2010-08-22

Ryds turstbuss

Skickat från min Nokia-telefon

2010-08-20

Mittbitar

Är västerbottenmittbitar så goda som dom säger?

Skickat från min Nokia-telefon

Frugans leksakssamling

Skickat från min Nokia-telefon

2010-08-15

A perfect day!

Tung bakfylla, vinst, IFK HIF 0 0, chorizo från Victor Jaraföreningen och Wiehe ger oss sanningen. Byt regering!

Skickat från min Nokia-telefon

2010-08-12

Vann jag Videoplazatwittrandet?


Och då mailade jag ändå först SMP.se i ärendet och gick ner och tog en cigg innan jag twittrade...

2010-08-10

Boatspotting: HDMS Absalon

Nu tror jag det är Absalon som ligger här utanför, med några hjälpfartyg. Min Jane's Warship Recognition Guide är från 2002, så omvälvningarna i danska flottan har inte kommit med, och min AIS-server är som vanligt nere när det är mkt örlogsmän i sundet. Grr... Önska lite att jag köpte den billigare Nikon superzoomkameran istället för att inte köpa Canon S90, så hade jag iaf kunnat föreviga båtarna och få hjälp med igenkänningen.

Absalon är ju också känd från TV, efter att ha legat i omgångar i Adenviken och jagat pirater. Undras också om det är danska fiskefartyg som fiskat ut vattnen utanför Somalia och drivit somailerna till att bli pirater?

Edit: Nu är AIS-servern uppe igen, och kollar man över Köpenhamn ser man att förutom de vanliga danskarna som ligger där, är också Thetis inne, vilket jag inte tror tillhör vanligheterna, samt ett finskt minfartyg Uusimaa och ett polskt underhållsfartyg ORP Czernicki. Gissar på storövning i Östersjön.

2010-08-09

Boatspotting: OH Perry

En OH Perry-fregatt åkte precis söderut i sundet, såg inga nationsflaggor, och dök heller ej upp på AIS-servern, luriga rackare. Polen har som sagt två gamla amerikanska, så det är väl ett troligt alternativ.

2010-08-07

Microplane invigt

På en lime, till toner av Andreas Grega

Skickat från min Nokia-telefon

2010-08-06

Gitte Kik har uteservering

Skickat från min Nokia-telefon

2010-08-05

Schymans brasa och ekonomin

Ja, hjärnan är inte snabb i sommarvärmen. Men Gudrun (inte stormen då) eldade ju pengar för ett tag sen. Ganska snabbt skrev alla tidningar att detta var ett feltänk eftersom det bara är en omfördelning av resurser till de redan rika. Eller kanske till alla som hade pengar. Det var ju till och med professorer i nationalekonomi som förklarat det hela, även om de nu inte tryckte på att Schymans eldande egentligen fått motsatt effekt jämfört med den önskade. Om nu ens någon tidning kopplat den önskade effekten?

Jo, kvinnor kommer genom den lilla brasan inte att acceptera att de ligger 10-20% under män i lön för lika arbete, löneskillnaderna utjämnas, och om männens lön då ska bibehållas betyder det en generell lönehöjning på 5-10%, vilket i sin tur leder till inflation - kapitalet kommer fortsätta ta ut övervinster mot hotet att flytta arbetstillfällen utomlands och alltså höja priserna på den skit de lurar på oss. Men haha! Dendär övervinsten, den tappar ju snabbt i värde pga de 2-3% inflation deras egen girighet skapat. Ok, precis som i Hassler och Krusells felräkning ovan kommer alla att förlora pengar på varje krona de äger, men ju mer man äger desto värre blir det.

Och på det verkar det ju ändå som att Silvstedt har rätt - om det inte fanns några rika, vem skulle då ge allmosor till de fattiga? USAs dollarmiljardärer ska ju till att ge bort alla sina pengar nu ju. Man kanske alltså ska satsa på att bli fattig för att få del av rikedomarna?

Datorn hicka


Är det för att jag kollat på nytt moderkort och ny processor? Har inte ens tänkt på vad jag ska göra med diskar ju! Jo, har spanat lite på VelociRaptor 300GB, två sånna så hade man inte behövt mer disk inom överskådlig framtid. Men varför ska alla datordelar man tänker ersätta ge upp? Hoppas det bara var att den hickade till, så jag iaf kan köra vidare tills det finns pengar nog att göra uppgraderingen.

2010-08-04

Tidtabeller, -79

Måste nog tillbaka hit till Holje Bokhandel och botanisera

Skickat från min Nokia-telefon

2010-07-25

Inkörsport

Lustig skylt, utanför korvhuset.

2010-07-14

Boatspotting: Le Grand Bleu

Sist jag såg den var det Abramovitjs, men han har gett bort den. Den är ju rätt stor, men långt ifrån störst. Nu på väg till Klaipeda

Skickat från min Nokia-telefon

All sprit borde vara på påse

Skickat från min Nokia-telefon

2010-07-08

SvenOtto

Misstänkte direkt att detdär med familjen var ett svepskäl. Jag tänkte att han tillslut knäcktes under tyngden av en falsk examen och ett fult skägg. Men nu verkar det alltså som att Aftonbladet kommit på att hans skägg är så fult att fängelse finns på straffskalan?

2010-07-06

Tvålspene

Varför har vi fått en spene för tvålen på jobb? Känns helt sjukt att klämma och dra. En sparåtgärd kanske, så man inte tar tvål vid varje besök?

2010-06-24

Bröllopsrödtjut till gli azzurri

Budgetbekymmer och senaste Afganistankriget

Ja, inte statsbudgeten då. Utan MFFs bekymmer. Jag kan inte sluta tänka att det har med Jeppssons idéer om att göra MFF till en riksangelägenhet. Nej, strax söder om, strax norr om och strax väster om landsvägen, där hör MFF hemma. Vi får väl hoppas att en guldjakt kan rädda ekonomin till slut. För tillfället är jag nöjd med att lyssna på vuvuzelor. Finns det en app till N97an?

För att som vanligt blanda fotboll och politik: Bildt sa till mig nu på vägen till jobbet att han är orolig att Afganistankriget ska tappa fart nu när dom byter chef för detta krig. Har Bildt så bråttom att förlora? Engelsmännen tog 80 år på sig, och ryssarna förlorade snabbare än vad NATO redan tagit på sig att förlora.

2010-06-02

En del rom, lite cola, i ett pytteglas?

Första tvätten

Förra årets fölsedagströja tvättad för första gången, efter 361 dagar. Hur många säsonger håller den då?

2010-05-24

Ståplats?

2010-05-21

Nedstam nr 11?

I livet då alltså. Totalt har vi väl varit 13, fast inte samtidigt. Idag blev hon det iaf, och posten har redan uppmärksammat att vi nu garanterat är tvåsiffriga. Se upp ni andra!

Tredje tjejen vill bara ha mej

Mina tjejer är söta

Dom har olika intressen

2010-05-19

Kamerakatten

2010-05-17

Nån gillade morgongåvan

Och nej, fler gillade den, men Ufo är först att hångla med den

2010-05-11

Boatspotting: QM2

Queen Mary 2 är ju för djup för Köpenhamns redd så dom bussar 2500 passagerare dit istället.

2010-05-10

Boatspotting: Mona Lisa

Nu har ju HDs kryssblogg börjat igen, jag missade en vecka men påmindes av Mona Lisa som stävade mot Köpenhamn. Imorgon blir det finbesök av Queen Mary 2. EDIT: Jassmannen gav mig länk till QM2s bridgecam! Just nu en bild på det fula rådhuset i Oslo.

För övrigt märks ändringar i ekonomin, fler fula båtar med nya bilar på väg till och från Malmö, och sen är det domhär tankersarna som ligger i Lundåkrabukten och Lommabukten. Just nu bara fyra i Lommabukten och två i Lundåkrabukten - har varit några fler under veckorna som gått. Inte full pejl på vad de väntar på - billigare olja från Ryssland? Nu borde de väl kunna tuffa iväg till Mexikanska golfen där det finns hur mycket som helst!

2010-05-06

Vad har man gjort på fejan för att få domhär tre addsen?


Lite för träffsäkert för att jag ska må bra...

Vigselförrättaren fick inte smaka

Maj månad Malmös!

Trots två förlorade pinnar igår tänker jag att det nog kan bli Malmös månad ändå. 3p mer än HIF än så länge, och jodå, majblommorna är himmelsblå!

2010-05-03

Bredvid fel klack

Men billigt

2010-04-27

Kulan i luften i försommarvärmen

Missade tifot för en öl på Möllan

2010-04-16

Boatspotting: Stril Challenger

På väg till Gdansk med oljerigg. HH-färjan väjde, fegt.

2010-04-15

Vilket askmoln?

Himmelsblått, trots att det är Helsingborg

Vulkanadjävul

Vår fd isländske kollega var här i förrgår och varnade för Eyfjallajökul, att grannvulkanen Katla brukade brumma till 3-12 år efter Eyjafjallajökul [DN] och då göra det ordentligt - ansvarig bland annat för klimatförändringar och missväxt.

Men jag behövde inte vänta på missväxt och köld, jag kan redan nu knyckla ihop nedanstående boardingpass och rikta in mig på en helg i Maaaaaaaalmö istället för Barcelona. Kastrup stängde 12.10 - den mest optimistiska prognos jag hört ryktesvägen säger att det kan vara över på ett halvt dygn...

Har Fahlander äntligen gjort bort sig för sista gången?

Skulle inte tro det, men om KHK får dålig publicitet nu (BLT, SMP) och sponsorerna börjar klia sig i huvudet så kanske han måste tänka sig för eller kanske till och med lämna KHK och dra sig hem till sin betongbunker strax norr om Kumla. Nu lär ju Fahlander ha så mycket (vita) pengar att KHK inte ska behöva bry sig om sponsorer, men jag trodde de skulle användas för att ta upp Örebro i Elitserien.

Blogginlägget är borta, men Dr Hockey ger de stora dragen. "Pissa på"... Vet inte om blogginlägget går att hitta då jag länkade det från min Google Reader, så det hamnade på Buzz.

2010-04-14

7 minuters sång

Gav resultat. Ofere!

2010-04-13

Sköna söndagen

Ja, det var en riktigt skön söndag. MFF, Roma och TAIF. Speldjävulen hade mig också i sitt grep. Hela saldot på bet365 sattes på bortaseger i Sundsvall, till 3,10. Oddset skulle väl egentligen varit lite bättre med tanke på att TAIF tagit noll poäng på de allsvenska lagen under de tre försöken i kvalserien. TAIF behövde ju inte ens vinna för att ta sig till Hockeyallsvenskan, men jag räknar bara vinst. Sen fick jag använda Svenskaspelpengar till MFF och Roma. Halvhyffsat odds på MFF borta mot Kalmar, inget vidare odds på Roma hemma mot Atalanta. Sen var man ju tvungen att köpa matchen i Kalmar - rikitgt jobbigt när man vid avblåsningar zappade över till nian och kunde jämföra gräset på Olimpico mot vad det nu var på Fredriksskans.

Bäste vännen steg innanför dörren precis när Kalmar pytsar in första baljan. Innan jag hann få fram liveoddsen på Svenskaspel hann man jubla till innan man än en gång låg under. Dock betydde det att oddset på MFF-seger raskt steg till 5,10. Hann förresten se att RÅP som förste målskytt var värt 22 ggr pengarna, MFFs målspruta denna säsongen. Lyckligtvis hann jag inte reflektera över det i första halvlek, och de två målskyttarna i andra hade jag aldrig gissat, även om Halsti säkert gav riktigt bra utdelning. Mycket glädjande att Wilton och Halsti fick göra mål. Nu kan vi väl glömma Wiltons brända straff, och kanske ha DA som straffskytt i fortsättningen? Halstis mål ger väl Rolle lite att tänka på - Ricardinho ska ju in på den platsen. Något inhopp blev det nu heller inte, men det känns inte riktigt Rolle att byta i backlinjen under match. Att RÅP blev utbytt förvånar lite också. Han ska ha varit krasslig, och det gick ju bra. Undras dock om det betyder att Wilton och RÅP inte passar så bra med varandra, eller om det bara var motståndet som ledde till att en förändring behövdes. Nu ser jag (för tidigt) fram emot en tidig seriefinal här i Hbg på tisdag, så vi får tyst på dom malliga helsingborgarna. Dom har ju börjat släppa in mål, utan att göra så himla många. Men först ska man klara av Häcken hemma - det gick ju inte förra året. Det var iofs inte mycket som fungerade förra året.

Roma vann planenligt även om de var tvungna att göra det lite spännande mot slutet för en annan som var hänvisad till textuppdateringar. Inter hade ju redan förlorat poäng och ett tag såg det ut som Milan skulle bli av med alla tre - men hur som helst är Roma i serieledning. Ofattbart om man tänker tillbaka någon månad. Jag twittrade om min uppgivenhet för några helger sedan. Ska det hålla hela vägen? Tror vi har ett derby kvar, men trots att ett derby alltid är ett derby så ser inte Lazio starka ut just nu.

Sen var det dag att kasta sig in på everysport.com. Jag försökte tygla min nervositet med defaitism - TAIF har fallit på målsnöret så många gånger, och detta året inte sett starka ut mot Oskarshamn och Sundsvall. Jag försökte också tygla den med Tingsryd 2,8% - har inte druckit så mycket folköl sen högstadiet. Tingsryd lyckades dock dämpa defaitismen genom att göra första målet. Men efter en andraperiod med 12-3 i skott till Sundsvall var det inte mycket hopp man hade kvar, trots ställningen 2-2. Det sista hoppet flög sin kos efter fem minuter i tredje, speciellt som Sundsvall sedan körde den enda hockeyn de kunde visa upp i säsongens Allsvenska - grishockey. Men miljondollar-Matt ändrade på det med åtta minuter kvar, och slutligen gick mitt spel in också då Christian Jacobssons sista åtgärd i karriären var att raka in pucken i tom kasse i slutsekunderna. Vilken obeskrivlig lycka! Det har fortfarande inte sjunkit in. Istället grubblar man på hur det kommer att kännas att inte vinna 20 raka och vara storfavorit varje match nästa säsong. Hur man nu ska få in juniorerna när de inte bedömdes platsa för en satsning att ta sig upp till Hockeyallsvenskan. Och så vidare. En annan hypotetisk tanke: Om det stått 3-3 vid full tid, hade man då spelat förlängning med straffar? Det hade varit crazy hockey.

Men nu kan man se fram emot matcher i Ängelholm och i Malmö Arena - där jag för övrigt lovat skaffa en loge för TAIFs första match. Ja, Ljungby är ju bara en timme från jobbet. Känns ju lite mer intressant än Kungälv och Gislaved. Och nu har jag för första gången tagit ut pengar från spelkonto! Jag lät insättningen stå kvar, och kunde ändå ta ut nästan 1 200:-, härligt. Från 188 till 1350 sen 21 mars. Kvarvarande 188 kanske är en del mer om nu Roma fortsätter som planerat. Nu är det dags för mer fokus på MFF, även om jag ska hålla ett öga på eliteprospects.com och hockeyns silly season.

2010-04-12

Maaaaaat!

2010-04-11

TTT - AAA - III - FFF

Romabuddha

2010-04-06

Konstigt att sitta

Men man sitter ju bra

2010-04-03

TAIF i topp!

Trots att man inte tagit poäng på de (föredetta) allsvenska lagen leder man nu tabellen, efter 6 av 10 matcher. Vi har sett det förrut, men jämfört med förra året är det ju faktiskt två lag som ska upp. Tingsryd har ju dessutom redan vunnit två serier denna säsongen, varför inte en till? Trots att vi hade gäster hann jag följa matchen, en lammstek reder sig själv. Upplösningen i de övriga två matcherna fick jag däremot vänta med till i morse. Tack Enköping, och tack Nybro! Och tack Olofström som faktiskt vunnit över både Oskarshamn och Sundsvall! Igår vände alltså Enköping ett 3-2-underläge mot Sundsvall i slutminuterna och vann straffarna. Nybro tryckte in matchens enda mål med 2-3 minuter kvar. Kolla dessutom målskillnaden - den är en halv poäng extra. Men vi behöver ta några poäng själva på Sundsvall och Oskarshamn - annars har man väl heller inte i Allsvenskan att göra? Glömde spela på matchen, nu spelade jag på Roma, men trots att det går bra för mitt lag så har ju liveoddsen sett till att jag knappt går plus. 2 tilläggsminuter kvar.

Edit: Roma vann, men gjorde inga fler mål. Alltså gick jag 16 kr plus, efter att ha spelat för 225 kr...

2010-04-02

Seger!


Och Joffemannen vinner sin serie i Vetligan med en sekunds marginal! Det felande svaret var nån idolvinnare från Tornetrakten 2006 eller nått, det känns nästan ännu bättre när man svarar fel på sånt. Och de insparade sekunderna tackar jag min nätverkssladd, sladden på musen och Opera 10.51. Vetligan kräver snärtig Javascriptmotor! 3G-modem, pekplatta eller mus utan sladd går fetbort.

2010-04-01

Serengeti!

Har precis ordnat 8 dagar i en bungalow på Zanzibars östkust, och så har Tröls tagit in mitt moderneslands öl. Glad påsk på er alla!

2010-03-29

Dags damma av de gamla färgkoderna

Regeringens protest mot flaggbränningen får mig att tänka på de gamla amerikanska färgkoderna. Stormar privatpersoner in på svenskt territorium och begår skändligheter måste vi väl alla öka vårt otrygghetsmedvetande?






Terror-Alert.com

2010-03-27

Stor kväll på Vildanden

Och King of Kong är överspelad. En asiat leder nu, kolla twingalaxies.com

2010-03-25

Hejdå LG

LG har ju varit ett stående inslag här under hockeysäsonger. Förrförra helgen gjorde jag ju en klumpighet, eller hur man nu ska se på det: Hans lösning för PPV är som att ställa bilen med dörren öppen och nyckeln i utanför hockeyladan. Alltså ville han att jag skulle ringa honom, jag svarade med mail och SMS och hörde inget mer så jag trodde det var över. Om det nu har något att göra med att allas vår Lasse Nilsson som kommenterar TAIF-matcher på everysport.com blev utslängd från Enköpings ishall är jag ju inte säker på, men snyggt var det inte under Enköping-TAIF. Jag betalde idag, utan att dela med mig av någon länk, men det var sista gången. Förhoppningsvis också sista gången det är intressant då LG fokuserat på Enköping detta kval, och går det som man hoppas är det någon professionell som visar matcherna nästa säsong. Kanske lite tidigt att hoppas, men vi har fyra pinnars marginal ner till trean Oskarshamn efter tre av tio matcher. Drog igång en Facebook-grupp också, "Vi som älskat LG och nu känner tvärt om", i hopp om att vi kan få med oss Steelersfansen - LG ska till Olofström 2 ggr under kvalet också. Hur tror han att han ska tjäna pengar på fans till hockeylag i Sveriges tredjeliga, som bara har internet att tillgå vid bortamatcher. Han förstår nog inte internetkidsen.

Matchen blev för övrigt en rysare, några räddade poäng som kan vara hur viktiga som helst om några matcher.

2010-03-24

2010-03-22

Robert Collin är dum i huvet

Nu har han och Aftonbladet hittat nån kanadensisk nonsensundersökning, och han kräker ur sig sina dumheter. Hur tror han att jag snittar 0,47 på motorvägen om det inte är för hybriddriften?

2010-03-19

P-vakt?

Ja, dom vaktar inte bilar, dom delar ut böter

Vill ha!

Grym extrautrustning! Undra vad det blir för förbrukning på räls?

Boatspotting: KBV 201

Kustbevakningen i Helsingborg har förresten fått KBV 201 i vintras, istället för KBV 301 och 048 gissar jag.

Boatspotting: HMS Tapper

Bevakningsbåt HMS Tapper tuffar på i 14,5 knop norrut i dimman. För ett år sen hade dessa ingen AIS-transponder, så där har blivit en uppgradering.

2010-03-18

Likartat playoff?

Malmö vann hemma med uddamålet, precis som Hästen. Almtuna vann sen andra matchen stort hemma hos sig, precis som Tingsryd. Isåfall bäddat för en rysare imorgon. Ska liknelsen stämma hela vägen betyder det att jag inte lyckas ta mig till Percys hockeylada för nått annat än Rammstein denna säsongen. Sen måste ju Almtuna vara Sveriges mest inkognito lag om man betraktar tabellplacering. Lägg er för alla andras skull! Det är väl inget fans i Södertälje, Rögle (ja, orten finns), Leksand, Solna eller Växjö som hellre vill åka till Gränbyhallen?

This is the year!

IKEA bjuder på fröer från Bröderna Nelsons, TAIFs huvudsponsor. Kan ju bara betyda att Tingsryd går till Allsvenskan i år!

2010-03-15

Dags igen!

2010-03-13

Hästen - TAIF

LG visar och jag bjuder folket på everysport.com på sändningen

2010-03-06

Folkmord?

Sydsvenskan ägnar 2 1/2 halvspalter åt hur synd det är om turkarna, och knappt en halv halvspalt åt offren för folkmordet. Inte nog med det, Sydsvenskan skriver att vi kan vara lugna, Turkiet kommer nog inte att anklagas för folkmord av representanthuset: "Nästan ett dygn efter omröstningen kom dock lugnande besked från Vita Huset [...] resolutionen [...] inte går vidare till behandling i hela representanthuset." Nu har inte Google News lyckats gräva fram Sydsvenskans version, men då det är ett telegram från TT-Reuters så får man en likartad artikel på SVT. Frågan är då vad det betyder att denna källa till nyheter har åsikten att det är bäst vi glömmer folkmordet i Armenien? Sanningen om det hittar man inte hos Robert Fisk, men väl sanningen om folkmordet. Det är väl inte samma osynliga makt som bedriver häxjakt på Reepalu? Eller är det en allmän sanning att man är antisemit om man som tips till judiska församlingen i strävan att få ner hatbrott säger att de kan fördöma Israels krig mot Gaza, och att det finns en sionistisk lobby som skulle kunna ligga bakom den häxjakt som därefter tar sin början? Så om jag i dessa rader kopplar samman Reuters med den icke-existerande lobbyn, hur stämplas jag då? Israel har ju patent på folkmord, och ser hellre till att ha "goda" relationer med Turkiet än med en folkspillra i bland annat hatlandet Libanon. Och Israel har tillgång till starka lobbygrupper. Och Reuter själv var jude. Nej, det sista steget i kedjan håller inte. All svensk press ägs ju av judar, så det går inte att dra några slutsatser därifrån. När jag tänker efter är det väl bara Skånskan, som drog igång hetsjakten, som inte är ägd av judar? Eller vilka är Skånska Tidningsägareföreningen? Och mellansteget Israel-Turkiet håller inte - iallafall inte udda veckor då Israel byter ståndpunkt om Turkiet lika ofta som jag rakar mig. Nej, nu ska jag tvätta fingrarna med såpa och vatten efter att ha skrivit såhär fula ord.

2010-03-03

0 km kvar på tanken...

Med vitt?

Ingen falsk marknadsföring iallafall. Men det låter inte så gott

2010-03-01

Måndag och bloggdöden

Har ju inte skrivit på länge, så nu tvingar jag fram nått litet. Visste att det var en dålig idé när jag bokade service på en måndag. Mycket riktigt påminde klockan mig efter en oplanerad sovmorgon efter lite hockeyfinal men mest MW2. Och så har dom möte på Toyota Hbg, så jag måste hämta bilen innan halv fem. Mars börjar sålunda med 6,5 timmars jobb. Jag får iallafall prova en ny Yaris. Stop/Start är lite läskigt, 6:e växeln vet jag inte om jag hinner prova - men vem bryr sig om växelspak? Känns skönt att ha skaffat en premiumbil, i Yarisen känner man sig lite mer utlämnad till elementen. Kanske borde köra lite mindre, första servicen efter ett halvår betyder ju 3000 mil/år. En detalj: sneglade på bromsskivorna när jag satte mig i bilen. Bromsar ju aldrig, så de var klädda med ett lager rost. Fick tokbromsa några gånger på vägen upp. Och när det gäller bromsar, hörde inget om uppdateringen. Skulle vara tråkigt att behöva bli återkallad nästa vecka. Så, har bloggen fått puls nu igen? Har en del sport, prylar och resor jag tänkt blogga om, och jobb. Men det är väl jobbet som hindrat mig.