2009-05-27

Hjälpte inte med hatten


Som återkommit efter vilken gång i ordningen?

Ännu ett inlägg som fastnade iPosted by ShoZuen dag för länge

EU-valet igen

Aftonbladet tycker vi ska rösta. Jag har ju redan gjort mitt EU-val. Skiter vi i att rösta ger vi dem inget mandat att sitta i sitt löjliga parlament och tycka dom kan bestämma över oss.

2009-05-26

Ankdamm på Möllan

Men min regnvattensamlare på balkongen var likväl i princip tom. Nya djungelväxten i kökstaket gillade inte mitt knep med batterivatten ju

Boatspotting: IFK - Malmö 2 - 0, Malmö - piraterna 1 - 0

Nu är dom igång och jagar buset, än så länge utan blodvite. Hoppas vi slipper det i fortsättningen också. Inget blodvite på Gammelnya Ullevi heller vad jag kunde se, men stackars Wernbloom fick en himsk bula.

2009-05-24

Tack och farväl, Labbe

Hur glad man än är över HIFs förlust, en förlust som i kombination med en del kryss gjort denna omgången uthärdlig, så måste dagens artikel i Sydsvenskan ändå tydligt nog förklara för oss att vi måste säga adjö till Labbe. Det kan inte komma saker ivägen som hindrar en kontraktsförhandling i ett år. Inte om Hasse Borg ska sitta på andra sidan bordet. Skulle han skriva på nu är det för att han vill ha pengar som om han inte var från Malmö, och isåfall kan han likagärna inte vara från Malmö. Han kan spela 2 år till gratis för Malmö, med lägenhet och lunch på Kulan betald, han kommer ändå att bli miljonär i Europa sen. Men nu vill han bli det nu. Jag som trodde han ville spela för Malmö...

När jag tänker efter kan jag faktiskt förstå ledning som bänkar en spelare som inte skrivit kontrakt. Vill man var skyltfönster åt någon? Nu släpper vi detta och laddar för morgondagen!

2009-05-23

Lampvantar rules!


Posted by ShoZu

2009-05-22

Nya Gamla Ullevi

Alfelt sågar Nya Gamla Ullevi, motiveringen är att det bara är åskådarläktare och fotbollsplan. Hmm... Ok att jag tar en korv och ibland en folköl på nya Malmö Stadion på match, men jag kommer nog aldrig ha "en helkväll" där. Tror heller inte folket i Dortmund använder Westfalenstadion i så stor omfattning före och efter match. Jag tycker Nya Gamla Ullevi ser vacker ut från TV-bilderna, och gräset ser ut att vara näst bäst i Sverige - ses där på måndag!

Tortyrdebatten

Ian Buruma har ju rätt i att tortyr är moralikst fel och därför behöver vi inte diskutera vidare om huruvida det exempelvis är effektivt eller ej. Men jag kan förstå de amerikanska liberaler som insett att den förra administrationen var omoralisk, och att argument om moral då faller platt till marken - istället hoppades de att den förra administrationen skulle vara logisk (lika som bär?), och om man då kan visa att det är ologiskt att tortera så borde alla sluta med det.

Men nu var ju inte Bush och Cheney logiska, de var onda. Onda människor torterar för sin egen njutning. Enda anledningen att debattera med onda människor är att visa för resten av världen att dom är onda. Men det är amerikanska liberaler för fega för att göra. Jag hoppas, men tror inte, att Obama gör upp med torterarna och de som beordrat tortyren. Annars måste jag snart stämpla även honom som omoralisk.

2009-05-20

Boatspotting: Tycho Brahe

Den ser jag ju hela hela tiden, så varför skryta om det? Nej, vill bara påminna om att långluncher får man ta i sommar och höst, sen stänger dom restaurangen. Med nuvarande kontraktssituation kanske (förhoppningsvis?) det inte är något jag behöver bekymra mig om.

2009-05-19

Mitt EU-val


Posted by ShoZu

2009-05-18

Toyotafamiljen

På besök hos morsan och farsan med nytvättad Celica - då har dom ju en en dag gammal Yaris. Fick bara sitta och lukta lite på nybilsdoften. Dom kanske får lukta på min Priusdoft i augusti

Posted by ShoZu

Nätverksstatus

Med "ny" "fastvara" har ju mitt trådlösa nät kommit igång på allvar. "Ny"? På ciscos forum på nätet ser det ut som de släppte denna nya fastvara i mitten på april, men när man väl laddar ner är den daterad till januari. Nåiallafall, i lördags "morse" fick jag till slut tummarna loss och uppdaterade - problemet har ju av Cisco/Linksys blivit identifierat som ett överhettningsproblem. En go snubbe på forumet grät och skrev att "ååhhhh, eftersom det handlar om överhettning går det inte att lösa i mjukvara"... Jaja, det är inte direkt bra att dom släpper en produkt som inte funkar direkt ur förpackningen, men jag är iallafall nöjd nu när det fixat den i efterhand. Jobbigt att reklamera grejor när man skickat kvittona till Sthlm.

Speciellt eftersom man beställt en Squeezebox Classic. Har ju iofs dragit sladd till TV/stereobänken och har en router där, men man ska ju även ansluta sin N95a, N97a eller iPhone över det trådlösa för att styra den. Duetten verkade inte prisvärd med tanke på den möjligheten. Trist att jag nästan har lyckats gömma nätverkssladden till TVn, det är ju inte så att jag kommer att använda TVns nätverksfunktionalitet i någon större utsträckning - och PS3an har ju trådlöst. Men det är ju tråkigt att ha ett nätverksuttag på TVn som man inte har nån sladd inkopplad i. Jag ska väl iallafall slippa koppla in min bärbara med sladd om jag vill visa full-HD på TVn nu när routern funkar. Dock ligger uppkopplingen på ner åt 90 Mbit/s, så jag får ta ett varv till och hitta optimala inställningar. Steg 1 bli att än en gång trixa med kanalerna:
C:\Users\Josef>netsh wlan show networks mode=bssid

Sen är det en del inställningar för paketstorlekar, men där vet man ju aldrig hur galet man kan ställa till det.

När vi sen får en ny kabel-TV-operatör i sommar så kanske man ska fundera på en sovrums-TV? Helst vill man ju bara ha en enhet, men vill man ha dlna-stöd så är 32" minsta storleken just nu. Alterativet är att köpa en 26"are och en popcorn hour. Oj, där fick jag mess från komplett.se, de har nu Squeezeboxen i Malmö! Nåiallafall, en 26"are måste man ju koppla med sladd till en popcorn hour och allt måste skruvas upp på väggen, kan se konstigt ut. Samsung har istället en 32" serie, B65X, med DLNA och möjlighet att köpa ett trådlöst USB-kort. Ett passande tangentbord till det så är man ju nästan hemma. Frånsett att man vill ha högtalare i badrummet och en Squeezebox Boom i köket...

Prylar på väg

Norrbaggarna är tokiga, kvällen den 16:e maj (2009-05-16T19:42) beställer jag en Squeezebox, och under deras galna nationaldag gör de följande:
1 st. i leverans 805178402
Plockning påbörjad: 2009-05-17T14:32
Färdigpackat: 2009-05-17T15:14

Troligtvis kan jag hämta den på vägen hem ikväll. Så får vi hoppas att den uppfyller alla mina drömmar om den perfekta medialösningen. Man vill bara beställa mer med sånna leveranstider.

2009-05-16

Ett tecken?


Tolkar det som att TAIF går upp nästa säsong

Posted by ShoZu

2009-05-15

Boatspotting: Adenviken

Om det nu är en vik. Men dom är på plats iallafall. Hoppas de slipper både skjuta och bli påskjutna. Och då menar jag inte svensk sexturism som tyvärr varit ett ämne här på bloggen nyligen. Situationen är nämligen som vanligt mer komplicerad än vad man fås att tro. Intressant grafik också, visste ju att piraterna slagit till i närheten av Tanzania, men att det varit en handfull attacker i sundet mellan Dar och Zanzibar i år?! Där har man ju legat och plaskat själv några gånger.

Boatspotting: På kryss i sundet

Nu påminde Marco Polo (14,7 kn söderut) mig om att kryssningssäsongen börjat, och HD rapporterar såklart. Marco Polo var faktiskt också bara någon minut efter tidtabell. Jag verkar ha missat en båt som är för stor för Flintrännan, annars inget jätteupphetsande.

2009-05-14

Boatspotting: No more boatspotting

Nu gör det ju inte så mycket eftersom jag inte längre kan se ut genom fönstret, men Dristig och Tapper försvinner från Sundet. Tapper har jag iallafall boatspottat här. Nåja, kustbevakningen kan väl ta hand om de civila uppgifterna, och Dristig och Tapper hade nog inte ens kunnat stoppa en dansk invasion - ta bara en promenix på Möllan och se!

Kan dom sluta skada sig?

"Hela våren" är ju iofs inte så farligt, nu när vi redan har försommar. Och det var ju "rätt" Durmaz - no offence. Men skadan på Rick hjälper ju inte. Hoppas han är redo för spel mot Hammarby så Rolle har lite att välja på.

IKEA och Ryssland

Det är ju inte lätt för stackars IKEA i Ryssland. Men att ett alternativ skulle vara att skita i expansion där tror jag inte på. Siffrorna är inte vackra för "jämförbara enheter", det är nya varuhus som gör att alla inte gråter här. Och då är Ryssland en för stor marknad för att säga nej till på grund av sina principer.

2009-05-13

Ny mobil på väg

Förhandsbokade en N97a, men det är fortfarande ganska oklart hur smutt den kommer att funka som mobilbloggningsmaskin. Dumma Flickr har ju geotagging, men man kan ju inte betala för att köra upp bilder. Shozu har inte övertygat mig än så länge, kan skicka geotaggar men bara till Flickr, och sörplar i sig batteri och ger mig No SIMcard found screen of death då och då. Kanske bara sammanfaller med att min N95a har 18 månader på nacken.

2009-05-12

Bad Taste Thailand

Eller Sverige. Grannlandet är iallafall en lika stor magnet för äckel härifrån

2009-05-10

Ni vet var jag är


Posted by ShoZu

2009-05-09

Kentas nya hall


Saknas bara en hatt på hyllan, kanske en Ånaheim Ångels-keps?

Posted by ShoZu

2009-05-08

Bad Taste Cambodia

Orkar varken läsa eller kommentera, men med tanke på bloggens namn får jag lägga en post

Ett utdöende släkte

Nu är det snart skottpengar på en stackars sate som jag. Man har ju märkt att det är väldigt få nyanställda eller nyinhyrda utvecklare som presenteras, och väldigt många BA, SA, kravnissar, testnissar, styrnissar och projektnissar. Magnus visade mig deltagarlistan i sitt projekt, 12-15 namn - han var enda utvecklaren.

2009-05-07

Islänningen ska lämna bygget


Så jag tar en isländsk då och då redan nu

Posted by ShoZu

Rabatt till fattiga stockholmare

För dom har väl inte fortfarande supporterstrejk? Även om det verkade så på Vångavallen. Hur som helst orolig inför söndag, ett utskrattat lag som är på väg att hämta sig, och ett lag som överpresterade i inledningen och nu är i en dipp.

2009-05-05

Värre ställe att pendla till än hit?

Säga vad man vill om att pendla till Helsingborg efter en derbyförlust, men jag tror faktiskt jag har hittat ett sämre ställe att pendla till: Örebro. Kollegorna här tråkar en i en dag, världens sämste vinnare Fahlander (i god tävlan med TFF fast de mer får klassas som dåliga icke-förlorare) har inte gett sig efter snart en månad. Sen tvivlar jag lite på skälen till hans fortsatta intresse för ettan. Hade inte mitt förbannade lag legat där hade jag inte gett ettan mer än en tanke per gång jag träffar svärfar.

Ett annat lag som varit i ettan, och som jag sett göra sin hemmadebut är ju Helsingborg HC. Farsan undrade varför det var lika många poliser som publik, och nu har förklaringen kommit. Lite respekt iallafall, att dom "hejar" på laget från sin egen håla, istället för att som så många andra härifrån favorisera ett lag från ett vägskäl strax söder om Lergöksstaden. Då kan man väl lika gärna byta in sin röd-blå mot en gul ÄFF-tröja?

2009-05-01

Kliar så på svansen


Och alla bara sover

Posted by ShoZu

2009-04-27

Inte bara Herr Ampelmann

Berlinarna har också slagit vakt om en annan frihet från den gamla tiden, frihet från religion. Herr Ampelmann har ni här.

Boatspotting: Ocean Nova

Ett lustigt skepp ligger inne i det lilla varvet här söder om Knutpunkten, Ocean Nova. Den är precis hitkommen från Antarktis efter att ha gått på grund under kryssning. Undras vad dom kan göra åt en bucklig skorv här i Helsingborg? Landskrona Stål AB heter dom, men varför köra en båt runt hela jorden för att få den lagad?

2009-04-25


Posted by ShoZu

2009-04-24

Lämnar halsdukarna på rummet


Man konfererar ju med stockholmare så man får offra en förkylning på fjället för att visa lite hjärta i motgångarna nu

Posted by ShoZu

2009-04-23

I've got a golden ticket

En guldbiljett som är lite svår att använda: jag är uppsatt på 61 timmar i veckan här på IKEA, så varje timme över 40 blir kvalificerad övertid. Inte så lätt att utnyttja när man pendlar 3 timmar om dan...

2009-04-20

Rekordförsök


Den har tuggat i 2 timmar för att uppdatera sig. Hur lång tid kan en uppdatering ta, och its illa går det när jag ger upp och startar om hårt?

Edit: Efter 7 timmar stängde jag av hårt, och den stekte inte min profil så jag fick logga in och börja om. KB915597 hade fastnat. Definitionsfil version 1.55.1119.0 verkar inte ha varit så bra. Nu har det kommit en ny som den installerade fint.

Posted by ShoZu

Serieledare

Känns lite konstigt att vara serieledare efter att ha tappat poäng hemma mot lillebror, men Sankan fick lägga på en (1) minut på sitt personliga rekord, vi har 10 förlustfria allsvenska matcher i följd, och sist vi vann mot TFF tog vi SM-guld. Jag hoppas vi lärt oss lillebrorsan till i höst och kan göra om det. Wilton såg OK ut, men hade vi haft honom inne i 70 och sen tagit in Agon hade det nog sett annorlunda ut. Agon har väl bara lyckats som inhoppare? Såg dessutom inte skönt ut när han blev fälld i mitten på första.

Suck igen

Gjorde dom upp om det i torsdags?

2009-04-18

Ibland går det bra


Posted by ShoZu

2009-04-17

Aldrig får man vara riktigt glad 2

Fan. Fan fan fan. Jugge efter jugge går sönder. Men handen är väl inte lika viktig som knäet så han kommer väl tillbaka. Men hur blir det i derbyt?

Edit: Kanske löser sig? Undras om han ska få nån lika fin ramsa som Agon eller Miljan - hoppas han blir värd en på söndag

Edit 2: Fast frakturen blev ju bekräftad. En kvart som supersub bör han väl ändå mäkta med?

2009-04-16

Suck

Suck! Men nu hoppas vi på seger på Råsunda - känns som det var ett tag sen. Ijeh ser jag framför mig, men vi har lyckats sen dess.

2009-04-15

Boatspotting: Stockholm och Malmö igen

De passerade engelska kanalen för 40 timmar sedan, fastsvetsade på Eide Trader. Bombhögern är rädda för att flottans glada gossar kommer att skjuta ihjäl för få afrikaner. Gudmundson twinglylänkar sig själv i smyg också, repetition är kunskapens moder.

Aldrig får man vara riktigt glad

MFF fick en nästan att glömma debaclet i Haparanda, och våren är här och allt (förutom muren) kändes bra. Men då ska ju vår matchvinnare Miljan sabba korsbandet. Truppen känns ganska bred just nu så det sabbar väl inte säsongen för laget, men tråkigt likväl. Apropå värvningar så köpte Örebros ordförande hela Asplövens lag inför sista matchen. Konstigt att transferfönstret öppnade dagen innan säsongen tog slut? Men nu kan jag inte hockeyförbundets transferregler, man får hoppas Fahlander kan dom nu när han ska upp i Hockeyallsvenskan.

2009-04-10

Ground Zero?


Posted by ShoZu

2009-04-09

Sista bilden på muschen


Den blev inte vackrare av att jag rakade resten med hyvel. Bilen är för snabb, nu står man i Gedser

Posted by ShoZu

Mustaschens sista dag

Kom att tänka på att dom ju flyger till Haparanda, eller nästan. Nu ska man inte spekulera i vad som händer om dom klarar det, men det gör jag ändå: Kan ju bli en vacker resa från Kallinge tillbaka till Tingsryd om folk sluter upp. Synd att kommunen inte har någon flygflottilj som kan ta emot det hemvändande planet, det är ju bara helikoptrar som trillar ner i skogarna därikring. Måste sluta, och packa bilen istället. Får följa dramatiken på Text-TV mellan Rostock och Berlin ikväll. Glad påsk på er!

2009-04-08

Läggmatch av bloggläsare?

Fahlander är ju inte omtyckt någonstans förutom under skuggan av Svampen. Men jag har svårt att tro att han är så illa omtyckt att han skulle missa Hockeyallsvenskan pga en läggmatch. Min uppfattning var ju också att idrottsutövare inte läser om sig själva i media, men Labbe har ju iallafall visat att han följer Kavehs blogg. Fahlander själv tror inte att Asplöven blir mindre motiverade av hans blogg, men om det skulle bero på att de inte läser den eller på att den med Fahlanders egna ord "bara är spel för gallerierna" vet jag inte. Imponerande ändå att enligt egen utsago ha 100 000 besökare i månaden på "ett spel för gallerierna". Då föredrar jag en blogg som är partisk men inte utger sig för att beskriva hela division 1. Men jag blir ändå lite orolig när en mångmiljonär säger att han "själv skulle se till att Asplöven var motiverat för uppgiften".

Muren, från väst


Är orolig att mitt tilltag med denna lapp kan stå mig dyrt. Försvaret är att det är i samma ironiska anda som texten på förslagslådan. Biter nog dåligt...


Roligt att vi också sitter i den mest ohälsosamma och önskade kontorsmiljön, och det var redan innan muren restes.

Posted by ShoZu

2009-04-07

Funkar geotagging?


Samma gamla utsikt, men var?

Nej, funkar bara om man skickar till Flickr, och det var ju just vad jag ville undvika...

Posted by ShoZu

Testar ShoZu


Får se om det funkar bättre än Flickr

Hmm... Är alltid på i bakgrunden, och dyker upp några sekunder efter man har tagit en bild. Den skickar bilder direkt till blogger, och säger sig vara obegränsad om varje objekt är mindre än 10 MB. Bilden här är i originalstorlek, men bilden i nästa post är web size. En nifty feature är att man kan be den föredra att skicka över routern här hemma, hittar den inte den så skickar den över Telia. Kan nog bli bra, får prova ett tag. Får se om det påverkar batteritid påtagligt.

Posted by ShoZu

Boatspotting avslutad


Boatspotting avslutad
Originally uploaded by Joffemannen.
Nu får jag istället glo på en skärm. Antar att det är första åtgärden från den nya trivselkommittén

Kvaldramatiken vägrar ta slut

Tingsryd lyckades vinna en match där man var ganska pressade av Örebro, som inte hade dubbelt så många skott men nästan. Tingsryd hade 3-1 ganska länge, men fick nöja sig med vinstsiffrorna 3-2. Något som kan vara avgörande eftersom Tingsryd bara leder kvalet med ett mer mål gjort, och nästa omgång ser ut att vara i Örebros favör: Tingsryd möter lättare motstånd, men i Haparanda - Örebro tar emot de före detta allsvenskarna Huddinge hemma. Huddinge är starkare, men utslagna. Det är de darrande Asplöven också, men då har Tigrarna fått resa 100+ mil. Slutspelsmustaschen får sitta kvar, och jag missar nästa match...

Update: Fahlander är rolig. Och gnällig. Och gnällig. Nu är det bara att hoppas att jag orkar läsa honom från Tyskland på torsdag kväll.

2009-04-06

Ny ljuddämpare


Ny ljuddämpare
Originally uploaded by Joffemannen.

Psykkriget har börjat

Örebros ordförande bloggar på inför kvällens troligtvis helt avgörande match. En Percy-wannabe som vi nog ska få tyst på ikväll. Men det är roligt med psykningar, speciellt när det leder till delad poäng, så vi fick leda Allsvenskan i 20 timmar. Men åter till hockeyn, tjejen önskar nog tyvärr att TAIF får stryk ikväll, så jag inte har anledning att behålla mustaschen.

2009-04-05

Betal-Flickr

Inte nog med att man betalar en femma eller så för att blogga upp bilder från mobilen, nu vill Flickr ha 25 dollar om året för att jag ska kunna fortsätta:

Väntar ju på Nokia N97, hoppas jag klarar mig på de 21 återstående bilderna till den kommer så får jag se om det är värt att fortsätta med Flickr då eller om det finns bättre alternativ. Gissar att Nokia har någon egen lösning nu när Ovi kommer, bara man kan koppla det till blogger.com

Update: Ovi vill bara dela ut album, och långt ifrån automatiskt:

2009-04-04

Rambergsvallen


Rambergsvallen
Originally uploaded by Joffemannen.

På Hisingen är himlen blå


2009-04-03

Julgran med slutspelsmusch


Julgran med slutspelsmusch
Originally uploaded by Joffemannen.
Väldigt uppskattat på jobb. Kolla fler muschor här! Missa inte filmen heller. Och en underbar segerrapport här.

Boatspotting: Delta Victory


Tankers är också vackra, denna gled förbi söderut nu med ungefär samma vattenläge. Tanka olja från Baltic Pipeline System som mynnar i Primorsk/Björkö. Så det räcker för 30 000 års förbrukning för en villa. Roligt också att länet som St Petersburg ligger i, där även Primorsk ligger, heter Leningrads län. Alltså inte bara försvarsområdet som behållit det gamla namnet. I historielösa St Petersburg däremot, där spränger man statyer.

Alla längtar vi efter gräset

Även om isen funkar några timmar till

Kom hem - Svennis - kom hem

Nu har du förlorat nog, kom hem och styr upp ett landslag som kan försvara men inte göra mål

2009-04-02

Tröls efter Taif


Tröls efter Taif
Originally uploaded by Joffemannen.
Party på tröls helt enkelt, med australiensare med bintang-tissha

Tredje perioden på smålandsderbyt

Nybban kvitterar i andra, men TAIF tar direkt tillbaka ledningen i tredje. Jag döööööööör. Valbo hade också ledningen mot Örebro, men nu har ÖHC kvitterat...

All-ettan-kval utan LG

LG visar ju Valbo - Örebro så jag får följa smålandsderbyt på texttv och P4 Kronoberg, ser bra ut än så länge:

Men Radio Kronoberg har ännu ej rapporterat från Victoriahallen, en massa annan tråkig hockey istället...

Ah, där kom dom in från Victoriahallen, 0-2 efter numerärt överläge! Weeeha! Det blir en grön småländsk folköl i min TAIF-tröja! Kolla in Jack Vegasmaskinerna och slutspelsmuschorna:



"Han är född och uppvuxen i Malmö, Sveriges tredje stad, och han har snabbt
anpassat sig till Tingsryd.

– Nej, här är inte drygt. Jag trivs jättebra och
tiden går snabbt mellan matcherna, säger Fredrik."

Återhämtningen

Nu ser det bättre ut i statistiken! Kanske dags att trycka på Monetize? Kan ju säkert bli flera ören om dagen för att fylla ut sin tunna blogg med reklam.

När kommer han?

Expressen verkar som AIK hoppas att det är efter AIK-matchen, men det verkar dom inte ha täckning för. Det är ju ingen jetlag från Qatar heller, så det är bara att hoppa in. En äktsvensk tränare gör väl däremot aldrig så, spelaren måste konkurrera på lika vilkor och komma in i spelsystemet och göra bort sig i några cupmatcher först. Nu håller vi iallafall först och främst tummarna för att Al-Karitiyath förlorar nästa match mot Al-Khor nästa fredag, så han inte behövs för att rädda laget kvar. Skönt att ta hem en förlorare också, eller hur?

Expressen har faktiskt kopplat Wilton med AIK tidigare under denna silly season.

2009-04-01

Real Malmö?

Vilka fler lag har reklamfria tröjor? Nu lär dom ju inte bli reklamfria, men utan huvudsponsor iallafall. Och ändå har man råd att köpa av oljeschejkerna? Vi får se, men det kanske finns hopp för säsongen. Gouldet ska him!

Edit: Nu är det bekräftat, fast det är fel dag att bekräfta saker på

Bilpendla


Bilpendla
Originally uploaded by Joffemannen.
Tvungen att tidrapportera på Nobelvägen innan jag fick sura brev från mina 4 intressenter och då fastnar man bakom detta.