2009-04-10
2009-04-09
Mustaschens sista dag
2009-04-08
Läggmatch av bloggläsare?
Muren, från väst
Är orolig att mitt tilltag med denna lapp kan stå mig dyrt. Försvaret är att det är i samma ironiska anda som texten på förslagslådan. Biter nog dåligt...
Roligt att vi också sitter i den mest ohälsosamma och önskade kontorsmiljön, och det var redan innan muren restes.
2009-04-07
Funkar geotagging?
Samma gamla utsikt, men var?
Nej, funkar bara om man skickar till Flickr, och det var ju just vad jag ville undvika...
Testar ShoZu
Får se om det funkar bättre än Flickr
Hmm... Är alltid på i bakgrunden, och dyker upp några sekunder efter man har tagit en bild. Den skickar bilder direkt till blogger, och säger sig vara obegränsad om varje objekt är mindre än 10 MB. Bilden här är i originalstorlek, men bilden i nästa post är web size. En nifty feature är att man kan be den föredra att skicka över routern här hemma, hittar den inte den så skickar den över Telia. Kan nog bli bra, får prova ett tag. Får se om det påverkar batteritid påtagligt.
Boatspotting avslutad
Kvaldramatiken vägrar ta slut
Update: Fahlander är rolig. Och gnällig. Och gnällig. Nu är det bara att hoppas att jag orkar läsa honom från Tyskland på torsdag kväll.
2009-04-06
Psykkriget har börjat
2009-04-05
Betal-Flickr

Update: Ovi vill bara dela ut album, och långt ifrån automatiskt:
2009-04-04
2009-04-03
Julgran med slutspelsmusch
Boatspotting: Delta Victory

Kom hem - Svennis - kom hem
2009-04-02
Tredje perioden på smålandsderbyt
All-ettan-kval utan LG
Men Radio Kronoberg har ännu ej rapporterat från Victoriahallen, en massa annan tråkig hockey istället...
Ah, där kom dom in från Victoriahallen, 0-2 efter numerärt överläge! Weeeha! Det blir en grön småländsk folköl i min TAIF-tröja! Kolla in Jack Vegasmaskinerna och slutspelsmuschorna:

"Han är född och uppvuxen i Malmö, Sveriges tredje stad, och han har snabbt
anpassat sig till Tingsryd.– Nej, här är inte drygt. Jag trivs jättebra och
tiden går snabbt mellan matcherna, säger Fredrik."
Återhämtningen

När kommer han?
Expressen har faktiskt kopplat Wilton med AIK tidigare under denna silly season.
2009-04-01
Real Malmö?
Edit: Nu är det bekräftat, fast det är fel dag att bekräfta saker på
Bilpendla
2009-03-31
Boatspotting: Oste
Mojt
2009-03-30
Boatspotting: Sleipner
Boatspotting: Peter Tordenskiold och Generał Kazimierz Pułaski
2009-03-29
Josefs egen planta
2009-03-27
Boatspotting: ORP Wodnik
2009-03-24
Flatline
2009-03-23
Boatspotting: Yeoman Bridge
Boatspotting: Karin Schepers
Jag tycker det är roligt med fulla kaptener
2009-03-20
Kategorisera musiksamlingen
A-well-a everybody's heard about the bird
B-b-b-bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a...
A-well-a everybody's heard about the bird
Bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody's talking about the bird!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird...
Surfin' bird
Bbbbbbbbbbbbbbbbbb... [retching noises]... aaah!
Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-
Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-oom-oom-oom
Oom-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-a-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Well don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
[repeat to fade]
2009-03-18
Boatspotting: Stockholm och Malmö
2009-03-15
Felia

2009-03-13
Isländsk alt rysk fest
Varför(ur) skulle man vilja jäsa en redan ätlig haj? Nä, bättre att låta en giftig haj ruttna. Japanerna borde slå sig samman med islänningarna.
2009-03-10
2009-03-09
LG Sports
2009-03-07
2009-03-05
Konsulterna sabbade Märklin
Edit: man kan visst inte SMSa från svenska telefoner till Twitter? Här fanns iallafall en workaround, som jag kanske orkar prova om jag inte istället kör twitter i telefonens browser. Browseralternativet låter jobbigare, men eftersom det var en tönt som skrev blogginlägget ovan kanske jag vägrar använda den lösningen. Takes one to know one
2009-03-04
Boatspotting: Poul Løwenørn
2009-02-27
Joffelöfte?
Vitt vin och hockey
2009-02-26
Moderaternas ståndpunkter
Jerker Swanstein i Skånska Dagbladet: "Björn Afzelius och Mikael Wiehe sjunger inte vackert om mitt partis ståndpunkter, jag gillar dem ändå".
Då skärskådar vi några låttexter för att se vilka ståndpunkter Afzelius och Wiehe rackar ner på:
Från "Danslåt för yttrandefrihet:
Men om man talar högt och tydligt så tycker några att man stör
Det är ju klart att A+W genom sång visar att de ogillar de som har ståndpunkten att man inte ska utöva sin yttrandefrihet. Är detta en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Keops Pyramid":
Så det verkar som om det i varje tid o i alla sortes folk finns några som vill bygga pyramider där dom själva sitter överst o har makten i sin hand medan dom som sitter nedanför dom lyder men om dom där uppe i det blå inte längre vill förstå utan föraktar alla dom som ger dom mat ska pyramiderna till sist bli deras grav
A+W verkar här sjunga att de inte gillar ståndpunkten att det är OK att utöva förtryck och slaveri. Kanske är detta en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Juanita":
Dom hade pratat och berättat vad dom hette och om sin far som en gång varit i Madrid Då steg hon upp och sa: ”Honom har jag älskat! Men här springer ni och göder nåt han har bekämpat med risk för eget liv! Så ge er av! Jag är trött på era svängar för ni fördröjer bara frihetens stund Och ni borde veta att turisternas pengar är som honung i förtryckarnas mun!”
Åsikten att det är OK att turista i en förtryckarregim kan väl moderaterna få ha, den är inte speciellt kontroversiell. Men sången skrevs i protest mot dödsdomar mot politiska fångar, åsikten: dödsdomar mot politiska fångar kan vara befogat undrar jag om Moderaterna ställer upp på?
Från "Kvinnoförakt":
på jobbet kom chefen och gav mej förslag Och sa att frugan hans och ungarna var bortresta ett tag Och när jag bad honom dra så blev jag löst från mitt kontrakt Men jag går hellre ner och stämplar än jag odlar hans kvinnoförakt!
Ståndpunkten det är OK att utnyttja sin kvinnliga personal sexuellt gillar inte A+W. Månde en av Moderaternas ståndpunkter?
Från "Victor Jara":
Det finns många som gör konster och krumsprång för dom som har makten Och det finns många som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord
Ståndpunkten är alltså att underklassen ska vara foglig, inte direkt en chockerande moderat ståndpunkt. Låten i övrigt vill protestera mot tortyr och mord på singer/songwriters - ser vi nån ståndpunkt där?
Gissningsvis har Swanstein aldrig lyssnat på några av Afzelius och Wiehes låttexter, men det är alltid lika roligt när politiker går vilse i liknelser och metaforer. Hade han nämnt någon grupp som sjöng sånger som handlade direkt om inrikes partipolitik hade han ju kunnat få ihop det, men det är väl med den inställningen till musik som högern aldrig lyckats med musik. Eller hörde jag Wille Crafoord? Varför nynnar jag nu "som fjäskar för smulor ifrån dom härskandes bord"?
2009-02-22
Jävla internet
2009-02-21
2009-02-20
Blogglista
2009-02-16
Boatspotting: Antares
2009-02-13
2009-02-09
Hejdå soffan
Tråkigt att slänga en Bröderna Andersson från 60-talet, ännu tråkigare att sen åka till IKEA och jobba...
Uppföljning: Ja, det är ju en risk med att köpa nya möbler - det är ju alltid bättre att katterna pissar på gamla. Men dethär urartade på helt andra sätt. Gamla soffan är omhändertagen av Möllan. Den nya soffan kom 15.00 och försvan 15.25 - I-balken mellan källardörren och hissen gjorde att möbelgubbarna inte kunde få upp den för trapporna. För detta tog IKEA 700:-. Vi har ingen soffa, vi måste välja ny soffa, vi får inte välja den soffa vi vill ha, och vi måste med högsta sannolikhet betala mer pengar för en soffa vi inte vill ha. Antingen 4-sitssoffan som ironiskt nog går lättare att få upp för trapporna, eller 3-sits med schäslong. 2000-talets hörnsoffa. Och lyckas vi bestämma oss så tar det minst 9 dar innan vi får nån soffa.
2009-02-07
2009-02-05
Utan min Panasonic sjunger jag hellre själv
- Walker Texas Ranger
- Baywatch
- The Fresh Prince of Bel-Air
- Frasier
- Vem tar vem - en slamkrypare, jag vet
- MacGyver - sjunger egentligen inte ledmotivet, men en låt på en flodbåt
- NP Möller, fastighetsskötare
- Fame - räknas det verkligen att någon i Fame sjunger signaturmelodin?
- Macken - räknas knappt heller, men för att bryta av mot the Hoff
- Madicken, Pippi, Emil, Tårtan
På allmän begäran har jag också lagt till filmer där huvudpersonen sjunger ledmotivet:
Har ni fler? Eller hittar ni bild på affischen med den slogan jag satte som titel? Btw får man ju tänka på teaterskådespelaren i Little Britain: I write the theme tune, sing the theme tune.
2009-01-30
Ubuntu istf Jolt?
2009-01-27
2009-01-23
Tågkaoset
2009-01-21
Vita Hästen - TAIF på LGs blogg
1-1 efter första, så TAIF kan behålla sin ledning i årets Alletta.
2009-01-15
Automatkaffe med crema
Hockey
2009-01-12
Boatspotting: Tapper
2009-01-07
Ännu en mögmorgon
Hej!
Vi håller just nu på att byta leverantör av våra kaffemaskiner och matmaskiner. Tyvärr har det uppstått ett mindre problem. De nya maskinerna blev levererade till fel adress, men är på väg.
Kan bara beklaga detta problem. Kaffe finns att tillgå på våning B6, om de ej är klara på just ditt våningsplan.
Mvh Office Support