2008-09-25

GMT and UTC all over again

Fortfarande detta gnällande om att UTC är komplicerat. Folk som tycker att GMT är BST på sommaren. Nu fick jag än en gång förklara för användarna av nått nytt system som vårt ska integrera med. Då piggar det upp att läsa om sommartidens historia i England. Double Summer Time såg för övrigt till att stränderna Utah och Omaha landstegs en timme före Gold, Sword och Juno - Timmen T på Dagen D inföll ju halv sju enligt den klocka som varje enskild amerikansk och brittisk soldat hade på armen.

Cocio som glass!


Cocio som glass!
Originally uploaded by Joffemannen.

2008-09-24

Boatspotting: Minröj

Ulvön på väg söderut, 7,3 knop

Boatspotting: Flottspot

Flottans Altair påväg norrut i 18 knop, destination Halmstad

2008-09-22

Vad är en potatisbomb?

Google hjälper inte så mycket när man vill ha reda på vad en potatisbomb är. Antingen är den kokt eller friterad och kan visst innehålla vad som helst från mjukost till amerikansk grönsaksblandning. Nån som vet besked?

2008-09-18

Boatspotting: Smygdansk

Dom måste visst ha sin AIS-transponder när dom kör genom sundet, så jag hann se Peter Tordenskjöld både IRL och AIS försvinna norrut i 25,5 knop. Sen var han borta från sundet och AIS-skärmen. Vilket krig ska dansken med i då som är så bråttom?

2008-09-16

Boatspotting: Krigsbåtspotting

Dom försöker kollra bort korten när jag försöker ta reda på vad krigsbåtarna som då och då åker genom sundet är för några, dom heter "Coalition warship" i AIS. Men med kikare och Google så klurade jag ut att det nu var jagaren HMS Gloucester och fregatten HMS Richmond som gick söderut nu.

2008-09-05

Delad faktura hos Telia

När jag nu försöker dela fakturan från Telia tänkte jag att jag iallafall inte kan vara ensam om mitt problem: sätta bredbandskostnaden på företaget och betala digital-TVn själv. Admintjejen på jobb bad mig fråga mina kollegor, eftersom flera av dem skickar in bredbandsfakturan. Dock hade de som även tittade på Telias digital-TV ett 18-månadersavtal då standardkanalerna var gratis. Jag var nere hos Telia med ett nytt förslag: Jag tar ett företagsabonnemang för bredbandet, och behåller TVn privat. Gick inte. Deras motförslag var att jag fixade ett till jack, där jag hade jobbtelefon och jobb-bredband, men då var jag fortfarande tvungen att ha bredband på det andra jacket eftersom digital-TVn kräver ett bredbandsabonnemang. Återstår alltså att övertala admin på jobb att klippa och klistra fakturor. Men eftersom jag tänkte att någon annan haft samma problem googlade jag först: telia "delad faktura" digital-tv bredband. Alltså skriver jag detta inlägg, för att fylla på googles träfflista. Nån som känner en revisor?

2008-08-26

Boatspotting: MSC

MSC har coola containerfartyg med en del containers akter om överbyggnaden. Tyvärr blev det svårgooglat då MSC är näst störst i världen. Måste ta hit kikaren igen.

EDIT: Nu sabbade min kollega allt för mig. Det var MSC Asli, framgår av http://ais3.siitech.net/VTSLite/AView.aspx - mitt jobbnöje har datoriserats...

Boatspotting: Unifeeders Marja

Och där kom ett Unifeederfartyg, jag tror det är Marja som går från Hamburg till Halmstad på tisdagar - Biltema har sitt Asienlager i Halmstad.

Boatspotting: KESS Elbe Highway

Nu har jag identifierat ännu en nybilsfärja, KESS Elbe Highway. Vi ska flytta rundor på kontoret så alla är arga - alla utom jag, jag får sitta kvar på min plats och räkna båtar.

2008-08-23

Tvättstugefascister

Torkrummet blir ju underutnyttjat då det inte finns någon ren och blöt tvätt att torka i början på tvättpasset. Så då kan man ju låta sin tvätt hänga lite längre? Det innebär ju viss risk, vissa tycker att deras smutsiga byk är så viktig att man måste låsa in den. Denna gången slutade det inte så - istället hade grannen med tvättpass efter oss bara stängt av avfuktaren/fläkten. "Other people suck arse" som min SAAB-ägande mentor i australianism förklarade för mig under en av de första föreläsningarna i Sydney.

2008-08-22

Utan eget ansvar

Jag kan tänka mig att killen i Hjo som fick en potatisskalare i buken av sin polare försökte hävda att det var en låtsasorder, "spelad order". Sjukt. Främst då försvarets utredning. Men heter man Försvaret så kan man väl försvara sig.

2008-08-20

Boatspotting


Nu hann jag hitta namnet på ett av fartygen som går till Malmö med bilar - nån som vet vilket bilmärke som hyr Baltic Breeze från UECC?

2008-08-07

Lynx





Vår sajt är ganska snygg i senaste Win32-versionen av Lynx






2008-08-01

Teknikens triumfer


Teknikens triumfer
Originally uploaded by Joffemannen.

2008-07-18

Tvångssparande

Jag köper ju prylar, det är det jag sysslar med. Nu blev det en liten burk med (2x) innehåll och tillbehör. I väntan på att denna kommer till Sverige. Man tänker att det håller Sverige rullande, denna vansinniga konsumism. Då kom jag på att min klasskamrat fick tvångsspara av sin lön från helgarbetet på Kaniks tegelbruk. Supercool! Nästan lika coolt som 500% styrränta eller en tunnel till Sachalin.

Roskilde

Ska bara rada upp vad jag såg. Folk frågar ju, och det är inte alltid så lätt att minnas. Innan de drog igång var det "Hata Göteborg", gällande konserter blev det:

Dengue Fever: Bra, surfrock med khmertjej

Orishas: Bra, men latinohiphop är inte nytt längre

Pilgrimz: Bra, ska nog lyssna lite mer på dansk metal

Radiohead: Sunkigt, onanimusik, och inte för publiken utan för musikanterna

Lady Saw: Bra, allt man blir kåt av är väl bra?

Kenge Kenge: Ok, helt vanlig östafrikansk vardagsmusik (vilket är långt ifrån vanligt)

Gnarls Barkley: Ok, aldrig hört förr, ingen direkt uppfattning

Grinderman: Bra, jag gillade att Nick Cave öste på med rak rock

The Streets: Bra, sucker for "Dry your eyes mate..."

Judas Priest: Bra, de har ju mer än 2 bra låtar

Neil Young: Ok, jag var full och skrek efter Sweet home Alabama

Frédéric Galliano Kuduro Sound System: Sunkigt, fransk DJ hade snott musik från Angolaner och stod ensam på scen

The Chemical Brothers: Minns väldigt lite, trångt var det iallafall

Tina Dickow: Tråkigt men perfekt för bakfylla

Slayer: För mycket med den bakfyllan

2008-07-17

Vad för bössa?


Vad för bössa?
Originally uploaded by Joffemannen.
Det är inte en RPD, det är inte en FN MAG, vad är det?

2008-07-14

MFF-Bajen


MFF-Bajen
Originally uploaded by Joffemannen.
Hur det än går slipper vi i alla fall höra bajensånger