2007-06-23

Ebay

Har ju inte kommit igång med Ebay, men härom dagen tänkte jag att jag ville ha en DDR-landslagströja från -74 med Sparwassers namn och nummer. Och vad hittar man på Ebay? Jo, den riktiga tröjan! Fast såld till nån jävla tysk... €57,90 är ju vad man får betala för en allsvensk replica, tänk å få gå i beviset för det socialistiska undret, folkrepublikens, arbetarnas, böndernas och arkitekternas från ruinerna återuppståndna lands överlägsenhet över förbundsstaten. Zustand: Gebraucht - alltså med en brunkolgruvearbetares svett och en skvätt västtyskt blod. Nej, självklart är det fel nummer, en historieförfalskning. Vinnartröjan har nummer 14 och hänger i Bonn efter Jürgens avhopp året innan muren föll. Klassförrädare.

2007-06-21

Time to go

Har validerat
Tre tomma veckor i TIME
Dags att åka hem
Nej, mina fredagshaiku blir bara sämre och sämre. Jag däremot blir bara bättre och bättre, och nu rundar jag av vårterminen här på Sockerbruket, för att få några futtiga veckors återhämtning. Men med teknikens under kan jag ju fortsätta blogga från skogen.

2007-06-10

Fler pekpinnar

Jag är ju inte fullblodsskåning, farsan är från Kronoberg apropå gårdagens blogg, och morsan är från Bollnäs apropå dagens länk. Det har inte blivit så mkt nakna damer i skogen däruppe för min del, men skam den som ger sig, vi drar upp efter midsommar och spanar vidare.

2007-06-09

Balkongblogga

Inte helt lätt att läsa vad man skriver här på balkongen nu när solen sakta sänker sig över Folkets park, men efter att ha bejakat både min manlighet och kvinnlighet (med gipsplugg och golvmopp) sitter en pilsner och dagens försenade tidning gött. Ska snart väcka kvinnan så det blir mat på bordet innan vi ska ut å öla med en rolig stolle som polisen och hans fruga fått att låna våra grannars lya. Men till saken, Fridas låt bannad från P4 Kronoberg, enl Sydsvenskan säger kanalchefen till Smålandsposten att "våldet mot kvinnor är ett samhällsproblem och att det inte finns något lustigt i det". För Expressen: "Låten står för en kränkande människosyn. Att dunkas gul och blå är varken chict eller fräckt." Erica Hedin har antagligen inte fått sex sedan -90talet, eller så är det språkförbistringen som gör att smålänningarna tror det handlar om misshandel och inte good times när vi skåningar dunkar på varandra. Men lite avis är man på ett län som har en lustig, chic och fräck P4. Jag ska iallafall aldrig spänna på nått oskånskt mer i mitt liv.

Och bara för att föra det till protokollet: Innan matchen i onsdags satt vi på den tomma pizzerian mitt emot Dick Turpin på Råsunda torg, Patrik Andersson stegar in med entourage för att inte se brossan hoppa in på fastande mage, han och jag hälsar och den rabiate restauratören slänger ut honom med sällskap. Crazy. Hade jag varit lite piggare och lite ohungrigare hade han fått min plats och min pizza, men jag vet inte hur Kaisern hade trivits med mitt gnagarsällskap.

BTW: Tycker ni gipsplugg är gay så handlade detta om att fästa en taklampa på runt 5 kilo i en plafondstuckgrej från -90talet, under centimetern gips, utan förstärkande papp, och därefter ett hålrum på 2-3 cm innan betongtaket. Bårebos skruvankare är riktiga monster. Fullösningen jag gjorde för att få fast CD-stället som trillade ner är klart mer gay, fyra blåa nylonplugg, 6x80 mm skruv, fylla på med finspackel innan man trycker i pluggen och låta torka 1 1/2 timme innan man skruvar upp skiten. Gjorde jag ett dåligt jobb första gången, eller var det fölsedagskalaset i tisdags som var lite livat?

2007-06-01

Publicerad!

Akademia
En värld full av dynamik
Oj, vad allt går snabbt!
Under veckan har man hunnit med att patcha snett, och nu förhoppningsvis patcha rätt. Men det är inte lätt att veta, vår cache-lösning här gör att i worst case tar det 48 timmar för en ändring att slå igenom på sajten. Dock tror jag inte det betyder att medelväntetiden ligger på 24 timmar, så jag hoppas på resultat redan i kväll på mina fina fixar. Annat är det i forskarvärlden! 2003 småforskade jag på nårra företag i Öresundsregionen, och följde upp i Australien 2004. Då publicerade jag två workshopartiklar på mina resultat, för att få feedback till en tidskriftsartikel. Den blev färdig under året, och 2005 doktorerade jag. Nu kommer artikeln i tryck! Åsså har content-folket här på IKEA mage att knorra över att det tar upp till två dar att få ut en ändring här...

2007-05-29

Felparkering


Felparkering
Originally uploaded by Joffemannen.
ti 2007-05-29 10:14 20070529 Så det var därför den platsen var ledig på IKEAs parkering...

2007-05-23

Arbetsköpare darra

Laval, partneri
Arbetsköpare darra!
Se Byggnads vinna
Ja, riktigt klart är det inte, men en instans i snåren av EU-byråkrati har iallafall gett facket rätt, och jag tror det är näst sista instansen. Slutgiltigt besked på om vi ska lägga ner all verksamhet i folkhemmet kommer vid årsskiftet. Nu ska jag koda javabönor!

2007-05-20

Hata konstgräs

Ingenting hände, 45 + 5 + 45 +3 minuter. Efter Malmös mål blev man ju glad men det var ju inte fotboll man tittade på. Nån sorts annan sport, typ landhockey utan klubbor eller lawn bowling med fötterna eller en puttningstävling med fotbollsskor eller vad vet jag. I andra halvlek satt jag bredvid två främlingar, fast vänner, och försökte hitta lite glädje i denna typ av sport: tänk på italiensk fotboll, hur kul är den? Men man kan älska den ändå? 0-1-ledning och sen försöka hitta glädje i att titta på dålig "fotboll" i hopp om att få hem 3 pinnar. Varför ska jag behöva titta på konstgräsfotboll? Varför! Nej, det måste bort. Hur får man bort det?

2007-05-18

Klämdag - klämdag - solidaritet

Eftersom lönen gick åt i Champagne så klagar jag inte över att dels inte haft halvdag i onsdags, dels ej kunna ta klämdag idag. Kristi flygare, va ä de egenteligen?
Ostron och champagne
Som han är en stekare
Han steker - steker
Ja, den känslan får man väl leva på till lönen dyker upp. Men titta! Där hade ett trevligt "förskott" på min provision dykt upp! Fasen, så tog man tåget idag för att slippa lockas att dricka pilsner redan vid femtiden. Hmm, 6000 in på kontot, hur mkt belastar det kostnadsstället? Borde vara nånstans runt 16 500? Men man kan ju inte räkna så, det är ju inte riktiga pengar på kostnadsstället. Inte ens när man tjackar stuff för det - då försvinner ju momsen också. Frågan är om man kan ta ut IKEA-prylar och hävda att det är jobbrelaterat. Troligtvis inte. Men nånting som går att använda som platt TV i sovrummet måste man väl kunna ta ut? Annars får man köra med projektor då då.

Tog en titt på min Google Analytics, och en av mina besökare här har hittat hit på sökningen "tid för att röka sidfläsk". Märkligt nog hittar jag inte mig själv på en sån sökning. 25% av mina träffar går iallafall via länken i mailsignaturen, men analysverktyget verkar inte kunna avslöja hur mkt av trafiken som går via RSS-feeds.

Ok, gör en kort sammanfattning av tiden som gått, för mitt eget minne: 22 sorters champagne hann jag med, speciellt omnämnande för husen Bernard Hatté och Jean Paul Morel. Samt kalvbräss och lite andra körtlar. Dock fick jag ge bort min bagagevikt till brorsan, jag flög med handbagage pga dålig tidplanering. En flaska väger 2,1 kg, så ni vet. Champagnetand fick jag, men det gick ner efter några dagars flourettetuggande. Halsen är dock fortfarande lite öm. Helgen efter blev det bröllop i Växjö, med fullprisbar som sista spiken i kistan på månadens ekonomi. Tisdag derby, två saker gick snett där: jag tog tåget, och jag hade inte fixat klackbiljetter utan hade bara vanliga biljetter till norra stå. Med egen bil hade man sluppit alla små äckliga HIFpojkar som höll på när man gick mot Knutpunkten, med klackbiljett hade man inte behövt stå så trångt att det inte gick att gå ut och pissa i pausen. Seger blev det iallafall, 7 aug ser vi till att det blir sex pinnar denna säsongen.

2007-05-04

Andra incheckningen

Nu har jag checkat in mitt andra bidrag till IKEAs sköna värld, två reply-to-adresser som var galna för fransmännen och schweizarna. Den siste som checkade in till releasen vecka 21 - men det ska väl inte behöva betyda att jag får all skyllen?

Helgen kändes ju bra, även om jag mådde skit. Man har iallafall inte tröttnat på att vinna mot AIK hemma, men snart börjat förvänta sig det. Och så följde dom upp med att få tvåsiffrigt i cupen när en annan demonstrerade. Kändes lite extra gött att skandera "ÖKA - ÖKA - SKATTEN FÖR DOM RIKA" nu när man kommit upp i över 50% marginalskatt. Vad spelar det för roll att Borg tar mer än hälften av mina pengar när jag ska på konfaläger på konsultbolagets bekostnad i Champagne? Alltså:
Champagne och ostron
Jag ska bli en stekare
Fan vad jag steker

2007-04-27

Fredag igen

Nja, det blev väl inte så mkt till Haiku idag:

Kattpiss i soffan
Men vad gör väl det idag
Snart fet fotbollshelg

Flytten börjar alltså bli klar, dock kommer inte telefonen förrän valborg, så får vi se när Telia lyckas koppla in bredband och digital-TV. Kanske innan resan till Champagne? På jubb har jag utnämnts till Fråga-Anna-expert - en rätt tacksam uppgift då det bara varit ett Service Call på Fråga Anna nånsin. Metro tyckte BTW att oddsen sa att man skulle testa AIK-seger, spelar ju ingen roll då MFF ger säkra pengar.

2007-04-23

Första incheckningen!

Skapar ni er ett IKEA Family-konto och går in på andra fliken på er profil, Extra information eller nått sånt, så ser ni "> nånstans uppe till höger. Men bara nån vecka till, i nästa patch är det borta, me fix! Man känner att man är väl värd dendär 20%iga löneförhöjningen...

2007-04-20

Fattig fredag inför löneförhöjning

Alltså kan jag nu skriva tråkgnällhaikus, tjoho:
51%
av den sista hundringen
till Borgs barnflicka

Så jag har iallafall råd att supa på kredit denna helgen, 20% löneförhöjning efter att ha knackat SQL 2 månader är väl inte det sämsta? Nån som har nån slant att låna till på onsdag?

2007-04-13

Jag är anställd på ett företag som finns!

Det ser ni om ni slår upp dagens ComputerSweden på sidan 12. Känns genast bättre, även om stordatorkunskap kanske inte känns som det hetaste heta

2007-04-12

Resterna av Arbetet

Nu hittade jag resterna av Arbetet, det utkommer ju en kvartalstidskrift med ledarsidor, med mål att komma ut en gång i veckan och komplettera Sydsvenskan. Nu finns den också på nätet, och kommer då ut lite oftare. En annan länk jag knappar in här för mitt eget minne är till den brittiske föredetta ambassadörens i Uzbekistan blogg, Craig Murray (lite mer rätt än "den brittiske föredetta ambassadören i Uzbekistans blogg", om ni frågar mig). Terry Jones får också en länk, har skrivit bok då han är aktiv krönikör.

2007-04-11

Konfigurera Tomcat

Bah, hur svårt kan det va, att via en webbserver på en maskin lägga upp en katalog med katalogbläddring tillåten från en nätverksdisk? Först trodde jag att jag skulle behöva göra det i Apache, gick som en dans när man förstått att Apachetjänsten då ska startas av ett användarkonto med nätverksåtkomst, dvs inte SYSTEM-kontot. Sen verkade det som om jag skulle göra det på en maskin med IIS - alltså bara att skapa ett nytt virtual directory. Enkelt. Men nej, det var en labbserver, så det var principiellt fel att använda den - mkt bättre att släppa lös mig på en produktionsserver. Den hade bara Tomcat, så då fick man lära sig hur man konfigurerar upp den. Exempelvis kunde man inte ha "U:\myDirectory" som sökväg för den context man vill lägga upp, utan måste använda UNC-sökvägen file:////myserver/bluttan/blä/myDirectory, så till slut gick det, på min egen maskin. Samma inställningar på produktionsservern funka ej. Tjohej.

2007-04-05

Dags för allsvenskan

Fotboll, blott fotboll!
Hockey gillar inte jag
Frånsett TAIF såklart

Roma lyckades inte hålla nollan igår, men slog United så man ska inte klaga. Totti har ju önskat sig en finalseger mot Liverpool för att komma över finalförlusten -84. Småtrevligt att el Chip är med och leker med dom stora grabbarna, men ni såg ju vad som hände när den lille juggen hoppade in i hans ställe. Och man såg ju att det inte var en engångsföreteelse, detdär målet Mancini gjorde för ett tag sen med 6 överstegsfinter - det kommer ett till sånt när som. Kanske på Old Trafford om två veckor?


Skärtorsdagen är
Halvdag för vissa men ej
Mig, jag jobbar på

Sen djävlar är det långhelg, slipa och spackla, trängas med 15 supporterbussar till Borås, glassa i Trosa, titta på djuren på Råsunda, och plöja hem igen för att kunna göra en till 32-timmarsvecka i Sundets Pärla.

2007-03-30

Närmre pension eller närmre döden?

Malmö-Helsingborg

38 minuter

Snabbare hemåt?

Sitta-på-bänken-ångest utbytt mot jobbångest, så det är fredag eftermiddag man ser fram emot - när man kommit en vecka närmre pensionen. Apropå den var det roligt att egenföretagarna ska betala förmögenhetsskattens borttagande i och med att det är dom som drabbas av sänkningen av det avdragsgilla beloppet på pensionssparande från 40000/år till 12000/år.

Tyvärr blev inte denna veckan en full vecka mot pension - måndagens elavbrott på en halv sekund vid 07.20 gjorde ju att jag satt i Häljarp en timme på morgonen, signalfel i Landskrona. Dessutom tar det ju en god stund att ta sig från Helsingborg till Tingsryd när man låter farsan bestämma: Ej över 100, fika i Älmhult, komma i god tid för att få sittplats. Så då fick man lämna kontoret 1500. Men det var det värt, Borås fick sig en rejäl omgång, och drömmen om Allsvenskan lever ännu för TAIF. Får se om den gör det ikväll också, efter en bortamatch mot avhängda Piteå. Gör den det blir det en vända till till Tingsryd på söndag.

2007-03-23

Gamla haikus

Datorn därhemma var visst igång, så man kan wappa till dom gamla haikusarna på http://83.227.245.2/wap - jag tankade ner och klippte ihop dom här också. Tänkte ett tag ge er en i taget, men domhär är ju som sagt gamla. Nya fredagar kräver nya haikusar.

Josef Nedstam 2004-11-05

En hjärndöd fredag
Höstmörkret faller på för
Yassir Arafat

Martin J Nilsson 2004-11-05

yassir arafat
en modern man med stil och
mycket cool skäggväxt

yassir, du lever
alltid i våra hjärtan
josef och martin

stalin, hitler och
israels ledare är
ondskan på jorden

Martin J Nilsson 2004-10-11

#1 Ålder:

jag är tretti år
det är nästan ingenting
fast att det gör ont

#2 Arbete:

appium är ett hål
jag kan ändå sakna det
men jag vill ej dit

#3 Politik:

vilket är mest ont
staten och kapitalet
kapitalet visst!

Kennet Johansson 2004-10-11

Har kräkts i naveln
Då vet man att det varit
en ruskigt hård natt

Anders Jöfelt 2004-10-11

Semestra billigt,
testa Filippinerna.
I princip gratis

Martin J Nilsson 2004-10-11

filippinerna
anders kallas kungen av
filippinerna

Martin J Nilsson 2003-03-11

livet är en fest
men inte för lilla mig
jag betalar skatt

Anders Jöfelt 2003-03-11

bättre konjunktur
arbetarna i fokus
ägare frukta

Martin J Nilsson 2003-03-11

Bush är inte klok
Det är inte ni heller
Gillar ändå er

Kennet Johansson 2003-03-07

Livet är en fest
Men när guldfisken är död
Blir det ganska tyst

Martin J Nilsson 2003-03-12

joffe snabbar upp
beslutsprocessen mycket
han är en skön grabb

Josef Nedstam 2003-03-07

Hör ni dropparna
Allsvensk premiär kommer
När snön har smält bort

Jonas Holmberg 2003-03-10

Kenta är nu klar
Sex år för datkom-munta
Snabb som en vessla

Jonas Holmberg 2003-03-10

Kenta är nu klar
Firar med bärs och bågar
Före de flesta

Josef Nedstam 2003-02-28

25:e är kul
26:e och 27:e
sen kommer räkning

Martin J Nilsson 2003-02-28

nu är dagen slut
inte gjort någon nytta
det berör mig ej

Martin J Nilsson 2002-11-01

martin är slöast
han latar sig mest alltid
ändå är han snäll

Gustav Engdahl 2002-11-01

japsar och tyskar
kodaporna på Sony
alla längtar ut

Kennet Johansson 2002-11-01

hurra för fredag
hurra för lördag också
buhu för måndag

Kennet Johansson 2002-10-18

ostbågar och öl
balansen blir återställd
kraften tillbaka

Bota morgonhumör

Pendlande och elände gör mitt dåliga morgonhumör om möjligt värre. Till den grad att Peps Perssons "Oh Boy!" känns patetisk fast vårsolen lyser. Men så får man på brorsans senaste tips på musikmobilen när man försöker knuffa undan mottrafikanter ("Keinen Analverkehr!") från E4:ans vänsterfil: "Dunka mig gul & blå" med Frida. Stenhård skånsk attityd rakt upp i mumindalen. Helt plötsligt känns det att det är FREEEEDAG! och man kan se fram emot en lunchtura över sundet, några feta SQL-satser för att visa att dom 5090 kunder holländarna har i sin databas vars kundnummer vi inte har i själva verket är dubletter, rejsa Audiförare dom 6,5 milen hem, öla på Tröls och glo på när färg torkar. Wooha! Lönefredag! Kanske dags för fredagshaiku?
25:e är fest
26:e och 27:e
Sen kommer räkning

Tyvärr är min gamla haikusida på skolan nerstängd, och min mirror site på burken därhemma går ju upp och ner beroende på strömbrytarns läge - processoruppgraderingen gjorde ju inte att datorn blev tystare. I nya lyan kan den nog få stå på dygnet runt. Under tiden får ni hålla till godo med en haiku här då och då. Släng in egna bidrag som kommentarer, vettja!