2012-03-07

Föreningsdemokrati och konspirationsteori

Bloggen får ju lida av att möjligheterna att uttrycka sina åsikter är så stora på Facebook och Twitter. Men när man väl kommer fram till en sanning som varar lite längre än tills man börjar få kommentaren "gammalt" på sina sociala medier så ser man deras begränsningar.

I fredags (denna oändliga tid som i twitter och facebook gått sen dess) var det iallafall Årsmöte 2012 för världens finaste klubb. Jag har efter vad jag tycker ganska grundliga studier valt att gå på Malmö FFs vänner linje (klurigt med genitiv där), som nu främst bestod i damfotboll och supporterrepresentation i styrelsen. Alltså skrev jag ut fullmakten från 2011, bytte årtal, betalde in min medlemsavgift och la på Tony Ernsts brevlåda. Men jag hann även läsa Styrelsens förslag till ändringar av föreningens stadgar 2012, och där står att läsa förslaget från föregående år, som då blev nedröstat:

16.1 Nuvarande lydelse
Rösträtt på årsmöte har medlem som har betalat förfallna medlemsavgifter och har uppnått en ålder av 16 år. En medlem har en röst oavsett antalet erlagda medlemsavgifter.

16.1 Förslag 1
Rösträtt på årsmöte har (i) hedersmedlem, ständig medlem och hedersordförande samt (ii) medlem som har betalt medlemsavgift senast den 31 januari för såväl föregående kalenderår som det kalenderår då årsmötet hålls och har uppnått en ålder av 16 år. En medlem har en röst oavsett antalet erlagda medlemsavgifter. Juridisk person som är medlem har en röst och företräds av behörig ställföreträdare. Medlem som inte har rösträtt skall ha yttranderätt på årsmötet.

Som ett andra förslag har de valt att ta bort punkt (ii) som fällde detta förslag 2011, i en kommentar säger styrelsen:
Delpunkt (ii) är en materiell ändring varvid det tydligt framgår när medlemsavgift skall vara betald för rösträtt på årsmöte. Det är av stor betydelse för Föreningen att detta klarläggs. Styrelsen ber medlemmarna att observera att styrelsens förslag också innebär att det skall vara avgift för föregående och innevarande år. Skälet till detta är att förhindra en snabb tillströmning av medlemmar veckorna före årsmötet i syfte att ta över Föreningen med annat än Föreningens bästa för ögonen. Styrelsen anser att detta syddsintresse med beaktande av storleken och inritningen på Föreningens verksamhet överväger andra skäl.
Det är alltså konspirationsteoretikerns skäl, och när nu Föreningen äger en betydande del av en ny stadion, så kan man kanske förstå att paranoian ökat en aning. Något som även Patrik Jandelin för egen del bekräftat på twitter. Men efter att ha följt den senaste handfull årens årsmöte, och deltagit via ombud några gånger, så har man ju märkt att det gamla gardet saknar tiden då mötena gav tillfälle att hylla Cavalli-Björkman för att snabb klubba igenom alla styrelsens förslag och njuta av pilsner och landgång. Den verkliga rädslan ser snarare ut att vara den nyväckta andan av föreningsdemokrati som finns runt föreningen, med grupper som Malmö FFs Vänner, som kommer med obehagliga krav på att man ska lyssna på supportrarna.

Därav mina fredagstwitter, som svar på Patrik Jandelins farhåga att kriminella sammanslutningar, motsvarande, skulle kunna skaka fram 300 röster under dagarna innan årsmötet, och slakta föreningens tillgångar. Jag tillåter mig att redigera mitt svar här, i sammansatt form:
Har vi så dåligt skrivna stadgar? Inte för att jag vet hur man skriver in stadion i stadgarna. Lösningen med begränsning av rösträtt ger färre medlemmar, färre på årsmöte. Vill man det? Ledarmot Anna Nordström Carlsson blev till exempel medlem 2012 - är det rimligt att hon då sitter i en styrelse vars stadgar inte accepterar henne som fullvärdig medlem?
Då ska också sägas att jag som synes av egen erfarenhet utnyttjat de förmånliga reglerna genom att få tummen ur arslet och betala en vecka innan, istället för en månad innan. Men på så sätt har jag både betalt och röstat, något jag kanske inte hade haft ork till att göra det året jag missar att betala i tid och sedan måste vänta två år. Detta är något vi säkert får tillfälle att återkomma till under kommande silly seasons, låt oss hoppas på en säsong som på ett positivt sätt kan locka fler medlemmar, och locka dem att utnyttja sin föreningsdemokrati.

2012-02-17

Boatspotting: HMS Illustrious

Nu körde Illustrious söderut. Ingen AIS-transponder, och med bara Jane's Warship Recognition Guide 2002 tog det lite tid - då var ju bara Invincible aktiv. Skeppet i sundet hade dessutom en radom bakom aktre skorstenen, och matchade inte siluetten i Jane's. Illustrious är iaf igång igen, och ska på NATO-övning i Nordnorge i mars. 2014 ska dom hugga upp stackarn, till förmån för HMS Ocean. [British Forces News] [Greenock Telegraph] [Portsmouth News] Inför den arktiska övningen ser Petty Officer Paddy Taylor fram emot "a couple of runs ashore in Denmark", en av vilka alltså verkar ha varit i helgen.

Hur översätter man förresten amphibious assault ship, landing platform helicopter, helicopter and commando carrier? Light aircraft carrier går ju att översätta, men efter att Storbritannien lagt ner sina Harriers tror jag inte den benämningen fungerar längre. Jag har alltså fortsatt svårt att hävda att jag sett ett hangarfartyg i sundet.

2012-01-25

Boatspotting: Jane's Fighting Ships 2008-2009

SMB-medlemmar blir just nu erbjudna Jane's Fighting Ships 2008-2009 för 995:- så denne båtnörden kan snart diagnostiseras som skvatt galen. Då denna femkiloskoloss anlänt kanske det är läge att förlänga sitt uppdrag på IKEA IT i Helsingborg, och sitta i fikarummet med kikare och uppslagsverk ett tag.

2012-01-13

Boatspotting: F361 Iver Huitfeldt

F361 Iver Huitfeldt stävar söderut i 20 knop. Absalons arge efterträdare. Absalon som för övrigt fortfarande befriar piratfångar.

2011-11-13

Amerika

Onsdagens och torsdagens Colbert och Daily Show var så sjukt bra att jag såhär på en söndag förmiddag storknade, och grät en skvätt till Lean on Me med Stephen, Brian Eno och Michael Stipe. Men så var jag ju också påverkbar efter en klassisk gås. Det var så sjukt bra att jag bryter min bloggtystnad. Köp ett NAS, låt det tanka ner automagiskt på eftermiddagen efter sändning via TorrentWatch-X. Dom avslöjar detta sjuka land så vackert att man vill flytta dit! "nudging others with batons" Måste nog tanka hem lite av Jimmy Fallons show, men jag kommer inte att äta hans glass! (Colbert, Fallon)

2011-08-18

Boatspotting: KBV 003 Amfititre

Kustbevakningens fetaste båt ligger och myser utanför Ålabodarna med den lilla KBV 499.

2011-08-17

Boatspotting: HMS Carlskrona

Carlskrona tuffade söderut i 15,3 knop. Hon kom ju hem från Adenviken i november förra året, och har troligtvis inget särskilt för sig i nuläget då hon ska byggas om från minfartyg till ersättare för HMS Trossö i vinter/vår.

2011-08-11

Boatspotting: QM2

Nu är Queen Mary 2 här igen. Alltid kul med båtar som är högre än Danmark.

2011-08-03

Boatspotting: Hämeenmaa

Den finska minutläggarn Hämeenmaa tuffade precis norrut.

2011-07-04

Boatspotting: Ale

Verkar som den lilla isbrytarn Ale, känd från Estonia, snart är färdigreparerad på varvet här. Den tog en liten provtur i eftermiddag men ligger inne vid dockan igen.

2011-06-29

Boatspotting: Kontradmiral Xawery Czernicki

ORP: Kontradmiral Xawery Czernicki stävar söderut i knappt 10 knop, så nått roligt ska nog hända i Köpenhamn. Peter Willemoes gick alltså in där istf att ta rundan runt Ven och åka hem. Samtidigt som två "Coalition Warship" legat utanför Saltholm hela dagen men nu verkar styra in mot Köpenhamn. Kontradmiral Xawery Czernicki är nått slags landstigningsfartyg som polackerna lyckades skicka till Afghanistan?!?

Boatspotting: Peter Willemoes(?)

Nu tuffar en av de tre nya danska fregatterna söderut i 20,3 knop. Enl AIS säger den sig vara Peter Willemoes, men som Kryssloggen skrev i måndags kan det vara en av de andra två. Får se om den som då rundar Ven och kommer på lite närmre håll. Glömde dock kameran. Med sånhär rustning måste jag kanske byta upp mig till en nyare igenkänningsbok? Syrien nästa för fredsälskande danskar?

När jag googlade kom jag btw in på Thales hemsida, då Peter Willemoes i april fick sin Active Phased Array Radar (APAR) från dem installerad. Och självklart undrade sajten om jag ville svara på deras webbenkät. Jo, för det är ju vanligt att jag brukar köpa marina radaranläggningar och då vill det ju till att leverantörerna får input av mig för att bygga snygga hemsidor?

2011-05-30

Boatspotting: QM2

Igen, nu från bloggers app (men man ska inte låta bloggers app sköta kameran ser jag - båten försvann ju)


Boatspotting: QM2

OK, har man inte bloggat på ett tag så får man väl dubbelblogga? Nu var det ifos för att testa blogga från mobilen, har ju inte gjort det sen jag bytte...

Boatspotting: QM2


Här blir Queen Mary 2 omkörd av en oljeborrplattform.

2011-03-23

Länkar för Kalifornienresan

Vägbeskrivning: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&t=h&msa=0&msid=216397411998691966593.00049f03fd7e661826554&ll=36.866438,-118.064575&spn=1.221725,2.469177&z=9

New Idria, spökstad med asbest


The Racetrack, i Death Valley, med stenar som magiskt flyttar sig. Kan kräva 4WD, får vi kolla upp.

Panamint City, spökstad i Death Valley, klarar vi nog inte.

Zabriskie Point, Death Valley. Om man orkar se filmen som går på TV4 Film nu.

Mercury, Nevada. Inkörsporten till Nevada Test Site, där vi tyvärr inte kommer in. 1-2 års kö.

Grand Canyon Skywalk - lite mycket turistfälla? Väster om Grand Canyon Village så en kortare omväg än den på vägbeskrivningen ovan.

Essex och Amboy, Route 66. Mer spökstäder längs spökvägar

2010-12-02

Står fast...

2010-11-17

Vem vaktar min cubical?

2010-11-04

Webbapplikationssäkerhet

... är rättvisa!

Skriver ner texten också för SEO-ändamål, så eftervärlden kan googla denna galenskap:

Computer Sweden Nummer 69 Tisdagen den 2 november 2010, sid 32: CS fyra snabba svar

Vågar du surfa på tåget?

Den senaste veckan har det kommit varningar om att ett nytt hackarverktyg, Firesheep, sprids på nätet. Vågar du surfa i öppna trådlösa nät nu?

Kristina Höök, professor i interaktion människa-maskin på Stockholms universitet:
- Ja, jag gör nog det fortfarande, men så använder jag ju Mac. Så jag har inte ändrat mitt beteende fast jag funderar på det, det känns lite nervöst.

Min kommentar: Om nu webbsidestillverkarna inte orkar köra HTTPS på mer än inloggningssidan så kan man ju köra WPA(2) med PSK. Då fungerar inte debattinlägget Firesheep. Däremot fungerar riktiga hackarverktyg. För att stoppa det måste man köra WPA(2) Enterprise, men då funkar nog inte din PS3a, Squeezebox, PSP, iPad, iPod, iPhone eller nån annan telefon. Riktiga hackarverktyg kan få andra enheter att omförhandla sin nyckel, och då få tag på den för att dekryptera all trafik. I WPA(2) Enterprise, även om alla använder samma konto/lösenord, förhandlas nyckeln fram under en SSL-session.

2010-10-27