2009-05-30

Förstår inte


Hoppas det är ok

Posted by ShoZu

2009-05-29

Glad pendlarsommar på er!

Nu börjar det! Ironiskt nog ska jag hem från Gbg på söndag när motorvägen är helt avstängd, sen blir det halv kapacitet juni-oktober. Blir extra spännande när Malmö C går ner på halv kapacitet i augusti också. Räddningen är väl konjunkturen, lite färre som har jobb att pendla till denna sommaren jfrm förra.

EES

Dom lovade ju ta beslut igår, men det lyckades dom visst inte med. Men det verkar bli Lund ändå. Kul-kul nu när det går hackigt för Sony-Ericsson. Nästan så man hade velat läsa teoretisk fysik nu, som jag planerade efter mina 40 första poäng matte. Sen lärde man sig istället visor som "mat-nat-fak - ert attans tattarpack - ni fucked up nuts vars skallar satts schack matt i hattar - ack ack ack - ni fattar knappt ett smack" och så vidare. Hittar tyvärr inte hela texten på nätet. Lite som "Majstången vet var den ska in" fast med mat-nat-faklåten är jag hundra på att det finns en komplett text. Hinner vi få ihop en komplett Majstången till midsommar?

Boatspotting: Ensco 100

Denhär var för stor för att nån liten Berlinmur på kontoret skulle kunna skymma sikten. Släpas söderut i 5,5 knop av Magnus och Northern Chaser. Det konstiga är att dom ska till Gdansk, men riggen säger att den ska till Durago? Durago?

2009-05-27

Boatspotting: HMS Dristig

HMS Dristig, som ju skulle lämna Malmö för gott för några dar sen, tuffar nu på norrut i 9,3 knop. Nya basen för Dristig blev alltså Gbg?

Augusti, september, eller?

Hondas nya Insight blev ju mest sålda bil i Japan, första gången för en hybrid för en månad: strax över 10 000 för april. Men nu har japsarna gått och förhandsbeställt 80 000 Prius, så fan vet när jag får min:

Bilen är bställd. Preliminär leveransmånad september.

Tack för din beställning.

Toyota Företagsbilar

Hjälpte inte med hatten


Som återkommit efter vilken gång i ordningen?

Ännu ett inlägg som fastnade iPosted by ShoZuen dag för länge

EU-valet igen

Aftonbladet tycker vi ska rösta. Jag har ju redan gjort mitt EU-val. Skiter vi i att rösta ger vi dem inget mandat att sitta i sitt löjliga parlament och tycka dom kan bestämma över oss.

2009-05-26

Ankdamm på Möllan

Men min regnvattensamlare på balkongen var likväl i princip tom. Nya djungelväxten i kökstaket gillade inte mitt knep med batterivatten ju

Boatspotting: IFK - Malmö 2 - 0, Malmö - piraterna 1 - 0

Nu är dom igång och jagar buset, än så länge utan blodvite. Hoppas vi slipper det i fortsättningen också. Inget blodvite på Gammelnya Ullevi heller vad jag kunde se, men stackars Wernbloom fick en himsk bula.

2009-05-24

Tack och farväl, Labbe

Hur glad man än är över HIFs förlust, en förlust som i kombination med en del kryss gjort denna omgången uthärdlig, så måste dagens artikel i Sydsvenskan ändå tydligt nog förklara för oss att vi måste säga adjö till Labbe. Det kan inte komma saker ivägen som hindrar en kontraktsförhandling i ett år. Inte om Hasse Borg ska sitta på andra sidan bordet. Skulle han skriva på nu är det för att han vill ha pengar som om han inte var från Malmö, och isåfall kan han likagärna inte vara från Malmö. Han kan spela 2 år till gratis för Malmö, med lägenhet och lunch på Kulan betald, han kommer ändå att bli miljonär i Europa sen. Men nu vill han bli det nu. Jag som trodde han ville spela för Malmö...

När jag tänker efter kan jag faktiskt förstå ledning som bänkar en spelare som inte skrivit kontrakt. Vill man var skyltfönster åt någon? Nu släpper vi detta och laddar för morgondagen!

2009-05-23

Lampvantar rules!


Posted by ShoZu

2009-05-22

Nya Gamla Ullevi

Alfelt sågar Nya Gamla Ullevi, motiveringen är att det bara är åskådarläktare och fotbollsplan. Hmm... Ok att jag tar en korv och ibland en folköl på nya Malmö Stadion på match, men jag kommer nog aldrig ha "en helkväll" där. Tror heller inte folket i Dortmund använder Westfalenstadion i så stor omfattning före och efter match. Jag tycker Nya Gamla Ullevi ser vacker ut från TV-bilderna, och gräset ser ut att vara näst bäst i Sverige - ses där på måndag!

Tortyrdebatten

Ian Buruma har ju rätt i att tortyr är moralikst fel och därför behöver vi inte diskutera vidare om huruvida det exempelvis är effektivt eller ej. Men jag kan förstå de amerikanska liberaler som insett att den förra administrationen var omoralisk, och att argument om moral då faller platt till marken - istället hoppades de att den förra administrationen skulle vara logisk (lika som bär?), och om man då kan visa att det är ologiskt att tortera så borde alla sluta med det.

Men nu var ju inte Bush och Cheney logiska, de var onda. Onda människor torterar för sin egen njutning. Enda anledningen att debattera med onda människor är att visa för resten av världen att dom är onda. Men det är amerikanska liberaler för fega för att göra. Jag hoppas, men tror inte, att Obama gör upp med torterarna och de som beordrat tortyren. Annars måste jag snart stämpla även honom som omoralisk.

2009-05-20

Boatspotting: Tycho Brahe

Den ser jag ju hela hela tiden, så varför skryta om det? Nej, vill bara påminna om att långluncher får man ta i sommar och höst, sen stänger dom restaurangen. Med nuvarande kontraktssituation kanske (förhoppningsvis?) det inte är något jag behöver bekymra mig om.

2009-05-19

Mitt EU-val


Posted by ShoZu

2009-05-18

Toyotafamiljen

På besök hos morsan och farsan med nytvättad Celica - då har dom ju en en dag gammal Yaris. Fick bara sitta och lukta lite på nybilsdoften. Dom kanske får lukta på min Priusdoft i augusti

Posted by ShoZu

Nätverksstatus

Med "ny" "fastvara" har ju mitt trådlösa nät kommit igång på allvar. "Ny"? På ciscos forum på nätet ser det ut som de släppte denna nya fastvara i mitten på april, men när man väl laddar ner är den daterad till januari. Nåiallafall, i lördags "morse" fick jag till slut tummarna loss och uppdaterade - problemet har ju av Cisco/Linksys blivit identifierat som ett överhettningsproblem. En go snubbe på forumet grät och skrev att "ååhhhh, eftersom det handlar om överhettning går det inte att lösa i mjukvara"... Jaja, det är inte direkt bra att dom släpper en produkt som inte funkar direkt ur förpackningen, men jag är iallafall nöjd nu när det fixat den i efterhand. Jobbigt att reklamera grejor när man skickat kvittona till Sthlm.

Speciellt eftersom man beställt en Squeezebox Classic. Har ju iofs dragit sladd till TV/stereobänken och har en router där, men man ska ju även ansluta sin N95a, N97a eller iPhone över det trådlösa för att styra den. Duetten verkade inte prisvärd med tanke på den möjligheten. Trist att jag nästan har lyckats gömma nätverkssladden till TVn, det är ju inte så att jag kommer att använda TVns nätverksfunktionalitet i någon större utsträckning - och PS3an har ju trådlöst. Men det är ju tråkigt att ha ett nätverksuttag på TVn som man inte har nån sladd inkopplad i. Jag ska väl iallafall slippa koppla in min bärbara med sladd om jag vill visa full-HD på TVn nu när routern funkar. Dock ligger uppkopplingen på ner åt 90 Mbit/s, så jag får ta ett varv till och hitta optimala inställningar. Steg 1 bli att än en gång trixa med kanalerna:
C:\Users\Josef>netsh wlan show networks mode=bssid

Sen är det en del inställningar för paketstorlekar, men där vet man ju aldrig hur galet man kan ställa till det.

När vi sen får en ny kabel-TV-operatör i sommar så kanske man ska fundera på en sovrums-TV? Helst vill man ju bara ha en enhet, men vill man ha dlna-stöd så är 32" minsta storleken just nu. Alterativet är att köpa en 26"are och en popcorn hour. Oj, där fick jag mess från komplett.se, de har nu Squeezeboxen i Malmö! Nåiallafall, en 26"are måste man ju koppla med sladd till en popcorn hour och allt måste skruvas upp på väggen, kan se konstigt ut. Samsung har istället en 32" serie, B65X, med DLNA och möjlighet att köpa ett trådlöst USB-kort. Ett passande tangentbord till det så är man ju nästan hemma. Frånsett att man vill ha högtalare i badrummet och en Squeezebox Boom i köket...

Prylar på väg

Norrbaggarna är tokiga, kvällen den 16:e maj (2009-05-16T19:42) beställer jag en Squeezebox, och under deras galna nationaldag gör de följande:
1 st. i leverans 805178402
Plockning påbörjad: 2009-05-17T14:32
Färdigpackat: 2009-05-17T15:14

Troligtvis kan jag hämta den på vägen hem ikväll. Så får vi hoppas att den uppfyller alla mina drömmar om den perfekta medialösningen. Man vill bara beställa mer med sånna leveranstider.

2009-05-16

Ett tecken?


Tolkar det som att TAIF går upp nästa säsong

Posted by ShoZu