2006-07-31

Bad Taste Gävle

Då har man haft en sommar i det gamla landet, plus då Töskland under VM. Så det har inte varit aktuellt att uppdatera BadTasteCambodia. Men nu ligger den dåliga smaken från Strömvallen fortfarande färsk i munnen, såhär en dryg vecka efteråt. Under denna vecka har jag suttit många gånger framför tangentbordet och tänkt skriva av mig, men det har bara knutit sig. Ångesten har istället gått ut över nära, och speciellt kära. En seger idag mot Öster kommer knappast att få Gävledebaclet att blekna, och alla andra resultat, ja, jag vågar inte tänka på hur dom kommer att påverka mitt psyke. Men jag har en kärleksfull kvinna på gångavstånd från stadion, och värre än att stiga ut till Gunder Häggstatyn utanför Strömvallen direkt efter Geflematchen kan det inte kännas. Eller? Hon kommer dessutom sitta och glo på IFK-AIK när jag kommer hem, så det finns en hel del skräckscenarier.

Så, nu har jag fått skriva några rader Strömvallsångest. Men riktigt färdig med ämnet vet jag inte om man blir. Och spelaromsättningen? Och Litmanens vad? Och Järdler ut ur startelvan? Och kan Vinzents byta kant? Men jag behöver iallafall komma igång med bloggandet igen, nu när jag sitter här med biljetterna tillbaka i näven. En vecka kvar i detta landet, lämna tillbaka Sagemboxen, få bilskrället sålt, fixa biljetter ner till tösen, se till att vara tillräckligt sexuellt utmattad för en treveckors frånvaro av varandra, söka nårra jobb till. Så det troliga är att jag kancellerar veckobrevet och spenderar sista tiden i Kambodja på ett sådant sätt att man vågar lägga ut detaljerna här. Troligt?

2006-05-10

Lite lokala nyheter

The Cambodia Daily har avslutat sin kampanj som uppmärksammar beskjutning av beer girls. I korta drag dricker officerare ur det regemente som försörjer Hun Sens livvakt med trupper ABC, en sorts stout. Självklart i privata karaokerum, och självklart med is i glaset. Två saker kan då få dem att skjuta beer girls - antingen att de är för långsamma med isen, eller att officeren ska snurra sin pistol runt pekfingret för att stajla lite. Ölflickorna vågar inte polisanmäla, och polisen tar då inte upp dessa beskjutningar. 4 har blivit träffade sen jag kom hit, här i stan. Carlsberg har köpt halva Cambrew (tror jag det är, de som brygger Angkor och ABC) och en kvinnorättsorganisation har övertalat dem att skicka en representant från Danmark för att se vad man kan göra för att förbättra situationen. Ett förbättringsförslag som kommit från den kinesiske importören av Asahi var "jag tror säkert dessa trevliga flickor kan prata sig ut ur sådana situationer, det är ju deras jobb". Ja, dom blir alltså inte bara skjutna utan även våldtagna. Men de har väldigt söta uniformer - speciellt de som promotar Tiger. Frågan är hur många år det tar för en dansk att sätta sig in i denhär världen...

Iallafall är den nuvarande långkörarn i Cambodia Daily prostituerade. De prostituerade vill inte alls ha hjälp från härbärgena, de vill tjäna pengar. Och de senaste fem dagarna har det varit insändare som håller med och tycker alla ska få ha frihet att få göra vad de vill - vill de prostituera sig och bli utkastade från sina familjer och bli våldtagna och misshandlade utan att ha något skydd eller några rättigheter så ska dom få göra det.

Vill ni annars ha lite lokal touch på vad som snurrar här så sprängdes en 7 och en 10åring i luften efter att ha skruvat isär en M-79-granat, nationalförsamlingen diskuterar att införa värnplikt vilket många verkar vara för samtidigt som de oroar sig för att bli utnyttjade för att tjäna pengar åt politiker under sina 18 månader i lumpen, premiärministern är orolig för energisituationen (strömavbrott varje kväll i Phnom Penh på "slumpmässiga" platser - aldrig här där jag bor) och vill göra sig mer oberoende av utländsk (Vietnamesisk) el: "We cannot live on oxygen through someone else's nose ... Don't forget that we have two nostrils and one mouth, so if the nostrils are shut then we can breathe through the mouth." Och PMT har fått börja flyga till Ratanakirri igen trots att de halkat av landningsbanan för två veckor sen och fått nödlanda sin Antonov på Phnom Penhs flygplats med en av två motorer fungerande i förra veckan. Luftfartsmyndigheternas förklaring till beslutet: "We cannot ground them forever". Nej, det skulle ju va ohemult att för evigt förbjuda detta flygbolag att flyga, vi håller dem på marken en vecka.

Och regionala nyheter: Australiensarna har som vanligt avvisat flyktingar från Västpapua. Och på sitt klassiska härliga sätt - den yttre ring av öar som är obebodda och tillhör Australien räknas inte som australiensiska i immigrationsverkets rullor, men i alla övriga fall. Alltså kan kustbevakningen köra flyktingar som landstigit på sådana öar tillbaka till det land de senast befunnit sig i, och flyktingen kan inte söka asyl hos kustbevakningen eftersom ön är utanför immigrationsmyndigheternas jurisdiktion. Ett ganska finurligt sätt att bryta mot FNs konvention om mänskliga rättigheter, men har man för vana att utrota ursprungsbefolkningar så... Dessutom är problemet med tveksamma fall där man inte vet varifrån flyktingen kommer löst: en obebodd ö har fått bli tillfällig förvaringsstation. Dock lyckades 47 Västpapuaner komma till en ö inom immigrationsverkets gräns för några månader sen. Och dom fick asyl, eller så är iallafall deras asylärende under behandling. Vilket väckte Indonesiens vrede. Av någon anledning vill premiärminister Howard vara vän med det stora fascistiska landet i nordväst, men det kan bero på att han vill vara vän med Condoleeza Rice som är vän med Indonesien. Kort sammanfattning: Västpapua skulle bli oberoende från Nederländerna 1970, med amerikanarna och australiensarna tyckte det sög, så de gav denna halva ö till indoneserna -61/62. Att indoneserna därefter utfört folkmord på östtimoreser och västpapuaner är ju inte att undra på, Suharto lyckades ju ta livet av mellan 200 000 och 1 000 000 av sin egen befolkning 1965. Alltså är de inte att räkna som politiska flyktingar, indonesiska armén mördar ju allt och alla urskiljningslöst. Rice var över i Jakarta för nån månad sedan och gav indonesiens barn Sesame Street och indonesiens armé nya vapen: "Indonesiens armé behöver stöd för den är en viktig maktfaktor när vi nu ska skynda på demokratiseringsprocessen." Hallå? Och nu när östtimoreserna släppte sin rapport om ockupationen och folkmordet så avslutade de med att säga att ingen kan ställas till svars, eftersom de skyldiga i den indonesiska armén har stöd från bland annat USA. Indonesiska regeringen slaktade rapporten genom att säga att Indonesien inte alls kunde ha bombat östtimoresiska byar med napalm för de inte hade den teknologin 1965. Hallå? Den teknologin? Man blandar tvål och bensin, hur svårt kan det vara? Speciellt när man köper det färdigblandat, med flygplan att släppa det från och allt, från engelsmännen. Samma flygplan säljs och underhålls fortfarande, men för att hålla västpapuanerna i schack. Se "Brännpunkt Jakarta" http://www.imdb.com/title/tt0086617/ och läs Pilgers senaste om Västpapua: http://pilger.carlton.com/print/133528 - var i Aftonbladet för två veckor sen, men nu hittar jag inte länken. Deras översättningar brukar dock vara sådär, så läs originalet istället. Han har en sak på Aftonbladet nu om USAs sponsring av irakiska dödsskvadroner, som känns lite over-the-top. Men när det gällde Östtimor hade han rätt, alltså litar jag på gubben i frågan om Västpapua. Åker ni till Indonesien, säg inte Västpapua, då hamnar ni i finkan. Ungefär lika illa som att använda bokstaven W i Turkiet, den ingår ju i det kurdiska alfabetet.

Tack för idag, så ska jag se till att generalisera lite kod också, eller kanske rengöra poolen istället?

2006-05-01

Första maj, Kambodja

Ska man jobba på första maj? I'm against it. Men så vill man ju ha en glad chef som skickar hit mig igen efter sommarsemestern. Hun Sen tillåter iallafall inte några demonstrationer, folk får gärna marschera och demonstrera, men det kan dom väl göra inne på sina kontor? Såg iallafall några små tåg nu på vägen hem från Mr Kim's föräldrarhem. I skön Bad Taste Cambodia-stylee åt vi feta insekter och söp "Super Klang" - Klangs något svagare bror (6% istf 7), fast som typ stout, emedans det i huset bredvid pågick en sorts förbön/likvaka för Mr Kims ännu ej döde far. Ett ganska skojigt valborgsfirande. Om jag bara kunde lägga upp alla sjuka videosnuttar man samlar på sig i dethär landet. Får se om jag lyckas bränna en VCD så de kan visa dethela vid nästa karaokefest i byn.

Men denna lilla post är mest för att skryta med att jag har en "speciell vän" som släppt sin första skiva: http://www.cdon.com/main.phtml?nav=10900&nav_genre=&navroot=902&artist=607241&page=dl_artist

Ha det gött i vårvärmen på arbetarklassens alldeles egen dag, röd front!

2006-04-29

Samla tankarna efter ANZAC day-firande på pakistansk krog i Phnom Penh

Har ju inte varit bäst på att få liv i denhär bloggen, men det är ett dilemma att prioritera mellan mailet och bloggen. Och framförallt så kan ju vicken jävel som helst läsa denhär skiten - vad vågar man skriva? Jag bryr mig inte så mkt, men det finns nog människor i mitt liv som varken vill bli uthängda här eller få reda på alla galenskaper som drabbar en lirare i denna hålan.

För att ta nårra av de anständiga galenskaperna sen sist så har jag blivit nersparkad av 6 khmerer som behövde lite extrapengar inför nyåret, 3 timmar polisstation/2 besök hos doktorn, betraktat apor med jättestånd och jättenäsor på Borneo, fått "Pol Pots leende" levererad från det gamla landet (avslutade "Europe's Last Summer" igår, så jag får väl ta och läsa skiten också), provat backpackerlivet (vilket fick mig att prova min första illegala substans [om nu nått är illegalt här]: en halv munfull happy shake, banan), suttit 9 pers i en Camry som samtidigt tjänstgjorde som ambulans, lattjat med Ruby's säkerhetsvakts gigantiska picka (kinesisktillverkad K54), Phnom Penh-klassikern: Killing fields följt av skjutbana, mitt första äkta Khmerdisco, och igår stod jag för första gången som värd för en runda two-up - Monsoon anordnade ett några dagar sent ANZAC Day-firande.

Kräver ju några sköna och förklarande länkar:

The Veranda, Kep: http://www.veranda-resort.com/ - åk dit, fast det är lite kymigt att inte ha toalettdörr när man delar rum med en backpacker man bara träffat nån dag tidigare.

Flygplatsens skjutbana finns på bild här: http://members.optusnet.com.au/~johnmargh/travel/seasia99/PhnomPenh.htm - den är snäppet billigare än den vid Killing Fields, en dollar kulan, istf strax över dollarn. Och den vid Killing Fields ger ju också den riktigt äckligt cyniska känslan man vill åt. Dessutom har dom en 12,7 mm LV-kulspruta som jag måste prova nån dag. En perfekt dag hade ju varit att kila över till Killing Fields, köpa en av kossorna som är uppgödd på gräs från ouppgrävda massgravar, ställa på skjutbanan, servera resterna på grillkväll på balkongen efteråt. Bad taste, indeed! Killingfieldsbanan är omnämnd här http://wikitravel.org/en/Phnom_Penh - må så vara att de shejpat upp (ner) den, men den första frågan vi fick på första luftburnas bana var om vi ville ha en kyckling.

Two-up: http://en.wikipedia.org/wiki/Two-up - allt som behövs för en helkväll är en pinne och två mynt. Och lovor, såklart. Förbjudet alla dagar om året i Australien, utom 25 april, ANZAC day. Men vi i Kambodja följer inga regler, vi gör precis som vi vill, och spelar two-up 28 april. Dessutom komplicerade vi inte reglerna med att ha en bank som kunde sno pengar, alla fick individuellt hitta nån att satsa mot, heads holds, och min roll var bara att annonsera resultat, barred, wandom, heads eller tails. Tror jag vann 3,5 dollar, men ganska mycket kredd hos den australiensiska populasen - att dom ska behöva en svenne för att förklara för dem hur de har roligt? För att locka folk lyckades jag såklart skända minnet av en halv miljon döda och två länders ära med mitt lilla mailutskick om varför man firar denna dag: "And what are we celebrating again? Well actually it was Tuesday, some 91 years ago, that Winston Churchill picked a fight with Mustafa Kemal in order to make Bulgaria join the good guys in the Great War. Result? Bulgaria joined forces with the others, half a million more men lost their lives (but possibly in nicer trenches than those filled with mud in the Flanders), Mustafa Kemal became Kemal Atatürk riding on the success of his victory and therefore later got away with genocide of the Armenians, Assyrians, Syrians and Kurds. Churchill lost his job, but recovered in time for the next war." Inte en helt balanserad syn på Gallipolifiaskot, men jag tror inte den innehåller faktafel. Beroende på hur man tolkar mina rader. Turkiet var exempelvis redan i krig med England och övriga, men inte säger jag att det inte var så? Grekland var också ett mål för Winston att locka över på sin sida med denna operation, och det lyckades han med. Och fick på så vis en andra front på köpet, ett av de stora efterhandskonsturerade syftena med landstigningen. Problemet var ju att alla hade grävt ner sig i skyttegravar på västfronten. Hur lösa skyttegravsproblemet? Mer skyttegravar. I Turkiet, och senare i Grekland. Så man kan hävda att det var en lyckad operation, skapa utrymme för mer skyttegravar. Vi hinner inte ta livet av varandra i den takt som behövs, hur göra? Clausewitz hade jublat över resultatet av förverkligandet av hans teorier. Och vem vann? Well, tyskarnas syfte med att starta första världskriget var att krossa Ryssland, och Ryssland fanns inte efter kriget. Alltså måste jag som opartisk ringdomare lyfta Kaiser Wilhelms arm högt i luften. 15 långa ronder, oeniga poängdomare. Men trots allt en solklar vinnare. I långa loppet får vi väl nu se USA som den stora vinnarn, och England som den stora förloraren. Men det är inte över än - mellanöstern var då del av det Ottomanska riket, nu är det det stora hotet mot National Security. Men Kaiser Wilhelms ÖB Moltke d.y. kan inte gärna haft i beräkningarna att han med detta krig skulle se till att krossa supermakten USA med islamistisk terrorism hundra år senare - USA var ju inget då. Som dialektal materialist bör jag dock tycka att kriget drogs igång i syfte att erövra nya marknader, på imperialistiska grunder. Får läsa på lite till innan jag avsvär mig Lenins förklaring helt.

TCS: http://www.toyotaclubsweden.com/ - gå in på forumet och kolla hur många man kan få in i en Camry. Förutom oss 9 hade vi 7 hönor och 45 kilo chilli. Plus packning.

Nej, nu får jag ta och få lite lunch. Middag ikväll med Eeva på det feta pastastället som rockar, sen Pontoon party. Imorgon hyr jag en dirt bike och Kim kör mig till hans familj på vischan ("the province" som det heter här). Tisdag quiznight, eventuellt med skandinaviskt tema. Onsdag förhoppningsvis spanska restaurangen med australiensiskan. Som de flesta andra kvinnor i världen tycker hon om mig, men inte så. Illa, ja, men klart bättre än att käka snabbnudlar på balkongen här.

Åsså får jag se till att plöja Pol Pots leende snabbt som en höna bajsar, vill ju läsa Keegans "Det Första Världskriget". Kanske sitta nårra kvällar i veckan i min ensamhet på FCC och se jävligt backpackerintellektuell ut med bok och GT? Lite halvensam nu när chefen med fruga är i Sverige, kollegan är i England, irländskan i Thailand och Tessa i Laos.

Tjing tjong kinaman!

2006-04-11

Fotbollsunderskott i sydöst

Om blott man hade fått köra grabbarna till Gla Ullevi i en halvrostig Celica
och stå och frysa med 5-700 likasinnade. Istället måste man försöka hålla
sig uppe mellan 2400 och 0200 för att följa internetbevakning. Lyckades inte
inatt, men tre pinnar blev det ju iallafall. Skulle kanske kunna lyssna på
P4, men jag vet inte vicken bandbredd det tar upp. Skype funkar sådär.
Tyckte det var förvånande att kris-ÖIS bara lyckas locka 4267 besökare, men
så ser jag att det finns två lag som lockat sämre publik. Nåja,
nykomlingarna AIK kanske lyckas hålla snittet hyfsat i år, även HIF när
Henke är tillbaka. AIK får med beröm godkänt av Aftonbladet, för de lyckats
spela lika mot Gefle och slå Öster. Nåja, dom leder ju och är nykomlingar...
Mitt stora problem är dock att damen jag distansblinddejtar i Malmö är
gnagare. Kan ett sånt förhållande nånsin leda nånstans? Kan man ha med nått
gulsvart till juggekurvan? Får gömma henne bakom min flagga om det hettar
till. Inget man behöver tänka på när man sitter här till VM-uppehållet och
sen troligtvis åker tillbaka efter bara nån allsvensk omgång. Lyckades spela
lite squash iallafall, inte mycket till subsitut, men det dröjer nog till
nästa försök - böjde racket på 50 minuter och blev härligt misshandlad i
helgen så jag kan nog inte ha skor på mig på nårra dar. Khmer new year
kommer till helgen, så småpojkarna vill ha pengar till festen. Vi smiter
till Borneo istället. Alltså får ni gärna messa målen MFF-Bajen på mitt
gamla hederliga nummer: +46706 473765, så ska jag försöka ligga uppe med en
flaska virre iförd himmelsblå julgransutstyrsel.

/J

!===This===Machine===Kills===Fascists=================!
! Pussen ! Josef Nedstam, PhD !
! Kramen ! josef.nedstam@gmail.com !
! Klappen ! http://www.telecom.lth.se/Personal/josefn !
! P K K ! Phone: +855 92 967026 !
!========Woody===========Guthrie======================!

2006-04-06

Squash

Ganska mög att sitta hemma och va skötsam, men det funkar det med: Ali G, en ensam stackars pilsner och lite t'Internet. Förhoppningsvis slipper jag sitta på kontoret till 20.30 imorgon, lyckades komma till nårra avslut idag. Och tjacka ett squashracket. Ska man vara kolonialist så måste man hålla på med bisarra sporter. Och farsan såg jävligt kolonial ut på utesquashcourten i Uganda, så när Daniel nu propsade så införskaffade jag ett 11-dollarsracket. 50 minuter senare var denne mannen slut - man rör sig inte överdrivet mycket med muskelkraft här. Möjligtvis på nått dansgolv 2-6 ggr/månad. Dessutom är racket inte längre symmetriskt. Var ganska svårt att komma igång med kneget efter den omgången, typ 33 grader i hallen också. Efter en dos Royal-D elektrolyt så började iallafall synapserna kopplas ihop igen, och världen kan nu njuta av 3D-effekter på våra grafikobjekt. Men jag börjar grymt tröttna på att kolla upp färgscheman från hemsidor från de företag vi försöker kränga demos till.

Har börjat fundera på hemkomsten, kanske lite tidigt. Men om jag kommer hem 21 maj, missar jag då halva Lundakarnevalen? Ska man ändra hembiljetten för nått så trivialt? Och ska man köpa en Toyota MR2 på och för sin Tysklandsturné? Och ska man flyga hit typ 1 aug igen, eller försöka njuta lite till av den svenska sommarn? Speciellt om man nu har en MR2a att glida runt i? Fast den är väl lättare att sälja sista veckan i juli än sista veckan i augusti, kanske har en möjlighet att tjäna en liten liten slant och samtidigt ha en fet sommar i en gul sportbil. Sålänge man inte snurrar den runt nån stolpe. Nå, vila är nog påkallat, om man ska ha en chans att vara på hugget vid halvfemtiden när damerna slänger kläderna och hoppar i Elsewhere's pool. Rob, managern, har dessutom lovat oss gratis öl för Daniel lånat ut hårddisken med hela Boom-Boom-Rooms musiksamling. Roligt när en piratmusikaffär kräver att man inte ska dela med sig av musiken de säljer.

Myrdal försöker förresten avsluta debatten: http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,805439,00.html - och jag har visst fixat en gratisbeställning på Pol Pots leende från min nya insiderkontakt på Bokus.

/J-dawg

2006-04-05

Kambodja i svensk media

Aftonbladets debatt fortsätter. Fan va gött att slippa ha chansen att köpa skiten och bara fokusera på läsvärdheter på nätet. Aftonbladet rockar, delvis. En av Myrdals medresenärer, Gunnar Bergström, en av de som ångrat sig tårfyllt, har gjort ett inlägg:

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,802055,00.html

Och en jättesur Maud Sundqvist som varit med att öppna massgravar -81. Hon säger att på lukten kunde hon avgöra att Myrdal hade fel när han hävdade att många av massgravarna kan ha tillkommit innan -75. Enligt mina vänner som varit på Killing Fields luktar det fortfarande. Får masa mig dit så jag kan avgöra med egen näsa. Nästan skamligt att inte ha vatt där ännu. Här är hennes iallafall:

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,804177,00.html

Sen hade DI Weekend ett reportage om Phnom Penh förra helgen. Har fått det mailat till mig, men vågar inte ta ner 14 meg när vi har 250 meg i månaden. Nej, nu kom Daniel hem efter att ha rastat irländarn i squash, så nu blir det Phnom Penhs bästa pizza. Ska bara avsluta tredje distansblinddaten med Alex på MSN. Hören uns!

/J

2006-04-03

RE: [mffligan]: TV-avtalet

Ja, detta var alltså mitt inlägg på MFFligan angående TV-avtalsstrulet för allsvenskan. Fick ni nån Allsvensk TV? ---

Apropå förhandlingar fick ju Bahrain ett F1-lopp istället för Dubai. Ecclestone landade i Dubai, väntade en halvtimme utan att mottagningskommitén dök upp, och flög vidare till nästa håla och gav dem kontraktet. Dubaiaraberna stod där med lång näsa och en färdigbyggd F1-bana som samlar ökensand.
Min farfar hade skyllt TV-avtalskrisen på "privatgeschäft", men han hade också ansett hela idén med att se Allsvensk fotboll på TV som något förkastligt, något som måste bekämpas lika hårt som trepoängsregeln och konstgräs (om han nu hade vetat vad konstgräs är). Nu vilar han i frid under naturgräs.
Hade Kenta däremot varit med på listan (och inte bara på listträffarna) så hade han varit förbryllad över att ni bråkar om allsvenskan och serie A. Den skiten kan ju inte kallas fotboll, lika lite som damfotbollen. Nä, Canal+ är de bästa för de visar en Liverpoolmatch i veckan.
Jaja, verkar som ni kommer att ha lika bra täckning av MFFs premiär som jag - ska se om jag kan lura Stew, Liverpoolkillen på 2,10, att avnjuta liverapporteringen med mig på balkongen ikväll.
/J

2006-03-31

Dags för familjehelg

Nu är "mamma" på väg från jobbet, som vanligt 3 kvart senare än beräknat.
Men vägen till Sihanoukville är bra, och jag har iallafall packat allt utom
denhär härligt överbelastade datamaskinen. Och avslutat arbetsveckan på ett
härligt ångestbefriande sätt med IKEA-demon och Stockwatch-demon så färdiga
som de kan bli, eller behöver bli för att kränga till folk som inte vet de
vill ha dem.

Bloggen har nu en Atom feed, http://badtastecambodia.blogspot.com/atom.xml
och notifieras på weblogs.com - om nu nån av er orkar med att hacka till de
fulhack man behöver för att dra nån nytta av detta. Tyvärr har jag
fortfarande inte nån bra lösning för att hosta bilder/filmer, ej heller att
skicka dem med de Internetbegränsningar som råder i detta för övrigt
underbara land. Jenny och Mårten har en DVD med alla bilder från deras tid
här, så där finns iallafall kulsprutefilmen. Den bör då gå att lägga på
Daniels server, men det får bli efter helgen.

Ooops, gjorde prexis min första matbudningsbeställning, House 23, St 254,
near Naga Clinic and old American embassy. Och då ska man betänka att jag
ätit budad mat 30-40% av alla måltider. Laptopen åker med på resan, men nån
liveuppdatering tror jag inte jag lyckas med, 15-dollarshotell brukar inte
bistå med wireless hotspots? Daniel köpte nämligen en kassettdäcksadapter
till Cruisern, europeiska kanaler täcker nämligen bara första halvtimmen av
resan - sen får man pejla in konstiga Khmerkanaler. Roligt 35 sekunder,
uthärdligt 3 minuter, så det är inte riktigt idealt för en 4-timmarsresa.
Och så lyckades han steka sin I-pod precis nu. Alltså får jag bli DJ, vilket
folk brukar tycka är roligt 2 låtar, uthärdligt 5 låtar, och sen bara pest
och pina. Hehe. Han införskaffade dessutom en ny bryggare till kontoret,
Grand Café Milano. Och kvarn, så vi fick nymalet colombianskt - jag kan
därför med nöd och näppe sitta still just nu. Kan bli problematiskt i bilen.
Gamla bryggarn har vi slagits med i 3 veckor, och fått grumligt kaffe med
sump samt skrivbord täckta av kaffepulver och vatten.

Jaja, nu packar jag ihop mina tillhörigheter och sätter mig att vänta på
pastaleveransen. Min ståtlige kollega Stew, som skulle följa med mig som
lillebror, han stannar tyvärr av familjeskäl, så jag blir ensam unge i
familjen Karlström. Får se om jag hittar några roliga lekkamrater, eller om
jag kommer satsa mer energi på att färdigställa veckomailet jag skulle
tryckt iväg i måndags. Och nu, mina herrar, testet på om min mailadress till
http://badtastecambodia.blogspot.com/ funktionerar, ett, två, tre -
Ctrl-Enter!

!===This===Machine===Kills===Fascists=================!
! Pussen ! Josef Nedstam, PhD !
! Kramen ! josef.nedstam@gmail.com !
! Klappen ! http://www.telecom.lth.se/Personal/josefn !
! P K K ! Phone: +855 92 967026 !
!========Woody===========Guthrie======================!

2006-03-30

Dags att börja blogga

Vet inte riktigt om det är Kosher att köra en blogg, veckomailandet har ju sin tjusning. Så jag ska prova på denhär nya teknologien och se om jag kan tvinga på er lite RSS-feeds så ni verkligen blir tvingade att även läsa detta. Fast nu måste jag sova och vila upp mig inför UNICEF Family Day i Sihanoukville över helgen - 3 lass ärtsoppa och 4 pannkakor gör en ju lite däst och däven, livet här kanske också frestar på det bräckliga skal som innesluter galenskapsmaskineriet Joffeman. Ska man ta med laptopen ner till stranden? Lästips saxar jag in från mitt senaste mail till farsgubben:

"En Gunnar Fredriksson har recenserat en bok av en Peter Fröberg Idling, Pol Pots leende, som handlar om Gunnar Myrdals resa i Demokratiska Kampuchea 1978, och hur det kan komma sig att Myrdal inte kunde se något folkmord:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,796875,00.html
Myrdal har svarat både på boken och recensionen:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,800105,00.html
Och Peter Fröberg Idling har svarat på Myrdals svar:
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,801426,00.html
Intressant läsning, Myrdal vägrar ju erkänna att han hade fel, men han gör det med intressanta och välformulerade argument. Ska se om jag kan beställa boken av nästa gäng besökare som kommer hit. Under tiden får jag leta upp Ponchauds Kambodja år noll på engelska på nån av begagnatbokhandlarna här. Några fler källor du kan rekommendera?"

Blir lite till slösurfande innan jag somnar, med start på http://en.wikipedia.org/wiki/Cambodia - och kanske några rader ur Orwell's Burmese Days som jag ärvde av koreansk/brasilianskan som nyss stack hem till mor och far, med min kollegas hjärta i en liten, liten ask.