2009-07-30

Segersvit?

Vi får se

PS3 Media Server

NASet har ju sina begränsningar: 256 MB minne och 500 MHz processor. Alltså går det inte att streama HD, och nu börjar ju det mesta man lånar av vänner på Internet vara sparat som HD. Därför provade jag PS3 Media Server igår, på gejmingburken - nej, jag menar arbetsstationen - därhemma. Dels betydde det att det precis, efter lite tweakande, gick att köra Sex Drive i 1080p - hackade lite innan jag valde det ej färdigutvecklade flerkärnorsstödet, och gick ändå i sisådär 90% processor (3GHz, 2 kärnor), 200 Mbit på 1 Gbit nätverkssladd med två switchar mellan server och PS3a. Filen låg fortfarande på NASet, men där krävdes inte så mycket trafik. Dels kunde jag spela upp säsong 1-3 av Family Guy som jag har i en sunkig xvid på .avi. Enda problemet är katalogbläddringen, eftersom filerna fortfarande ligger på NASet. smbd-processen kör på 50-70% processor när man öppnar en katalog med 100 filer. Kanske dags för en mediaserver med egna diskar i RAID 0, och behålla NASets RAID 1-uppsättning för dokument och foton. Inte direkt så att man måste köra speglade diskar för musik och film man lånat på nätet, va? Men vilken prestanda behövs egentligen för 1080p? Har hört tumregeln 2,4 GHz minimum för HD, men nu hade ju min stationära lite problem. Sen får man väl vackert skatta för en mediaserver - diskarna kan man helt samvetslöst ta på jubb. Detta skulle också leda till att Squeezeboxen skulle kunna bläddra bland 3000 artister med rimlig hastighet. Dessa förbannade prylar - när tar det slut?

2009-07-29

4-4-2?

Igår såg jag 4-4-2, fick nytt kort från CanalDigital, så efter helgens bakfyllor utan TV kunde jag nu dels slötitta på Norsk fotboll (utsändningen av deras matcher har titeln 4-4-2) och somna till F1en som jag missade i söndags. Men såg jag 4-4-2 i förrgår? Ja, inte från Malmös sida, som vissa verkar ha sett. Nu var kanske Kruys 2-3 meter högre upp i snitt jämfört med RÅP och Wilton behövde inte gå nedanför mittlinjen hela tiden för att hämta bollar så det kanske är hårklyveri. Men rätt ska va rätt

2009-07-27

På plats som vanligt

En eller noll poäng som vanligt?

2009-07-23

TAIFbloggar

Vår ärkefiende, vi skogssmurfar, vår egen Gargamel har gett oss en bra TAIF-blogglista här. Nu ville han ju inte dela med sig av sina hundratusentals läsare, så han gav inte länkarna. Här är Zamboni, 1923 och Honken (som Gargalander outade) till att börja med. Tillsammans ska vi väl kunna hålla dendär bultande ådran i Fahlanders tinning bultande genom säsongen, tills vi ses i kvalet i vår?

2009-07-21

Grannen vill också ha

Dags för makrillen på grillen

Denna gång med bla ingefära. Ölen är till kocken

Boatspotting: MSC Maria Pia

MSC Maria Pia istället för MSC Asli. 29000 ton istället för 25000 ton. Betyder det att vi är på väg ur krisen? Eller bara att MSC Asli liger på varv kanske...

2009-07-20

På plats igen

Stadion funkar i regn också, som publik...

2009-07-19

2009-07-18

Kö?

Kan vara min räddning, men troligtvis min död

Regnade inte påRoskilde

Dags för Cradle of Filth

Meshuggah

Varst dom från Ume? Och så kom regnet

Husbil?

Slut på zatzikisommar

Fokus på festivalsommar!

2009-07-15

Boatspotting: Horyzont II

Polskt polarforskningsfartyg påväg söderut. Brukar besöka deras polarforskningsstation på södra Spetsbergen, men tar även turer till Antarktis.

2009-07-14

Roskildeavrundning

Tänkte iallafall lista banden jag "såg" innan jag glömmer alldeles:
  • Wolves in the Throne Room: Rätt trevlig start på festivalen, intressant. Ganska bra att sova till också
  • Katzenjammer: För mkt folk, jag kom inte tillräckligt nära för att se om dom var söta. Och publiken dansade korkade danser
  • Volbeat: Mindre ös än vi trodde, eftersom dom tjatat så om att de inte fick dra på som dom ville de gånger vi sett dem i Sverige. Och så var ju Michael Poulsen apafull
  • Kanye West: Såg två låtar, ingen kommentar
  • Mew: Inte min stil iheller, sov ganska gott förutom att jag blev sparkad i huvudet
  • Pablo Moses & U-Roy: Antagligen en lämpligare start på fredagen än Satyricon. Ganska skön gladroots i solen
  • Isis: Som sagt skäggigare och hårigare än jag minns dem, och de är lite introverta och drar inte direkt med sig publiken. Men helt OK
  • Faith no More: Vad hade han på sig?
  • Nick Cave & the Bad Seeds: Grymt jävla bra. Kanske lite för bra. Blev lite tokig
  • Skambankt: Helt OK och deras trogna fans såg till att det blev en av spelningarna med mest tryck
  • Grace Jones: Där sov jag mest, imponerar inte på mig
  • Nine Inch Nails: Där sov jag bara, Alex klagade på att hon hörde mina snarkningar mellan låtarna trots att det enligt henne var spelningen med mest tryck
  • Amadou & Mariam: Ännu en passande start på en festivaldag, hade bara dammet varit rött också så hade man trott att man var där
  • Slipknot: Bra mycket bättre än jag trodde, har inte riktigt fastnat för dom på skiva. Detta trots att jag inte imponerades av deras cirkuskonster
  • Pet Shop Boys: Ganska kul faktiskt
  • Darkane: Hörde dem genom stängslet när vi släpade grejorna till bilen. Fan att vi bodde så långt av, annars hade man kanske orkat höra både dem och Neurosis på söndagen

2009-07-09

Målvaktsbyte

Jag tror tyvärr inte det hjälper Malmö att byta målvakt. Sandqvist kanske släppt in nån boll han inte skullat släppa in, men det är inte den delen av laget som är problemet. Och det kan ju inte vara något gott betyg åt Borg och Madsen att två spelare man vill ha kvar inte stannar. Med Labbe kan man förstå att det finns saker i Europa som lockar mer än vad Malmö vill betala, men för Sandqvist blir det nog inte lätt. Nu får vi väl gissningsvis en höstsäsong med två förstemålvakter - antagligen sämsta tänkbara scenario med detta tabelläget.

F.ö. tror jag inte Zlatan passar i England, och damfotboll hade jag inte gått på om dom var helnakna. (Joooo, det hade jag...).

Hur lätt är förresten inte jag att lura att läsa nåns blogg...

2009-07-08

Boatspotting: Alholm

Såg nått grått vid horisonten och kastade mig till min skärm, en örlogsman var det, men inte så rolig: Danska flottans skolskeppet Alholm, på väg söderut i 12,5 knop.

Technorati

Vet inte om någon hann se mitt förra inlägg med hemlig kod? Kopplade upp bloggen på Tecnorati, och även om jag har "No authority yet" så har jag Rank 3 183 234 - tjoho! (Sist alltså, olänkad)

Ny TV-leverantör

Efter Man U - Liverpool bestämde jag ju mig för att avsluta så många förbindelser som möjligt med Telia. Hade ju Kenta över för att njuta av nya teven, men med Telias digital-TV missade vi 3 av 5 mål. Nu var det ju i mars, men TV-bolagen är ju som de är och Telia lät mig inte löpa förrän 27 juni. Alltså beställde jag ett rätt maxat paket från CanalDigital innan Roskilde, plus en Dilog Conax 5.0 CA-modul från Webhallen. Vill ju gärna slippa en box och fjäko om man kan. Men eftersom varken pricerunner eller prisjakt har kategoriserat CA-moduler var det inte helt lätt att klura ut vad man skulle välja - mer än att Conax passar CanalDigital. Och så verkar det ju nästan bara finnas Dilog som gör sånna, och bara dendär 5.0. CanalDigital själva rekommenderar inte CA-modul, utan ger bara support på sina egna tre boxar. Dessutom sa CanalDigital att de hade HD i kabelnätet, men inte i just mitt kabelnät. Alltså valde jag deras enkronas sunkbox. På sidan står det att den är av märket Kjaerulff, men känner inte igen den på bilden - dock samma fjäko.

CA-modulen dök upp innan Roskilde. Den skrämde mig lite då det bara stod MPEG-2 på den, men jag tänkte att om de ändå ännu ej har HD i min kabel så får jag väl leva med det. Efter Roskilde, på söndagen, hämtade jag ut paketet från CanalDigital - för att kanske hinna bjuda våra vänner på AIK-matchen. CA-modulen funkade men utan kundnummer (står på fakturan som förhoppningsvis kommer om 6 månader) gick det inte att beställa matcher. Boxen däremot hittar inte en enda kanal. Sjukt. TVn hittar ju alla kanaler utan CA-modul, vare sig jag har 5-meterssladden direkt, eller boxen emellan, eller bara skarvar boxsladden på kabeln. Får prova ikväll att ta bort T-kopplingen i väggen och se om det är det som ger boxen problem. CA-modulen fungerar däremot över förväntan - jag får in mer än vad CanalDigital hävdar att de skickar ut. SVT HD, Canal+ HD och Canal+ Sport HD är inga problem. Övriga HD-kanaler är det sämre med men Canal+ är det viktigaste. Men det finns vissa begränsningar: Nu i början har jag "alla" kanaler, men när jag försöker titta på vissa som egentligen inte ska ingå ger CA-modulen upp och visar bara de helt fria kanalerna. Då får jag låta TVn svalna nån minut. Det är lite segt att identifiera vilka för att kunna ta bort dem ur kanallistan - och fan vet om det spelar nån roll eftersom man med jämna mellanrum måste göra ny sökning. Alltså får man bygga favoritlistor. Det funkar, men det är bara i kanallistan man kan bläddra när man använder TV-guideläget. Och TV-guideläget är (frånsett att man kan råka trycka på en kanal som gör att man måste stänga av TVn några minuter) faktiskt riktigt bra. Även om det som vanligt är en riktigt röra med navigering. Upp på programväljaren på fjäkon betyder ju såklart att man går upp en kanal. Upp på navigeringsknappen i TV-guiden betyder såklart att man går ner en kanal. Plus att man skiftar sida höger/vänster bland kanalerna med Text-TV-knapparna röd/grön - eftersom navigeringsknappens höger/vänster är upptagna av att bläddra bland programmen i en kanal.

Återkommer med fullständig rapport när CanalDigital strypt kanalutbudet till det jag betalar för.

AIKs 11 miljoner

AIK (hockey) har lämnat in en handlingsplan där de på allvar hävdar att de under året ska hitta mer än en tredjedel av sin omsättning. Jo, det är nog ganska många företag som i dessa tider räknar med en vinstmarginal på 35%. Om förbundet går på den lätte så får dom nog välja på att avgå eller ändra reglerna. De kan ju också erkänna att reglerna bara gäller vissa lag. Om TAIF ska ha platsen? Där är jag lite mer tveksam. Har ju beställt ny bil så mitt löfte om att hyra en loge i Percys lada första gången TAIF kommer på besök ryms inte riktigt i kommande säsongs budget. Jag kan ju göra en AIK och skriva till banken att jag räknar med att gå back nästa år också, men kommer nog att hitta 150 000 under en rotvälta i Smålandsskogarna - kan ni låna mig en slant med det som säkerhet?

2009-12-08 Tisdag 19:00 Malmö Redhawks AIK eller...

Heja TAIF!

2009-07-06

Hemma igen

2009-07-05

Wolves in the throne room

Ekopostmetall. Man slipper applådera hela tiden för låtarna är runt 17 minuter. Helt sinnes

Skambankt

Inte det sämsta. Inte som volbeat eller mustasch men rätt nära mustasch. Fast på norska

Onsdag?

Vet inte riktigt. Är kameran så dålig eller jag?

2009-07-03

Nick Cave

Och det är så jävla fett!

2009-06-30

Grannarnas camp

From the N97

2009-06-29

Börjar bli färdiga

Men det finns mycket kvar att bygga på campet

Always changing

Flags up and beer can fence om the way. Still hate oasis

2009-06-28

Blöt tubsocka

Kall öl

In position

You can see the agora F tower on the picture so it should be somewhat possible to locate us

2009-06-27

Rocken har börjat

From the N97

Försökte återskapa chokladkrokodilen från öppnandet av Ikeavaruhuset i Tampa men som ni ser gick det åt helvete. Dåliga råvaror?

Mobilt via go@blogger.com

Nu har ju blogger äntligen fixat så man kan blogga mobilt till sin gamla blogg. Blir kanske smidigast, och man kan använda mobilens inbyggda editor. På bilden syns vad som kanske blir vår privata ingång till Folkets Park

Mobilblogga på N97

Låg sömnlös från 7 och tänkte på min bloggstrategi - det kanske kunde vara värt att betala lite pengar till Flickr för att få en lösning man är nöjd med? Men det hjälpte föga. På en Nokia finns en app som heter Share Online/Dela Online. Den kommer förinstallerad med leverantörerna ovi, flickr och vox. På N95an kunde jag för hand lägga till en ny leverantör, som råkade vara flickr det med, men en specialare som gjorde att inlägget också hamnade på denhär bloggen. Nu låter inte N97an mig definiera egna leverantörer... Alternativet är ju shozu, om man vill ha en app. Som jag sa nedan så förstår inte shozu att byta mellan panorama och vertikal skärm, så vad som hände första gången jag försökte var att jag för att använda det utfällbara tangentbordet fick se texten skrivas nerifrån och upp - och i och med att telefonen ville få shozu-appen att byta håll men misslyckades så låste sig en hel del funktionalitet som skärm/knapplås m.m. och jag fick starta om. Ska utreda om det händer varje gång man försöker fälla fram tangentbordet. Återstår alltså att ha 9-knappars pekskärmstangenter för att skriva texten till bilderna. Provade ju nedan att editera ett inlägg via webbgränssnittet på blogger från mobilen, men det var som synes inte optimalt det heller - svårt känna igen om jag ville ha stora eller små bokstäver där. Återstår att testa mail/mms som uppladdningsalternativ, då får man ju en halvvettig editor, men vad med bilder då?

2009-06-26

Boatspotting: Nymfen

Danska flottans näst senaste tillskott, Nymfen, ligger still strax norr om Helsingör.

2009-06-25

Första bildbloggen med nya maskinen


Shozu kan visst fortfarande inte byta mellan panorama och vertikalt

Posted by ShoZu

Ny telefon


Rapport kommer. Ännu inte HELNöJD. TäNKTE gå tillbaka till fLICKR men det kan man inte använda till att skicka upp på bLOGGER som iNNAN...


2009-06-22

Korkade göteborgare/korkade fotbollsspelare?

"Då hade det definitivt varit fullsatt"? För UEFA hade inte slarvat bort 3000 biljetter och man hade inte spelat på midsommarafton om man hade spelat i Gbg? Det är faktiskt inte landslaget vi talar om, det är U21.

2009-06-19

Kammad med ballong


Posted by ShoZu

2009-06-18

Punchdrunks på Debaser


Som både M och A sa, Tarantino. Själv tyckte jag introt lät som Bob Hund, men se som ägget har växt... Och dom är från Solna. Konstigt A är förtjust?

Posted by ShoZu

2009-06-17

Roskildes spelschema klart

Här är det, och jag har gjort en första Spotifylåtlista baserat på det. Vad är skillnaden på HTTP link och Spotify URI?

2009-06-15

Förbrukning

De flesta testarna är ju karlakarlar och försöker använda nya Priusen som en sportbil i Roslagen. Alltså klagar dom på att det inte är det, och att förbrukningen inte är i närheten av Toyotas utlovade 0,39 l/mil. Vi Bilägare har satt en dam bakom ratten, hon tog samma runda under Toyotas siffror. Skulle betyda att jag nästan kan dela mina bränslekostnader med tre - men så är jag ju ingen dam heller...

Edit: Även damer kan ha svårt att nå 0,39

En utgångspunkt för festivalen?

Hittade följande lista av "heaviest bands of all time", publicerad av tidskriften Revolver 2004:

01. Black Sabbath
02. Soundgarden
03. Led Zepplin
04. Neurosis
05. Slayer
06. Kyuss
07. Meshuggah
08. The Melvins
09. Metallica
10. Godflesh
11. Tool
12. Isis
13. Sleep
14. Dimmu Borgir
15. Mastodon
16. Motorhead
17. Swans
18. Slipknot
19. Nirvana
20. Napalm Death
21. Celtic Frost
22. Strapping Young Lad
23. Anthrax
24. The Stooges
25. At The Gates
26. Ministry
27. Morbid Angel
28. Voivod
29. Nine Inch Nails
30. Monster Magnet
31. Sepultura
32. Opeth
33. The Dillenger Escape Plan
34. Lamb Of God
35. Saint Vitus
36. Venom
37. Pantera
38. Blue Cheer
39. Killswitch Engage
40. Black Flag
41. Killing Joke
42. High On Fire
43. Shadows Fall
44. AC/DC
45. Obituary
46. Electric Wizard
47. Eyehategod
48. Death
49. Cathedral
50. Hatebreed

Ganska löjlig, men man kan ju ha den för att bocka av på festivalen.

Vad ska jag se på Roskilde?

Vår campingplats (söder om N) verkar ha rationaliserats bort, med varma duschar och allt. Troligtvis för att de sålt så få biljetter. Vi har ju inte ens köpt själva, men på torsdag kväll bryter Eurocard för fakturering så då kan man ta tag i det. Har sett biljetter på blocket för ner till 1800 svenska, kanske blir ännu bättre när det börjar närma sig. Tänkte se:
  • Nick Cave & the Bad Seeds
  • Slipknot
  • Volbeat
  • Isis

Sen verkar det som jag ska på grabbgrej på Ulf Lundell, får man väl ställa upp på då. Och nu råkade jag hitta Darkane, lite störigt att de är från Helsingborg, och deras gamla material var lite väl mycket growlande kanske. Kollega rekommenderar M. Ward - godtagbart substitut för Dylan och Cohen? Och El Hijo de la Cumbia får jag väl prova, även om man nog enligt min smak kan blanda cumbia med bättre saker än electronica. Kanske Bomba Estéreo har den blandning jag söker? Kom gärna med tips från bandlistan nu i väntan på att man ska få reda på vem som spelar när.

Dom kommer också att visa Död Snö och originalet till Inglorous Basterds - The Inglorious Bastards. Om dom nu inte tänker visa en screener av höstens film? Men Död Snö, Eins Zwei Die! Och vad, förutom Zombie Strippers, kan vara bättre än Nazi Zombies?

2009-06-14

Autentisk publik på Heleneholms konstgräs


LBKs P96 ser ut att vinna mot hemmalaget

Posted by ShoZu

2009-06-13

Vem är vem?


Fortfarande lika glad för presenten, men har ännu ej lyckats pricka in alla autografer. Välkomna att hjälpa mig!

Posted by ShoZu

Lördagkväll i Södra Innerstaden


2 falafel, en limpa ryska och en säck kattsand - 380 kr. Och vilken limpa sen!

Posted by ShoZu

2009-06-09

Boatspotting: Kustbevakningen förstärker

Helsingborgs kustbevakning får nu förstärkning av KBV 499, nybygge från Norge, att hålla KBV 301 och KBV 048 sällskap nu när flottan lagt ner i Malmö.

Boatspotting: Diana

Första båten i Danmarks senaste serie patrullbåtar låg och knuffades med segelskutan Maelduin. Tror jag sett en Dianaklassbåt tidigare, både Najaden och Havfruen ringer en klocka. Segelskuta var nog att ta i, Maelduin är på 16 meter. Dom brukar inte ha AIS-transponder.

2009-06-06

Antennförstärkare?


Varför köpte jag det? Ok, med denna uppsättning blir det en del stillbilder...

Posted by ShoZu

Følsegrisen!


Så glad

Posted by ShoZu

2009-06-05

Himmelsblå gnagare


Posted by ShoZu

2009-06-04

Expressen inte rakt igenom rutten

Har ju inte läst något från Expressen på några år, men blev tvungen i lördags - Göteborgs tidningsutbud var lite fattigt. Men jag hittade iallafall något läsvärt om politiken i Italien. Sen var det ju en ganska komisk artikel om att de hade snott debattredaktören från Aftonbladet, på bilden håller hon en Expressen med Wanja (?) på utsidan. Hittar inte den just nu, tyvärr. Men idag får Federley sig en skrapa, för att han gör spritreklam. Kan riksdagen vara så tråkig som i Bodströms Idealisten, och därför behöver han ett extra järn? Kan ju vara att riksdagen är kul och Bodströms bok som var astråkig.

Prestationsbaserad sponsring

TAIF har förbättrat sitt sponsoravtal med Nelsons Frö, och kommer att skänka pengar från nationaldagens hockeyjippo till barncancerföreningen. Alltid retar det nån. Prestationsbaserad sponsring kanske hade varit något för MFF? Och då menar jag inte bara bollinnehav och spelet de första två tredjedelarna av planen - en läskback per mål och en veckolön per tagen poäng. Dom har ju lovat dåligt väder i helgen - eller hela veckan - så det kanske blir Dackehallen ändå på lördag? It's my party! Men fan att man inte får tillfälle att se sitt vackra gröna TAIF ge Fahlander stryk på minst 15 månader...

2009-06-02

Som vanligt byter jag för sent


Men denna gången var de jämnare slitna iaf

Posted by ShoZu

En rak banan!


Posted by ShoZu

2009-06-01

Till önskelistan?


Problemet är sladd ner till innergården

Posted by ShoZu

Det händer grejor på Internet

Microsoft har kommit ut med en ny sökmotor bing, den ska gruppera smartare, men det enda jag ser är att den lägger in mellanslag i resultat på svenska. Och Google gör wave, som verkar komma ut i höst. Bing är ju webben 2.0 för det står ju beta på sajten istället för "under construction". Vad är isåfall wave? WolframAlfa är däremot något helt annat, även om det vill vara en sökmotor. Försökte ta reda på vad 50 mpg blir i Imperial miles per gallon, inte så lätt. Gav alltså upp efter fjärde frågan och tog fram Excel. Google var inte smartare, men utger sig inte för det heller.

Vad kommer bilen att kosta?

Priserna och utrustningsnivåerna avslöjas om en vecka, men förra helgen släpptes de engelska priserna, lite mer lull-lull till samma pris. Där har även alla utom ingångsmodellen 17", dock inget om soltak. I USA kostar däremot taket $2000 extra...