2007-05-29

Felparkering


Felparkering
Originally uploaded by Joffemannen.
ti 2007-05-29 10:14 20070529 Så det var därför den platsen var ledig på IKEAs parkering...

2007-05-23

Arbetsköpare darra

Laval, partneri
Arbetsköpare darra!
Se Byggnads vinna
Ja, riktigt klart är det inte, men en instans i snåren av EU-byråkrati har iallafall gett facket rätt, och jag tror det är näst sista instansen. Slutgiltigt besked på om vi ska lägga ner all verksamhet i folkhemmet kommer vid årsskiftet. Nu ska jag koda javabönor!

2007-05-20

Hata konstgräs

Ingenting hände, 45 + 5 + 45 +3 minuter. Efter Malmös mål blev man ju glad men det var ju inte fotboll man tittade på. Nån sorts annan sport, typ landhockey utan klubbor eller lawn bowling med fötterna eller en puttningstävling med fotbollsskor eller vad vet jag. I andra halvlek satt jag bredvid två främlingar, fast vänner, och försökte hitta lite glädje i denna typ av sport: tänk på italiensk fotboll, hur kul är den? Men man kan älska den ändå? 0-1-ledning och sen försöka hitta glädje i att titta på dålig "fotboll" i hopp om att få hem 3 pinnar. Varför ska jag behöva titta på konstgräsfotboll? Varför! Nej, det måste bort. Hur får man bort det?

2007-05-18

Klämdag - klämdag - solidaritet

Eftersom lönen gick åt i Champagne så klagar jag inte över att dels inte haft halvdag i onsdags, dels ej kunna ta klämdag idag. Kristi flygare, va ä de egenteligen?
Ostron och champagne
Som han är en stekare
Han steker - steker
Ja, den känslan får man väl leva på till lönen dyker upp. Men titta! Där hade ett trevligt "förskott" på min provision dykt upp! Fasen, så tog man tåget idag för att slippa lockas att dricka pilsner redan vid femtiden. Hmm, 6000 in på kontot, hur mkt belastar det kostnadsstället? Borde vara nånstans runt 16 500? Men man kan ju inte räkna så, det är ju inte riktiga pengar på kostnadsstället. Inte ens när man tjackar stuff för det - då försvinner ju momsen också. Frågan är om man kan ta ut IKEA-prylar och hävda att det är jobbrelaterat. Troligtvis inte. Men nånting som går att använda som platt TV i sovrummet måste man väl kunna ta ut? Annars får man köra med projektor då då.

Tog en titt på min Google Analytics, och en av mina besökare här har hittat hit på sökningen "tid för att röka sidfläsk". Märkligt nog hittar jag inte mig själv på en sån sökning. 25% av mina träffar går iallafall via länken i mailsignaturen, men analysverktyget verkar inte kunna avslöja hur mkt av trafiken som går via RSS-feeds.

Ok, gör en kort sammanfattning av tiden som gått, för mitt eget minne: 22 sorters champagne hann jag med, speciellt omnämnande för husen Bernard Hatté och Jean Paul Morel. Samt kalvbräss och lite andra körtlar. Dock fick jag ge bort min bagagevikt till brorsan, jag flög med handbagage pga dålig tidplanering. En flaska väger 2,1 kg, så ni vet. Champagnetand fick jag, men det gick ner efter några dagars flourettetuggande. Halsen är dock fortfarande lite öm. Helgen efter blev det bröllop i Växjö, med fullprisbar som sista spiken i kistan på månadens ekonomi. Tisdag derby, två saker gick snett där: jag tog tåget, och jag hade inte fixat klackbiljetter utan hade bara vanliga biljetter till norra stå. Med egen bil hade man sluppit alla små äckliga HIFpojkar som höll på när man gick mot Knutpunkten, med klackbiljett hade man inte behövt stå så trångt att det inte gick att gå ut och pissa i pausen. Seger blev det iallafall, 7 aug ser vi till att det blir sex pinnar denna säsongen.

2007-05-04

Andra incheckningen

Nu har jag checkat in mitt andra bidrag till IKEAs sköna värld, två reply-to-adresser som var galna för fransmännen och schweizarna. Den siste som checkade in till releasen vecka 21 - men det ska väl inte behöva betyda att jag får all skyllen?

Helgen kändes ju bra, även om jag mådde skit. Man har iallafall inte tröttnat på att vinna mot AIK hemma, men snart börjat förvänta sig det. Och så följde dom upp med att få tvåsiffrigt i cupen när en annan demonstrerade. Kändes lite extra gött att skandera "ÖKA - ÖKA - SKATTEN FÖR DOM RIKA" nu när man kommit upp i över 50% marginalskatt. Vad spelar det för roll att Borg tar mer än hälften av mina pengar när jag ska på konfaläger på konsultbolagets bekostnad i Champagne? Alltså:
Champagne och ostron
Jag ska bli en stekare
Fan vad jag steker

2007-04-27

Fredag igen

Nja, det blev väl inte så mkt till Haiku idag:

Kattpiss i soffan
Men vad gör väl det idag
Snart fet fotbollshelg

Flytten börjar alltså bli klar, dock kommer inte telefonen förrän valborg, så får vi se när Telia lyckas koppla in bredband och digital-TV. Kanske innan resan till Champagne? På jubb har jag utnämnts till Fråga-Anna-expert - en rätt tacksam uppgift då det bara varit ett Service Call på Fråga Anna nånsin. Metro tyckte BTW att oddsen sa att man skulle testa AIK-seger, spelar ju ingen roll då MFF ger säkra pengar.

2007-04-23

Första incheckningen!

Skapar ni er ett IKEA Family-konto och går in på andra fliken på er profil, Extra information eller nått sånt, så ser ni "> nånstans uppe till höger. Men bara nån vecka till, i nästa patch är det borta, me fix! Man känner att man är väl värd dendär 20%iga löneförhöjningen...

2007-04-20

Fattig fredag inför löneförhöjning

Alltså kan jag nu skriva tråkgnällhaikus, tjoho:
51%
av den sista hundringen
till Borgs barnflicka

Så jag har iallafall råd att supa på kredit denna helgen, 20% löneförhöjning efter att ha knackat SQL 2 månader är väl inte det sämsta? Nån som har nån slant att låna till på onsdag?

2007-04-13

Jag är anställd på ett företag som finns!

Det ser ni om ni slår upp dagens ComputerSweden på sidan 12. Känns genast bättre, även om stordatorkunskap kanske inte känns som det hetaste heta

2007-04-12

Resterna av Arbetet

Nu hittade jag resterna av Arbetet, det utkommer ju en kvartalstidskrift med ledarsidor, med mål att komma ut en gång i veckan och komplettera Sydsvenskan. Nu finns den också på nätet, och kommer då ut lite oftare. En annan länk jag knappar in här för mitt eget minne är till den brittiske föredetta ambassadörens i Uzbekistan blogg, Craig Murray (lite mer rätt än "den brittiske föredetta ambassadören i Uzbekistans blogg", om ni frågar mig). Terry Jones får också en länk, har skrivit bok då han är aktiv krönikör.

2007-04-11

Konfigurera Tomcat

Bah, hur svårt kan det va, att via en webbserver på en maskin lägga upp en katalog med katalogbläddring tillåten från en nätverksdisk? Först trodde jag att jag skulle behöva göra det i Apache, gick som en dans när man förstått att Apachetjänsten då ska startas av ett användarkonto med nätverksåtkomst, dvs inte SYSTEM-kontot. Sen verkade det som om jag skulle göra det på en maskin med IIS - alltså bara att skapa ett nytt virtual directory. Enkelt. Men nej, det var en labbserver, så det var principiellt fel att använda den - mkt bättre att släppa lös mig på en produktionsserver. Den hade bara Tomcat, så då fick man lära sig hur man konfigurerar upp den. Exempelvis kunde man inte ha "U:\myDirectory" som sökväg för den context man vill lägga upp, utan måste använda UNC-sökvägen file:////myserver/bluttan/blä/myDirectory, så till slut gick det, på min egen maskin. Samma inställningar på produktionsservern funka ej. Tjohej.

2007-04-05

Dags för allsvenskan

Fotboll, blott fotboll!
Hockey gillar inte jag
Frånsett TAIF såklart

Roma lyckades inte hålla nollan igår, men slog United så man ska inte klaga. Totti har ju önskat sig en finalseger mot Liverpool för att komma över finalförlusten -84. Småtrevligt att el Chip är med och leker med dom stora grabbarna, men ni såg ju vad som hände när den lille juggen hoppade in i hans ställe. Och man såg ju att det inte var en engångsföreteelse, detdär målet Mancini gjorde för ett tag sen med 6 överstegsfinter - det kommer ett till sånt när som. Kanske på Old Trafford om två veckor?


Skärtorsdagen är
Halvdag för vissa men ej
Mig, jag jobbar på

Sen djävlar är det långhelg, slipa och spackla, trängas med 15 supporterbussar till Borås, glassa i Trosa, titta på djuren på Råsunda, och plöja hem igen för att kunna göra en till 32-timmarsvecka i Sundets Pärla.

2007-03-30

Närmre pension eller närmre döden?

Malmö-Helsingborg

38 minuter

Snabbare hemåt?

Sitta-på-bänken-ångest utbytt mot jobbångest, så det är fredag eftermiddag man ser fram emot - när man kommit en vecka närmre pensionen. Apropå den var det roligt att egenföretagarna ska betala förmögenhetsskattens borttagande i och med att det är dom som drabbas av sänkningen av det avdragsgilla beloppet på pensionssparande från 40000/år till 12000/år.

Tyvärr blev inte denna veckan en full vecka mot pension - måndagens elavbrott på en halv sekund vid 07.20 gjorde ju att jag satt i Häljarp en timme på morgonen, signalfel i Landskrona. Dessutom tar det ju en god stund att ta sig från Helsingborg till Tingsryd när man låter farsan bestämma: Ej över 100, fika i Älmhult, komma i god tid för att få sittplats. Så då fick man lämna kontoret 1500. Men det var det värt, Borås fick sig en rejäl omgång, och drömmen om Allsvenskan lever ännu för TAIF. Får se om den gör det ikväll också, efter en bortamatch mot avhängda Piteå. Gör den det blir det en vända till till Tingsryd på söndag.

2007-03-23

Gamla haikus

Datorn därhemma var visst igång, så man kan wappa till dom gamla haikusarna på http://83.227.245.2/wap - jag tankade ner och klippte ihop dom här också. Tänkte ett tag ge er en i taget, men domhär är ju som sagt gamla. Nya fredagar kräver nya haikusar.

Josef Nedstam 2004-11-05

En hjärndöd fredag
Höstmörkret faller på för
Yassir Arafat

Martin J Nilsson 2004-11-05

yassir arafat
en modern man med stil och
mycket cool skäggväxt

yassir, du lever
alltid i våra hjärtan
josef och martin

stalin, hitler och
israels ledare är
ondskan på jorden

Martin J Nilsson 2004-10-11

#1 Ålder:

jag är tretti år
det är nästan ingenting
fast att det gör ont

#2 Arbete:

appium är ett hål
jag kan ändå sakna det
men jag vill ej dit

#3 Politik:

vilket är mest ont
staten och kapitalet
kapitalet visst!

Kennet Johansson 2004-10-11

Har kräkts i naveln
Då vet man att det varit
en ruskigt hård natt

Anders Jöfelt 2004-10-11

Semestra billigt,
testa Filippinerna.
I princip gratis

Martin J Nilsson 2004-10-11

filippinerna
anders kallas kungen av
filippinerna

Martin J Nilsson 2003-03-11

livet är en fest
men inte för lilla mig
jag betalar skatt

Anders Jöfelt 2003-03-11

bättre konjunktur
arbetarna i fokus
ägare frukta

Martin J Nilsson 2003-03-11

Bush är inte klok
Det är inte ni heller
Gillar ändå er

Kennet Johansson 2003-03-07

Livet är en fest
Men när guldfisken är död
Blir det ganska tyst

Martin J Nilsson 2003-03-12

joffe snabbar upp
beslutsprocessen mycket
han är en skön grabb

Josef Nedstam 2003-03-07

Hör ni dropparna
Allsvensk premiär kommer
När snön har smält bort

Jonas Holmberg 2003-03-10

Kenta är nu klar
Sex år för datkom-munta
Snabb som en vessla

Jonas Holmberg 2003-03-10

Kenta är nu klar
Firar med bärs och bågar
Före de flesta

Josef Nedstam 2003-02-28

25:e är kul
26:e och 27:e
sen kommer räkning

Martin J Nilsson 2003-02-28

nu är dagen slut
inte gjort någon nytta
det berör mig ej

Martin J Nilsson 2002-11-01

martin är slöast
han latar sig mest alltid
ändå är han snäll

Gustav Engdahl 2002-11-01

japsar och tyskar
kodaporna på Sony
alla längtar ut

Kennet Johansson 2002-11-01

hurra för fredag
hurra för lördag också
buhu för måndag

Kennet Johansson 2002-10-18

ostbågar och öl
balansen blir återställd
kraften tillbaka

Bota morgonhumör

Pendlande och elände gör mitt dåliga morgonhumör om möjligt värre. Till den grad att Peps Perssons "Oh Boy!" känns patetisk fast vårsolen lyser. Men så får man på brorsans senaste tips på musikmobilen när man försöker knuffa undan mottrafikanter ("Keinen Analverkehr!") från E4:ans vänsterfil: "Dunka mig gul & blå" med Frida. Stenhård skånsk attityd rakt upp i mumindalen. Helt plötsligt känns det att det är FREEEEDAG! och man kan se fram emot en lunchtura över sundet, några feta SQL-satser för att visa att dom 5090 kunder holländarna har i sin databas vars kundnummer vi inte har i själva verket är dubletter, rejsa Audiförare dom 6,5 milen hem, öla på Tröls och glo på när färg torkar. Wooha! Lönefredag! Kanske dags för fredagshaiku?
25:e är fest
26:e och 27:e
Sen kommer räkning

Tyvärr är min gamla haikusida på skolan nerstängd, och min mirror site på burken därhemma går ju upp och ner beroende på strömbrytarns läge - processoruppgraderingen gjorde ju inte att datorn blev tystare. I nya lyan kan den nog få stå på dygnet runt. Under tiden får ni hålla till godo med en haiku här då och då. Släng in egna bidrag som kommentarer, vettja!

2007-03-16

Önskelista

Måste ju bränna provisionen på nått sätt, men glömmer alltid vad jag behöver när jag står på Kjell.com:
  1. 3,4 GHz processor+fläkt - beställd
  2. USB2.0 kabel A/Bmini - 0,5m, 59:- Måste ju koppla upp laptopen med telefonen för jobbets nya IMAP-mailserver kräver SPA, och det klarar inte Nokians mailklient
  3. 2 GB minne, DDR400, ca 2 000:- Sen får inte den gamla häcken mer godsaker innan det är dags för generationsskifte
  4. DVD+RW-skivor
  5. Nätverkskort och trådlös router. Min Asus med Intel-wirelesskretsar hittar inte vår Dell-accesspunkt, så jag tänkte att när man flyttar in i nya lyan så får daman ha det ena av dom fasta ip-numrena att gejma på, och min stationära det andra. Den får sedan ha ett till nätverkskort med en trådlös router att hooka upp andra datorer på, exempelvis min laptop
  6. Skärmar. Sitter med en platt 19", men tänkte att man kan ställa två 22" bredvid varandra för att se skräckinjagande ut. Så kan man ha 19"arn till min lilla laptop
  7. Mus. Min har ballat ur i nya IE, den fortsätter skrolla några extraskroll när man använder hjulet. Frågan är hur glad den blir eftersom det då blir en trådlös mottagare till - den nuvarande sköter både mus och tangentbord. Köpte en Logitech LX7 till jobbet, duger men är lite liten i handen och kräver lite ansträngning vid skrollning åt vänster.

Action!


Action!
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-03-16 13:45 20070316(002) Nånting händer här, 4 polisbilar spärrar vår rondell, värdetransportrån?

Kassettdäck

Det går inte att uppfinna prylar nuförtiden, igår kommenterade jag om USB-kassettdäck, idag hittade jag http://www.plusdeck.com/

Numark har ju USB-vinylspelare, men det har Lenco också. Går även att köpa en Lenco L-3806 med bara inbyggd pickupförstärkare och köra in i line in-ingången på Kjell & Company, men USB är ju coolare. USB rules.

Conservapedia

Wunderschön! Vaknade med ett ex av ComputerSweden i brevinkastet, som jag prägade in i armhålan och så tog jag bilen hit till jubb - ComputerSweden kan man ju bläddra i och få det att kännas som man gör nått jobbrelaterat. K Sören Pecéns krönika "Hopp går före fall" på sid 6 ger några underbara guldkorn, speciellt Conservapedia. Go there! En av dom roliga förklaringarna till hur vänstervriden Wikipedia är, punkt 13:

Wikipedia often uses foreign spelling of words, even though most English-speaking users are American. Look up "Most Favored Nation" on Wikipedia and it automatically converts the spelling to the British spelling "Most Favoured Nation." Look up "Division of labor" on Wikipedia and it automatically converts to the British spelling "Division of labour," then insists on the British spelling for "specialization" also.[15] Enter "Hapsburg" (the European ruling family) and Wikipedia automatically changes the spelling to Habsburg, even though the American spelling has always been "Hapsburg". Within entries British spellings appear in the silliest of places, even when the topic is American. Conservapedia favors American spellings of words.


Jag ska gräva mig vidare i Conservapedia, dom måste ju ha roliga grejor som freedom fries och FN.

Update: Är bara för roligt, det hela. De härligaste neo-con-knepen används på roliga sätt, som när dom vänder upp och ner på Piltdown Man. Han uppfanns när dom engelska rasse-konservativa gav upp inför Darwin, men ändå krävde att den första människan kom från England. Alltså grävdes en människoskalle med apkäke ner i nån åker. Efter Lucy förlorade han en del konservativt värde, men nu 50 år senare vrider vi ju utvecklingen tillbaka, och Conservapedia lyckas använda Piltdown Man som ett bevis för att evolutionsläran är en bluff. Goddag yxskaft. Och kritiken mot Wikipedia handlar till största del om vilka procentantal av amerikanska befolkningen som förkastar evolutionsläran och är religiösa, som om det skulle påverka sanningshalten i kreationism och intelligent design. Men man ska inte vara rädd för att både ha byxor och hängslen, alltså använder man samma argument på andra hållet, "One simple fact that must be accepted as the basis for any intellectual work is that truth – whatever definition of that word you may subscribe to – is not democratically determined." Ja, just det, det var ju det ni sa precis ju!

2007-03-15

Ny utsikt


Ny utsikt
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-03-15 19:44 20070315 Så har man ny lägenhet, kanske går att gissa var från bilden. Ingen el, men vi har 2,5 månader på oss att flytta. Vad gör man av alla rum?