2013-11-01

Boatspotting: HNMLS Holland, Zeeland, Groningen

Tre av fyra i Holland-serien på väg mot Köpenhamn. De såg större ut i verkligheten än på wikipedia-bilderna. De är sprillans nya, så jag kunde inte använda min Janes från 2002...

2013-10-18

Boatspotting: M/S Gotland

M/S Gotland ligger på Öresundsvarvet i Landskrona, tillsammans med M/S Richard With från Hurtigruten. Vem har krockat med vem? Tittar ni på Richard Withs sida ser ni också webkameran, som visar MS Gotland. Inception. Boatspotting style.

2013-09-30

Boatspotting: Majestic Maersk

Då tar vi paus men skippar lunchen, för att se Majestic Maersk. Skymtades runt Ven, men svängde in mot land bakom oljecisternerna. Strax här.

2013-09-21

Boatspotting: KBV 034

Och bara för att jag jobbar hemma en dag så presenteras Helsingborgs kustbevaknings senaste tillskott: KBV 034

2013-09-05

Boatspotting: FS Primauguet (D 644)

Franska flottan i sundet, FS Primauguet går söderut. Fregatt enl fransmännen, jagare enl Jane's

2013-08-15

Boatspotting: Morgenster

Briggen Morgenster på väg från Köpenhamn norrut, med fulla segel gör den just nu 5 knop. För 1500 spänn kan man få följa med på två dar över Nordsjön nu på sensommaren.

2013-08-08

Boatspotting: Isbrytaren Oden

Nu stävar Oden norrut i 10 knop. Verkar som att delar av besättningen bor i Helsingborgstrakten. För polarexpeditioner i Arktis borde det nu vara högsäsong, Oden är första fartyg med konventionell drift som tagit sig till Nordpolen. Men om detta hittar jag just nu inget, kanske ska de fiska i sjön där nu. Annars verkar Oden mest användas vintertid i Antarktis.

2013-05-21

Boatspotting: Achille Lauro

Nej, jag har inte sett henne i syne i sundet. Istället såg jag Achille Lauros husgitarrist rädda folk från henne under branden -94 då hon sjönk, på nån av Discoverykanalerna i förra veckan. Och nu släpper frun till terroristledaren som attackerade Achille Lauro -85, och Robert Fisk har fått läsa den: http://www.independent.co.uk/voices/comment/robert-fisk-how-achille-lauro-hijackers-were-seduced-by-high-life-8604519.html

2013-04-09

Ett brev från min far, angående TAIFs degradering, till TAIFs supportrar


Käraste
När sorgen förvandlats till ilska och ilska till bedrövelse bör man invänta nästa steg. Ty det är långt mer konstruktivt att starta det nya med utgångspunkt från besinning, eftertanke och tillit. Vi har ramlat ur förr och vi har kommit upp förr. Framtid brukar icke sällan likna det förflutna. Så resonerade man säkert i Växjö då man varken hade hockey eller fotboll ens i närheten av elitkänning.
Eftertanke och besinning bör kunna vägleda oss tillbaka, men då måste man försöka förstå de senaste säsongerna. Och givetvis komma ihåg de tider då Johansson, Danielsson, Runesson, Ryman och Jakobsson var fullt tillräckligt för att vi skulle vara ledande kronobergslag. Hemma eller närproducerat var modellen. Spelare som förstod småklubb och skogskommun. Som inte var främmande för sommardans i Kärrasand, fika på något av de två utmärkta kaféerna i byn, eller i dag räkmacka hos Börjes. Om klubbledning inte förstår de alldeles speciella villkoren för spelare i vår älskade klubb kommer man lätt att fara vilse i spelarbutiken. Den butik där vi ändock med våra små pengar får vänta tills de större och rikare handlat färdigt. Har vi halva Trojas sponsorkassa, och gud ska veta att inte ens den kassan är särskilt stor, så borde det vara lätt att inse värvarproblematiken. Sportchefen bör kanske ta några besinnande steg bakåt för att riktigt få syn på vår verklighet. Och verkligheten är att vi inte kan fortsätta att köpa ett nästan nytt lag inför varje säsong. Vi måste nog producera eget och värva lite mindre spektakulärt. Jag tror att våra scouter skall titta lite närmare i Olofström, Mörrum, Kristianstad och Gislaved. Där finns säkert killar vars dröm är att spela i TAIF och vars självbild och kulturella hemvist gör att de passar bra hos oss. Att tro att vi en gång till skall hitta en Pilut är kanske att hoppas på för mycket.
Glöm inte att inte ens Stenbecks 80 miljoner flyttade Malmö Redhawks ett steg närmare Elitserien än Trojas lågbudgetgäng!
Vi kan komma tillbaka till Allsvenskan om vi skaffar en lämpligare personalpolitik med tålamod, långsiktighet och närproducerart som ledstjärnor.
Hälsningar osv

(Från min far, Anders Ferm, Ryd/Alnarp)

2013-03-01

Boatspotting: Lewek Connector

Idag tuffar en lustig kableutläggningsbåt söderut, ABBs Lewek Connector: ålförvirrande likström som ska ut?

2012-12-13

Boatspotting: Condock V

Condock V seglade förbi påväg mot Muskö. Såg ut att gå tomme, eller möjligtvis med tråkig konventionell last, men kan ta andra båtar. För att jaga pirater?

2012-11-27

Boatspotting: Triad

Marin Mättekniks Triad letar efter The Armenian som gick under med 1400 mulåsnor nu på Viasat History, i "Mystiska skeppsvrak på djupt vatten".

2012-11-11

Skånsk femrätters

Rabbemos å spegefläsk,
pantofflagörd med knudor,
fläskasvålar, grisatassar,
prinsakorv med snudor
Fittamadar, sillarumpor,
sylta med rödbedor,
äggakaga, revbensspjäll

Luald ål å rögad ål
å ål som di har halmad
Kogad ål å stegad ål
å ål i gelatin
Ålaslurgin, ålapudding
ål me chokeladsås,
rutten ål å ål i kål

Hussegröd å puggavälling,
kläggefläsk med bläror
Tösaflabbar, flinerumpor,
pattagris med päror
Glyttanäsor, hunnarövar,
lummemög med hylle,
mormor Karnas hönsafjös

Sillasupen, ålasupen,
supen till sardellen
Fläskasupen, rabbesupen,
suparna till spjällen
Gåsasupen, äggasupen,
suparna till supen
å till sisst en kagesup

Spiddekaga, kransekaga,
flarn å mazariner,
sockerkaga, butterkaga,
nötter å praliner
Risengröd med vispegrädde,
punsch å karameller
Sen e de dags för nattamad!

2012-09-05

Boatspotting: MV Discovery

Äntligen ett snyggt kryssningsvfartyg i sundet! MV Discovery på väg mot Köpenhamn. Vitt och elegant. Med mer än 1 besättningsman på 2 passagerare lär det heller inte vara billigt.

2012-08-10

Boatspotting: HMS Dristig

HMS Dristig stävar söderut genom sundet i 17 knop. Man får hoppas de inte åker för ofta på flottbesök i Oslo, news-googlar man Dristig syns bara norska träffar om "dristig urringning", "dristig baddräkt", "dristigt fototillfälle". Hon har för övrigt 2 gamla Browning .50 KSP. Kanske o-coolt för äkta boatspotters, men jag lärde mig nått.

2012-06-08

Ang Schwarz, från Siljebröd på Himmelriket

Inget av detta är skrivet av mig, länkar in skärmdumpen längst ner:


Namn: Per Siljebröd
Sänt: 2012-06-08 11:21
Förresten är det ju smått pinsamt hur Jesper Jansson i Heif agerar som deras sportchef.

Först värvar dom Simon Thern, okej han var en stor talang men att just HeIF av alla lag högg mest fick ju en att höja på ögonbrynen lite. Lite senare kommer det ut att dom försöker knyta till sig farsan JONAS också. Här börjar man ju ana att någonting slagit slint, Jonas Thern i HeIF? Mannen som gång på gång bedyrat att han har ett äkta himmelsblått hjärta och som är en levande legendar här nere. Nåväl, Simons pubertetshormoner slutade spela flipper och han kom hem till sitt rätta kall, bra så.

Sen har vi hela Emil Krafth-sagan. En 17-årig kille från Öster som gjort det ganska bra i Superettan, 2 assist under förra säsongen blev det. Inget extraordinärt men duktig för sin ålder. Kommer och provtränar i MFF, får lovord av Kung Rikard och berättar sedan cirka 40 gånger på bl.a Twitter hur mycket han vill till Malmö FF. Nu får Jesper Jansson en smått psykotisk blick och börjar nästan darra av upphetsning, här har han chansen att slå hatobjektet på fingrarna lite. Efter att han sålt halva deras startelva och fått in cirka 50 miljoner vet han att han har mer pengar än MFF att röra sig med. Han ger sig in i budgivningen om Emil Krafth, Östers sportchef får dollartecken i ögonen och till slut är Ågren smart och drar sig ur denna sjuka tillställning. Krafth går till HeIF för flera miljoner.

Men Jesper Jansson nöjer sig inte. Jag vet inte om det är det klassiska Napoleon-komplexet eller om han blivit nobbad av MFF i sin ungdom, men han bara MÅSTE bevisa sig mot storklubben i söder. Efter att en av MFF:s största legendarer uttalat sig förra året om att han vill bli tränare (i MFF) så släpper Jansson alla hämningar. Han väntar på rätt tillfälle att kunna fota sin tränarstab som lett HeIF till 2 Cupguld och 1 SM-guld på 2 säsonger, historiskt deras bästa period sedan klubben grundades för över 100 år sedan. När de ligger 5a i tabellen, även det bra för att vara dem, så sparkar han deras trotjänare tillika HeIF-legendar Per-Ola Ljung utan förklaring. Han tillsätter sedan Stefan Schwarz, som har exakt NOLL (0) erfarenhet av att träna ett fotbollslag innan. Enligt ryktena har han ju dom senaste åren mest agerat låtsasagent (utan framgång), kört bänkpress och solat. Men för Jansson är detta den ultimata triumfen. Han har nu bevisat att de är Skånes äkta stolthet, eftersom alla dessa spelare med MFF-koppling istället väljer HeIF.

Hade jag varit HeIF-supporter hade jag fan mått dåligt.
71 Tumme uppCitera




































2012-05-25

Boatspotting: Dar Mlodziezy

Dar Mlodziezy seglar hemåt igen - hur man nu seglar med beslagna segel - efter en femdagarsrunda. Hur långt når man då? Var det nått meet i Gbg tro?

2012-05-22

Boatspotting: Trans Dania

Trans Dania åkte förbi. Så jag gav mig tid att förstå vad lådan på mitten var för nånting. Den är för hissar och grejor, då det är en side port vessel.

2012-04-30

Boatspotting: KBV 202

Idag ligger KBV 202 i Helsingborgs hamn, har den möjligen bytt hemmahamn från Simrishamn? Igår söndag cirkulerade den mellan Ven och Ålabodarna, med en rib-båt som gjorde snabba manövrer runt den. Träning eller skarpt läge?

Boatspotting: HNMLS Holland

Fasen åsse, missade precis holländarnas senaste piratjägare, HNMLS Holland, som tuffar norrut från Köpenhamn till den Helden. Fanns ej i min gamla Jane's Recognition Guide, får hem och bläddra i den riktiga Jane's