2006-04-06

Squash

Ganska mög att sitta hemma och va skötsam, men det funkar det med: Ali G, en ensam stackars pilsner och lite t'Internet. Förhoppningsvis slipper jag sitta på kontoret till 20.30 imorgon, lyckades komma till nårra avslut idag. Och tjacka ett squashracket. Ska man vara kolonialist så måste man hålla på med bisarra sporter. Och farsan såg jävligt kolonial ut på utesquashcourten i Uganda, så när Daniel nu propsade så införskaffade jag ett 11-dollarsracket. 50 minuter senare var denne mannen slut - man rör sig inte överdrivet mycket med muskelkraft här. Möjligtvis på nått dansgolv 2-6 ggr/månad. Dessutom är racket inte längre symmetriskt. Var ganska svårt att komma igång med kneget efter den omgången, typ 33 grader i hallen också. Efter en dos Royal-D elektrolyt så började iallafall synapserna kopplas ihop igen, och världen kan nu njuta av 3D-effekter på våra grafikobjekt. Men jag börjar grymt tröttna på att kolla upp färgscheman från hemsidor från de företag vi försöker kränga demos till.

Har börjat fundera på hemkomsten, kanske lite tidigt. Men om jag kommer hem 21 maj, missar jag då halva Lundakarnevalen? Ska man ändra hembiljetten för nått så trivialt? Och ska man köpa en Toyota MR2 på och för sin Tysklandsturné? Och ska man flyga hit typ 1 aug igen, eller försöka njuta lite till av den svenska sommarn? Speciellt om man nu har en MR2a att glida runt i? Fast den är väl lättare att sälja sista veckan i juli än sista veckan i augusti, kanske har en möjlighet att tjäna en liten liten slant och samtidigt ha en fet sommar i en gul sportbil. Sålänge man inte snurrar den runt nån stolpe. Nå, vila är nog påkallat, om man ska ha en chans att vara på hugget vid halvfemtiden när damerna slänger kläderna och hoppar i Elsewhere's pool. Rob, managern, har dessutom lovat oss gratis öl för Daniel lånat ut hårddisken med hela Boom-Boom-Rooms musiksamling. Roligt när en piratmusikaffär kräver att man inte ska dela med sig av musiken de säljer.

Myrdal försöker förresten avsluta debatten: http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,805439,00.html - och jag har visst fixat en gratisbeställning på Pol Pots leende från min nya insiderkontakt på Bokus.

/J-dawg

2006-04-05

Kambodja i svensk media

Aftonbladets debatt fortsätter. Fan va gött att slippa ha chansen att köpa skiten och bara fokusera på läsvärdheter på nätet. Aftonbladet rockar, delvis. En av Myrdals medresenärer, Gunnar Bergström, en av de som ångrat sig tårfyllt, har gjort ett inlägg:

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,802055,00.html

Och en jättesur Maud Sundqvist som varit med att öppna massgravar -81. Hon säger att på lukten kunde hon avgöra att Myrdal hade fel när han hävdade att många av massgravarna kan ha tillkommit innan -75. Enligt mina vänner som varit på Killing Fields luktar det fortfarande. Får masa mig dit så jag kan avgöra med egen näsa. Nästan skamligt att inte ha vatt där ännu. Här är hennes iallafall:

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,804177,00.html

Sen hade DI Weekend ett reportage om Phnom Penh förra helgen. Har fått det mailat till mig, men vågar inte ta ner 14 meg när vi har 250 meg i månaden. Nej, nu kom Daniel hem efter att ha rastat irländarn i squash, så nu blir det Phnom Penhs bästa pizza. Ska bara avsluta tredje distansblinddaten med Alex på MSN. Hören uns!

/J

2006-04-03

RE: [mffligan]: TV-avtalet

Ja, detta var alltså mitt inlägg på MFFligan angående TV-avtalsstrulet för allsvenskan. Fick ni nån Allsvensk TV? ---

Apropå förhandlingar fick ju Bahrain ett F1-lopp istället för Dubai. Ecclestone landade i Dubai, väntade en halvtimme utan att mottagningskommitén dök upp, och flög vidare till nästa håla och gav dem kontraktet. Dubaiaraberna stod där med lång näsa och en färdigbyggd F1-bana som samlar ökensand.
Min farfar hade skyllt TV-avtalskrisen på "privatgeschäft", men han hade också ansett hela idén med att se Allsvensk fotboll på TV som något förkastligt, något som måste bekämpas lika hårt som trepoängsregeln och konstgräs (om han nu hade vetat vad konstgräs är). Nu vilar han i frid under naturgräs.
Hade Kenta däremot varit med på listan (och inte bara på listträffarna) så hade han varit förbryllad över att ni bråkar om allsvenskan och serie A. Den skiten kan ju inte kallas fotboll, lika lite som damfotbollen. Nä, Canal+ är de bästa för de visar en Liverpoolmatch i veckan.
Jaja, verkar som ni kommer att ha lika bra täckning av MFFs premiär som jag - ska se om jag kan lura Stew, Liverpoolkillen på 2,10, att avnjuta liverapporteringen med mig på balkongen ikväll.
/J

2006-03-31

Dags för familjehelg

Nu är "mamma" på väg från jobbet, som vanligt 3 kvart senare än beräknat.
Men vägen till Sihanoukville är bra, och jag har iallafall packat allt utom
denhär härligt överbelastade datamaskinen. Och avslutat arbetsveckan på ett
härligt ångestbefriande sätt med IKEA-demon och Stockwatch-demon så färdiga
som de kan bli, eller behöver bli för att kränga till folk som inte vet de
vill ha dem.

Bloggen har nu en Atom feed, http://badtastecambodia.blogspot.com/atom.xml
och notifieras på weblogs.com - om nu nån av er orkar med att hacka till de
fulhack man behöver för att dra nån nytta av detta. Tyvärr har jag
fortfarande inte nån bra lösning för att hosta bilder/filmer, ej heller att
skicka dem med de Internetbegränsningar som råder i detta för övrigt
underbara land. Jenny och Mårten har en DVD med alla bilder från deras tid
här, så där finns iallafall kulsprutefilmen. Den bör då gå att lägga på
Daniels server, men det får bli efter helgen.

Ooops, gjorde prexis min första matbudningsbeställning, House 23, St 254,
near Naga Clinic and old American embassy. Och då ska man betänka att jag
ätit budad mat 30-40% av alla måltider. Laptopen åker med på resan, men nån
liveuppdatering tror jag inte jag lyckas med, 15-dollarshotell brukar inte
bistå med wireless hotspots? Daniel köpte nämligen en kassettdäcksadapter
till Cruisern, europeiska kanaler täcker nämligen bara första halvtimmen av
resan - sen får man pejla in konstiga Khmerkanaler. Roligt 35 sekunder,
uthärdligt 3 minuter, så det är inte riktigt idealt för en 4-timmarsresa.
Och så lyckades han steka sin I-pod precis nu. Alltså får jag bli DJ, vilket
folk brukar tycka är roligt 2 låtar, uthärdligt 5 låtar, och sen bara pest
och pina. Hehe. Han införskaffade dessutom en ny bryggare till kontoret,
Grand Café Milano. Och kvarn, så vi fick nymalet colombianskt - jag kan
därför med nöd och näppe sitta still just nu. Kan bli problematiskt i bilen.
Gamla bryggarn har vi slagits med i 3 veckor, och fått grumligt kaffe med
sump samt skrivbord täckta av kaffepulver och vatten.

Jaja, nu packar jag ihop mina tillhörigheter och sätter mig att vänta på
pastaleveransen. Min ståtlige kollega Stew, som skulle följa med mig som
lillebror, han stannar tyvärr av familjeskäl, så jag blir ensam unge i
familjen Karlström. Får se om jag hittar några roliga lekkamrater, eller om
jag kommer satsa mer energi på att färdigställa veckomailet jag skulle
tryckt iväg i måndags. Och nu, mina herrar, testet på om min mailadress till
http://badtastecambodia.blogspot.com/ funktionerar, ett, två, tre -
Ctrl-Enter!

!===This===Machine===Kills===Fascists=================!
! Pussen ! Josef Nedstam, PhD !
! Kramen ! josef.nedstam@gmail.com !
! Klappen ! http://www.telecom.lth.se/Personal/josefn !
! P K K ! Phone: +855 92 967026 !
!========Woody===========Guthrie======================!

2006-03-30

Dags att börja blogga

Vet inte riktigt om det är Kosher att köra en blogg, veckomailandet har ju sin tjusning. Så jag ska prova på denhär nya teknologien och se om jag kan tvinga på er lite RSS-feeds så ni verkligen blir tvingade att även läsa detta. Fast nu måste jag sova och vila upp mig inför UNICEF Family Day i Sihanoukville över helgen - 3 lass ärtsoppa och 4 pannkakor gör en ju lite däst och däven, livet här kanske också frestar på det bräckliga skal som innesluter galenskapsmaskineriet Joffeman. Ska man ta med laptopen ner till stranden? Lästips saxar jag in från mitt senaste mail till farsgubben:

"En Gunnar Fredriksson har recenserat en bok av en Peter Fröberg Idling, Pol Pots leende, som handlar om Gunnar Myrdals resa i Demokratiska Kampuchea 1978, och hur det kan komma sig att Myrdal inte kunde se något folkmord:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,796875,00.html
Myrdal har svarat både på boken och recensionen:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,800105,00.html
Och Peter Fröberg Idling har svarat på Myrdals svar:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,801426,00.html
Intressant läsning, Myrdal vägrar ju erkänna att han hade fel, men han gör det med intressanta och välformulerade argument. Ska se om jag kan beställa boken av nästa gäng besökare som kommer hit. Under tiden får jag leta upp Ponchauds Kambodja år noll på engelska på nån av begagnatbokhandlarna här. Några fler källor du kan rekommendera?"

Blir lite till slösurfande innan jag somnar, med start på http://en.wikipedia.org/wiki/Cambodia - och kanske några rader ur Orwell's Burmese Days som jag ärvde av koreansk/brasilianskan som nyss stack hem till mor och far, med min kollegas hjärta i en liten, liten ask.