2018-02-28

Boatspotting: Balder och Tor Viking

Balder och Tor Viking ligger i Landskronavarvet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Balder_Viking

Offshorebåtar som kan agera isbrytare. För att borra olja i Arktis alltså?

2016-12-19

Mitt säsongskort

Mitt säsongskort
Josef Majakovskij

Jag kunde
med vargtänder
sluka

byråkratin
och jag
spottar och fräser

mot respekt
för titlar
och skrivklådesjuka

och varje formulär...
Men
läs!

Längs fronten
av kravaller
och sköldar

tar publikvärden
avmätt
och fast

hand om korten
artigt
ja ytterst

och jag ger
mitt himmelspass.

Det ena väcker
ett småleende.

Det andra ett stänk
av hån.

Han beter sig mera vettskrämt

för ett med
göteborgska förlorarlejon.

Den snälle
Farbrorn
i blicken

är andaktsfullt
allvarsam,

som när man
tar emot
dricksen,

tar han
kort från en
gnagare.

Som geten
tittar på en affisch

blir ögonen
klot
för de helsingborgska

polissegt
i elefantiasis.

Var är de ifrån då
och de då?

Geografiskt
lömska
och dolska.

Han vrider inte
på huvudet alls

och visar
överhuvud
ingen känsla.

Utan att blinka
tar han trelleborgarnas kort

och även
de övriga småländska.

Så plötsligt
som den skållats
hans mun

blir strax
till en kvidande
grimas

så tar
denne tjänsteman
från SvFF

itu med mitt
himmelsblå kort.

Och som en bengal,
en handgranat,

som en dubbelstriglad
rakkniv,

som en pytonorm
med dödlig kram.

Tjugo huggtänder.
Sex meter liv.

Korvsäljarn
mångtydigt
tecknar.

- Det är gratis,
sa blicken
en varm en.

Vaktjäveln
ser frågvist
på SLOn

och SLOn
på vaktjäveln

Med njutning
såg nog
vaktjävlarnas löske

mig hudflängd,
korsfäst
med den äran.

För jag har
mitt himmelsblå kort

med bild på med
staden
och laget.

Jag kunde
med vargtänder sluka

byråkratin
och jag spottar och fräser

mot respekt
för titlar
och skrivklådesjuka

och varje formulär...
Men läs!

Ur vida adidas
jag hivar

min oskattbara
last i insläppsfållan

Läs!
Avundas!
Jag är

Medlem
av MFF!

2015-12-28

Boatspotting: HMS Oscar II

Okänd kollega har förärat mig med detta foto som julklapp, men vad är det för fartyg? Har gått igenom alla svenska fregatter, korvetter och jagare, och ingen matchar. Med tre skorstenar. Märkligt.

Nu sökte jag lite bredare, och pansarskepp är ju inte så mycket större än jagare, träff på Oscar II, efter att aktre masten kortades 1929:

2015-08-29

51% fotboll diskuterar publik under CL-kval jämfört med Stockholmsderby

Robert Laul och Oskar Månsson tog upp publiken och supportrarna, och för att bäst bena ut deras tankar och hjälpa dem med deras frågeställningar transkriberade jag den punkten på veckans podd 51% fotboll. Det kanske är orättvist att skriva ut talspråk men håll till godo:

01:03:05
RL: Jag skulle vilja tillföra en punkt där som är rätt intressant. Jag var ju på Swedbank eller Malmö New Stadium som den hette under denhär matchen i tisdags igår och jag var på stockholmsderbyt i måndags och skillnaden när man är på - här lägger jag inga värderingar - skillnaden när man är på denhär Malmömatchen och när man är på Stockholmsderbyt då är det som att när man kommer till Malmö, då är det som att fotbollen som är kärnverksamheten för dethär evenemanget och publiken lever sig in nått oerhört i denhär matchen och lyfter denhär matchen så det blir en enorm upplevelse o o o vara där. Jag menar det är inga klacksupportrar alla som står här liksom men dom - dom fan 63åriga tanter med käpp står ju och hoppar o viftar på sina, med sina halsdukar, då får du ju ändå ett bra tryck som gör att denhär fotbollsmatchen lyfter då när man är på Stockholmsderbyt då är det lite mer som att man, då är själva matchen nån, jag ska inte säga bisak, men att den är, den är inte lika central där, som fotbollsmatchen är när du kommer till en sånhär Champions League-match i Malmö, utan där är liksom - där lever klackarna o o o supporterverksamheten sina helt egna liv bortsett från matchen alltså. Åter inga värderingar där man kan ju tycka e e e charmas av båda domdär delarna. Det blir en skillnad i hur man upplever det. Jag har ett konkret exempel här på hur publiken på Swedbank när van Duyk, Celtics store duktige mittback där, han petar undan bollen som har gått död liksom. Och hela arenan reagerar med en sån enorm kraft för dom är så inne i matchen att det kändes som att domaren har inget annat val än att ge han ett kort för ja domaren sprang med ryggen mot det men han varna honom ändå, det är möjligt att linjedomaren gav han en signal, jag vet inte, i hörsnäckan men det kändes liksom som att det var det var det var publiken på Swedbank som fixade dendär varningen och sen får ju han spela med resten av matchen med ett gult kort i bakhuvudet.
01:05:07
OM: Mmm
RL: Det är klart att det tar ner hans prestation, han kan inte gå upp lika hårt i rygg på Rosenberg.
OM: Mmm, näe, öh, näe det är en intressant spaning. Eh, där är det givetvis för att ja, eh ett hemmalag mot ett
RL: Ja det är inte två
OM: internationell
RL: Och det är det jag säger det är inte samma saker men det var ändå en spaning jag gjorde
OM: Ja och nä men Stockholmsderbyt är ju, som spektakel är det ju helt otroligt att det kommer en massa tyska och engelska journalister och supportrar bara dit för att titta på dethär liksom. Ehm. Och i potten ligger ju faktiskt inte alls, inte liksom, det är en vanlig, det är tre allsvenska poäng som står på spel. Varken mer eller mindre. En enorm prestige, men jag vet ju inte hur många eee inte spelare då men ledare inom klubbarna och supportrar och sånt som säger : Ja, så länge vi inte förlorar så är det lugnt. Det vill säga att man är nöjd med ett kryss. Pratade med djurgårdsledare som efter, ah men dom var hyfsat nöjda ändå, och vad är det dom gjorde då? Jo dom spelade 2-2 i ett hemmaderby, eh, ja dom har ju samma arena men dom hade ju extremt stort publikövertag såklart. Mot en klubb som ligger betydligt längre ner i tabellen, som är ett sämre lag för stunden. Spelar 2-2 hemma, det är ju en riktig missräkning då. Men åndå liksom, vi förlora inte. Så där är ju en jäkla skillnad. Men man får väl jämföra med skånederbyt då.
RL: Ja absolut
OM: Om man ska ha en rak jämförelse så
RL: Det var också en intressant grej som jag snappade upp via sociala medier eller var jag nu såg det på nån hemsida, dethär var liksom supportrarnas, eh, och jag är ju inte så jävla insatt, inkörd i denhär världen så det kanske är vardagsmat men det var ju Malmösupportrarna hur dom la upp denhär dan liksom, eh, dom höll på och dividera hur skulle dom kunna klara och hålla trycket och stämningen på Stadion inte bara i 90 minuter utan i en straffsparks eller i en eventuell förlängning och en straffsparksläggning. Jo men då höll dom på och dividera, om man käkar vid den och den tidpunkten, liksom, så att magen e i rätt fas och så dricker du mycket vatten på dagen och så ser du till så att du får med dig vatten in på arenan så du ja håller vätskebalansen i skick, inte blir törstig och smörjer stämbanden och så vidare alltså. Fotboll är ofta annars förknippat med öl och grejor men alltså dom resonemangen jag såg här, dethär handlar ju om, domhär förbereder sig som för för för och nästan lira denhär matchen liksom. Dom ser la till och sova åtta timmar?
OM: Så folk stod och stretchade på stan när du gick förbi?
RL: Ja men ungefär alltså om vi överdriver det lite. Jag vet inte det kanske man gör, det kanske klackarna gör i derbyn och på andra matcher också men dethär var verkligen som att nu jävlar ska vi hålla liksom, nu ska vi hålla ljudvolymen mot Celtic här så att dom darrar även i en straffläggning. Då ska vi ha kvar stämbanden, då ska vi ha kvar luft i våra lungor och så vidare.
OM: Ja. MFF Support har ju officiellt tilldelats nummer 12 då så där kan man väl prata om den tolfte spelaren
RL: Ja det får man nog fan göra här alltså
OM: på riktigt. Nä, jag har svårt och se det att man gör det när man går på ett Stockholmsderby, då tror jag man, antingen är man extremt engagerad i hur man, i vad man ska göra för show på läktaren liksom, med tifo och grejor liksom. Eller så går man bara dit och kör liksom, som en stor fest som i och för sig innehåller en hel del ångest men ja nä där kan nog finnas en skillnad utan att heller va superexpert på de områdena. Det kan jag väl inte säga att jag är.
01:08:31
RL: En annan grej som jag inte heller riktigt vet, som sagt, bara, klacken finns ju där i Malmö sen så är det ju fullt då runtomkring och jag nämnde ju det förut om 63åriga tanterna som står och hoppar och viftar med halsdukar
OM: Har du film på det?
RL: Nä, det är väl en bildliknelse, jag såg väl inte exakt någon 63åring.
OM: Besviken jag blev nu faktiskt
RL: Men dom skapar dethär trycket och alla domhär som är där som sagt, det är väl rätt mycket, vad kallar man det, Champions League-turister brukar, det är ju lite nedlåtande, men dom kan ju alla sånger. Eller det måste dom ju kunna för jag menar det det det är ju ett öronbedövande tryck från alla håll och kanter liksom. Hur funkar sånt liksom? Informeras dom som kanske inte går på Malmömatcher så mycket vad det är för sånger som gäller eller har dom olika folk utplacerade på sektioner eller, ja, jag har ingen aning.
OM: Näe
RL: Det är imponerande och se iallafall, att det lever så över exakt hela jävla arenan.
OM: Hm, ja det är sant. Det ser man ju sällan. Nästan aldrig faktiskt. Till och med i, om man tar Stockholmsderbyt som är ju dom, det är ju dom största matcherna publikt alltså som spektakel, så står ju dom faktiskt i särklass. Men det är ju två sjövilda klackar som battlar mot varandra och sen ibland så hänger ju delar av långsidorna med och verkligen stämmer in i, ja, i ramsorna eller sångerna å såntdär, men grunden är ju, det är ju klackarna och dom som kör nått helt jävulskt liksom. Så, ja det är en stor skillnad.

RL: Jag vet inte om det kan hänga ihop med nästa punkt här, om du kommer ner till Malmö här så är det ju fullständigt hysterisk mediebevakning runt dethär Malmö FF, det är, den saknar ju nånstans motstycke. Kvällsposten hade, som är en Expressen-edition, en kvällstidning, dom gör ju alltså 28 sidor inför matchen. Och dom gör 28 sidor efter matchen. Då kan man ju tänka på när fotbollsmatchen den tar slut, när fan tog den slut? Halv elva eller? 

2015-03-08

MFF - J-södra #Megzise

SVT play har sändningen, här är highlights

00:17 - 00:54
01:38 - 01:55
02:05 - 02:08
06:10 - 06:30
06:45 - 06:50
07:54
08:23 - vilande
10:03 - 10:13 målfirande
30:20 - målfirande
1:18:08 - målfirande
1:41:15 - söta töser får en puss (ingen flagga)
1:43:08 - Mechmete
1:43:55 - målfirande (Mechmete)
1:55:54 - 1:56:14 segerfirande
1:56:45
1:58:05 - yyyl (flagga genom nätet)
1:59:03 - ÅGE (ingen flagga)
2:01:40 - MACKAN (ingen flagga), ja, han har inte bollen som förra året, hittar sin roll. Lyssna!
2:02:25 SUPER-MACKAN, SUPER-MACKAN, SUPER-MACKAN (ingen flagga)
LINDEBOJJJJJJJ!

2014-06-18

Boatspotting: Frej

Isbrytaren Frej låg imorse 05.00 18 juni och guppade i soluppgången utanför Glumslövs backar. Förbereder för nån sommarturné vid nordpolen? Frej ger väderdata från Bottenviken i vanliga fall, grafiken funkar bara vintertid. Sjöfartsverket ger Frejs specifikationer. Eftersom det är Oden som är forskningsfartyget får jag utgå ifrån att Frej bara är här för normal service på Öresundsvarvet, som tyvärr verkar ha slutat med sitt nyhetsbrev.

2013-12-04

Boatspotting: Corona Seaways

Corona Seaways brinner i Helsingborgs hamn, men från vårt kontor står några cisterner ivägen och skymmer sikten.

2013-11-01

Boatspotting: HNMLS Holland, Zeeland, Groningen

Tre av fyra i Holland-serien på väg mot Köpenhamn. De såg större ut i verkligheten än på wikipedia-bilderna. De är sprillans nya, så jag kunde inte använda min Janes från 2002...

2013-10-18

Boatspotting: M/S Gotland

M/S Gotland ligger på Öresundsvarvet i Landskrona, tillsammans med M/S Richard With från Hurtigruten. Vem har krockat med vem? Tittar ni på Richard Withs sida ser ni också webkameran, som visar MS Gotland. Inception. Boatspotting style.

2013-09-30

Boatspotting: Majestic Maersk

Då tar vi paus men skippar lunchen, för att se Majestic Maersk. Skymtades runt Ven, men svängde in mot land bakom oljecisternerna. Strax här.

2013-09-21

Boatspotting: KBV 034

Och bara för att jag jobbar hemma en dag så presenteras Helsingborgs kustbevaknings senaste tillskott: KBV 034

2013-09-05

Boatspotting: FS Primauguet (D 644)

Franska flottan i sundet, FS Primauguet går söderut. Fregatt enl fransmännen, jagare enl Jane's

2013-08-15

Boatspotting: Morgenster

Briggen Morgenster på väg från Köpenhamn norrut, med fulla segel gör den just nu 5 knop. För 1500 spänn kan man få följa med på två dar över Nordsjön nu på sensommaren.

2013-08-08

Boatspotting: Isbrytaren Oden

Nu stävar Oden norrut i 10 knop. Verkar som att delar av besättningen bor i Helsingborgstrakten. För polarexpeditioner i Arktis borde det nu vara högsäsong, Oden är första fartyg med konventionell drift som tagit sig till Nordpolen. Men om detta hittar jag just nu inget, kanske ska de fiska i sjön där nu. Annars verkar Oden mest användas vintertid i Antarktis.

2013-05-21

Boatspotting: Achille Lauro

Nej, jag har inte sett henne i syne i sundet. Istället såg jag Achille Lauros husgitarrist rädda folk från henne under branden -94 då hon sjönk, på nån av Discoverykanalerna i förra veckan. Och nu släpper frun till terroristledaren som attackerade Achille Lauro -85, och Robert Fisk har fått läsa den: http://www.independent.co.uk/voices/comment/robert-fisk-how-achille-lauro-hijackers-were-seduced-by-high-life-8604519.html

2013-04-09

Ett brev från min far, angående TAIFs degradering, till TAIFs supportrar


Käraste
När sorgen förvandlats till ilska och ilska till bedrövelse bör man invänta nästa steg. Ty det är långt mer konstruktivt att starta det nya med utgångspunkt från besinning, eftertanke och tillit. Vi har ramlat ur förr och vi har kommit upp förr. Framtid brukar icke sällan likna det förflutna. Så resonerade man säkert i Växjö då man varken hade hockey eller fotboll ens i närheten av elitkänning.
Eftertanke och besinning bör kunna vägleda oss tillbaka, men då måste man försöka förstå de senaste säsongerna. Och givetvis komma ihåg de tider då Johansson, Danielsson, Runesson, Ryman och Jakobsson var fullt tillräckligt för att vi skulle vara ledande kronobergslag. Hemma eller närproducerat var modellen. Spelare som förstod småklubb och skogskommun. Som inte var främmande för sommardans i Kärrasand, fika på något av de två utmärkta kaféerna i byn, eller i dag räkmacka hos Börjes. Om klubbledning inte förstår de alldeles speciella villkoren för spelare i vår älskade klubb kommer man lätt att fara vilse i spelarbutiken. Den butik där vi ändock med våra små pengar får vänta tills de större och rikare handlat färdigt. Har vi halva Trojas sponsorkassa, och gud ska veta att inte ens den kassan är särskilt stor, så borde det vara lätt att inse värvarproblematiken. Sportchefen bör kanske ta några besinnande steg bakåt för att riktigt få syn på vår verklighet. Och verkligheten är att vi inte kan fortsätta att köpa ett nästan nytt lag inför varje säsong. Vi måste nog producera eget och värva lite mindre spektakulärt. Jag tror att våra scouter skall titta lite närmare i Olofström, Mörrum, Kristianstad och Gislaved. Där finns säkert killar vars dröm är att spela i TAIF och vars självbild och kulturella hemvist gör att de passar bra hos oss. Att tro att vi en gång till skall hitta en Pilut är kanske att hoppas på för mycket.
Glöm inte att inte ens Stenbecks 80 miljoner flyttade Malmö Redhawks ett steg närmare Elitserien än Trojas lågbudgetgäng!
Vi kan komma tillbaka till Allsvenskan om vi skaffar en lämpligare personalpolitik med tålamod, långsiktighet och närproducerart som ledstjärnor.
Hälsningar osv

(Från min far, Anders Ferm, Ryd/Alnarp)

2013-03-01

Boatspotting: Lewek Connector

Idag tuffar en lustig kableutläggningsbåt söderut, ABBs Lewek Connector: ålförvirrande likström som ska ut?

2012-12-13

Boatspotting: Condock V

Condock V seglade förbi påväg mot Muskö. Såg ut att gå tomme, eller möjligtvis med tråkig konventionell last, men kan ta andra båtar. För att jaga pirater?

2012-11-27

Boatspotting: Triad

Marin Mättekniks Triad letar efter The Armenian som gick under med 1400 mulåsnor nu på Viasat History, i "Mystiska skeppsvrak på djupt vatten".

2012-11-11

Skånsk femrätters

Rabbemos å spegefläsk,
pantofflagörd med knudor,
fläskasvålar, grisatassar,
prinsakorv med snudor
Fittamadar, sillarumpor,
sylta med rödbedor,
äggakaga, revbensspjäll

Luald ål å rögad ål
å ål som di har halmad
Kogad ål å stegad ål
å ål i gelatin
Ålaslurgin, ålapudding
ål me chokeladsås,
rutten ål å ål i kål

Hussegröd å puggavälling,
kläggefläsk med bläror
Tösaflabbar, flinerumpor,
pattagris med päror
Glyttanäsor, hunnarövar,
lummemög med hylle,
mormor Karnas hönsafjös

Sillasupen, ålasupen,
supen till sardellen
Fläskasupen, rabbesupen,
suparna till spjällen
Gåsasupen, äggasupen,
suparna till supen
å till sisst en kagesup

Spiddekaga, kransekaga,
flarn å mazariner,
sockerkaga, butterkaga,
nötter å praliner
Risengröd med vispegrädde,
punsch å karameller
Sen e de dags för nattamad!