riktigt om vad Aftonbladets läsare tycker, men finansministern tycker iallafall att man inte ska höja studiemedlet. Det är nämligen för dålig genomströmning. Arbetsmarknadsministern strömmade ju igenom sin MBA-examen på Fairfax University på bara ett år. Men då hade han ju redan legat i Lund fyra år utan att strömma igenom... Låt mig gissa att Borg och den regering han sitter i, troligen med minst antal gemensamma akademiska poäng genom tiderna, är rädda för oss akademiker. Bäva, borgare!

Nej, de vill såklart bara att endast de som har råd ska få plugga. Bäva, klassresenärer!

2007-07-07

Bröllop


Bröllop
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-07-07 17:49 20070707 Ännu en match förstörd av bröllop