2009-04-09

Sista bilden på muschen


Den blev inte vackrare av att jag rakade resten med hyvel. Bilen är för snabb, nu står man i Gedser

Posted by ShoZu

Mustaschens sista dag

Kom att tänka på att dom ju flyger till Haparanda, eller nästan. Nu ska man inte spekulera i vad som händer om dom klarar det, men det gör jag ändå: Kan ju bli en vacker resa från Kallinge tillbaka till Tingsryd om folk sluter upp. Synd att kommunen inte har någon flygflottilj som kan ta emot det hemvändande planet, det är ju bara helikoptrar som trillar ner i skogarna därikring. Måste sluta, och packa bilen istället. Får följa dramatiken på Text-TV mellan Rostock och Berlin ikväll. Glad påsk på er!

2009-04-08

Läggmatch av bloggläsare?

Fahlander är ju inte omtyckt någonstans förutom under skuggan av Svampen. Men jag har svårt att tro att han är så illa omtyckt att han skulle missa Hockeyallsvenskan pga en läggmatch. Min uppfattning var ju också att idrottsutövare inte läser om sig själva i media, men Labbe har ju iallafall visat att han följer Kavehs blogg. Fahlander själv tror inte att Asplöven blir mindre motiverade av hans blogg, men om det skulle bero på att de inte läser den eller på att den med Fahlanders egna ord "bara är spel för gallerierna" vet jag inte. Imponerande ändå att enligt egen utsago ha 100 000 besökare i månaden på "ett spel för gallerierna". Då föredrar jag en blogg som är partisk men inte utger sig för att beskriva hela division 1. Men jag blir ändå lite orolig när en mångmiljonär säger att han "själv skulle se till att Asplöven var motiverat för uppgiften".

Muren, från väst


Är orolig att mitt tilltag med denna lapp kan stå mig dyrt. Försvaret är att det är i samma ironiska anda som texten på förslagslådan. Biter nog dåligt...


Roligt att vi också sitter i den mest ohälsosamma och önskade kontorsmiljön, och det var redan innan muren restes.

Posted by ShoZu

2009-04-07

Funkar geotagging?


Samma gamla utsikt, men var?

Nej, funkar bara om man skickar till Flickr, och det var ju just vad jag ville undvika...

Posted by ShoZu

Testar ShoZu


Får se om det funkar bättre än Flickr

Hmm... Är alltid på i bakgrunden, och dyker upp några sekunder efter man har tagit en bild. Den skickar bilder direkt till blogger, och säger sig vara obegränsad om varje objekt är mindre än 10 MB. Bilden här är i originalstorlek, men bilden i nästa post är web size. En nifty feature är att man kan be den föredra att skicka över routern här hemma, hittar den inte den så skickar den över Telia. Kan nog bli bra, får prova ett tag. Får se om det påverkar batteritid påtagligt.

Posted by ShoZu

Boatspotting avslutad


Boatspotting avslutad
Originally uploaded by Joffemannen.
Nu får jag istället glo på en skärm. Antar att det är första åtgärden från den nya trivselkommittén

Kvaldramatiken vägrar ta slut

Tingsryd lyckades vinna en match där man var ganska pressade av Örebro, som inte hade dubbelt så många skott men nästan. Tingsryd hade 3-1 ganska länge, men fick nöja sig med vinstsiffrorna 3-2. Något som kan vara avgörande eftersom Tingsryd bara leder kvalet med ett mer mål gjort, och nästa omgång ser ut att vara i Örebros favör: Tingsryd möter lättare motstånd, men i Haparanda - Örebro tar emot de före detta allsvenskarna Huddinge hemma. Huddinge är starkare, men utslagna. Det är de darrande Asplöven också, men då har Tigrarna fått resa 100+ mil. Slutspelsmustaschen får sitta kvar, och jag missar nästa match...

Update: Fahlander är rolig. Och gnällig. Och gnällig. Nu är det bara att hoppas att jag orkar läsa honom från Tyskland på torsdag kväll.

2009-04-06

Ny ljuddämpare


Ny ljuddämpare
Originally uploaded by Joffemannen.

Psykkriget har börjat

Örebros ordförande bloggar på inför kvällens troligtvis helt avgörande match. En Percy-wannabe som vi nog ska få tyst på ikväll. Men det är roligt med psykningar, speciellt när det leder till delad poäng, så vi fick leda Allsvenskan i 20 timmar. Men åter till hockeyn, tjejen önskar nog tyvärr att TAIF får stryk ikväll, så jag inte har anledning att behålla mustaschen.

2009-04-05

Betal-Flickr

Inte nog med att man betalar en femma eller så för att blogga upp bilder från mobilen, nu vill Flickr ha 25 dollar om året för att jag ska kunna fortsätta:

Väntar ju på Nokia N97, hoppas jag klarar mig på de 21 återstående bilderna till den kommer så får jag se om det är värt att fortsätta med Flickr då eller om det finns bättre alternativ. Gissar att Nokia har någon egen lösning nu när Ovi kommer, bara man kan koppla det till blogger.com

Update: Ovi vill bara dela ut album, och långt ifrån automatiskt:

2009-04-04

Rambergsvallen


Rambergsvallen
Originally uploaded by Joffemannen.

På Hisingen är himlen blå


2009-04-03

Julgran med slutspelsmusch


Julgran med slutspelsmusch
Originally uploaded by Joffemannen.
Väldigt uppskattat på jobb. Kolla fler muschor här! Missa inte filmen heller. Och en underbar segerrapport här.

Boatspotting: Delta Victory


Tankers är också vackra, denna gled förbi söderut nu med ungefär samma vattenläge. Tanka olja från Baltic Pipeline System som mynnar i Primorsk/Björkö. Så det räcker för 30 000 års förbrukning för en villa. Roligt också att länet som St Petersburg ligger i, där även Primorsk ligger, heter Leningrads län. Alltså inte bara försvarsområdet som behållit det gamla namnet. I historielösa St Petersburg däremot, där spränger man statyer.

Alla längtar vi efter gräset

Även om isen funkar några timmar till

Kom hem - Svennis - kom hem

Nu har du förlorat nog, kom hem och styr upp ett landslag som kan försvara men inte göra mål

2009-04-02

Tröls efter Taif


Tröls efter Taif
Originally uploaded by Joffemannen.
Party på tröls helt enkelt, med australiensare med bintang-tissha

Tredje perioden på smålandsderbyt

Nybban kvitterar i andra, men TAIF tar direkt tillbaka ledningen i tredje. Jag döööööööör. Valbo hade också ledningen mot Örebro, men nu har ÖHC kvitterat...

All-ettan-kval utan LG

LG visar ju Valbo - Örebro så jag får följa smålandsderbyt på texttv och P4 Kronoberg, ser bra ut än så länge:

Men Radio Kronoberg har ännu ej rapporterat från Victoriahallen, en massa annan tråkig hockey istället...

Ah, där kom dom in från Victoriahallen, 0-2 efter numerärt överläge! Weeeha! Det blir en grön småländsk folköl i min TAIF-tröja! Kolla in Jack Vegasmaskinerna och slutspelsmuschorna:



"Han är född och uppvuxen i Malmö, Sveriges tredje stad, och han har snabbt
anpassat sig till Tingsryd.

– Nej, här är inte drygt. Jag trivs jättebra och
tiden går snabbt mellan matcherna, säger Fredrik."

Återhämtningen

Nu ser det bättre ut i statistiken! Kanske dags att trycka på Monetize? Kan ju säkert bli flera ören om dagen för att fylla ut sin tunna blogg med reklam.

När kommer han?

Expressen verkar som AIK hoppas att det är efter AIK-matchen, men det verkar dom inte ha täckning för. Det är ju ingen jetlag från Qatar heller, så det är bara att hoppa in. En äktsvensk tränare gör väl däremot aldrig så, spelaren måste konkurrera på lika vilkor och komma in i spelsystemet och göra bort sig i några cupmatcher först. Nu håller vi iallafall först och främst tummarna för att Al-Karitiyath förlorar nästa match mot Al-Khor nästa fredag, så han inte behövs för att rädda laget kvar. Skönt att ta hem en förlorare också, eller hur?

Expressen har faktiskt kopplat Wilton med AIK tidigare under denna silly season.

2009-04-01

Real Malmö?

Vilka fler lag har reklamfria tröjor? Nu lär dom ju inte bli reklamfria, men utan huvudsponsor iallafall. Och ändå har man råd att köpa av oljeschejkerna? Vi får se, men det kanske finns hopp för säsongen. Gouldet ska him!

Edit: Nu är det bekräftat, fast det är fel dag att bekräfta saker på

Bilpendla


Bilpendla
Originally uploaded by Joffemannen.
Tvungen att tidrapportera på Nobelvägen innan jag fick sura brev från mina 4 intressenter och då fastnar man bakom detta.

2009-03-31

Boatspotting: Oste

Flottendienstboot Oste tuffade norrut nu i 17 knop. Med i första ubåtseskadern, men verkar vara ett spionskepp, med hytter med civil standard!

Mojt

Obildade pojkspolingar till kollegor, har inte koll på vad en mojt är. Men, men, även google blir lite osäker, iallafall om man inte googlar på svenska. Susning.nu hade en rolig träff, om man böjer resultatet av att mojna. Annars var det bara D och F-sektionerna, och en dagbok som använt ordet. De flesta mojtar delar ut mellanmål, utom den finaste mojten:

2009-03-30

Boatspotting: Sleipner

Sleipner tillhör ju danska flottan, så jag får väl skriva upp att den går norrut genom sundet nu, i 10 knop

Boatspotting: Peter Tordenskiold och Generał Kazimierz Pułaski

En dansk och en polsk örlogsman försöker smita norrut genom dimman i 17,2 knop, men tji fick dom. Tror jag sett båda tidigare, men inte lyckats avgöra vilken av de två polska OH Perry-fregatterna det rörde sig om. En av de vanligaste fartygstyperna i Fleet-spelen (kan inte länka från IKEA, Kamprad gillar inte spelsurfning), primärt som ubåtsskydd för konvojer i ett globalt krig mot ryssen.

2009-03-29

Hockeyfrilla


Hockeyfrilla
Originally uploaded by Joffemannen.
Hockeyfrillorna och slutspelsmustascherna är lite för flottiga för att fastna på bild

Josefs egen planta


Josefs egen planta
Originally uploaded by Joffemannen.
Nu har jag fått en egen planta, en djungel i kökstaket. Får vi se hur länge det håller.

Uppvärmning med boll?


Uppvärmning med boll?
Originally uploaded by Joffemannen.
Bara det inte blir några skador

2009-03-27

Boatspotting: ORP Wodnik

Skolskeppet Wodnik från polska flottan stävade norrut i sundet i 12 knop, fast hävdade att det var på väg till Swinoujscie. Såg coolare ut i soldis än på bilderna.

2009-03-24

Flatline

Hoppla, glömde lägga in Google Analytics Javascript när jag bytte till nya layouten på blogger, ett litet hack i statistiken:

2009-03-23

Boatspotting: Yeoman Bridge

Ett bulkfartyg med ny experimentell liner för att tåla världens hårdaste granit, på väg till Skottland.

Boatspotting: Karin Schepers

Karin Schepers har nu dragits loss av bogserbåten Sigyn, inte atomsopfartyget. Jag ser det ju inte från fönstret, men härifrån: http://ais3.siitech.com/VTSLite/AView.aspx

Jag tycker det är roligt med fulla kaptener

2009-03-20

Kategorisera musiksamlingen

Det ska vi ikväll. Då får jag höra av Kenta att han också laddat ner alla låttexter. Hmm? Som av en händelse letade jag då på detdär konstiga bluddrandet i mitten på Surfin' Bird, och självklart har någon bemödat sig om att skriva ner texten och lägga på internet. Nån poäng med det?


A-well-a everybody's heard about the bird
B-b-b-bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a...

A-well-a everybody's heard about the bird
Bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody's talking about the bird!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird...

Surfin' bird
Bbbbbbbbbbbbbbbbbb... [retching noises]... aaah!

Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-
Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-oom-oom-oom
Oom-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-a-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Well don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
[repeat to fade]

2009-03-18

Boatspotting: Stockholm och Malmö

Nu luras jag lite, för jag har ännu ej sett dem (Stockholm och Malmö). I vintras trodde jag ju de redan var på väg ner när jag fick se Styrsö tuffa förbi här utanför, men de låg ju i Karlskrona och fick kulsprutor. I torsdags kväll klubbade iallafall riksdagen igenom att skicka ner dem så nu får jag hålla korpgluggarna öppna (dom jobbar väl 8-5 som alla andra?).

2009-03-15

Felia

Jag skrev ett långt och välformulerat klagomål till Telia för att be dem lägga om våra olika abonnemang - när jag trycker "Posta" får jag detta:

Huskryddan är slut


Huskryddan är slut
Originally uploaded by Joffemannen.
Var hittar man ny?

Volbeat igen


Volbeat igen
Originally uploaded by Joffemannen.

2009-03-13

Isländsk alt rysk fest

Vi drack ju Sovjetski Champagnski igår, men det var ju bara för att skölja ner Brennivín, som vi drack bara för att skölja ner rutten haj. Håkärring för att vara exakt: http://islandsbloggen.blogspot.com/2008/11/ont-om-hkarl-till-orrablt.html

Varför(ur) skulle man vilja jäsa en redan ätlig haj? Nä, bättre att låta en giftig haj ruttna. Japanerna borde slå sig samman med islänningarna.

2009-03-10

Boatspotting: Jägaren

Patrullbåten Jägaren, ensam i sin klass, på väg söderut i 18 knop. Vedettbåt för att vara exakt.

2009-03-09

LG Sports

LG har flippat ur totalt: http://www.lgsports.se/ - han startade sändningen när han imorse satte sig i bilen från Göteborg till Tingsryd, han kör för fort, utan bälte, svarar på chatten och bjuder på Country/Western. Tummen upp!

2009-03-05

Konsulterna sabbade Märklin

Jag känner mig som en medbrottsling efter att ha läst gårdagens DI, där det står om bråket på Märklin. Hittar inte originalartikeln på DI, bara original-originalartikeln om konkursen. Själv hade jag ju Lima - jag kan försöka lura mig själv och säga att jag inte gillade den banvall av plåt som satt under Märklinrälsen, men det förklarar inte varför jag inte valde Fleischmann, som ju iallafall hade räls som höll ihop. Och det skrevs ju inte direkt i DI när Lima gick i konkurs...

Twitter

Nu finns jag där också, inte säker på vad det är bra för

Edit: man kan visst inte SMSa från svenska telefoner till Twitter? Här fanns iallafall en workaround, som jag kanske orkar prova om jag inte istället kör twitter i telefonens browser. Browseralternativet låter jobbigare, men eftersom det var en tönt som skrev blogginlägget ovan kanske jag vägrar använda den lösningen. Takes one to know one

2009-03-04

Boatspotting: Poul Løwenørn

Ett bojfartyg utan bojer på väg till Anholt. Listas som om det tillhör danska flottan, men jag tycker mig ha sett att alla danska statligt ägda fartyg säger sig tillhöra danska flottan.

2009-02-27

Joffelöfte?

Alex fixade ju plåtar till MIF-AIK, just när jag var på det skrattande stadiet: Haha! Dom har ju konkat och har bara Babyhökarna att ställa upp med osv osv. Biljetterna var klara några veckor innan matchen och under tiden hann ju Babyhökarna göra sig ett rykte och visa mig att jag sen tidigt -90tal haft rätt om MIF = köpelag. Nu var det ju ett riktigt lag. Kom ändå ganska neutral till matchen, men hur mycket jag än älskar Alex så är AIK nått som får det att vända sig lite i magen på mig. När dom gjorde första också, och killarna på raden bakom började snacka om "tvåsiffrigt mot domhär bönderna" kunde jag inte vara neutralare än Roosevelt innan Pearl Harbour. Klacken var dessutom respektingivande för en malmöitisk hockeyklack och hade en hjärtskärande banderoll. Sen blev det ju både vågen och seger för MIF (och klacken sjöng hellre MIF än Redhawks). Under tiden hann mitt hjärta börja klappa lite för babyhökarna - halva laget hade ju inte ens sina namn tryckta på ryggarna. Och jag hann också lova Alex att när TAIF kommer hit för första gången så hyr jag en loge. Nu vann ju TAIF "sin" Alletta, och MIF missade nesligen sin välförtjänta playoffplats - alltså har oddsen minskat från jättesmå till mycket små att det kan hända nästa säsong. För att kolla om jag har råd att TAIF går upp (om nu TAIF själva har råd att gå upp) försökte jag finna lite information på MIFs hemsida, men det är ju inte direkt en klubb i ekonomisk balans - nån har glömt betala elräkningen till webservern:

Vad har hänt med mig?


Vad har hänt med mig?
Originally uploaded by Joffemannen.
Sitter här och lipar åt MIF

Vitt vin och hockey


Vitt vin och hockey
Originally uploaded by Joffemannen.
Känns inte riktigt rätt. Är ju inte vidskeplig, förutom när det gäller sport. Skiter det sig är det alltså mitt fel

2009-02-26

Moderaternas ståndpunkter


Moderaternas ståndpunkter
Originally uploaded by Joffemannen.

Jerker Swanstein i Skånska Dagbladet: "Björn Afzelius och Mikael Wiehe sjunger inte vackert om mitt partis ståndpunkter, jag gillar dem ändå".

Då skärskådar vi några låttexter för att se vilka ståndpunkter Afzelius och Wiehe rackar ner på:

Från "Danslåt för yttrandefrihet:

Men om man talar högt och tydligt så tycker några att man stör

Det är ju klart att A+W genom sång visar att de ogillar de som har ståndpunkten att man inte ska utöva sin yttrandefrihet. Är detta en av Moderaternas ståndpunkter?

Från "Keops Pyramid":

Så det verkar som om det i varje tid o i alla sortes folk finns några som vill bygga pyramider där dom själva sitter överst o har makten i sin hand medan dom som sitter nedanför dom lyder men om dom där uppe i det blå inte längre vill förstå utan föraktar alla dom som ger dom mat ska pyramiderna till sist bli deras grav

A+W verkar här sjunga att de inte gillar ståndpunkten att det är OK att utöva förtryck och slaveri. Kanske är detta en av Moderaternas ståndpunkter?

Från "Juanita":

Dom hade pratat och berättat vad dom hette och om sin far som en gång varit i Madrid Då steg hon upp och sa: ”Honom har jag älskat! Men här springer ni och göder nåt han har bekämpat med risk för eget liv! Så ge er av! Jag är trött på era svängar för ni fördröjer bara frihetens stund Och ni borde veta att turisternas pengar är som honung i förtryckarnas mun!”

Åsikten att det är OK att turista i en förtryckarregim kan väl moderaterna få ha, den är inte speciellt kontroversiell. Men sången skrevs i protest mot dödsdomar mot politiska fångar, åsikten: dödsdomar mot politiska fångar kan vara befogat undrar jag om Moderaterna ställer upp på?

Från "Kvinnoförakt":

på jobbet kom chefen och gav mej förslag Och sa att frugan hans och ungarna var bortresta ett tag Och när jag bad honom dra så blev jag löst från mitt kontrakt Men jag går hellre ner och stämplar än jag odlar hans kvinnoförakt!

Ståndpunkten det är OK att utnyttja sin kvinnliga personal sexuellt gillar inte A+W. Månde en av Moderaternas ståndpunkter?

Från "Victor Jara":

Det finns många som gör konster och krumsprång för dom som har makten Och det finns många som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord

Ståndpunkten är alltså att underklassen ska vara foglig, inte direkt en chockerande moderat ståndpunkt. Låten i övrigt vill protestera mot tortyr och mord på singer/songwriters - ser vi nån ståndpunkt där?

Gissningsvis har Swanstein aldrig lyssnat på några av Afzelius och Wiehes låttexter, men det är alltid lika roligt när politiker går vilse i liknelser och metaforer. Hade han nämnt någon grupp som sjöng sånger som handlade direkt om inrikes partipolitik hade han ju kunnat få ihop det, men det är väl med den inställningen till musik som högern aldrig lyckats med musik. Eller hörde jag Wille Crafoord? Varför nynnar jag nu "som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord"?

2009-02-22

Jävla internet

Fan att man ska lyckas med den förbannade blogglistan till höger här precis när förstanyheten ska vara som den är

2009-02-21

Möbler


Möbler
Originally uploaded by Joffemannen.
Och nu står soffbordet på samma plats

2009-02-20

Mandelkubb?


Mandelkubb?
Originally uploaded by Joffemannen.
Kan fortfarande inte smälta detta menyval på nya maskinen. Luktar cyanid

Alla heter Glenn i Göteborg!

Ja, jag längtar efter allsvenskan, så jag ser fotboll i allt

Blogglista

Så, nu har jag er på min blogglista här till höger, ha! Övervakningssamhället sorterar er också efter vem som skriver oftast. Började med att hacka in feedsen separat, men sen uppgraderade jag bara min template till en layout och la bara till er i Blogs I'm Following och la till en blogg-gadget på layouten. Blogga på!

2009-02-16

Boatspotting: Antares

MHV 809 Antares på väg norrut i 10 knop. MHV 811 Apollo ligger i Helsingör. Patrullbåtar, typ. Sen ligger ett kustbevakningsfartyg inne i Helsingborg, ett miljöskyddsfartyg KBV 048.

2009-02-13

På riktig hockey?


På riktig hockey?
Originally uploaded by Joffemannen.
Ja, lite annat spel än i allettan men en del misstag känner man igen

2009-02-09

Hejdå soffan


Hejdå soffan
Originally uploaded by Joffemannen.

Tråkigt att slänga en Bröderna Andersson från 60-talet, ännu tråkigare att sen åka till IKEA och jobba...

Uppföljning: Ja, det är ju en risk med att köpa nya möbler - det är ju alltid bättre att katterna pissar på gamla. Men dethär urartade på helt andra sätt. Gamla soffan är omhändertagen av Möllan. Den nya soffan kom 15.00 och försvan 15.25 - I-balken mellan källardörren och hissen gjorde att möbelgubbarna inte kunde få upp den för trapporna. För detta tog IKEA 700:-. Vi har ingen soffa, vi måste välja ny soffa, vi får inte välja den soffa vi vill ha, och vi måste med högsta sannolikhet betala mer pengar för en soffa vi inte vill ha. Antingen 4-sitssoffan som ironiskt nog går lättare att få upp för trapporna, eller 3-sits med schäslong. 2000-talets hörnsoffa. Och lyckas vi bestämma oss så tar det minst 9 dar innan vi får nån soffa.

2009-02-07

Det är vi mot dom!


Det är vi mot dom!
Originally uploaded by Joffemannen.
Röda Stjärnan är borta från Möllan

2009-02-05

Ny reklamkampanj på IKEA


Ny reklamkampanj på IKEA
Originally uploaded by Joffemannen.
Alla på jobb får plocka knappar, dessa blev över

Utan min Panasonic sjunger jag hellre själv

En gammal reklamslogan från tidigt 80-tal som jag inte kunde googla fram. Den passar nämligen till dagens ämne - jag skulle vilja få hjälp att komplettera listan över huvudrollsinnehavare som sjunger TV-seriens ledmotiv själv:

På allmän begäran har jag också lagt till filmer där huvudpersonen sjunger ledmotivet:

Har ni fler? Eller hittar ni bild på affischen med den slogan jag satte som titel? Btw får man ju tänka på teaterskådespelaren i Little Britain: I write the theme tune, sing the theme tune.

2009-01-30

Ubuntu istf Jolt?

Provade en Ubuntu Cola igår, den var inte speciellt god men jag ville iallafall veta innan jag installerar Ubuntu på min PS3a. Ska nog ändå prova igen, kanske är lysande till rompinnen ikväll? Fulcola.com är förresten sevärd, även om recensenten har lite speciell smak, eller lite förlåtande.

2009-01-27

Photobucket försökte slänga ut mig

Men med denna bild som enda bild så måste man ju hålla kontot igång:
Photobucket
Ulm 2006 rensade jag på riktigt

2009-01-23

Tågkaoset

Jag kom bara nån timme sent hem från tågkaoset, jag fick låna Sjunnes bil. Och nej, det var inte amerikanarn, det var en Peugeot 406 med körförbud, startproblem och utan spolarvätska. Sjunne är kungen! Ska nog starta en insamling till honom så jag slipper ta av egna pengar för bensinen. Skönt att SJ hävdar force majeure, för att problemet är Banverkets. Som att ens bredbandsbolag skulle säga att det är utom deras makt att leverera datapaket för de har hyrt dåliga kablar.

2009-01-21

Vita Hästen - TAIF på LGs blogg

LGsports streamar från Himmelstalundshallen, där Vita Hästen tar emot mitt Tingsryd. Jag får faktiskt upp det på min PS3a utan några trix - nästan hela bilden, för helskärm funkade inte riktigt och vi har ju inte så många linjers upplösning på vår Philips tjock-TV. Tror det är LG själv som kommenterar, här ser ni honom läsa chatten och svara på väl valda frågor. Envar sin egen sportkommentator!
1-1 efter första, så TAIF kan behålla sin ledning i årets Alletta.

2009-01-15

Automatkaffe med crema


Automatkaffe med crema
Originally uploaded by Joffemannen.
Bland de nya kaffeautomaterna finns en som maler bönor medan man väntar, så en viss förbättring har det blivit även om det krävs en rejäl omväg för att hitta det goda kaffet

Hockey


Hockey
Originally uploaded by Joffemannen.
Man är på hemmamatch för Pantern och kan faktiskt se hela rinken! Dessutom har TAIF inlett målskyttet, här firar dom första. Har varit snålt med mål i inledningen på allettan så de har bara fått 2poängare än så länge. Dags idag?

2009-01-12

Boatspotting: Tapper

Bevakningsbåtarna i Tapperklass har ingen AIS-transponder så nu vet jag inte vilken av dem det var som tuffade på norrut. Men den lär inte vara på väg mot Somalia, jag hade iallafall vägrat åka över Biscayabukten i en sån.

2009-01-07

Ännu en mögmorgon

Detta låg i memolådan:

Hej!
Vi håller just nu på att byta leverantör av våra kaffemaskiner och matmaskiner. Tyvärr har det uppstått ett mindre problem. De nya maskinerna blev levererade till fel adress, men är på väg.
Kan bara beklaga detta problem. Kaffe finns att tillgå på våning B6, om de ej är klara på just ditt våningsplan.
Mvh Office Support

2009-01-05

Klassisk felsökning när man är blind

På min ASUS VX3 finns Bluetooth, trådlöst nätverk och 3G-kort. Dessutom har ASUS sin egen styrning av hotkeys. Och för Bluetooth och trådlöst nätverk finns Wireless Console 2. Wireless Console 2 kan typ inte göra nånting själv, man använder hotkeyprogrammet för att få den att säga till att man vill ha BT, wireless, det ena, andra, båda eller ingen med FN+F2. Och helt plötsligt slutade det funka. FN+F2 ville bara meddela mig att båda är avstängda. Totalt handlar det om 3 drivrutiner och 4 program som jag i 3 dagar har försökt av- och påinstallera i olika ordning med och utan omstart. Hur många kombinationer blir det? Jag lyckades få igång det trådlösa för hand i kontrollpanelen med Wireless Console 2 avinstallerad. Men bluetooth gick inte. Eftersom det gick att få igång det trådlösa trodde jag inte det hade med BIOS att göra, men nu när jag skulle in i BIOS hittade jag hårdvaruswitchen av en slump-googling - bredvid det aldrig använda firewireuttaget. Roligt att det finns både hårdvaru- och hotkeyswitch till att stänga av 2 av 3 radiomanicker men den tredje måste man göra disable på i enhetshanteraren. Och att det finns en hårdvaruswitch som man kan gå förbi i kontrollpanelen... Mest arg på mig själv för de tre bortkastade dagarna.

Lyckad boatspotting?

Har glömt skriva: HMS Trossö var ju påväg genom sundet för ett tag sen, för att jaga pirater. Lite coolare än jag trodde då alltså. Och det gav mig de flesta av den handfull sökträffar jag fått förra månaden. Undras om dom ska lyckas haffa några pirater också, även om det nu visade sig vara det attackerade lastfartyget som slog ut piratskeppet.

Silly Season

Man sparkar sin bäste back, skaffar en ny anfallare utan att ha sålt sin nuvarande - trots att man hunnit göra honom omöjlig i laget (den gnällspiken, transferfönstret hade inte ens öppnat). Och så för man diskussioner med en spelares morbror. Men man har iallafall lyckats bli av med en misslyckad dansk, undras om man kan bli av med en misslyckad holländare lika lätt? Sen har man gett en 16-åring ett 5-årskontrakt. Sen är det frågan om Sydafrikas bäste spelare ska till MFF, juggan eller hit till detta rövhål där jag skriver dagens bloggpost. Är nog dags att Himmelriket gör sin silly-season-sammanställning, för denna var ganska förvirrad. Så håller jag mig till allettan södra så länge, TAIF kommer till Isstadion på onsdag, där Pantern spelar några av sina hemmamatcher denna halvsäsong.

2009-01-02

Hemma från jobbet


Hemma från jobbet
Originally uploaded by Joffemannen.
Och nuförtiden ser det ut såhär när man kommer hem och ska dra iväg på fest

2008-12-30

Volbeat


Volbeat
Originally uploaded by Joffemannen.

2008-12-29

Jobbar på julen


ServiceCallJulafton
Originally uploaded by Joffemannen.
Blev först förvånad att Staffan hade pillat på detta service call på juldagen, den överambitiöse smålänningen. Men se ryssarna har lagt ärendet mitt under Kalle!

2008-12-05

Giganternas kamp


Giganternas kamp
Originally uploaded by Joffemannen.
Tröls har ju vår nya öl, men eftersom folket drack upp Brooklyn brown ale fick dom fylla på med Brooklyn Lager på fat. Svårt val med denna kepsen, men det kan ju vara världens godaste mot Jamaica godaste