2007-02-16

Atalay


Atalay
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-02-16 23:49 20070216(008) Ja, nu heter det claesgatan. Livet suger, och har sitter man med dessa. Ge oss Atalay tillbaka?

Rickfors


Rickfors
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-02-16 18:45 20070216 Har ju alltid velat kunna smsa när jag kommer på en låt jag vill ha, så datorn laddar ner den. Men nu är vi på Tröls och vet att vi måste ha Rickfors imorgon, och Dire Straits, och Grymlings. Plågar bloggen istället

Mobilblogga


Mobilblogga
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-02-15 23:44 20070215(001) Så, nu ska jag kunna blogga med bilder från mobilen direkt till nya blogger, fast via flickr. K800 vann ju bästa 3G-lur bla pga sånt. Jag har väl lite sämre kamera, men börjar trivas med min Nokia N91
Uppdaterat på datamaskin: Instruktioner till Nokiafolk finns här

Blogga via flickr


corolla
Originally uploaded by Joffemannen.
Som ett steg i att blogga från telefonen testar jag nu att blogga från flickr, får se hur det går

2006-11-30

Bad taste Öresund

Man får ju inte gifta sig med vem man vill om man är dansk, men man får ha sex med vad man vill. Ur dagens Sydsvenskan, sid A26:
Nämnd vill inte förbjuda sex med djur

Köpenhamn. Det ska även i fortsättningen vara tillåtet att ha sex med djur i Danmark - såvida inte djuret lider men. Det anser Det Dyreetiske Råd, som av justitieminister Lene Espersen ombetts utreda om det ska stiftas lagar i frågan

Vår gode integrationsminister kanske kan plocka några russin ur den kakan också?

2006-11-28

Dålig smak?

I Kambodja började jag ju med pokerporr, för att sedan göra blackjack-porr. Nu slår mina fd kollegor till igen med en julkalender! Undras om dom kört med en klassisk bosskey under utvecklingsarbetet för att undvika att röra till det för kokerskan Mom - synen på lättklädda damer (no pun intended) är lite annorlunda därnere.

Själv väntar man på uppdrag, och håller tummarna för att det inte blir mobilapplikationer i Karlskrona. Jobbet verkar skoj, pendla 3 timmar enkel mindre skoj. Och samtidigt ragga folk till kontoret som ska dra igång här i Malmö. Men det glömmer vi ikväll, polarns sound system spelar på Golden på Möllan ikväll, nån som är med på en pilsner?

Och jag föredrar fortfarande orealistiska satsningar på offentlig sektor framför orealistiskt finansierade skattesänkningar. Båda leder till höjda räntor, den ena ger lägre arbetslöshet och högre välfärd. Btw ironiskt att Görans regering ger Reinfeldts regering under 4% arbetslöshet i för tidig julklapp, lägst sedan -92 eller? Göran kanske säger som Hitler, vi har uppfyllt våra vallöften så nu kan vi avgå. Och båda gjorde det på tolv år! Nej, det var inte roligt. Men kolla gärna in vad en nu såhär efter statsministermannaskapet väldigt öppenhjärtlig Göran säger i intervju efter valet. Roligast:
GP: – Nej men det hade de gjort. (Till Peter Akinder) Buklanda. Vi borde använda det mer. Ett jävla bra ord. Det ska man säga om Reinfeldt om något halvår att han har buklandat.
Intervjuare: – * Tvålen.
GP: – Tvålen ja det är tvålen. Kan en tvål buklanda?

2006-11-23

Vilket välja?

Ja, knivigt hålla igång bloggen när man nu slagit sig ner i det gamla landet. Just nu står jag dock mellan Istanbul och Ulm, så det får bli en snabbis från SvD (ja, debattsidan, inte ledarn):


OECD drar nu därför slutsatsen att låg arbetslöshet kan nås genom två helt olika modeller på arbetsmarknaden.

1. Genom svag arbetsmarknadslagstiftning, låga ersättningsnivåer, fler låglönejobb och större ekonomiska skillnader.

2. Eller med generösa nivåer i välfärdssystemen kombinerat med breda aktiva arbetsmarknadspolitiska åtgärder och starka fackliga organisationer, som bidrar till en väl fungerande lönebildning.



Jag vet vad jag väljer.

Från Istanbul kan jag bidra med följande klipp (ja, jag är på youtube nu också), "lustigt" att vi samtidigt förbjuder alla former av pyroteknik. Hörs efter Töskland, så ska jag se till å dra igång arbetsmarknaden i Malmöregionen.

2006-10-19

Ser fram emot jämförelsen

Mitt eget liv är ju inte så intressant, bara sex och jobbångest. Så därför har jag väl hakat upp mig på vår nya regering. Norge bytte regering för precis ett år sen, här är listan på vad de åstadkommit. Ska bli mkt intressant att jämföra mot vad vår regering lyckats med om ett år.

2006-10-17

Ingen urinvägsinfektion

Nej istället: "jag har haft ett behov av sömn och vila". Jag trodde bara det var i Göran Perssons Sverige som 1,5 miljoner inte gick till jobbet - de flesta för att vi har för generösa bidragsregler. Men vår käre migrationsminister kunde ändå tittat förbi, jag har elektrolytlösning, Royal D - det får vätskorna i balans, ger det mesta av de vitaminer och mineraler man behöver, och ger en liten enerigkick. Är det så allvarligt som det låter så kunde han också fått min sista Red Bull, så han kunde medverkat under budgetarbetet - nu får väl migrationen klara sig på frivilliga insatser dethär budgetåret. Hmm, kan det ha varit hans GI-diet som gjorde honom trött och håglös?

Plocka ut sjukledigheten så länge den finns kvar

Hmm, nämnde ju den höga sjukfrånvaron i gårdagens bloggpost, och nu har min forne EU-debattmotståndare från Latinskolan också hoppat på tåget och utnyttjar sossarnas sköna bidragssystem som får hela Sverige att hellre stanna hemma än göra rätt för sig. Mkt roligt i Sydsvenskan idag:


Hans pressekreterare Markus Friberg vill inte uttala sig om det är samma sjukdom som i förra veckan drabbade handelsminister Maria Borelius (m) innan hon avgick.


Är det så illa att det är en epidemi i regeringen så har jag faktiskt en låda Lexinor och en låda Norfloxacin STADA, det ekvivalenta och billigare alternativet. Funkar även mot turistmage, därför sitter jag på ett litet lager. Men nu är det bara resor till Liverpool och Ulm som står på programmet, så jag kan avvara några kartor. Inför debatten fick jag förresten min första magkatarr, men som ståndaktig tennsoldat vek jag inte ner mig för det. Hjälpte föga, EU hamnade vi i ändå. Min andra magkatarr var självförvållad och spritinducerad, men nuförtiden har vi ju Lanzo att tillgå - inte för att klanka ner på sugisen jag fick av skolsköterskan, men Lanzo är fina grejor.

2006-10-16

Sparka på dom som ligger?

Nja, att göra det lite för enkelt för sig att skoja med Reinfeldts nya regering, men en sak kan jag inte hålla mig från att nämna: Borelius hann bannemej ta ut lite sjukledighet bara för det blåste lite för hårt på jobbet. Skulle vilja se hennes chef begära ut sjukintyg från första dagen i enlighet med den nya hårda-tag-budgeten. Skulle vilja se henne sitta och köa på vårdcentralen för det. Min rekommendation: Kissa ofta, drick citronsaft, och pallra dig upp till jobbet. Lite sent nu, när hon kommer ut i arbetslöshet. Den nya budgeten ger henne säkert en sporre att snabbt hitta någon ny utkomst, om det inte vore för den så förslöande fallskärmen på ett år.

2006-10-10

Åter i blått avlångt land

Tolv år sedan sist. Minns vi fick allmän permis för två saker, sovmornarna under fotbolls-VM, och för att rösta bort borgarna. Den regeringen hade fått vara med om att avsluta skattereformen - så att det ska gå att bli rik på att bli rik - se arbetslösheten gå från 1,7 till toppnoteringen 8,2% , och sätta rekordräntan 500%. Ska nog ta mig igenom Ett land som alla andra för att läsa på om detta - min favvobil Celicans succé och fall hänger ju också på denna tid av yuppifiering och avyuppifiering med valutaavregleringar, räntekriser och massarbetslöshet. Hade dom bara fått behålla makten lite till så hade dom väl lyckas hålla oss utanför EU också, men med en sån regeringsperiod till undrar jag vad som hänt med arbetslöshet och ränta.

Nu verkar vi iallafall vara redo för denna beska medicin igen, vi blir ju för bekväma i ett anständigt samhälle. Så när jag slår upp dagens tidning blir jag inte förvånad när riksbanken nu ska ge utmärkelser till Alfreds Nobels minne till de som tagit fram teorierna för att ta vårt samhälle från full sysselsättning till massarbetslöshet, och samtidigt se Sydsvenskans Kennet Andreasson hylla detta. Jämviktsarbetslösheten är alltså det vi får finna oss med enligt pristagaren, och enligt alla våra oberoende centralbanker, för att vi ska kunna ha en fin och bra inflation. Och det enda en regering ska göra är att titta på, för den oberoende centralbanken håller i det enda verktyget - styrräntan. Offentlig sektor är ju nämligen också lika dåligt som inflation, fråga vem som helst som försökt ta ett lån hos IMF: Hmm, public spending? Computer says "No!" Alltså har Reinfeldt vunnit valet för att han hittat ett recept för att sänka jämviktsarbetslösheten: Man ger folk mindre pengar, så ökar inte inflationen trots att man sätter fler i arbete, dom får ju ändå inga pengar att driva upp priserna med. Tada! Sänkt a-kassa ska öka utbudet av arbetskraft. Mmm, ser fram emot att få vindrutan på bilen tvättad av några föredetta arbetslösa för några kronor när jag står i Y-korsningen Bergsgatan/Amiralsgatan, speciellt nu i vinter när dom får ha sånna söta torghandlarvantar på sig, dom små liven. Helt plötsligt är Sveriges framgångsrecept med höga produktivitetsökningar inte intressant, det gäller ju bara i industrin. I tjänstesektorn vill man ha en lite personligare touch. Dagis är opersonligt och trist, underbetald au pair österifrån ger lite charm. Dom hemska borstarna på biltvättmaskinerna är så tråkiga, billig handtvätt är skonsammare och bättre på alla sätt. Öka utbutdet av arbetskraft? Utbudet av arbetskraft var ju enligt borgarna innan valet nånstans runt 1 500 000 personer som bara väntade på att få jobb. Ska detta utbud ökas? Mama!

Jaha, jag lovade MJS att jag skulle ange vad den rödgröna röran visade upp för alternativ. Jag riktar in mig på Vänsterpartiet. De vill ha arbete åt alla som målsättning, inte en sänkning av jämviktsarbetslösheten - dvs full sysselsättning före inflationsbekämpning. Detta tänker de sig angripa genom att ta bort utgiftstaken och den offentliga sektorns överskottsmål, för att öka efterfrågan. Utan utgiftstak och överskottsmål vill man skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, vilket ger förbättrad offentlig service, ökad efterfrågan och sänkt arbetslöshet.

För att komma tillbaka till dagens tidning blir jag även på sid A19 i Malmöupplagan påmind om den nya tiden, den nya regeringen: För att föra en aktivare utrikespolitik utser vi någon som via Lundin Oil/Lundin Petrolium destabiliserat södra och sydvästra Sudan som utrikesminister. Så det händer nått därute i världen! Eftersom mitt löfte kvarstår ett tag till så får jag väl från rödgröna blocket nämna att Vänsterparitet vill skriva av de fattiga ländernas skulder, ge 1% av BNI i bistånd, och verka för rättvis handel, exempelvis genom att i förlängningen skrota EU.

Jag lovar att sluta ta upp alternativ från det rödgröna blocket så fort jag anser mitt löfte vara uppfyllt, så min kära blogg blir ren underhållning igen! Men innan jag skriver om avslutningen i Kambodja så ska jag ringa min konsultsäljare och fixa någar uppdrag som gör mig till vinnare i kommande skattesänkningar. Hade det inte varit för skattesänkningar för höginkomsttagare hade jag nog istället valt ett jobb med mer begränsad inkomst.

2006-10-06

Shoppinglista

Ska åka imorgon, måste shoppa:

  • 3 sjalar - till kärestan
  • 5 flip-flops - dom härliga av bast går sönder efter nån månad, man behöver flera
  • 1 kg Kampot-peppar - världens bästa, till mamma
  • 1 kg pra hok - rutten fisk, till mamma
  • 5 limpor Ara keo - ja, jag ska sluta röka, men inte just nu
  • 1 flaska Muscle wine - "gott" att suga på när man har nästa fest hemma
  • 1 flaska Kaluha - se nedan
  • 1 flaska Vodka - se ovan (mjölken köpte Pra Him förra veckan när vi var på Pontoon)
  • Laga örhängen - till kärestan, om dom kan
  • Bilder, dubbla kopior - hämta ut och ge till Pra Him, Som Nang, Sotiet och killen på stället bredvid Night Train
  • Svart Elsewhere-t-shirt - till kärestan
  • Blandade andra t-shirts - till Joel
  • Poliskepsar - har köpt en för stor och en för liten, strl 7 borde passa. Jag gillar ju khakifärgade originalen, men stumpan vill ha svart, får se vad jag hittar
  • Hanuman-askfat - ska kanske istället sno det jag redan har
  • 1 flaska chilli - till Joel
  • Hamburgerbröd - till kvällens gris
  • 1 BMX-cykel - till Pra Hims äldste son
  • 1 låda Royal D - för vätskebalansen efter långa groggkvällar på balkongen
  • 1 pava Moskovskaja/Stolly - för lång groggkväll på balkongen. Hade ju varit lite ironi att köpa Absolut, men inte tillräckligt roligt för att vara värt det. Stolly ska väl vara "finare", alltså passar det inte riktigt mig. Därför hellre Mossy.
  • ...

Ja, hjälp mig komma ihåg vad jag behöver!

Metabloggpost: Dålig smak

Vaffö heter bloggen Bad Taste Cambodia? Hmm... har glömt nu igen. Eller rättare: har glömt typ vad som hände igårkväll, iallafall efter vi kom "hem" till kontoret. Vaknade på sittkudden som hör till soffgruppen, vid 8, pigg som en lärka. Hjälpte Mr Dee att städa och toksurfade. Sen sa magen att det var dags att gå på muggen, och då hjälpte den mig också friska upp minnet. Duktig mage! Den sa mig att jag måste ha ätit pra hok på golvet här i kontoret. Smakar precis som det luktar när man släpper ut det ur buken nämlich. Rutten fisk. En sås som man doppar sin mat i såklart, så allt smakar rutten fisk. Mmm... Och nu ska jag strax iväg och shoppa, Pra Him har lovat fixa ett kilo av denna sås, till mamma. Hon älskar ju surströmming, så hon kommer bil själaglad. Men tänk er själva, mig i ett flygplan med en enkilosförpackning rutten fisk incheckad i bagaget, som brister när vi är över Afganistan. Nödlandning, terroriststämpling, slut på Josef.

2006-10-05

"Du & Jag" version 1.2

Tjabba alla balla! Nu är uppdateringar till "Du & Jag" färdiga. Jag råkade deploya skiten innan grabbarna därhemma hann testa, så det kan vara att jag gjort världens blunder... Så, snälla, knappa in http://playahead.se/duojag/duojag.jad på mobilbrowsern, eller klicka på http://www.playahead.se/duojag/web/default.aspx och skriv in ert mobilnummer och kommentera. Nya versionen har bilder som ser ut som polariodbilder, får ni ner nått annat så hör av er genast, då är det nått som är helgalet. Telefonen måste ha stöd för Java ME MIDP 2.0, Sony Ericsson t68/t610 funkar exempelvis inte, dom säger "ogiltigt program". Åsså måste ni ha gprs-inställningar, såklart. Ladda hem från er operatör genast! Eller från eder mobiltelefontillverkare. Kommentarfältet är fritt fram att använda! Nu ska jag köpa en 40-kilos gris, en säck spenat och sen lära mig laga paki-käk och bli jättefull och anordna ett motodopparty och äta kött med skinn och ben doppat i ruttenfisksås och bajsa jävligt illa imorgon. Sen blir det till att grilla kulting hela dagen. Och rejva hela natten. Packa lördag, ha ett tuktukparty på väg till flygplatsen, för att ha sex hela söndagen och måndagen. Om nu inte thailändarna fortfarande strular på Bangkoks nya flygplats.

2006-10-02

Stewart Jordan, master of universe

I have no religious faith. Or hadn't until today. Mr Kim, my motodop - I was at his family home again, cuz it was 100 days since his dad died. They burned him on the driveway. Strange. And we had Super Klang - "stout". Near the Vietnam border, where there's presently a typhoon killing people. So a storm was always brewing. But as soon as we had a Super Klang (Khmer - klang = strong) the sun came back, cuz Kim's papa was happy again. He loved that shit, and apparently still does.

But why do I all of a sudden write in English? Cuz Stewart Jordan needs all the credit there is. While I was drinking Super Klang, he was fixing bugs in my release. Punch this into your telephone: http://playahead.se/duojag/duojag.jad or go here in your browser: http://www.playahead.se/duojag/web/default.aspx and you'll see the fruit of my labor. Which would have been quite bitter without Stewart Jordan, supreme being. But is now quite sweet, sweet as honey. I'll give you a full report in Swedish when I got the time, but this is all for Stew!

2006-09-26

Slut på välfärd i världen

Efter Palme förlorade tredje världens folk en förkämpe, en modell och förebild. Ett alternativ till att välja mellan öst och väst, ett självständigt alternativ. Muren föll strax efter, så då blev det frågan om att ha ett alternativ överhuvudtaget. Som suddades ut än mer när vi i och med EU-inträdet inordnade vår utrikespolitik under Europas, och som helt försvann när Göran Persson helt plötsligt tyckte mer synd om israeler än palestinier.

Vår välfärdsmodell har ju ändå funnits kvar. Så något gott inflytande har väl ändå drömlandet Sverige här i världen? Och det var ju inte för att vi ville skrota välfärden som vi röstade fram Alliansen nu, det var ju bara för att vi ville ha lite hårdare tag och för att bidragstagarna skulle få möjlighet att uföra mindre produktiva sysslor. Nåja, vi kommer nog bli varse att det betyder välfärdsavveckling. Och nu är det inte bara vi som drabbas av vårt valresultat, även sydkoreanerna. Jag gissar att sverigeeffekten kan spela vågmästarroll i en hel del val världen över under den närmsta fyraårsperioden. "Om dom som skapat denna så himla underbara modell nu slängt den på sopehögen, varför skulle vi vilja ha den?" Och det oavsett om regeringen Reinfeldt nu hinner avveckla hela välfärdsmodellen eller ej. Det hinner dom väl inte? Well, sist fick dom väl in en skattereform som hette duga, och sen kom en totalt kaotisk avreglering av valutan så vi nu sitter med politiker som inte har rätt att styra över landets finanser. Ser framför mig hur Reinfeldt skruvar isär den svenska modellen för styrning av arbetsmarknaden, så vi äntligen står där utan de förhatliga kollektivavtalen. Jo, då står vi även där utan den lagstiftning andra länder har för att hålla ihop en arbetsmarknad utan kollektivavtal. Då ni! Jag är tillräckligt bitter av mig för att då kunna säga "vad var det jag sa". Fast det råkar vara på bekostnad av de 1 200 000 miljoner som Alliansen lurade i oss var arbetslösa innan detta valet, som kommer vara det då.

Sihanoukville i SVD

Alliansens propagandabasun, som exempelvis dagen jag åkte hit lät spionchefen Leijonborg meddela att vi ska avskaffa det bilaterala biståndet (eller kan bistånd vara unilateralt?) till detta landet, skrev i lördags om Sihanoukville. Ett sammanträffande, då jag just då låg döende i feber (jaja, och bakfylla) på Serendipity beach. Så om bilden hade varit tagen samma dag hade jag synts några tiotal meter bort, livlös. Nåiallafall, mina idoga läsare kan nog dra sig till minnes att jag berättat om Snake House. Om man tänker på bloggens namn, Bad Taste Cambodia, på sämsta tänkbara sätt. Kanske inte sämsta tänkbara sätt, men så att det vänder sig i magen, så att man vill gråta, då är man någonstans på Snake House-nivå. Utrotningshotade djur i terrarier som används som matsalsbord, djur som är till salu. Är ju inte så farligt. Nej, men vår gode uzbek, vår gode herpetolog, han handlar inte bara i utrotningshotade djur, utan även i barn i alla åldrar. Får se vad resor@svd.se svara på mitt mail. Troligtvis några ord och citat i min mailsignatur som kan få det att screenas bort i deras server. Och hur mkt civilkurage är en förtalskampanj egentligen? Sprida fyllehistorier? Jag tror iallafall inte på några andra historier, så jag kände mig föranlåten att agera. Hoppla, redan ett svar, hang on...

...tar sån jävla tid att få ner ett mail i detta Internets nybyggarland...

Haha! Reseredaktörn svarade skyndsamt, och ska be webbredaktionen ta bort tipset. Ska se om källorna till mitt lilla rykte har nån vidare info som på något sätt kan bekräfta vad vi alla "vet".

2006-09-25

Dålig helg på stranden

Torsdan var bra, skumpade ner och hällde i oss öl, sen partajade vi. Enkelt. Fredagen var bra, typ. Stranddamerna gav mig en mustasch med en slö rakhyvel, ryckte mina glesa rygghår, slipade ner alla tjugo naglar till obefintlighet och gav mig min första betalmassage i livet - en torftig en. Tre gånger lämnade jag vår veranda, två för att bada, en för att äta franskt på Chez Claude och sen dansa hela natten på stället 2 meter från vår veranda. Inte lönt att försöka lägga sig tidigt alltså. Men jag lyckades bli tokfull och supa bort telefonen i sanden. Inte tillräckligt tokfull dock, hittade den efter 20 minuters letande. La mig vid fyra, vaknade vid fem. Bakfylla, hosta, feber, frossa. Kröp ut och la mig på verandan. Mellan fem och elva på kvällen hann jag iallafall beställa två burgare, äta en pommes från varje och sen lämna dem åt hundarna. Febern var lite bättre söndag morgon, klarade en pannkaka med banan vid nio och en halv skål müsli, yoghurt och frukt vid elva. Men tre timmars bil sen, i dom längsgående sätena längst bak i Land Cruisern, det var inte direkt njutning. Efter pasta al tonno i frigolitförpackning på magen i min säng vaknade magen också, med ett ras. Och xyloproct som gått ut för ett år sen och dessutom legat i 35-gradig värme ger inte ens min febersnurriga hjärna kraft att skicka nån placeboeffekt till dom nedre regionerna. Nu dags att sparka igång en applikation som fungerade före helgen, och som då troligtvis spontant brutits ner i takt med att dess utvecklare brutits ner. Trevligt.

2006-09-21

Word of the day: ått mjen låj

Ått: inga (möjligtvis med ett väldigt tyst h framför: (h)ått.)
Mjen: jag har
Låj: pengar

Gissa som de 25 motodops, cyklos, tuk-tuk-drivers och tidningsförsäljare jag mötte på min 15-minuterspromenad till jobbet imorse skrattade. Vaknade i måndags morse med 22 dollar och 8000 riel, dvs totalt 24 dollar. Nu skriver vi torsdag lunch, den kommer att bestå av freebe-nudlar från Lucky's, är ju khmerernas allhelgona nu - besök 7 pagoder på en vecka. Och få lite gratisnuldar på snabbköpet. Men jag klarade mig iallafall fram tills nu på dessa pengar, trots att måndagen inkluderade tapasbuffé på Pacharan, tisdagen bestod av pakistanskt på Monsoon och öl på Pickled Parrot och Wolly Rhino, och onsdagen ölkalas på Elsewhere. Slutade dock pinsamt: Daniel beställde hotdog och jag och Kerstin burgare från stället bredvid Night Train, med Pra Him (Mr Kim) som leverantör. Vi hade så vi kunde täcka utgifterna för mat, men sedan bara 3200 riel för utkörningen, ganz peinlich. Han fick två öl på balkongen iallafall. En löneutbetalning kommer nu, lagom till vår långhelg i Sihanoukville. Regnar troligtvis bort, så då blir det att avsluta The Thinking Fan's Guide to the World Cup och se hur långt jag kommer på Beevors Spanska inbördeskriget på verandan på Malibou. De andra funderar på dykning och segling och kite surfing. Tror ingen av dessa aktiviteter är prisvärd under regnperiod. Blåser det är det för att det ska komma ett regn, och siktdjupet är starkt begränsat när floderna fyller kustvattnet med slam. Har jag riktigt tråkigt parsar jag en XML-fil med frågor, svarsalternativ och resultat till Du & Jag-matchningsspelet.