2009-10-19

Rök och blixttifo

Inte dyrt i inköp iaf. Nu jävlar drar det igång

Sporthelgen

Först gladdes man åt att Chelsea fick stryk, men Liverpool följde ju snabbt upp med förlust de med. Hade inte åkt hem till Liverpool om jag varit gollekillen som skickade in badbollen. Wolves lyckades iallafall ta en pinne, så snart är det nog dags för tjejen att uppfylla sitt löfte, damma av symaskinen och sy tre brandgula vargdräkter.

Lipsillarna i Åtvidaberg är hur välkomna upp som helst, men det är lite läskigt att varken Åtvidaberg eller Mjällby tar mer än 2 500 per match - de som står på tur att ramla ut just nu ligger nästan på 10 000 båda två. Fördelen är att Malmö då har en chans att vinna publikligan nästa år. Läskigt också att en ny (fast gammal) arena ska visa sig vara helt värdelös. Jag tyckte ju den var fin att titta på i bortamötet mot IFK, men dom glömde väl att det finns en hög med skitlag i Göteborg som skulle dela på nya gamla gamla nya Ullevi. Och grusplanen bidrog ju lite till att HIF fick stryk igår, Malmö har alltså chansen att gå upp till en 5:eplats ikväll. Men jag är orolig - IFK är det enda lag som i år spelat bra och därför vunnit odiskutabelt över MFF. Å andra sidan spelar det kanske kvitta - vem vill ge guldet till AIK? Å tredje sidan - vem vill ge guldet till skattefifflarna och stolpflyttarna från Kamratgården? Nej, det blir för svårt att tänka ut, alltså önskar jag mig bara hattrick av Daniel Larsson i varje återstående match. Seger gör ju också att man kommer närmre detdär 4:e-platsmålet, Kalmar tappade ju poäng. Sjätte eller fjärdeplats är kanske iofs helt ointressant det med - vem vill hundraårsjubilera genom att förlora mot Cork i nått kval till nåt kval till att bli sämst i Europa?

F1 såg ju ut att kunna ge poäng, iallafall till kurva 5. Undras om stallet låter Trulli förklara sin syn på det hela, den synen var ju minst sagt intressant där han sprang över till Sutil och blev fysisk. Sen såg det ju bra ut ett tag för Kobayashi, men efter sista depåstoppet lyckades de precis få ut honom efter blockmongot Fissichella. Betydde iallafall att han fick göra en omkörning i sitt första F1-lopp. Troligtvis ganska ovanligt i ett premiärlopp.

Och Roma, ... Vi såg Wallander istället, men i TV4-pausen fick jag se att vi hade ledning - för att vända det till underläge. Brandvägg är dessutom en konstig historia, men det var roligt att till och med Wallanders mail var på svenska - dock var Falks anteckningsbok på engelska.

Hockeyn gick däremot bättre, en knapp seger i bortaderbyt mot Nybro och TAIF fortsätter vägra förlora. Ska det som vanligt bli "sämst när det gäller"? Vill man sen försöka se något positivt i att Örebro än så länge klarar att hålla sig i mitten av HockeyAllsvenskan så är det att TAIF då borde klara samma sak. TAIF har även bättre publiksnitt än 6 av lagen i HA. Men man kan strunta i sånna diskussioner också, och bara fokusera på att hata Örebro. Och då var det ju inte fel att Pantern tvålade till KHK. Trots att man blivit av med sin viktigaste spelare. Mmmm... Skitsnacksspridaren Fahlander hävdar förresten att Torsten Flink spelat för Pantern, måste jag försöka bekräfta/dementera. Nej, dags för lunch

2009-10-14

AddThis

Nu la jag på AddThis-knappen, och tryckte på den. Kan internet cirkelreferenser? Måste nämligen utvärdera säkerheten på denna funktion...
Bad Taste Cambodia

Shared via AddThis

2009-10-08

Höger eller vänster?

Höger eller vänster? Men Alliansen har å andra sidan hamnat i ett riktigt stim av tokmotioner. Tokigast i veckan annars är ju offentlig dresscode. Satt man i regeringen trodde jag stora fördelen var att man kunde lägga genomarbetade propositioner, men sitter man i allians kanske det behövs lite tokstollar som kastar in förslag. Reinfeldt får väl komma tillbaka från sina samtal med gud och styra upp. Men jag får väl heja på gud nu när Ohly svikit.

2009-10-07

Juggan är borta

Marskalk Titos framtidsstat har suddats bort. Min kollega från Juggan tyckte inte det var så märkvärdigt. Östtyskland, denna mönsterstat, fick .dd, men fick aldrig tillfälle att maila någon med sådan adress, tragiskt. Sovjetunionen står däremot enat mot de kapitalistiska horderna, med över 80 000 registrerade domäner och ständiga nyregistreringar!

2009-10-02

Boatspotting: Oden

Isbrytaren Oden påväg söderut i 8 knop. Verkar ha varit uthyrd till Exxon för att smutsa ner Norra ishavet. Dessutom den sista båten från Arendalsvarvet. Historia! Står att den är på väg mot Helsingborg, men det brukar vara Landskronavarvet som rustar om dem för sommar- respektive vintersäsongen.

2009-10-01

Min kampanj mot AIKs nya tönt

Han firar målet genom att ta av sig tröjan, men slipper varning för att domarn liksom alla andra "bra eller anus"-kunniga människor i vårt avlånga land inte kunde föreställa sig att någon kunde ha en tröja till under. Så töntigt att jag nu, tre dar senare, kokar över. Hur tänkte han! Tacotöntfaktor. Som synes spelar han i långärmat - bara det är upprörande. Till råga på allt poserar han sen med en Hata Göteborg-tischa.

Som kompensation för det uteblivna gula kortet startar jag alltså en kampanj här på bloggosfären. Vicka hakar på?

2009-09-30

Swedish girls!

No! A prio one!

Islänningen lämnar in kortet

Tillfälle att dricka öl men ännu färre anledningar att komma till jobbet varje j*vla dag

Bloggen ska hem!

Precis som gouldet, även om det ser tajt ut denna säsongen - AIK har ju till och med vunnit matcher med 2 mål. Efter försäljningen av bilen så har vi iallafall Thai-biljetter till Bangkok och från Phuket, samt AirAsia-biljetter Bangkok - Phnom Penh - Bangkok - Phuket. Blir till att läsa på i Phnom Penh Post och Cambodia Daily för att se om landets smak håller i sig - om det fortfarande flyter av mjölk och honung - om trottoarer och boulevarder är guldbelagda - eller om hela skiten sålts till sydkoreanerna för att anlägga nöjesfält.

2009-09-29

Boatspotting: Freja

Patrullbåten Freja påväg norrut i 12,8 knop. Mindre än ett år gammal, delvis byggd på Kockums, Diana-klass så jag tror jag skrivit om systrarna Havfruen och Najaden tidigare.

2009-09-28

Motståndet

From the N97

Jag vann!

Inte mycket till motstånd i första upplagan av slipsmåndag, men jag ha klart fulaste kombination skjorta slips. Notera även slipsnålen från Lantmännen utformad som ett ax

Hejdå bilen...

Snyft.

Men Toyota knep en andraplats medan jag var ute och sålde bil. Skulle väntat en halvtimme så hade jag kunnat ha det som argument?

2009-09-22

Stackars Superettan

Hur ska den klara av både Bajen och DIF?

Missnöjd klack

From the N97

2009-09-21

Laget tackar sitt!

From the N97

Ett annat perspektiv

..här på första raden. Elfsborg upp i topp efter denna omgången. Nej, just det, Bajen vek ner sig mot IFK

2009-09-20

Hoppla!

Hur många timmars fakturering blir det?

Vackert?

Karlskoga

2009-09-19

Allt för miljön

Ballongdäck, och anskrämliga hjulsidor på alufälg

2009-09-15

Men tyvärr, Edward Ofere

Erik Niva skrev sin krönika från Stockholm. Då är det mycket viktigare att än en gång säga det uppenbara: Touray suger. "Det var visst några andra som stal utrymmet du förtjänat". Jo, om det räcker att vara en dålig målvakt hade jag kunnat få några spaltkilometer.

F.ö. tycker jag som sagt att det är en lite magstark överskattning av både Kruys intellekt och mod av Canal Plus kommentatorer när de säger att han fick situationen precis dit han ville: Han ville alltså bli överöst med mynt och flaskor, för att därefter bli skallad?

Nu har iallafall Malmö möjlighet att andas ut och spela ut kommande åtta matcher. Och varför släppa hoppet? Vi vinner 8 matcher, AIK spelar oavgjort 8 matcher - Guldet ska him!

2009-09-13

Hur många urdruckna öl?

From the N97

2009-09-12

Trailertrash på Debaser

Riktiga trailertrahmongos. Så skönt. Och dom är 3. Fler behöver man inte va. Kanske för att få en schysst genpool, men varken för punk eller rock

2009-09-08

Den mest praktiska spritsorten hotad

Nu gäller ju detta Uganda, och det var ju Tanzaniansk Konyagi jag hade en låda 3-cl-påsar. Perfekt att ha med sig överallt, om man ville spetsa sin GT eller bara smygsupa på match - 4 påsar i innerfickan. Men nu är ju Konyagi en märkesgin, och Tanzania ett socialistiskt drömsamhälle, så den kommer nog att finnas kvar nästa gång man åker dit. Undras om jag har några bilder på den senaste lådan jag hade i min ägo.

2009-09-05

Billigaste sättet att höja andrahandsvärdet?

60 spänn till Transportstyrelsen, billigt

2009-09-03

Transferfönstret stängt i 18 månader

Otroligt roligt att Chelski inte får handla förrän i januari, laget som står som symbol för att "nu köper vi oss en Champions League-titel". Dom lär väl lyckas köpa sig rätten att köpa spelare, men skulle deras eventuella överklagande inte gå igenom kan det nog vara lite tunnt på bänken om ett år. De lär ju ha pengar nog att ha råd att säga nej till försäljningar och behålla profiler med höga löner, men med några kontrakt som går ut per transferfönster och några på bänken som hellre spelar nånannanstans så får de nog se till att jobba hårt med sin ungdomssektion.

Boatspotting: Alla?

Här är en konkurrent som inte plockar russinen ur kakan, utan plåtar alla som passerar sundet. Man ser att bilderna är tagna från norra Helsingborg, och inte alltid på kontorstid så det är nog en like med lite mer tid att lägga på båtspottandet. Ganska bra bilder, och så fick han ju bild på HMS Malmö och Stockholm när dom var fastsvetsade på däck på ett konstigt transportfartyg. Imponerande.

2009-09-02

Redo för Blocket?

Nytvättad iallafall. Snyft

2009-08-28

Hit men inte längre

1648. Och allt vi fick med oss var 2 biblar. Lönt bråka om i 30 år?

2009-08-24

Vicken smäll!

Hos oss lät det som 3 skott avlossades från automatvapen, men så är det ju några kvarter bort. Vaknade gjorde jag iallafall. Apropå smäll så verkar det som om Fuglesang får flyga till rymden 07.36 imorgon bitti.

2009-08-22

Historieföredrag i Prag

Ska följa med som spouse på guild con i Prag. Nej, dom tar inte med sig datamaskinerna och lanar EQII så jag ska nog överleva. Öl finns ju alltid att tillgå. Men jag tänkte bibringa dem en smula historia, förkovra dem. "Dem" kommer från alla hörn av Europa, mest från Det Förenade Kungadömet Storbritannien och Nordirland, kanske även från Amerikat. Följande tänkte jag köra, sen vettefaan om man hinner hitta alla fönster:

1st defenestration - 1419. Town hall: judge, mayor etc by Hussites, pre-Luther protestants. Started the Hussite wars 1419-1436 (Jan Hus, executed 1415 saying "in a hundred years, God will raise up a man whose calls for reform cannot be suppressed". Martin Luther nailed his theses in Wittenberg 102 years later) But also a quite nationalistic movement, therefore a localized conflict. Friend of Wycliffe, John. So quite some time before Henry VIII decided to make some other religion than catholicism up due to horniness

(mid defenestration) 1483: old-town mayor, from old town hall, and 7 already dead other guys from new town hall.

2nd defenestration, 1618. 3 catholic governor guys threwn out for violations of freedom of religion, 100ft from the castle, onto a dung heap and survived. Thereby starting the 30 years' war. Which ended in us Swedes sacking the city (although we lost our king the lion of the north, Gustavus Adolphus in 1632 at Lutzen) in 1948 (at least the other side of the bridge). Of course in the interest of freedom of religion. As long as you choose the right religion and hand over all your cool bibles.

300 years later, 1948, the foreign minister Jan Masaryk was found under a state department toilet window, Cernin Palace, during the communist proper takeover. Died like Elvis, leaving his brown mark. Suicide or murder?

And for some reason author Bohumil Hrabal fell from his Bulovka hospital window in 1997 feeding birds

I've got a golden ticket!

Israel har rätt att plundra palestinier på organ, eftersom dom blev illa åtgångna för 60 år sen. Vad dom än hittar på viftar dom med sin golden ticket, och får helt plötsligt stöd från 95% av svensk media. Mmm va gott med apelsiner vattnade med palestinskt blod - dom är ju odlade på mellanösterns enda sanna demokrati! Nu tror jag inte riktigt på att organ har plundrats och sålts via New Jersey-maffian, men vem trodde att Hitler kokte lim på judar? Hade man antytt att rabbiner i New Jersey var inblandade i organdonationskonspirationer innan det blev bevisat hade man fått exakt samma stämpel av israeliska och svenska medier: antisemit. Jag tycker att Avigdor Liebermann ska säga sin åsikt om Sverige till de bland annat norska, danska och ungerska judar som överlevt förintelsen pga vår feghet, för att inte tala om de svenska judarna.

2009-08-20

Det har landat!

Tåström

Gratis, men han har inte TV-skärmarna på så man kan inte sitta på Mosaik och se honom med en öl. Grr... Och som ni ser ger blixten ljus in i bildens vänsterkant. Reklamera?

Dags att storma in i den nya tiden

Strumpor och kalsonger!

Kan göra de bittraste rivaler till de goaste vänner

2009-08-19

Ejö i Hbg

Inte lätt att komma dit med datafel, förseningar och Malmöfestival. Kanske missar en öl med vår tjeck

2009-08-18

Ranelid!

Fet festival!

2009-08-17

Det regnar bra på stadion idag

Undras om någon kan dra nytta av det

2009-08-16

Operation Langos kan börja

From the N97

2009-08-14

Hur många ägg?

2 men en tvilling

2009-08-11

På hemväg väntade fisken

Gisekvarn, den stora är väl över kilot. Men den tog brorsan...

2009-08-09

Stolt gösfiskerska

Själv drog jag upp en gädda strax efter så nu är sommaren komplett!

Först med det senaste

Jag kanske kommer att vara först i Malmö, frånsett handlarn själv, med nya Priusen, men jag kommer att ha väldigt lite tid att känna mig unik.

Knivig tabell

Om målsättningen ska vara att komma fyra så kan man i nuläget lika gärna satsa på att ta hem guldet:
Det skiljer ju knappt en poäng från femte till första plats. Nu är det ju många lag som måste spela halvdåligt för att man ska kunna drömma om nått stort, och ser man på våra fem matcher med nya målvakten så har vi tagit 9 poäng - det räcker inte. Men ser man på våra fem matcher med nya målvakten har vi släppt in ett mål. Och sen säsongen vände har vi tagit 7 poäng - det räcker långt. Tyvärr tror jag inte ens på detta själv, så det blir väl att nöja sig med en sjätteplats. Skit piss och mög. Jobbigt med en hel vecka till Häcken, för att få reda på om Malmö nånsin kan vinna hemma igen. Alfelt ser samma saker, men vaskar fram helt andra slutsatser. Agon är väl den anfallare i Allsvenskan som gjort minst mål sett till de gånger han fått börja från start, och Roland har ju redan använt slutet av en förlorad säsong till att spela ihop ett lag - till ingen nytta. Är säsongen förlorad tycker jag man ska skoja till det istället. Vi har missat vår målsättning - vi spelar sambafotboll hela hösten. Nej, nu ger jag upp i mitt bloggande. Över sommaren är det så oerhört låg kvalitet på skribenterna både i pressen och på svenska fans. Slutklämmen jag letade efter var iallafall att tidningarna ska vara dagsfärska men är en månad efter: de senaste 4-5 matcherna har det inte varit någon press alls på vare sig Wilton eller någon annan i MFF från supportrarnas sida. Men skriver man från TV-soffan är det väl möjligt att missa.
2 mille för Harbuzi - vad har han egentligen för mål i livet. På sånna pengar blir man inte en Zlatan eller Toivonen eller Rosenberg, för sånna pengar får Malmö knappt en halv Kouakou. Snyggt i CVt när man sitter i en turkisk frysbox.
Sen måste jag komma på nått roligt att säga till Thell nästa gång vi grillar - han lär ju vara lätt att trissa upp.

2009-08-08

Lunchen är enklare på sommaren

Utan fisk blir det Tillmans grillkorv och the obiquioutus Tingsryd folköl. Miljövänlig grilltändare, som synes. Därefter visas faktiskt lilla bortaderbyt på TV4 och i denna moderna tid får man in den även på Sörängarna. Som vanligt bara en fråga om 0 eller 1 pinne till de himmelsblå, eller? Sen mer grillning och en kvällsrunda på sjön. Morgonens tappade gädda kräver ju revansch. Ja, inte den, men situationen så att säga. Time to go - grilltändarn har gjort sitt

2009-08-06

Sommaridyll i orörd natur

Morbrors granne har hyrt maskiner bara för vi ska ha korvgrillningsfrossa långt ut i skogen

2009-08-02

Östtyskt

Hoppas. Om datjan kommer ivår ägo

2009-07-31

Solna@Malmö

Som det heter över pölen.
1997 0-0
1998 0-0
1999 2-1
2001 2-0
2002 5-0
2003 3-0
2004 0-0
2006 3-1
2007 4-0
2008 1-0
2009 0-0
På 13 år har AIK gjort två (2!) mål i Malmö, inte tagit en enda trepoängare och sammanlagt bärgat fyra pinnar. 25% igår. När man kollar på dom siffrorna förstår man helt plötsligt varför AIK agerade som dom gjorde, istället för att ta chansen att haka på i toppstriden. Som om jag bryr mig om motståndarna. De enda som spelat bättre än Malmö mot Malmö denna säsongen är IFK. Malmö borde vara i topp. Men det är ett lag som bara bjudit sin hemmapublik, på totalt nästan 150 000, på nio (9!) mål. Det är bara AIK som har sämre publik/målstatistik (räknar bort lirarnas nedflyttningslag). Men AIK är ett lag som kan vinna Allsvenskan utan att göra mål. Förhoppningsvis inte denna gången.
Ska man se det optimistiskt så snittar Malmö 2 pinnar per match efter att säsongen vänt, och det kan räcka till det uppsatta målet. Men målet ska alltid vara guld, och hemmapubliken måste få se några mål och bjudas på några segrar snart - inte se lag som backar hem bjudas på en pinne hela jävla tiden. Vad göra? Kanske lika tidiga byten som mot HBK? Det funkade ju

2009-07-30

2 förlorade poäng igen

Men han är fin

Segersvit?

Vi får se

PS3 Media Server

NASet har ju sina begränsningar: 256 MB minne och 500 MHz processor. Alltså går det inte att streama HD, och nu börjar ju det mesta man lånar av vänner på Internet vara sparat som HD. Därför provade jag PS3 Media Server igår, på gejmingburken - nej, jag menar arbetsstationen - därhemma. Dels betydde det att det precis, efter lite tweakande, gick att köra Sex Drive i 1080p - hackade lite innan jag valde det ej färdigutvecklade flerkärnorsstödet, och gick ändå i sisådär 90% processor (3GHz, 2 kärnor), 200 Mbit på 1 Gbit nätverkssladd med två switchar mellan server och PS3a. Filen låg fortfarande på NASet, men där krävdes inte så mycket trafik. Dels kunde jag spela upp säsong 1-3 av Family Guy som jag har i en sunkig xvid på .avi. Enda problemet är katalogbläddringen, eftersom filerna fortfarande ligger på NASet. smbd-processen kör på 50-70% processor när man öppnar en katalog med 100 filer. Kanske dags för en mediaserver med egna diskar i RAID 0, och behålla NASets RAID 1-uppsättning för dokument och foton. Inte direkt så att man måste köra speglade diskar för musik och film man lånat på nätet, va? Men vilken prestanda behövs egentligen för 1080p? Har hört tumregeln 2,4 GHz minimum för HD, men nu hade ju min stationära lite problem. Sen får man väl vackert skatta för en mediaserver - diskarna kan man helt samvetslöst ta på jubb. Detta skulle också leda till att Squeezeboxen skulle kunna bläddra bland 3000 artister med rimlig hastighet. Dessa förbannade prylar - när tar det slut?

2009-07-29

4-4-2?

Igår såg jag 4-4-2, fick nytt kort från CanalDigital, så efter helgens bakfyllor utan TV kunde jag nu dels slötitta på Norsk fotboll (utsändningen av deras matcher har titeln 4-4-2) och somna till F1en som jag missade i söndags. Men såg jag 4-4-2 i förrgår? Ja, inte från Malmös sida, som vissa verkar ha sett. Nu var kanske Kruys 2-3 meter högre upp i snitt jämfört med RÅP och Wilton behövde inte gå nedanför mittlinjen hela tiden för att hämta bollar så det kanske är hårklyveri. Men rätt ska va rätt

2009-07-27

På plats som vanligt

En eller noll poäng som vanligt?

2009-07-23

TAIFbloggar

Vår ärkefiende, vi skogssmurfar, vår egen Gargamel har gett oss en bra TAIF-blogglista här. Nu ville han ju inte dela med sig av sina hundratusentals läsare, så han gav inte länkarna. Här är Zamboni, 1923 och Honken (som Gargalander outade) till att börja med. Tillsammans ska vi väl kunna hålla dendär bultande ådran i Fahlanders tinning bultande genom säsongen, tills vi ses i kvalet i vår?

2009-07-21

Grannen vill också ha

Dags för makrillen på grillen

Denna gång med bla ingefära. Ölen är till kocken

Boatspotting: MSC Maria Pia

MSC Maria Pia istället för MSC Asli. 29000 ton istället för 25000 ton. Betyder det att vi är på väg ur krisen? Eller bara att MSC Asli liger på varv kanske...

2009-07-20

På plats igen

Stadion funkar i regn också, som publik...

2009-07-19

2009-07-18

Kö?

Kan vara min räddning, men troligtvis min död

Regnade inte påRoskilde

Dags för Cradle of Filth

Meshuggah

Varst dom från Ume? Och så kom regnet

Husbil?

Slut på zatzikisommar

Fokus på festivalsommar!

2009-07-15

Boatspotting: Horyzont II

Polskt polarforskningsfartyg påväg söderut. Brukar besöka deras polarforskningsstation på södra Spetsbergen, men tar även turer till Antarktis.

2009-07-14

Roskildeavrundning

Tänkte iallafall lista banden jag "såg" innan jag glömmer alldeles:
  • Wolves in the Throne Room: Rätt trevlig start på festivalen, intressant. Ganska bra att sova till också
  • Katzenjammer: För mkt folk, jag kom inte tillräckligt nära för att se om dom var söta. Och publiken dansade korkade danser
  • Volbeat: Mindre ös än vi trodde, eftersom dom tjatat så om att de inte fick dra på som dom ville de gånger vi sett dem i Sverige. Och så var ju Michael Poulsen apafull
  • Kanye West: Såg två låtar, ingen kommentar
  • Mew: Inte min stil iheller, sov ganska gott förutom att jag blev sparkad i huvudet
  • Pablo Moses & U-Roy: Antagligen en lämpligare start på fredagen än Satyricon. Ganska skön gladroots i solen
  • Isis: Som sagt skäggigare och hårigare än jag minns dem, och de är lite introverta och drar inte direkt med sig publiken. Men helt OK
  • Faith no More: Vad hade han på sig?
  • Nick Cave & the Bad Seeds: Grymt jävla bra. Kanske lite för bra. Blev lite tokig
  • Skambankt: Helt OK och deras trogna fans såg till att det blev en av spelningarna med mest tryck
  • Grace Jones: Där sov jag mest, imponerar inte på mig
  • Nine Inch Nails: Där sov jag bara, Alex klagade på att hon hörde mina snarkningar mellan låtarna trots att det enligt henne var spelningen med mest tryck
  • Amadou & Mariam: Ännu en passande start på en festivaldag, hade bara dammet varit rött också så hade man trott att man var där
  • Slipknot: Bra mycket bättre än jag trodde, har inte riktigt fastnat för dom på skiva. Detta trots att jag inte imponerades av deras cirkuskonster
  • Pet Shop Boys: Ganska kul faktiskt
  • Darkane: Hörde dem genom stängslet när vi släpade grejorna till bilen. Fan att vi bodde så långt av, annars hade man kanske orkat höra både dem och Neurosis på söndagen

2009-07-09

Målvaktsbyte

Jag tror tyvärr inte det hjälper Malmö att byta målvakt. Sandqvist kanske släppt in nån boll han inte skullat släppa in, men det är inte den delen av laget som är problemet. Och det kan ju inte vara något gott betyg åt Borg och Madsen att två spelare man vill ha kvar inte stannar. Med Labbe kan man förstå att det finns saker i Europa som lockar mer än vad Malmö vill betala, men för Sandqvist blir det nog inte lätt. Nu får vi väl gissningsvis en höstsäsong med två förstemålvakter - antagligen sämsta tänkbara scenario med detta tabelläget.

F.ö. tror jag inte Zlatan passar i England, och damfotboll hade jag inte gått på om dom var helnakna. (Joooo, det hade jag...).

Hur lätt är förresten inte jag att lura att läsa nåns blogg...

2009-07-08

Boatspotting: Alholm

Såg nått grått vid horisonten och kastade mig till min skärm, en örlogsman var det, men inte så rolig: Danska flottans skolskeppet Alholm, på väg söderut i 12,5 knop.

Technorati

Vet inte om någon hann se mitt förra inlägg med hemlig kod? Kopplade upp bloggen på Tecnorati, och även om jag har "No authority yet" så har jag Rank 3 183 234 - tjoho! (Sist alltså, olänkad)

Ny TV-leverantör

Efter Man U - Liverpool bestämde jag ju mig för att avsluta så många förbindelser som möjligt med Telia. Hade ju Kenta över för att njuta av nya teven, men med Telias digital-TV missade vi 3 av 5 mål. Nu var det ju i mars, men TV-bolagen är ju som de är och Telia lät mig inte löpa förrän 27 juni. Alltså beställde jag ett rätt maxat paket från CanalDigital innan Roskilde, plus en Dilog Conax 5.0 CA-modul från Webhallen. Vill ju gärna slippa en box och fjäko om man kan. Men eftersom varken pricerunner eller prisjakt har kategoriserat CA-moduler var det inte helt lätt att klura ut vad man skulle välja - mer än att Conax passar CanalDigital. Och så verkar det ju nästan bara finnas Dilog som gör sånna, och bara dendär 5.0. CanalDigital själva rekommenderar inte CA-modul, utan ger bara support på sina egna tre boxar. Dessutom sa CanalDigital att de hade HD i kabelnätet, men inte i just mitt kabelnät. Alltså valde jag deras enkronas sunkbox. På sidan står det att den är av märket Kjaerulff, men känner inte igen den på bilden - dock samma fjäko.

CA-modulen dök upp innan Roskilde. Den skrämde mig lite då det bara stod MPEG-2 på den, men jag tänkte att om de ändå ännu ej har HD i min kabel så får jag väl leva med det. Efter Roskilde, på söndagen, hämtade jag ut paketet från CanalDigital - för att kanske hinna bjuda våra vänner på AIK-matchen. CA-modulen funkade men utan kundnummer (står på fakturan som förhoppningsvis kommer om 6 månader) gick det inte att beställa matcher. Boxen däremot hittar inte en enda kanal. Sjukt. TVn hittar ju alla kanaler utan CA-modul, vare sig jag har 5-meterssladden direkt, eller boxen emellan, eller bara skarvar boxsladden på kabeln. Får prova ikväll att ta bort T-kopplingen i väggen och se om det är det som ger boxen problem. CA-modulen fungerar däremot över förväntan - jag får in mer än vad CanalDigital hävdar att de skickar ut. SVT HD, Canal+ HD och Canal+ Sport HD är inga problem. Övriga HD-kanaler är det sämre med men Canal+ är det viktigaste. Men det finns vissa begränsningar: Nu i början har jag "alla" kanaler, men när jag försöker titta på vissa som egentligen inte ska ingå ger CA-modulen upp och visar bara de helt fria kanalerna. Då får jag låta TVn svalna nån minut. Det är lite segt att identifiera vilka för att kunna ta bort dem ur kanallistan - och fan vet om det spelar nån roll eftersom man med jämna mellanrum måste göra ny sökning. Alltså får man bygga favoritlistor. Det funkar, men det är bara i kanallistan man kan bläddra när man använder TV-guideläget. Och TV-guideläget är (frånsett att man kan råka trycka på en kanal som gör att man måste stänga av TVn några minuter) faktiskt riktigt bra. Även om det som vanligt är en riktigt röra med navigering. Upp på programväljaren på fjäkon betyder ju såklart att man går upp en kanal. Upp på navigeringsknappen i TV-guiden betyder såklart att man går ner en kanal. Plus att man skiftar sida höger/vänster bland kanalerna med Text-TV-knapparna röd/grön - eftersom navigeringsknappens höger/vänster är upptagna av att bläddra bland programmen i en kanal.

Återkommer med fullständig rapport när CanalDigital strypt kanalutbudet till det jag betalar för.

AIKs 11 miljoner

AIK (hockey) har lämnat in en handlingsplan där de på allvar hävdar att de under året ska hitta mer än en tredjedel av sin omsättning. Jo, det är nog ganska många företag som i dessa tider räknar med en vinstmarginal på 35%. Om förbundet går på den lätte så får dom nog välja på att avgå eller ändra reglerna. De kan ju också erkänna att reglerna bara gäller vissa lag. Om TAIF ska ha platsen? Där är jag lite mer tveksam. Har ju beställt ny bil så mitt löfte om att hyra en loge i Percys lada första gången TAIF kommer på besök ryms inte riktigt i kommande säsongs budget. Jag kan ju göra en AIK och skriva till banken att jag räknar med att gå back nästa år också, men kommer nog att hitta 150 000 under en rotvälta i Smålandsskogarna - kan ni låna mig en slant med det som säkerhet?

2009-12-08 Tisdag 19:00 Malmö Redhawks AIK eller...

Heja TAIF!

2009-07-06

Hemma igen

2009-07-05

Wolves in the throne room

Ekopostmetall. Man slipper applådera hela tiden för låtarna är runt 17 minuter. Helt sinnes

Skambankt

Inte det sämsta. Inte som volbeat eller mustasch men rätt nära mustasch. Fast på norska

Onsdag?

Vet inte riktigt. Är kameran så dålig eller jag?

2009-07-03

Nick Cave

Och det är så jävla fett!