2006-04-29
Samla tankarna efter ANZAC day-firande på pakistansk krog i Phnom Penh
För att ta nårra av de anständiga galenskaperna sen sist så har jag blivit nersparkad av 6 khmerer som behövde lite extrapengar inför nyåret, 3 timmar polisstation/2 besök hos doktorn, betraktat apor med jättestånd och jättenäsor på Borneo, fått "Pol Pots leende" levererad från det gamla landet (avslutade "Europe's Last Summer" igår, så jag får väl ta och läsa skiten också), provat backpackerlivet (vilket fick mig att prova min första illegala substans [om nu nått är illegalt här]: en halv munfull happy shake, banan), suttit 9 pers i en Camry som samtidigt tjänstgjorde som ambulans, lattjat med Ruby's säkerhetsvakts gigantiska picka (kinesisktillverkad K54), Phnom Penh-klassikern: Killing fields följt av skjutbana, mitt första äkta Khmerdisco, och igår stod jag för första gången som värd för en runda two-up - Monsoon anordnade ett några dagar sent ANZAC Day-firande.
Kräver ju några sköna och förklarande länkar:
The Veranda, Kep: http://www.veranda-resort.com/ - åk dit, fast det är lite kymigt att inte ha toalettdörr när man delar rum med en backpacker man bara träffat nån dag tidigare.
Flygplatsens skjutbana finns på bild här: http://members.optusnet.com.au/~johnmargh/travel/seasia99/PhnomPenh.htm - den är snäppet billigare än den vid Killing Fields, en dollar kulan, istf strax över dollarn. Och den vid Killing Fields ger ju också den riktigt äckligt cyniska känslan man vill åt. Dessutom har dom en 12,7 mm LV-kulspruta som jag måste prova nån dag. En perfekt dag hade ju varit att kila över till Killing Fields, köpa en av kossorna som är uppgödd på gräs från ouppgrävda massgravar, ställa på skjutbanan, servera resterna på grillkväll på balkongen efteråt. Bad taste, indeed! Killingfieldsbanan är omnämnd här http://wikitravel.org/en/Phnom_Penh - må så vara att de shejpat upp (ner) den, men den första frågan vi fick på första luftburnas bana var om vi ville ha en kyckling.
Two-up: http://en.wikipedia.org/wiki/Two-up - allt som behövs för en helkväll är en pinne och två mynt. Och lovor, såklart. Förbjudet alla dagar om året i Australien, utom 25 april, ANZAC day. Men vi i Kambodja följer inga regler, vi gör precis som vi vill, och spelar two-up 28 april. Dessutom komplicerade vi inte reglerna med att ha en bank som kunde sno pengar, alla fick individuellt hitta nån att satsa mot, heads holds, och min roll var bara att annonsera resultat, barred, wandom, heads eller tails. Tror jag vann 3,5 dollar, men ganska mycket kredd hos den australiensiska populasen - att dom ska behöva en svenne för att förklara för dem hur de har roligt? För att locka folk lyckades jag såklart skända minnet av en halv miljon döda och två länders ära med mitt lilla mailutskick om varför man firar denna dag: "And what are we celebrating again? Well actually it was Tuesday, some 91 years ago, that Winston Churchill picked a fight with Mustafa Kemal in order to make Bulgaria join the good guys in the Great War. Result? Bulgaria joined forces with the others, half a million more men lost their lives (but possibly in nicer trenches than those filled with mud in the Flanders), Mustafa Kemal became Kemal Atatürk riding on the success of his victory and therefore later got away with genocide of the Armenians, Assyrians, Syrians and Kurds. Churchill lost his job, but recovered in time for the next war." Inte en helt balanserad syn på Gallipolifiaskot, men jag tror inte den innehåller faktafel. Beroende på hur man tolkar mina rader. Turkiet var exempelvis redan i krig med England och övriga, men inte säger jag att det inte var så? Grekland var också ett mål för Winston att locka över på sin sida med denna operation, och det lyckades han med. Och fick på så vis en andra front på köpet, ett av de stora efterhandskonsturerade syftena med landstigningen. Problemet var ju att alla hade grävt ner sig i skyttegravar på västfronten. Hur lösa skyttegravsproblemet? Mer skyttegravar. I Turkiet, och senare i Grekland. Så man kan hävda att det var en lyckad operation, skapa utrymme för mer skyttegravar. Vi hinner inte ta livet av varandra i den takt som behövs, hur göra? Clausewitz hade jublat över resultatet av förverkligandet av hans teorier. Och vem vann? Well, tyskarnas syfte med att starta första världskriget var att krossa Ryssland, och Ryssland fanns inte efter kriget. Alltså måste jag som opartisk ringdomare lyfta Kaiser Wilhelms arm högt i luften. 15 långa ronder, oeniga poängdomare. Men trots allt en solklar vinnare. I långa loppet får vi väl nu se USA som den stora vinnarn, och England som den stora förloraren. Men det är inte över än - mellanöstern var då del av det Ottomanska riket, nu är det det stora hotet mot National Security. Men Kaiser Wilhelms ÖB Moltke d.y. kan inte gärna haft i beräkningarna att han med detta krig skulle se till att krossa supermakten USA med islamistisk terrorism hundra år senare - USA var ju inget då. Som dialektal materialist bör jag dock tycka att kriget drogs igång i syfte att erövra nya marknader, på imperialistiska grunder. Får läsa på lite till innan jag avsvär mig Lenins förklaring helt.
TCS: http://www.toyotaclubsweden.com/ - gå in på forumet och kolla hur många man kan få in i en Camry. Förutom oss 9 hade vi 7 hönor och 45 kilo chilli. Plus packning.
Nej, nu får jag ta och få lite lunch. Middag ikväll med Eeva på det feta pastastället som rockar, sen Pontoon party. Imorgon hyr jag en dirt bike och Kim kör mig till hans familj på vischan ("the province" som det heter här). Tisdag quiznight, eventuellt med skandinaviskt tema. Onsdag förhoppningsvis spanska restaurangen med australiensiskan. Som de flesta andra kvinnor i världen tycker hon om mig, men inte så. Illa, ja, men klart bättre än att käka snabbnudlar på balkongen här.
Åsså får jag se till att plöja Pol Pots leende snabbt som en höna bajsar, vill ju läsa Keegans "Det Första Världskriget". Kanske sitta nårra kvällar i veckan i min ensamhet på FCC och se jävligt backpackerintellektuell ut med bok och GT? Lite halvensam nu när chefen med fruga är i Sverige, kollegan är i England, irländskan i Thailand och Tessa i Laos.
Tjing tjong kinaman!
2006-04-11
Fotbollsunderskott i sydöst
Om blott man hade fått köra grabbarna till Gla Ullevi i en halvrostig Celica
och stå och frysa med 5-700 likasinnade. Istället måste man försöka hålla
sig uppe mellan 2400 och 0200 för att följa internetbevakning. Lyckades inte
inatt, men tre pinnar blev det ju iallafall. Skulle kanske kunna lyssna på
P4, men jag vet inte vicken bandbredd det tar upp. Skype funkar sådär.
Tyckte det var förvånande att kris-ÖIS bara lyckas locka 4267 besökare, men
så ser jag att det finns två lag som lockat sämre publik. Nåja,
nykomlingarna AIK kanske lyckas hålla snittet hyfsat i år, även HIF när
Henke är tillbaka. AIK får med beröm godkänt av Aftonbladet, för de lyckats
spela lika mot Gefle och slå Öster. Nåja, dom leder ju och är nykomlingar...
Mitt stora problem är dock att damen jag distansblinddejtar i Malmö är
gnagare. Kan ett sånt förhållande nånsin leda nånstans? Kan man ha med nått
gulsvart till juggekurvan? Får gömma henne bakom min flagga om det hettar
till. Inget man behöver tänka på när man sitter här till VM-uppehållet och
sen troligtvis åker tillbaka efter bara nån allsvensk omgång. Lyckades spela
lite squash iallafall, inte mycket till subsitut, men det dröjer nog till
nästa försök - böjde racket på 50 minuter och blev härligt misshandlad i
helgen så jag kan nog inte ha skor på mig på nårra dar. Khmer new year
kommer till helgen, så småpojkarna vill ha pengar till festen. Vi smiter
till Borneo istället. Alltså får ni gärna messa målen MFF-Bajen på mitt
gamla hederliga nummer: +46706 473765, så ska jag försöka ligga uppe med en
flaska virre iförd himmelsblå julgransutstyrsel.
/J
!===This===Machine===Kills===Fascists=================!
! Pussen ! Josef Nedstam, PhD !
! Kramen ! josef.nedstam@gmail.com !
! Klappen ! http://www.telecom.lth.se/Personal/josefn !
! P K K ! Phone: +855 92 967026 !
!========Woody===========Guthrie======================!
2006-04-06
Squash
Har börjat fundera på hemkomsten, kanske lite tidigt. Men om jag kommer hem 21 maj, missar jag då halva Lundakarnevalen? Ska man ändra hembiljetten för nått så trivialt? Och ska man köpa en Toyota MR2 på och för sin Tysklandsturné? Och ska man flyga hit typ 1 aug igen, eller försöka njuta lite till av den svenska sommarn? Speciellt om man nu har en MR2a att glida runt i? Fast den är väl lättare att sälja sista veckan i juli än sista veckan i augusti, kanske har en möjlighet att tjäna en liten liten slant och samtidigt ha en fet sommar i en gul sportbil. Sålänge man inte snurrar den runt nån stolpe. Nå, vila är nog påkallat, om man ska ha en chans att vara på hugget vid halvfemtiden när damerna slänger kläderna och hoppar i Elsewhere's pool. Rob, managern, har dessutom lovat oss gratis öl för Daniel lånat ut hårddisken med hela Boom-Boom-Rooms musiksamling. Roligt när en piratmusikaffär kräver att man inte ska dela med sig av musiken de säljer.
Myrdal försöker förresten avsluta debatten: http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,805439,00.html - och jag har visst fixat en gratisbeställning på Pol Pots leende från min nya insiderkontakt på Bokus.
/J-dawg
2006-04-05
Kambodja i svensk media
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,802055,00.html
Och en jättesur Maud Sundqvist som varit med att öppna massgravar -81. Hon säger att på lukten kunde hon avgöra att Myrdal hade fel när han hävdade att många av massgravarna kan ha tillkommit innan -75. Enligt mina vänner som varit på Killing Fields luktar det fortfarande. Får masa mig dit så jag kan avgöra med egen näsa. Nästan skamligt att inte ha vatt där ännu. Här är hennes iallafall:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,804177,00.html
Sen hade DI Weekend ett reportage om Phnom Penh förra helgen. Har fått det mailat till mig, men vågar inte ta ner 14 meg när vi har 250 meg i månaden. Nej, nu kom Daniel hem efter att ha rastat irländarn i squash, så nu blir det Phnom Penhs bästa pizza. Ska bara avsluta tredje distansblinddaten med Alex på MSN. Hören uns!
/J
2006-04-03
RE: [mffligan]: TV-avtalet
Apropå förhandlingar fick ju Bahrain ett F1-lopp istället för Dubai. Ecclestone landade i Dubai, väntade en halvtimme utan att mottagningskommitén dök upp, och flög vidare till nästa håla och gav dem kontraktet. Dubaiaraberna stod där med lång näsa och en färdigbyggd F1-bana som samlar ökensand.
2006-03-31
Dags för familjehelg
Nu är "mamma" på väg från jobbet, som vanligt 3 kvart senare än beräknat.
Men vägen till Sihanoukville är bra, och jag har iallafall packat allt utom
denhär härligt överbelastade datamaskinen. Och avslutat arbetsveckan på ett
härligt ångestbefriande sätt med IKEA-demon och Stockwatch-demon så färdiga
som de kan bli, eller behöver bli för att kränga till folk som inte vet de
vill ha dem.
Bloggen har nu en Atom feed, http://badtastecambodia.blogspot.com/atom.xml
och notifieras på weblogs.com - om nu nån av er orkar med att hacka till de
fulhack man behöver för att dra nån nytta av detta. Tyvärr har jag
fortfarande inte nån bra lösning för att hosta bilder/filmer, ej heller att
skicka dem med de Internetbegränsningar som råder i detta för övrigt
underbara land. Jenny och Mårten har en DVD med alla bilder från deras tid
här, så där finns iallafall kulsprutefilmen. Den bör då gå att lägga på
Daniels server, men det får bli efter helgen.
Ooops, gjorde prexis min första matbudningsbeställning, House 23, St 254,
near Naga Clinic and old American embassy. Och då ska man betänka att jag
ätit budad mat 30-40% av alla måltider. Laptopen åker med på resan, men nån
liveuppdatering tror jag inte jag lyckas med, 15-dollarshotell brukar inte
bistå med wireless hotspots? Daniel köpte nämligen en kassettdäcksadapter
till Cruisern, europeiska kanaler täcker nämligen bara första halvtimmen av
resan - sen får man pejla in konstiga Khmerkanaler. Roligt 35 sekunder,
uthärdligt 3 minuter, så det är inte riktigt idealt för en 4-timmarsresa.
Och så lyckades han steka sin I-pod precis nu. Alltså får jag bli DJ, vilket
folk brukar tycka är roligt 2 låtar, uthärdligt 5 låtar, och sen bara pest
och pina. Hehe. Han införskaffade dessutom en ny bryggare till kontoret,
Grand Café Milano. Och kvarn, så vi fick nymalet colombianskt - jag kan
därför med nöd och näppe sitta still just nu. Kan bli problematiskt i bilen.
Gamla bryggarn har vi slagits med i 3 veckor, och fått grumligt kaffe med
sump samt skrivbord täckta av kaffepulver och vatten.
Jaja, nu packar jag ihop mina tillhörigheter och sätter mig att vänta på
pastaleveransen. Min ståtlige kollega Stew, som skulle följa med mig som
lillebror, han stannar tyvärr av familjeskäl, så jag blir ensam unge i
familjen Karlström. Får se om jag hittar några roliga lekkamrater, eller om
jag kommer satsa mer energi på att färdigställa veckomailet jag skulle
tryckt iväg i måndags. Och nu, mina herrar, testet på om min mailadress till
http://badtastecambodia.blogspot.com/ funktionerar, ett, två, tre -
Ctrl-Enter!
!===This===Machine===Kills===Fascists=================!
! Pussen ! Josef Nedstam, PhD !
! Kramen ! josef.nedstam@gmail.com !
! Klappen ! http://www.telecom.lth.se/Personal/josefn !
! P K K ! Phone: +855 92 967026 !
!========Woody===========Guthrie======================!
2006-03-30
Dags att börja blogga
"En Gunnar Fredriksson har recenserat en bok av en Peter Fröberg Idling, Pol Pots leende, som handlar om Gunnar Myrdals resa i Demokratiska Kampuchea 1978, och hur det kan komma sig att Myrdal inte kunde se något folkmord:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,796875,00.html
Myrdal har svarat både på boken och recensionen:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,800105,00.html
Och Peter Fröberg Idling har svarat på Myrdals svar:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,801426,00.html
Intressant läsning, Myrdal vägrar ju erkänna att han hade fel, men han gör det med intressanta och välformulerade argument. Ska se om jag kan beställa boken av nästa gäng besökare som kommer hit. Under tiden får jag leta upp Ponchauds Kambodja år noll på engelska på nån av begagnatbokhandlarna här. Några fler källor du kan rekommendera?"
Blir lite till slösurfande innan jag somnar, med start på http://en.wikipedia.org/wiki/Cambodia - och kanske några rader ur Orwell's Burmese Days som jag ärvde av koreansk/brasilianskan som nyss stack hem till mor och far, med min kollegas hjärta i en liten, liten ask.