2007-07-25

Vinn en grabb-weekend åt mig!

På Discovery har jag just vunnit en T-shirt, men jag har chans på att vinna en weekend för 11 polare på nån typ spa-anläggning, om ni röstar upp mig (och ner de andra). Gå alltså in på http://www.discoverychannel.se/emea/sorry.htm - klicka "Profiler", gå till typ tredje sista sidan, just nu 54 av 56, och ge mig en femma för min anspelning på rödtocken i Mythbusters. Klickar ni sedan "Bästa" och delar ut lite underbetyg så ökar chanserna lite till. I slutet på augusti delas priset ut. De 11 snällaste får följa med mig till Abbekås.

En epok går i graven

Helt plötsligt försvann hälften av våra arbetsuppgifter, det roliga jobbet att låsa upp kundkonton kan nu skötas av vem som helst! Ja, till och med av kunden själv. Här har jag pluggat i 23,5 år, och så tar dom halva mitt jobb ifrån mig?

2007-07-24

Skrytresekartan

Så, nu har jag lagt upp min skrytresekarta också, får tänka ut en plan för att fylla på den lite mer:








2007-07-23

Fel arena, då kan det inte bli rätt klack

må 2007-07-23 18:55 20070723 Men en rolig banderoll fick man se, stackarn är på plan också

2007-07-19

Google-träffar

Hur många träffar kan man komma upp i egentligen? Jag trodde ett tag på bokstaven i, men den får till och med erkänna sig besegrad av 'the', konstigt nog. En annan konstighet är att 5 ger fler träffar än 4, annars är det en fallande skala från 1 till 9. Nån som hittar en sökfras på Google som ger fler träffar än '1'?


Ja, jag hittade en bredare sökning. Försök slå 18 540 000 000 träffar om ni kan.

BTW, pattaluder ger bara en träff, om det sedan kan räknas som ett riktigt ord är en annan fråga. Nån som hittar ett SAOL-ord som bara ger en träff? Fan, nu kommer ju pattaluder att ge två träffar. Pattaludret däremot, kommer när google hittat hit bara ge en träff. Ha! Fasen, gick inte. Pattaluderna. Får jag va ensam om den en stund?

2007-07-13

Avståndsmätare

Avståndsmätaridén sprack, var inne på Kjell.com igår, och nu när jag googlar runt hittar jag bara en på Clas Ohlsson, och den klarar bara 15 m. Blir till att räkna luftfilter istället. Om man inte ska punga ut med 3 000 kr för en riktig. Ja, på kostnadsstället då.

Fredagen den 13:e

Så jag vågar inte skriva nån haiku. Tågsättet (wikipedia, logistiker och järnvägare stavar såhär, 14 200 träffar på google, modelljärnvägsbyggare skriver tågset, 15 700 träffar) som inte går vidare till Göteborg, utan bara går hit till Helsingborg dog redan i Lund. Istf sittplats i tyst avdelning fick jag luta mig mot en papperskorg i boskapsvagnen och försöka inte somna till Pamuks Snö. Tåget blev inte ens 20 minuter sent så man hade kunnat kräva Skånetrafiken på en dags resande, och väl framme på jobbet har kaffemaskinen lagt av. För att toppa upp med olyckor, nya stadion ska heta Swedbank Arena. Hoppas resten av dagen går smidigare, ska ju bli hårdrock på KB ikväll. Söndag spelar dessutom Lillasyster på Debaser After Church. Man måste ju aktivera sig det lilla man kan på sommaren.

2007-07-12

Pendla precist


Pendla precist
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-07-12 17:12 20070712 Tåget från Göteborg kommer in till Knutpunkten för att multa (?) med ett sätt som står utanför och väntar. Alltså måste av någon anledning göteborgståget in först, och vi som vill på främre sättet måste ställa oss där vi tror dörren ska hamna. Man räknar ungefär till 5 luftfilter på väggen mitt emot, men det är ingen exakt metod. Alltså måste jag skaffa en laseravståndsmätare. På kostnadsstället?

Studera snabbt och lätt!

Jag bryr mig inte riktigt om vad Aftonbladets läsare tycker, men finansministern tycker iallafall att man inte ska höja studiemedlet. Det är nämligen för dålig genomströmning. Arbetsmarknadsministern strömmade ju igenom sin MBA-examen på Fairfax University på bara ett år. Men då hade han ju redan legat i Lund fyra år utan att strömma igenom... Låt mig gissa att Borg och den regering han sitter i, troligen med minst antal gemensamma akademiska poäng genom tiderna, är rädda för oss akademiker. Bäva, borgare!

Nej, de vill såklart bara att endast de som har råd ska få plugga. Bäva, klassresenärer!

2007-07-07

Bröllop


Bröllop
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-07-07 17:49 20070707 Ännu en match förstörd av bröllop

2007-06-23

Ebay

Har ju inte kommit igång med Ebay, men härom dagen tänkte jag att jag ville ha en DDR-landslagströja från -74 med Sparwassers namn och nummer. Och vad hittar man på Ebay? Jo, den riktiga tröjan! Fast såld till nån jävla tysk... €57,90 är ju vad man får betala för en allsvensk replica, tänk å få gå i beviset för det socialistiska undret, folkrepublikens, arbetarnas, böndernas och arkitekternas från ruinerna återuppståndna lands överlägsenhet över förbundsstaten. Zustand: Gebraucht - alltså med en brunkolgruvearbetares svett och en skvätt västtyskt blod. Nej, självklart är det fel nummer, en historieförfalskning. Vinnartröjan har nummer 14 och hänger i Bonn efter Jürgens avhopp året innan muren föll. Klassförrädare.

2007-06-21

Time to go

Har validerat
Tre tomma veckor i TIME
Dags att åka hem
Nej, mina fredagshaiku blir bara sämre och sämre. Jag däremot blir bara bättre och bättre, och nu rundar jag av vårterminen här på Sockerbruket, för att få några futtiga veckors återhämtning. Men med teknikens under kan jag ju fortsätta blogga från skogen.

2007-06-10

Fler pekpinnar

Jag är ju inte fullblodsskåning, farsan är från Kronoberg apropå gårdagens blogg, och morsan är från Bollnäs apropå dagens länk. Det har inte blivit så mkt nakna damer i skogen däruppe för min del, men skam den som ger sig, vi drar upp efter midsommar och spanar vidare.

2007-06-09

Balkongblogga

Inte helt lätt att läsa vad man skriver här på balkongen nu när solen sakta sänker sig över Folkets park, men efter att ha bejakat både min manlighet och kvinnlighet (med gipsplugg och golvmopp) sitter en pilsner och dagens försenade tidning gött. Ska snart väcka kvinnan så det blir mat på bordet innan vi ska ut å öla med en rolig stolle som polisen och hans fruga fått att låna våra grannars lya. Men till saken, Fridas låt bannad från P4 Kronoberg, enl Sydsvenskan säger kanalchefen till Smålandsposten att "våldet mot kvinnor är ett samhällsproblem och att det inte finns något lustigt i det". För Expressen: "Låten står för en kränkande människosyn. Att dunkas gul och blå är varken chict eller fräckt." Erica Hedin har antagligen inte fått sex sedan -90talet, eller så är det språkförbistringen som gör att smålänningarna tror det handlar om misshandel och inte good times när vi skåningar dunkar på varandra. Men lite avis är man på ett län som har en lustig, chic och fräck P4. Jag ska iallafall aldrig spänna på nått oskånskt mer i mitt liv.

Och bara för att föra det till protokollet: Innan matchen i onsdags satt vi på den tomma pizzerian mitt emot Dick Turpin på Råsunda torg, Patrik Andersson stegar in med entourage för att inte se brossan hoppa in på fastande mage, han och jag hälsar och den rabiate restauratören slänger ut honom med sällskap. Crazy. Hade jag varit lite piggare och lite ohungrigare hade han fått min plats och min pizza, men jag vet inte hur Kaisern hade trivits med mitt gnagarsällskap.

BTW: Tycker ni gipsplugg är gay så handlade detta om att fästa en taklampa på runt 5 kilo i en plafondstuckgrej från -90talet, under centimetern gips, utan förstärkande papp, och därefter ett hålrum på 2-3 cm innan betongtaket. Bårebos skruvankare är riktiga monster. Fullösningen jag gjorde för att få fast CD-stället som trillade ner är klart mer gay, fyra blåa nylonplugg, 6x80 mm skruv, fylla på med finspackel innan man trycker i pluggen och låta torka 1 1/2 timme innan man skruvar upp skiten. Gjorde jag ett dåligt jobb första gången, eller var det fölsedagskalaset i tisdags som var lite livat?

2007-06-01

Publicerad!

Akademia
En värld full av dynamik
Oj, vad allt går snabbt!
Under veckan har man hunnit med att patcha snett, och nu förhoppningsvis patcha rätt. Men det är inte lätt att veta, vår cache-lösning här gör att i worst case tar det 48 timmar för en ändring att slå igenom på sajten. Dock tror jag inte det betyder att medelväntetiden ligger på 24 timmar, så jag hoppas på resultat redan i kväll på mina fina fixar. Annat är det i forskarvärlden! 2003 småforskade jag på nårra företag i Öresundsregionen, och följde upp i Australien 2004. Då publicerade jag två workshopartiklar på mina resultat, för att få feedback till en tidskriftsartikel. Den blev färdig under året, och 2005 doktorerade jag. Nu kommer artikeln i tryck! Åsså har content-folket här på IKEA mage att knorra över att det tar upp till två dar att få ut en ändring här...

2007-05-29

Felparkering


Felparkering
Originally uploaded by Joffemannen.
ti 2007-05-29 10:14 20070529 Så det var därför den platsen var ledig på IKEAs parkering...

2007-05-23

Arbetsköpare darra

Laval, partneri
Arbetsköpare darra!
Se Byggnads vinna
Ja, riktigt klart är det inte, men en instans i snåren av EU-byråkrati har iallafall gett facket rätt, och jag tror det är näst sista instansen. Slutgiltigt besked på om vi ska lägga ner all verksamhet i folkhemmet kommer vid årsskiftet. Nu ska jag koda javabönor!

2007-05-20

Hata konstgräs

Ingenting hände, 45 + 5 + 45 +3 minuter. Efter Malmös mål blev man ju glad men det var ju inte fotboll man tittade på. Nån sorts annan sport, typ landhockey utan klubbor eller lawn bowling med fötterna eller en puttningstävling med fotbollsskor eller vad vet jag. I andra halvlek satt jag bredvid två främlingar, fast vänner, och försökte hitta lite glädje i denna typ av sport: tänk på italiensk fotboll, hur kul är den? Men man kan älska den ändå? 0-1-ledning och sen försöka hitta glädje i att titta på dålig "fotboll" i hopp om att få hem 3 pinnar. Varför ska jag behöva titta på konstgräsfotboll? Varför! Nej, det måste bort. Hur får man bort det?

2007-05-18

Klämdag - klämdag - solidaritet

Eftersom lönen gick åt i Champagne så klagar jag inte över att dels inte haft halvdag i onsdags, dels ej kunna ta klämdag idag. Kristi flygare, va ä de egenteligen?
Ostron och champagne
Som han är en stekare
Han steker - steker
Ja, den känslan får man väl leva på till lönen dyker upp. Men titta! Där hade ett trevligt "förskott" på min provision dykt upp! Fasen, så tog man tåget idag för att slippa lockas att dricka pilsner redan vid femtiden. Hmm, 6000 in på kontot, hur mkt belastar det kostnadsstället? Borde vara nånstans runt 16 500? Men man kan ju inte räkna så, det är ju inte riktiga pengar på kostnadsstället. Inte ens när man tjackar stuff för det - då försvinner ju momsen också. Frågan är om man kan ta ut IKEA-prylar och hävda att det är jobbrelaterat. Troligtvis inte. Men nånting som går att använda som platt TV i sovrummet måste man väl kunna ta ut? Annars får man köra med projektor då då.

Tog en titt på min Google Analytics, och en av mina besökare här har hittat hit på sökningen "tid för att röka sidfläsk". Märkligt nog hittar jag inte mig själv på en sån sökning. 25% av mina träffar går iallafall via länken i mailsignaturen, men analysverktyget verkar inte kunna avslöja hur mkt av trafiken som går via RSS-feeds.

Ok, gör en kort sammanfattning av tiden som gått, för mitt eget minne: 22 sorters champagne hann jag med, speciellt omnämnande för husen Bernard Hatté och Jean Paul Morel. Samt kalvbräss och lite andra körtlar. Dock fick jag ge bort min bagagevikt till brorsan, jag flög med handbagage pga dålig tidplanering. En flaska väger 2,1 kg, så ni vet. Champagnetand fick jag, men det gick ner efter några dagars flourettetuggande. Halsen är dock fortfarande lite öm. Helgen efter blev det bröllop i Växjö, med fullprisbar som sista spiken i kistan på månadens ekonomi. Tisdag derby, två saker gick snett där: jag tog tåget, och jag hade inte fixat klackbiljetter utan hade bara vanliga biljetter till norra stå. Med egen bil hade man sluppit alla små äckliga HIFpojkar som höll på när man gick mot Knutpunkten, med klackbiljett hade man inte behövt stå så trångt att det inte gick att gå ut och pissa i pausen. Seger blev det iallafall, 7 aug ser vi till att det blir sex pinnar denna säsongen.

2007-05-04

Andra incheckningen

Nu har jag checkat in mitt andra bidrag till IKEAs sköna värld, två reply-to-adresser som var galna för fransmännen och schweizarna. Den siste som checkade in till releasen vecka 21 - men det ska väl inte behöva betyda att jag får all skyllen?

Helgen kändes ju bra, även om jag mådde skit. Man har iallafall inte tröttnat på att vinna mot AIK hemma, men snart börjat förvänta sig det. Och så följde dom upp med att få tvåsiffrigt i cupen när en annan demonstrerade. Kändes lite extra gött att skandera "ÖKA - ÖKA - SKATTEN FÖR DOM RIKA" nu när man kommit upp i över 50% marginalskatt. Vad spelar det för roll att Borg tar mer än hälften av mina pengar när jag ska på konfaläger på konsultbolagets bekostnad i Champagne? Alltså:
Champagne och ostron
Jag ska bli en stekare
Fan vad jag steker