2009-07-31

Solna@Malmö

Som det heter över pölen.
1997 0-0
1998 0-0
1999 2-1
2001 2-0
2002 5-0
2003 3-0
2004 0-0
2006 3-1
2007 4-0
2008 1-0
2009 0-0
På 13 år har AIK gjort två (2!) mål i Malmö, inte tagit en enda trepoängare och sammanlagt bärgat fyra pinnar. 25% igår. När man kollar på dom siffrorna förstår man helt plötsligt varför AIK agerade som dom gjorde, istället för att ta chansen att haka på i toppstriden. Som om jag bryr mig om motståndarna. De enda som spelat bättre än Malmö mot Malmö denna säsongen är IFK. Malmö borde vara i topp. Men det är ett lag som bara bjudit sin hemmapublik, på totalt nästan 150 000, på nio (9!) mål. Det är bara AIK som har sämre publik/målstatistik (räknar bort lirarnas nedflyttningslag). Men AIK är ett lag som kan vinna Allsvenskan utan att göra mål. Förhoppningsvis inte denna gången.
Ska man se det optimistiskt så snittar Malmö 2 pinnar per match efter att säsongen vänt, och det kan räcka till det uppsatta målet. Men målet ska alltid vara guld, och hemmapubliken måste få se några mål och bjudas på några segrar snart - inte se lag som backar hem bjudas på en pinne hela jävla tiden. Vad göra? Kanske lika tidiga byten som mot HBK? Det funkade ju

2009-07-30

2 förlorade poäng igen

Men han är fin

Segersvit?

Vi får se

PS3 Media Server

NASet har ju sina begränsningar: 256 MB minne och 500 MHz processor. Alltså går det inte att streama HD, och nu börjar ju det mesta man lånar av vänner på Internet vara sparat som HD. Därför provade jag PS3 Media Server igår, på gejmingburken - nej, jag menar arbetsstationen - därhemma. Dels betydde det att det precis, efter lite tweakande, gick att köra Sex Drive i 1080p - hackade lite innan jag valde det ej färdigutvecklade flerkärnorsstödet, och gick ändå i sisådär 90% processor (3GHz, 2 kärnor), 200 Mbit på 1 Gbit nätverkssladd med två switchar mellan server och PS3a. Filen låg fortfarande på NASet, men där krävdes inte så mycket trafik. Dels kunde jag spela upp säsong 1-3 av Family Guy som jag har i en sunkig xvid på .avi. Enda problemet är katalogbläddringen, eftersom filerna fortfarande ligger på NASet. smbd-processen kör på 50-70% processor när man öppnar en katalog med 100 filer. Kanske dags för en mediaserver med egna diskar i RAID 0, och behålla NASets RAID 1-uppsättning för dokument och foton. Inte direkt så att man måste köra speglade diskar för musik och film man lånat på nätet, va? Men vilken prestanda behövs egentligen för 1080p? Har hört tumregeln 2,4 GHz minimum för HD, men nu hade ju min stationära lite problem. Sen får man väl vackert skatta för en mediaserver - diskarna kan man helt samvetslöst ta på jubb. Detta skulle också leda till att Squeezeboxen skulle kunna bläddra bland 3000 artister med rimlig hastighet. Dessa förbannade prylar - när tar det slut?

2009-07-29

4-4-2?

Igår såg jag 4-4-2, fick nytt kort från CanalDigital, så efter helgens bakfyllor utan TV kunde jag nu dels slötitta på Norsk fotboll (utsändningen av deras matcher har titeln 4-4-2) och somna till F1en som jag missade i söndags. Men såg jag 4-4-2 i förrgår? Ja, inte från Malmös sida, som vissa verkar ha sett. Nu var kanske Kruys 2-3 meter högre upp i snitt jämfört med RÅP och Wilton behövde inte gå nedanför mittlinjen hela tiden för att hämta bollar så det kanske är hårklyveri. Men rätt ska va rätt

2009-07-27

På plats som vanligt

En eller noll poäng som vanligt?

2009-07-23

TAIFbloggar

Vår ärkefiende, vi skogssmurfar, vår egen Gargamel har gett oss en bra TAIF-blogglista här. Nu ville han ju inte dela med sig av sina hundratusentals läsare, så han gav inte länkarna. Här är Zamboni, 1923 och Honken (som Gargalander outade) till att börja med. Tillsammans ska vi väl kunna hålla dendär bultande ådran i Fahlanders tinning bultande genom säsongen, tills vi ses i kvalet i vår?

2009-07-21

Grannen vill också ha

Dags för makrillen på grillen

Denna gång med bla ingefära. Ölen är till kocken

Boatspotting: MSC Maria Pia

MSC Maria Pia istället för MSC Asli. 29000 ton istället för 25000 ton. Betyder det att vi är på väg ur krisen? Eller bara att MSC Asli liger på varv kanske...

2009-07-20

På plats igen

Stadion funkar i regn också, som publik...

2009-07-19

2009-07-18

Kö?

Kan vara min räddning, men troligtvis min död

Regnade inte påRoskilde

Dags för Cradle of Filth

Meshuggah

Varst dom från Ume? Och så kom regnet

Husbil?

Slut på zatzikisommar

Fokus på festivalsommar!

2009-07-15

Boatspotting: Horyzont II

Polskt polarforskningsfartyg påväg söderut. Brukar besöka deras polarforskningsstation på södra Spetsbergen, men tar även turer till Antarktis.

2009-07-14

Roskildeavrundning

Tänkte iallafall lista banden jag "såg" innan jag glömmer alldeles:
  • Wolves in the Throne Room: Rätt trevlig start på festivalen, intressant. Ganska bra att sova till också
  • Katzenjammer: För mkt folk, jag kom inte tillräckligt nära för att se om dom var söta. Och publiken dansade korkade danser
  • Volbeat: Mindre ös än vi trodde, eftersom dom tjatat så om att de inte fick dra på som dom ville de gånger vi sett dem i Sverige. Och så var ju Michael Poulsen apafull
  • Kanye West: Såg två låtar, ingen kommentar
  • Mew: Inte min stil iheller, sov ganska gott förutom att jag blev sparkad i huvudet
  • Pablo Moses & U-Roy: Antagligen en lämpligare start på fredagen än Satyricon. Ganska skön gladroots i solen
  • Isis: Som sagt skäggigare och hårigare än jag minns dem, och de är lite introverta och drar inte direkt med sig publiken. Men helt OK
  • Faith no More: Vad hade han på sig?
  • Nick Cave & the Bad Seeds: Grymt jävla bra. Kanske lite för bra. Blev lite tokig
  • Skambankt: Helt OK och deras trogna fans såg till att det blev en av spelningarna med mest tryck
  • Grace Jones: Där sov jag mest, imponerar inte på mig
  • Nine Inch Nails: Där sov jag bara, Alex klagade på att hon hörde mina snarkningar mellan låtarna trots att det enligt henne var spelningen med mest tryck
  • Amadou & Mariam: Ännu en passande start på en festivaldag, hade bara dammet varit rött också så hade man trott att man var där
  • Slipknot: Bra mycket bättre än jag trodde, har inte riktigt fastnat för dom på skiva. Detta trots att jag inte imponerades av deras cirkuskonster
  • Pet Shop Boys: Ganska kul faktiskt
  • Darkane: Hörde dem genom stängslet när vi släpade grejorna till bilen. Fan att vi bodde så långt av, annars hade man kanske orkat höra både dem och Neurosis på söndagen