2007-09-18

Googles stavningskontroll fallerade

När jag ändå har kommit in i ett Google-stim: Min vanliga metod att avgöra stavning på ett ord har för första gången inte hållit måttet. Jag googlade "falerade" på 1610 träffar och "fallerade" på 969. Lita alltså inte på "fråga publiken" om det handlar om knepiga frågor. Själv bäste dräng

2007-09-13

Attackpendla


Attackpendla
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-09-13 07:41 20070913 Denhär rackaren körde av på avfarten och på på påfarten och den enda positionen han tjänade var min. Död åt alla mottrafikanter!

2007-09-12

Att läsa


Att läsa
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-09-12 20:17 20070912(001)

2007-09-08

Knutpunkten

Var tvungen att jobba över, så jag tog 18.10-tåget, men missade ändå kvällens action på Knutpunkten. Jag har ju ofta dödsångestattacker på Knutpunkten, pisslukten i trapporna, måndagmornar när man inte är redo för en veckas jubb, äckliga HIF-kids som vill nått efter derbyt. Det är inte lätt att vara miljövän! Nu kanske man kan få jobbet att sätta milersättningen på bolagets kostnadsställe istället för mitt? Fast domdär stockholmarna är väl vana vid det hårda storstadslivet, så enkelt går det nog inte.

2007-09-06

Rensa bort mig själv från Google Analytics

Man vill ju inte gärna att Google Analytics ska registrera mina egna visningar av bloggen, speciellt inte den man alltid gör när man lagt upp en bloggpost. Alltså kollar jag nu vilken länk jag kommer från då. Metablogga

2007-09-05

SOA är inte så lätt

Systemutveckling har en tioprocentig tillväxt, och CS redaktionschef förklarar det med soa. Dock lyckas han med att skriva ut det som "system oriented architecture". Inte konstigt det blir svårt med begreppen. I nätupplagan har dom rättat det, tråkigt. Min skönaste soa-upplevelse var på workshop i Melbourne och en forskarkollega undrade varför jag forskade på arkitektur nu när arkitekturämnet var uppklarat, färdigt. Behövs ingen annan arkitektur än soa.

2007-09-03

Styra Google?

Är det nån som vet hur Google funkar? IKEAs kundtjänst i Belgien får ibland mail från Holländska kunder, och vice versa. En teori jag har är att om man googlar kan man om man är oförsiktig hamna på fel lands site. Sökningen "ikea vraag bestelling" leder till båda ländernas sidor för att skicka en förfrågan på en order med vilken google man än söker, och om man söker på hela nätet, eller på sidor skrivna på holländska. Däremot får man ingen träff om man söker på sidor från Nederländerna eller från Belgien. Kan man metatagga sidor så Google anser att de kommer från ett speciellt land?

Måndag


Måndag
Originally uploaded by Joffemannen.
må 2007-09-03 08:12 20070903 Måndag, hösten har kommit, och nån har ställt till det med förlängning av mitt kontrakt. Får sitta och läsa computer sweden tills dom fixat allt

2007-09-01

Kuksvansfest


Kuksvansfest
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-09-01 18:38 20070901(003)

Match?


Match?
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-09-01 17:02 20070901 Bilden visar bästa underhållningen än så länge

Malmö


Malmö
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-08-29 19:20 20070829 Nästan äckligare än all hundbajs på samma trottoar. Snart dags att ge bort resterande 3 poäng till Trelleborg så man får spela fler sunkiga derbyn nästa säsong. Malmö har aldrig kunnat spela för att bli topp-fyra.

2007-08-31

Google scholar igen

Så, nu har jag klurat ut hur man söker på riktigt på Google Scholar.

Annars ägnar vi dagen åt att stänga ärenden, efter att ha testat en vecka. Jag ska inte lägga ut texten om hur givande projekttest är här på detta bygget. För egen del har jag också börjat oroa mig för ledighet i oktober - POLS här blev nekad en vecka, och jag har ju redan biljetter till Amerikat!

2007-08-30

Nytt batteri


Nytt batteri
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-08-29 19:25 20070829(001) Nokia har problem med att vissa batterier av typ BL-5C kan överhettas. Alltså återkallas de. Dock inte alla 300 milj, bara 46 milj, däribland mitt. 46 milj försändelser är 3% av DHLs omsättning, tror dom är ganska glada. Nokia däremot, och tillverkaren i detta fallet, Matsushita... Vad kan det kalaset gå på?

2007-08-25

Ny torrent: Colors (1988)

La ut ColorsPirate Bay, klassiker. Hittade den nämligen bara på DC. IMDB

2007-08-24

15 år sen


15 år sen
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-08-24 23:36 20070824(003) Fast bland hundratals dyrkare av tidigt 90tal. Socialantropologikontot får vi sätta det på. Titiyo? Är det samma som Neneh Cherry?

Operation Langos avbruten


Operation Langos avbruten
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-08-24 22:39 20070824 Fulöl kom i vägen. Men nästa år!

Snacka skit

Har kommit på en lysande app till Facebook: snacka skit. Man bjuder in sina vänner till snacka-skit-applikationen, tackar folk ja så kan dom sedan, ovetandes, bli utsatta för skitsnack. Sen kan man klistra på typ post-it-lappar på nån annans profil, med skitsnack och skvaller om den personen. Som den personen inte kan se när han/hon själv tittar på sin profil. Nu ska jag bara kolla hur man kodar mot facebook.

Och om nån timme ska jag fortsätta min dokumentation av alla festivalens Langosställen. Fredagshaiku:
Varför finns Langos
Bara på festivaler
Och ej i Ungern

2007-08-23

Langos!


Langos!
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-08-23 20:08 20070823(002)

Langos!


Langos!
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-08-23 20:06 20070823(001)

Langos!


Langos!
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-08-23 20:00 20070823

Entity-Attribute-Value

Entity-Attribute-Value (EAV), det jag nedan kallade key-value, verkar inte vara en helt lysande design vid närmare eftertanke. Man behöver alltså i princip inte ha några kolumner i sina tabeller, man definierar bara ett nytt attribut och slänger in värdet på det attributet för den entitet man pysslar med i sin EAV-tabell. Och så behöver man aldrig mer fråga sin DBA eller arkitekt om lov att ändra databasdesignen, för det kan man göra i kod istället. Men helt plötslig är det knappt en relationsdatabas längre. Det jag mest av allt skulle vilja få fram är java-bönan som hanterar sånna entiteter: superbönan, there was one bean to rule them all. Godzillabönan. Goff-goff. Problemet är att man inte kan typa sina värden/attribut hårt, och om man försöker så tappar man hur som helst förmågan att ändra "designen" dynamiskt. Och selectsatserna blir cp-joinar istället för SELECT * WHERE a AND b. Jag lägger till några nya kolumner istället.

2007-08-22

Semesterskägg


Semesterskägg
Originally uploaded by Joffemannen.
on 2007-08-22 18:08 20070822 Med en så spridd semester, när ryker semesterskägget? Är det när Malmöfestivalen tar slut? Och när är det läge att lägga in en key/value-tabell, istället för att lägga till ett nytt fält varje gång man behöver? Får kolla hur det slår på koden och hur mycket man måste jobba med att skapa och generera om bönor

SQL och WSAD

WSAD är för gulligt. När man öppnar .sql-filer så försöker den tolka dom. Verkar som det är com.ibm.lpex.sql.SqlParser som försöker. Men den kallar mina create-statements incomplete, och create or replace view förstår den inte alls. Dessutom låser hela WSAD sig när man försöker sig på lite admin-grejor som create user, grant connect, osv. Jag älskar när funktionalitet man inte bett om får allt att krascha. Får editera i notepad, men får se vad konfigurationshanteringsverktyget säger när jag slänger ut och in filer hur som.

Nedstam på nätet

Man får småblogga lite medans WSAD håller på att strula - är ju jättejobbigt att öppna en .sql-fil, som vi alla vet. Gjorde min månatliga koll på http://scholar.google.com/ för att se om nån refererat mig på sistone, och gjorde en skrämmade upptäckt att det finns en Britt Nedstam. Lyckligtvis felstavat i nån rapport från Göteborgs Universitet. Vill ju inte ha en möngi-barnboksförfattare som smyger sig in i släkten...

Nej, nu är det dags att döda processerna javaw.exe och eclipse.exe och se om omstart hjälper.

2007-08-07

Skyll er själva

Har funderat fram och tillbaka på om man ska utväxla fångar mot gisslan, speciellt nu när det handlar om charmiga sydkoreaner, för att inte tala om dom charmiga skäggiga talibanerna. Men så visar det sig att dom inte var gosiga hjälparbetare, utan knastar. Kan typen, tycker inte om den. Kryllade av kvasiuniformerade amerikanska missionärer i Kambodja, som drev de fredliga buddhistiska khmererna till att bränna ner ett gäng kyrkor. Fast alternativet att talibanerna nackar gulingarna är kanske inte att föredra, då får dom martyrer och blir helt till sig.

2007-07-25

Vinn en grabb-weekend åt mig!

På Discovery har jag just vunnit en T-shirt, men jag har chans på att vinna en weekend för 11 polare på nån typ spa-anläggning, om ni röstar upp mig (och ner de andra). Gå alltså in på http://www.discoverychannel.se/emea/sorry.htm - klicka "Profiler", gå till typ tredje sista sidan, just nu 54 av 56, och ge mig en femma för min anspelning på rödtocken i Mythbusters. Klickar ni sedan "Bästa" och delar ut lite underbetyg så ökar chanserna lite till. I slutet på augusti delas priset ut. De 11 snällaste får följa med mig till Abbekås.

En epok går i graven

Helt plötsligt försvann hälften av våra arbetsuppgifter, det roliga jobbet att låsa upp kundkonton kan nu skötas av vem som helst! Ja, till och med av kunden själv. Här har jag pluggat i 23,5 år, och så tar dom halva mitt jobb ifrån mig?

2007-07-24

Skrytresekartan

Så, nu har jag lagt upp min skrytresekarta också, får tänka ut en plan för att fylla på den lite mer:








2007-07-23

Fel arena, då kan det inte bli rätt klack

må 2007-07-23 18:55 20070723 Men en rolig banderoll fick man se, stackarn är på plan också

2007-07-19

Google-träffar

Hur många träffar kan man komma upp i egentligen? Jag trodde ett tag på bokstaven i, men den får till och med erkänna sig besegrad av 'the', konstigt nog. En annan konstighet är att 5 ger fler träffar än 4, annars är det en fallande skala från 1 till 9. Nån som hittar en sökfras på Google som ger fler träffar än '1'?


Ja, jag hittade en bredare sökning. Försök slå 18 540 000 000 träffar om ni kan.

BTW, pattaluder ger bara en träff, om det sedan kan räknas som ett riktigt ord är en annan fråga. Nån som hittar ett SAOL-ord som bara ger en träff? Fan, nu kommer ju pattaluder att ge två träffar. Pattaludret däremot, kommer när google hittat hit bara ge en träff. Ha! Fasen, gick inte. Pattaluderna. Får jag va ensam om den en stund?

2007-07-13

Avståndsmätare

Avståndsmätaridén sprack, var inne på Kjell.com igår, och nu när jag googlar runt hittar jag bara en på Clas Ohlsson, och den klarar bara 15 m. Blir till att räkna luftfilter istället. Om man inte ska punga ut med 3 000 kr för en riktig. Ja, på kostnadsstället då.

Fredagen den 13:e

Så jag vågar inte skriva nån haiku. Tågsättet (wikipedia, logistiker och järnvägare stavar såhär, 14 200 träffar på google, modelljärnvägsbyggare skriver tågset, 15 700 träffar) som inte går vidare till Göteborg, utan bara går hit till Helsingborg dog redan i Lund. Istf sittplats i tyst avdelning fick jag luta mig mot en papperskorg i boskapsvagnen och försöka inte somna till Pamuks Snö. Tåget blev inte ens 20 minuter sent så man hade kunnat kräva Skånetrafiken på en dags resande, och väl framme på jobbet har kaffemaskinen lagt av. För att toppa upp med olyckor, nya stadion ska heta Swedbank Arena. Hoppas resten av dagen går smidigare, ska ju bli hårdrock på KB ikväll. Söndag spelar dessutom Lillasyster på Debaser After Church. Man måste ju aktivera sig det lilla man kan på sommaren.

2007-07-12

Pendla precist


Pendla precist
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-07-12 17:12 20070712 Tåget från Göteborg kommer in till Knutpunkten för att multa (?) med ett sätt som står utanför och väntar. Alltså måste av någon anledning göteborgståget in först, och vi som vill på främre sättet måste ställa oss där vi tror dörren ska hamna. Man räknar ungefär till 5 luftfilter på väggen mitt emot, men det är ingen exakt metod. Alltså måste jag skaffa en laseravståndsmätare. På kostnadsstället?

Studera snabbt och lätt!

Jag bryr mig inte riktigt om vad Aftonbladets läsare tycker, men finansministern tycker iallafall att man inte ska höja studiemedlet. Det är nämligen för dålig genomströmning. Arbetsmarknadsministern strömmade ju igenom sin MBA-examen på Fairfax University på bara ett år. Men då hade han ju redan legat i Lund fyra år utan att strömma igenom... Låt mig gissa att Borg och den regering han sitter i, troligen med minst antal gemensamma akademiska poäng genom tiderna, är rädda för oss akademiker. Bäva, borgare!

Nej, de vill såklart bara att endast de som har råd ska få plugga. Bäva, klassresenärer!

2007-07-07

Bröllop


Bröllop
Originally uploaded by Joffemannen.
lö 2007-07-07 17:49 20070707 Ännu en match förstörd av bröllop

2007-06-23

Ebay

Har ju inte kommit igång med Ebay, men härom dagen tänkte jag att jag ville ha en DDR-landslagströja från -74 med Sparwassers namn och nummer. Och vad hittar man på Ebay? Jo, den riktiga tröjan! Fast såld till nån jävla tysk... €57,90 är ju vad man får betala för en allsvensk replica, tänk å få gå i beviset för det socialistiska undret, folkrepublikens, arbetarnas, böndernas och arkitekternas från ruinerna återuppståndna lands överlägsenhet över förbundsstaten. Zustand: Gebraucht - alltså med en brunkolgruvearbetares svett och en skvätt västtyskt blod. Nej, självklart är det fel nummer, en historieförfalskning. Vinnartröjan har nummer 14 och hänger i Bonn efter Jürgens avhopp året innan muren föll. Klassförrädare.

2007-06-21

Time to go

Har validerat
Tre tomma veckor i TIME
Dags att åka hem
Nej, mina fredagshaiku blir bara sämre och sämre. Jag däremot blir bara bättre och bättre, och nu rundar jag av vårterminen här på Sockerbruket, för att få några futtiga veckors återhämtning. Men med teknikens under kan jag ju fortsätta blogga från skogen.

2007-06-10

Fler pekpinnar

Jag är ju inte fullblodsskåning, farsan är från Kronoberg apropå gårdagens blogg, och morsan är från Bollnäs apropå dagens länk. Det har inte blivit så mkt nakna damer i skogen däruppe för min del, men skam den som ger sig, vi drar upp efter midsommar och spanar vidare.

2007-06-09

Balkongblogga

Inte helt lätt att läsa vad man skriver här på balkongen nu när solen sakta sänker sig över Folkets park, men efter att ha bejakat både min manlighet och kvinnlighet (med gipsplugg och golvmopp) sitter en pilsner och dagens försenade tidning gött. Ska snart väcka kvinnan så det blir mat på bordet innan vi ska ut å öla med en rolig stolle som polisen och hans fruga fått att låna våra grannars lya. Men till saken, Fridas låt bannad från P4 Kronoberg, enl Sydsvenskan säger kanalchefen till Smålandsposten att "våldet mot kvinnor är ett samhällsproblem och att det inte finns något lustigt i det". För Expressen: "Låten står för en kränkande människosyn. Att dunkas gul och blå är varken chict eller fräckt." Erica Hedin har antagligen inte fått sex sedan -90talet, eller så är det språkförbistringen som gör att smålänningarna tror det handlar om misshandel och inte good times när vi skåningar dunkar på varandra. Men lite avis är man på ett län som har en lustig, chic och fräck P4. Jag ska iallafall aldrig spänna på nått oskånskt mer i mitt liv.

Och bara för att föra det till protokollet: Innan matchen i onsdags satt vi på den tomma pizzerian mitt emot Dick Turpin på Råsunda torg, Patrik Andersson stegar in med entourage för att inte se brossan hoppa in på fastande mage, han och jag hälsar och den rabiate restauratören slänger ut honom med sällskap. Crazy. Hade jag varit lite piggare och lite ohungrigare hade han fått min plats och min pizza, men jag vet inte hur Kaisern hade trivits med mitt gnagarsällskap.

BTW: Tycker ni gipsplugg är gay så handlade detta om att fästa en taklampa på runt 5 kilo i en plafondstuckgrej från -90talet, under centimetern gips, utan förstärkande papp, och därefter ett hålrum på 2-3 cm innan betongtaket. Bårebos skruvankare är riktiga monster. Fullösningen jag gjorde för att få fast CD-stället som trillade ner är klart mer gay, fyra blåa nylonplugg, 6x80 mm skruv, fylla på med finspackel innan man trycker i pluggen och låta torka 1 1/2 timme innan man skruvar upp skiten. Gjorde jag ett dåligt jobb första gången, eller var det fölsedagskalaset i tisdags som var lite livat?

2007-06-01

Publicerad!

Akademia
En värld full av dynamik
Oj, vad allt går snabbt!
Under veckan har man hunnit med att patcha snett, och nu förhoppningsvis patcha rätt. Men det är inte lätt att veta, vår cache-lösning här gör att i worst case tar det 48 timmar för en ändring att slå igenom på sajten. Dock tror jag inte det betyder att medelväntetiden ligger på 24 timmar, så jag hoppas på resultat redan i kväll på mina fina fixar. Annat är det i forskarvärlden! 2003 småforskade jag på nårra företag i Öresundsregionen, och följde upp i Australien 2004. Då publicerade jag två workshopartiklar på mina resultat, för att få feedback till en tidskriftsartikel. Den blev färdig under året, och 2005 doktorerade jag. Nu kommer artikeln i tryck! Åsså har content-folket här på IKEA mage att knorra över att det tar upp till två dar att få ut en ändring här...

2007-05-29

Felparkering


Felparkering
Originally uploaded by Joffemannen.
ti 2007-05-29 10:14 20070529 Så det var därför den platsen var ledig på IKEAs parkering...

2007-05-23

Arbetsköpare darra

Laval, partneri
Arbetsköpare darra!
Se Byggnads vinna
Ja, riktigt klart är det inte, men en instans i snåren av EU-byråkrati har iallafall gett facket rätt, och jag tror det är näst sista instansen. Slutgiltigt besked på om vi ska lägga ner all verksamhet i folkhemmet kommer vid årsskiftet. Nu ska jag koda javabönor!

2007-05-20

Hata konstgräs

Ingenting hände, 45 + 5 + 45 +3 minuter. Efter Malmös mål blev man ju glad men det var ju inte fotboll man tittade på. Nån sorts annan sport, typ landhockey utan klubbor eller lawn bowling med fötterna eller en puttningstävling med fotbollsskor eller vad vet jag. I andra halvlek satt jag bredvid två främlingar, fast vänner, och försökte hitta lite glädje i denna typ av sport: tänk på italiensk fotboll, hur kul är den? Men man kan älska den ändå? 0-1-ledning och sen försöka hitta glädje i att titta på dålig "fotboll" i hopp om att få hem 3 pinnar. Varför ska jag behöva titta på konstgräsfotboll? Varför! Nej, det måste bort. Hur får man bort det?

2007-05-18

Klämdag - klämdag - solidaritet

Eftersom lönen gick åt i Champagne så klagar jag inte över att dels inte haft halvdag i onsdags, dels ej kunna ta klämdag idag. Kristi flygare, va ä de egenteligen?
Ostron och champagne
Som han är en stekare
Han steker - steker
Ja, den känslan får man väl leva på till lönen dyker upp. Men titta! Där hade ett trevligt "förskott" på min provision dykt upp! Fasen, så tog man tåget idag för att slippa lockas att dricka pilsner redan vid femtiden. Hmm, 6000 in på kontot, hur mkt belastar det kostnadsstället? Borde vara nånstans runt 16 500? Men man kan ju inte räkna så, det är ju inte riktiga pengar på kostnadsstället. Inte ens när man tjackar stuff för det - då försvinner ju momsen också. Frågan är om man kan ta ut IKEA-prylar och hävda att det är jobbrelaterat. Troligtvis inte. Men nånting som går att använda som platt TV i sovrummet måste man väl kunna ta ut? Annars får man köra med projektor då då.

Tog en titt på min Google Analytics, och en av mina besökare här har hittat hit på sökningen "tid för att röka sidfläsk". Märkligt nog hittar jag inte mig själv på en sån sökning. 25% av mina träffar går iallafall via länken i mailsignaturen, men analysverktyget verkar inte kunna avslöja hur mkt av trafiken som går via RSS-feeds.

Ok, gör en kort sammanfattning av tiden som gått, för mitt eget minne: 22 sorters champagne hann jag med, speciellt omnämnande för husen Bernard Hatté och Jean Paul Morel. Samt kalvbräss och lite andra körtlar. Dock fick jag ge bort min bagagevikt till brorsan, jag flög med handbagage pga dålig tidplanering. En flaska väger 2,1 kg, så ni vet. Champagnetand fick jag, men det gick ner efter några dagars flourettetuggande. Halsen är dock fortfarande lite öm. Helgen efter blev det bröllop i Växjö, med fullprisbar som sista spiken i kistan på månadens ekonomi. Tisdag derby, två saker gick snett där: jag tog tåget, och jag hade inte fixat klackbiljetter utan hade bara vanliga biljetter till norra stå. Med egen bil hade man sluppit alla små äckliga HIFpojkar som höll på när man gick mot Knutpunkten, med klackbiljett hade man inte behövt stå så trångt att det inte gick att gå ut och pissa i pausen. Seger blev det iallafall, 7 aug ser vi till att det blir sex pinnar denna säsongen.

2007-05-04

Andra incheckningen

Nu har jag checkat in mitt andra bidrag till IKEAs sköna värld, två reply-to-adresser som var galna för fransmännen och schweizarna. Den siste som checkade in till releasen vecka 21 - men det ska väl inte behöva betyda att jag får all skyllen?

Helgen kändes ju bra, även om jag mådde skit. Man har iallafall inte tröttnat på att vinna mot AIK hemma, men snart börjat förvänta sig det. Och så följde dom upp med att få tvåsiffrigt i cupen när en annan demonstrerade. Kändes lite extra gött att skandera "ÖKA - ÖKA - SKATTEN FÖR DOM RIKA" nu när man kommit upp i över 50% marginalskatt. Vad spelar det för roll att Borg tar mer än hälften av mina pengar när jag ska på konfaläger på konsultbolagets bekostnad i Champagne? Alltså:
Champagne och ostron
Jag ska bli en stekare
Fan vad jag steker

2007-04-27

Fredag igen

Nja, det blev väl inte så mkt till Haiku idag:

Kattpiss i soffan
Men vad gör väl det idag
Snart fet fotbollshelg

Flytten börjar alltså bli klar, dock kommer inte telefonen förrän valborg, så får vi se när Telia lyckas koppla in bredband och digital-TV. Kanske innan resan till Champagne? På jubb har jag utnämnts till Fråga-Anna-expert - en rätt tacksam uppgift då det bara varit ett Service Call på Fråga Anna nånsin. Metro tyckte BTW att oddsen sa att man skulle testa AIK-seger, spelar ju ingen roll då MFF ger säkra pengar.

2007-04-23

Första incheckningen!

Skapar ni er ett IKEA Family-konto och går in på andra fliken på er profil, Extra information eller nått sånt, så ser ni "> nånstans uppe till höger. Men bara nån vecka till, i nästa patch är det borta, me fix! Man känner att man är väl värd dendär 20%iga löneförhöjningen...

2007-04-20

Fattig fredag inför löneförhöjning

Alltså kan jag nu skriva tråkgnällhaikus, tjoho:
51%
av den sista hundringen
till Borgs barnflicka

Så jag har iallafall råd att supa på kredit denna helgen, 20% löneförhöjning efter att ha knackat SQL 2 månader är väl inte det sämsta? Nån som har nån slant att låna till på onsdag?

2007-04-13

Jag är anställd på ett företag som finns!

Det ser ni om ni slår upp dagens ComputerSweden på sidan 12. Känns genast bättre, även om stordatorkunskap kanske inte känns som det hetaste heta

2007-04-12

Resterna av Arbetet

Nu hittade jag resterna av Arbetet, det utkommer ju en kvartalstidskrift med ledarsidor, med mål att komma ut en gång i veckan och komplettera Sydsvenskan. Nu finns den också på nätet, och kommer då ut lite oftare. En annan länk jag knappar in här för mitt eget minne är till den brittiske föredetta ambassadörens i Uzbekistan blogg, Craig Murray (lite mer rätt än "den brittiske föredetta ambassadören i Uzbekistans blogg", om ni frågar mig). Terry Jones får också en länk, har skrivit bok då han är aktiv krönikör.

2007-04-11

Konfigurera Tomcat

Bah, hur svårt kan det va, att via en webbserver på en maskin lägga upp en katalog med katalogbläddring tillåten från en nätverksdisk? Först trodde jag att jag skulle behöva göra det i Apache, gick som en dans när man förstått att Apachetjänsten då ska startas av ett användarkonto med nätverksåtkomst, dvs inte SYSTEM-kontot. Sen verkade det som om jag skulle göra det på en maskin med IIS - alltså bara att skapa ett nytt virtual directory. Enkelt. Men nej, det var en labbserver, så det var principiellt fel att använda den - mkt bättre att släppa lös mig på en produktionsserver. Den hade bara Tomcat, så då fick man lära sig hur man konfigurerar upp den. Exempelvis kunde man inte ha "U:\myDirectory" som sökväg för den context man vill lägga upp, utan måste använda UNC-sökvägen file:////myserver/bluttan/blä/myDirectory, så till slut gick det, på min egen maskin. Samma inställningar på produktionsservern funka ej. Tjohej.

2007-04-05

Dags för allsvenskan

Fotboll, blott fotboll!
Hockey gillar inte jag
Frånsett TAIF såklart

Roma lyckades inte hålla nollan igår, men slog United så man ska inte klaga. Totti har ju önskat sig en finalseger mot Liverpool för att komma över finalförlusten -84. Småtrevligt att el Chip är med och leker med dom stora grabbarna, men ni såg ju vad som hände när den lille juggen hoppade in i hans ställe. Och man såg ju att det inte var en engångsföreteelse, detdär målet Mancini gjorde för ett tag sen med 6 överstegsfinter - det kommer ett till sånt när som. Kanske på Old Trafford om två veckor?


Skärtorsdagen är
Halvdag för vissa men ej
Mig, jag jobbar på

Sen djävlar är det långhelg, slipa och spackla, trängas med 15 supporterbussar till Borås, glassa i Trosa, titta på djuren på Råsunda, och plöja hem igen för att kunna göra en till 32-timmarsvecka i Sundets Pärla.

2007-03-30

Närmre pension eller närmre döden?

Malmö-Helsingborg

38 minuter

Snabbare hemåt?

Sitta-på-bänken-ångest utbytt mot jobbångest, så det är fredag eftermiddag man ser fram emot - när man kommit en vecka närmre pensionen. Apropå den var det roligt att egenföretagarna ska betala förmögenhetsskattens borttagande i och med att det är dom som drabbas av sänkningen av det avdragsgilla beloppet på pensionssparande från 40000/år till 12000/år.

Tyvärr blev inte denna veckan en full vecka mot pension - måndagens elavbrott på en halv sekund vid 07.20 gjorde ju att jag satt i Häljarp en timme på morgonen, signalfel i Landskrona. Dessutom tar det ju en god stund att ta sig från Helsingborg till Tingsryd när man låter farsan bestämma: Ej över 100, fika i Älmhult, komma i god tid för att få sittplats. Så då fick man lämna kontoret 1500. Men det var det värt, Borås fick sig en rejäl omgång, och drömmen om Allsvenskan lever ännu för TAIF. Får se om den gör det ikväll också, efter en bortamatch mot avhängda Piteå. Gör den det blir det en vända till till Tingsryd på söndag.

2007-03-23

Gamla haikus

Datorn därhemma var visst igång, så man kan wappa till dom gamla haikusarna på http://83.227.245.2/wap - jag tankade ner och klippte ihop dom här också. Tänkte ett tag ge er en i taget, men domhär är ju som sagt gamla. Nya fredagar kräver nya haikusar.

Josef Nedstam 2004-11-05

En hjärndöd fredag
Höstmörkret faller på för
Yassir Arafat

Martin J Nilsson 2004-11-05

yassir arafat
en modern man med stil och
mycket cool skäggväxt

yassir, du lever
alltid i våra hjärtan
josef och martin

stalin, hitler och
israels ledare är
ondskan på jorden

Martin J Nilsson 2004-10-11

#1 Ålder:

jag är tretti år
det är nästan ingenting
fast att det gör ont

#2 Arbete:

appium är ett hål
jag kan ändå sakna det
men jag vill ej dit

#3 Politik:

vilket är mest ont
staten och kapitalet
kapitalet visst!

Kennet Johansson 2004-10-11

Har kräkts i naveln
Då vet man att det varit
en ruskigt hård natt

Anders Jöfelt 2004-10-11

Semestra billigt,
testa Filippinerna.
I princip gratis

Martin J Nilsson 2004-10-11

filippinerna
anders kallas kungen av
filippinerna

Martin J Nilsson 2003-03-11

livet är en fest
men inte för lilla mig
jag betalar skatt

Anders Jöfelt 2003-03-11

bättre konjunktur
arbetarna i fokus
ägare frukta

Martin J Nilsson 2003-03-11

Bush är inte klok
Det är inte ni heller
Gillar ändå er

Kennet Johansson 2003-03-07

Livet är en fest
Men när guldfisken är död
Blir det ganska tyst

Martin J Nilsson 2003-03-12

joffe snabbar upp
beslutsprocessen mycket
han är en skön grabb

Josef Nedstam 2003-03-07

Hör ni dropparna
Allsvensk premiär kommer
När snön har smält bort

Jonas Holmberg 2003-03-10

Kenta är nu klar
Sex år för datkom-munta
Snabb som en vessla

Jonas Holmberg 2003-03-10

Kenta är nu klar
Firar med bärs och bågar
Före de flesta

Josef Nedstam 2003-02-28

25:e är kul
26:e och 27:e
sen kommer räkning

Martin J Nilsson 2003-02-28

nu är dagen slut
inte gjort någon nytta
det berör mig ej

Martin J Nilsson 2002-11-01

martin är slöast
han latar sig mest alltid
ändå är han snäll

Gustav Engdahl 2002-11-01

japsar och tyskar
kodaporna på Sony
alla längtar ut

Kennet Johansson 2002-11-01

hurra för fredag
hurra för lördag också
buhu för måndag

Kennet Johansson 2002-10-18

ostbågar och öl
balansen blir återställd
kraften tillbaka

Bota morgonhumör

Pendlande och elände gör mitt dåliga morgonhumör om möjligt värre. Till den grad att Peps Perssons "Oh Boy!" känns patetisk fast vårsolen lyser. Men så får man på brorsans senaste tips på musikmobilen när man försöker knuffa undan mottrafikanter ("Keinen Analverkehr!") från E4:ans vänsterfil: "Dunka mig gul & blå" med Frida. Stenhård skånsk attityd rakt upp i mumindalen. Helt plötsligt känns det att det är FREEEEDAG! och man kan se fram emot en lunchtura över sundet, några feta SQL-satser för att visa att dom 5090 kunder holländarna har i sin databas vars kundnummer vi inte har i själva verket är dubletter, rejsa Audiförare dom 6,5 milen hem, öla på Tröls och glo på när färg torkar. Wooha! Lönefredag! Kanske dags för fredagshaiku?
25:e är fest
26:e och 27:e
Sen kommer räkning

Tyvärr är min gamla haikusida på skolan nerstängd, och min mirror site på burken därhemma går ju upp och ner beroende på strömbrytarns läge - processoruppgraderingen gjorde ju inte att datorn blev tystare. I nya lyan kan den nog få stå på dygnet runt. Under tiden får ni hålla till godo med en haiku här då och då. Släng in egna bidrag som kommentarer, vettja!

2007-03-16

Önskelista

Måste ju bränna provisionen på nått sätt, men glömmer alltid vad jag behöver när jag står på Kjell.com:
  1. 3,4 GHz processor+fläkt - beställd
  2. USB2.0 kabel A/Bmini - 0,5m, 59:- Måste ju koppla upp laptopen med telefonen för jobbets nya IMAP-mailserver kräver SPA, och det klarar inte Nokians mailklient
  3. 2 GB minne, DDR400, ca 2 000:- Sen får inte den gamla häcken mer godsaker innan det är dags för generationsskifte
  4. DVD+RW-skivor
  5. Nätverkskort och trådlös router. Min Asus med Intel-wirelesskretsar hittar inte vår Dell-accesspunkt, så jag tänkte att när man flyttar in i nya lyan så får daman ha det ena av dom fasta ip-numrena att gejma på, och min stationära det andra. Den får sedan ha ett till nätverkskort med en trådlös router att hooka upp andra datorer på, exempelvis min laptop
  6. Skärmar. Sitter med en platt 19", men tänkte att man kan ställa två 22" bredvid varandra för att se skräckinjagande ut. Så kan man ha 19"arn till min lilla laptop
  7. Mus. Min har ballat ur i nya IE, den fortsätter skrolla några extraskroll när man använder hjulet. Frågan är hur glad den blir eftersom det då blir en trådlös mottagare till - den nuvarande sköter både mus och tangentbord. Köpte en Logitech LX7 till jobbet, duger men är lite liten i handen och kräver lite ansträngning vid skrollning åt vänster.

Action!


Action!
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-03-16 13:45 20070316(002) Nånting händer här, 4 polisbilar spärrar vår rondell, värdetransportrån?

Kassettdäck

Det går inte att uppfinna prylar nuförtiden, igår kommenterade jag om USB-kassettdäck, idag hittade jag http://www.plusdeck.com/

Numark har ju USB-vinylspelare, men det har Lenco också. Går även att köpa en Lenco L-3806 med bara inbyggd pickupförstärkare och köra in i line in-ingången på Kjell & Company, men USB är ju coolare. USB rules.

Conservapedia

Wunderschön! Vaknade med ett ex av ComputerSweden i brevinkastet, som jag prägade in i armhålan och så tog jag bilen hit till jubb - ComputerSweden kan man ju bläddra i och få det att kännas som man gör nått jobbrelaterat. K Sören Pecéns krönika "Hopp går före fall" på sid 6 ger några underbara guldkorn, speciellt Conservapedia. Go there! En av dom roliga förklaringarna till hur vänstervriden Wikipedia är, punkt 13:

Wikipedia often uses foreign spelling of words, even though most English-speaking users are American. Look up "Most Favored Nation" on Wikipedia and it automatically converts the spelling to the British spelling "Most Favoured Nation." Look up "Division of labor" on Wikipedia and it automatically converts to the British spelling "Division of labour," then insists on the British spelling for "specialization" also.[15] Enter "Hapsburg" (the European ruling family) and Wikipedia automatically changes the spelling to Habsburg, even though the American spelling has always been "Hapsburg". Within entries British spellings appear in the silliest of places, even when the topic is American. Conservapedia favors American spellings of words.


Jag ska gräva mig vidare i Conservapedia, dom måste ju ha roliga grejor som freedom fries och FN.

Update: Är bara för roligt, det hela. De härligaste neo-con-knepen används på roliga sätt, som när dom vänder upp och ner på Piltdown Man. Han uppfanns när dom engelska rasse-konservativa gav upp inför Darwin, men ändå krävde att den första människan kom från England. Alltså grävdes en människoskalle med apkäke ner i nån åker. Efter Lucy förlorade han en del konservativt värde, men nu 50 år senare vrider vi ju utvecklingen tillbaka, och Conservapedia lyckas använda Piltdown Man som ett bevis för att evolutionsläran är en bluff. Goddag yxskaft. Och kritiken mot Wikipedia handlar till största del om vilka procentantal av amerikanska befolkningen som förkastar evolutionsläran och är religiösa, som om det skulle påverka sanningshalten i kreationism och intelligent design. Men man ska inte vara rädd för att både ha byxor och hängslen, alltså använder man samma argument på andra hållet, "One simple fact that must be accepted as the basis for any intellectual work is that truth – whatever definition of that word you may subscribe to – is not democratically determined." Ja, just det, det var ju det ni sa precis ju!

2007-03-15

Ny utsikt


Ny utsikt
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-03-15 19:44 20070315 Så har man ny lägenhet, kanske går att gissa var från bilden. Ingen el, men vi har 2,5 månader på oss att flytta. Vad gör man av alla rum?

2007-03-14

"Folkrörelsesocialistisk" bombkrönikör

Dags att sätta upp en till på "Efter revolutionen"-listan, Boris Benulic. Metro (sid 6) lärde mig idag att han tycker att eftersom det dör människor i Afghanistan måste vi dit och döda fler. Är han kroat, och spelar det nån roll? Dock fick det mig att upptäcka att den lille sötnosen Gustav Fridolin rapporterar från vår NATO-mission i landet på Kalla Fakta. Missade jag förra veckans så får jag väl skylla på att det var full CL-omgång. Eller att det krävs en del övertalning för att få mig att titta på TV4. John Pilger ger en annan bild av läget än den för mig nyupptäckte bombvänsterkrönikören.

2007-03-09

Bongo Flava

Äntligen hittade jag litta Tanzanisk hip hop - som jag letat, som jag letat. Sen jag kom hem för två år sen med tre kassetter latest-latest. Men nu är ju kassettdäckstiden förbi, även i bilen. Bongo Flava är inte den vanligaste musikgenren på thepriatebay.org eller DC++, men nu kan jag lägga ut lite iallafall. Snodde en jobbig nedladdningssida och förenklade den lite: http://83.227.245.2/bongoflava.htm

Får väl beställa nårra skivor när jag hittat nårra sköna artister i samlingen, för att supporta Bongoland.

2007-03-04

Sjunga för fienden

Stackars Åke Stolt har ju varit fast i sportjournalistikträsket, så nu har han några decenniers krönikerande att ta igen. Han är redan framme vid murens fall, och tycker nu att vänsterns skuld sträcker sig till att högern inte kan göra musik. Alltså borde Wiehe ombesjunga glädjen över att Abramovich kan köpa fotbollslag för pengar han lurat av fattiga ryssar, och att tyskarna nu slipper få sina barn psykiskt skadade av dagis. Ni har den politiska och ekonomiska makten, och ändå nöjer ni er inte med Scorpions, David Hasselhoff och Wille Crafoord, utan ska ta det enda vi har kvar ifrån oss: proggen. Nej, nu ska jag skatteplanera bort min provision istället, Anders Borg tycker ju inte ens om skatt, så varför skulle han få den av mig?

Update: Åsa Linderborg berör vår rätt att själva välja våra strider.

2007-03-03

Alla vill till himmelen-spaning

Shuffle-mannen slår till igen. Är det bara jag som älskar shuffle? Nu lärde shuffle mig exempelvis att Peter Tosh var före Timbuktu med Alla vill till himmelen-idén, checka in Equal Rights, på Equal Rights-plattan, eller The Gold Collection-plattan, eller världens fetaste konsertplatta Live at The One Love Peace Concert - eller rättare sagt plattan från världens fetaste konsert. Jason borde väl ha hört låten, men spelar det nån rockenroll?

2007-03-02

Showroomtema


Showroomtema
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-03-02 12:23 20070302 Jobbar man här så bränner man också lönen på IKEA. Vår lobby har några exempel på showrooms, med instruktioner för hur man dekorerar ett showroom enl IKEAstandard. Nu när man ska flytta kom jag att tänka på att man skulle kunna inreda sin nya lya exakt efter katalogen, eller efter några väl valda rum på varuhuset. Kan det va nått? Kamprad är ju generös med krediten.

2007-03-01

Klabbe


Klabbe
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-03-01 20:34 20070301(001) Ja, det är också Klabbes fest. Han ska ju till Tallin 3 månader, så vi drar tomtebloss och slivovic

Releaseparty för IKEA Online

to 2007-03-01 17:37 20070301 Själv har jag inte bidragit, började här i Helsingborg i måndags. Men min kära maintenancegrupp gjorde ett lyckat släpp igår, alltså öl på Sigmas kontor på Knutpunkten

2007-02-16

Atalay


Atalay
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-02-16 23:49 20070216(008) Ja, nu heter det claesgatan. Livet suger, och har sitter man med dessa. Ge oss Atalay tillbaka?

Rickfors


Rickfors
Originally uploaded by Joffemannen.
fr 2007-02-16 18:45 20070216 Har ju alltid velat kunna smsa när jag kommer på en låt jag vill ha, så datorn laddar ner den. Men nu är vi på Tröls och vet att vi måste ha Rickfors imorgon, och Dire Straits, och Grymlings. Plågar bloggen istället

Mobilblogga


Mobilblogga
Originally uploaded by Joffemannen.
to 2007-02-15 23:44 20070215(001) Så, nu ska jag kunna blogga med bilder från mobilen direkt till nya blogger, fast via flickr. K800 vann ju bästa 3G-lur bla pga sånt. Jag har väl lite sämre kamera, men börjar trivas med min Nokia N91
Uppdaterat på datamaskin: Instruktioner till Nokiafolk finns här

Blogga via flickr


corolla
Originally uploaded by Joffemannen.
Som ett steg i att blogga från telefonen testar jag nu att blogga från flickr, får se hur det går

2006-11-30

Bad taste Öresund

Man får ju inte gifta sig med vem man vill om man är dansk, men man får ha sex med vad man vill. Ur dagens Sydsvenskan, sid A26:
Nämnd vill inte förbjuda sex med djur

Köpenhamn. Det ska även i fortsättningen vara tillåtet att ha sex med djur i Danmark - såvida inte djuret lider men. Det anser Det Dyreetiske Råd, som av justitieminister Lene Espersen ombetts utreda om det ska stiftas lagar i frågan

Vår gode integrationsminister kanske kan plocka några russin ur den kakan också?

2006-11-28

Dålig smak?

I Kambodja började jag ju med pokerporr, för att sedan göra blackjack-porr. Nu slår mina fd kollegor till igen med en julkalender! Undras om dom kört med en klassisk bosskey under utvecklingsarbetet för att undvika att röra till det för kokerskan Mom - synen på lättklädda damer (no pun intended) är lite annorlunda därnere.

Själv väntar man på uppdrag, och håller tummarna för att det inte blir mobilapplikationer i Karlskrona. Jobbet verkar skoj, pendla 3 timmar enkel mindre skoj. Och samtidigt ragga folk till kontoret som ska dra igång här i Malmö. Men det glömmer vi ikväll, polarns sound system spelar på Golden på Möllan ikväll, nån som är med på en pilsner?

Och jag föredrar fortfarande orealistiska satsningar på offentlig sektor framför orealistiskt finansierade skattesänkningar. Båda leder till höjda räntor, den ena ger lägre arbetslöshet och högre välfärd. Btw ironiskt att Görans regering ger Reinfeldts regering under 4% arbetslöshet i för tidig julklapp, lägst sedan -92 eller? Göran kanske säger som Hitler, vi har uppfyllt våra vallöften så nu kan vi avgå. Och båda gjorde det på tolv år! Nej, det var inte roligt. Men kolla gärna in vad en nu såhär efter statsministermannaskapet väldigt öppenhjärtlig Göran säger i intervju efter valet. Roligast:
GP: – Nej men det hade de gjort. (Till Peter Akinder) Buklanda. Vi borde använda det mer. Ett jävla bra ord. Det ska man säga om Reinfeldt om något halvår att han har buklandat.
Intervjuare: – * Tvålen.
GP: – Tvålen ja det är tvålen. Kan en tvål buklanda?

2006-11-23

Vilket välja?

Ja, knivigt hålla igång bloggen när man nu slagit sig ner i det gamla landet. Just nu står jag dock mellan Istanbul och Ulm, så det får bli en snabbis från SvD (ja, debattsidan, inte ledarn):


OECD drar nu därför slutsatsen att låg arbetslöshet kan nås genom två helt olika modeller på arbetsmarknaden.

1. Genom svag arbetsmarknadslagstiftning, låga ersättningsnivåer, fler låglönejobb och större ekonomiska skillnader.

2. Eller med generösa nivåer i välfärdssystemen kombinerat med breda aktiva arbetsmarknadspolitiska åtgärder och starka fackliga organisationer, som bidrar till en väl fungerande lönebildning.



Jag vet vad jag väljer.

Från Istanbul kan jag bidra med följande klipp (ja, jag är på youtube nu också), "lustigt" att vi samtidigt förbjuder alla former av pyroteknik. Hörs efter Töskland, så ska jag se till å dra igång arbetsmarknaden i Malmöregionen.

2006-10-19

Ser fram emot jämförelsen

Mitt eget liv är ju inte så intressant, bara sex och jobbångest. Så därför har jag väl hakat upp mig på vår nya regering. Norge bytte regering för precis ett år sen, här är listan på vad de åstadkommit. Ska bli mkt intressant att jämföra mot vad vår regering lyckats med om ett år.

2006-10-17

Ingen urinvägsinfektion

Nej istället: "jag har haft ett behov av sömn och vila". Jag trodde bara det var i Göran Perssons Sverige som 1,5 miljoner inte gick till jobbet - de flesta för att vi har för generösa bidragsregler. Men vår käre migrationsminister kunde ändå tittat förbi, jag har elektrolytlösning, Royal D - det får vätskorna i balans, ger det mesta av de vitaminer och mineraler man behöver, och ger en liten enerigkick. Är det så allvarligt som det låter så kunde han också fått min sista Red Bull, så han kunde medverkat under budgetarbetet - nu får väl migrationen klara sig på frivilliga insatser dethär budgetåret. Hmm, kan det ha varit hans GI-diet som gjorde honom trött och håglös?

Plocka ut sjukledigheten så länge den finns kvar

Hmm, nämnde ju den höga sjukfrånvaron i gårdagens bloggpost, och nu har min forne EU-debattmotståndare från Latinskolan också hoppat på tåget och utnyttjar sossarnas sköna bidragssystem som får hela Sverige att hellre stanna hemma än göra rätt för sig. Mkt roligt i Sydsvenskan idag:


Hans pressekreterare Markus Friberg vill inte uttala sig om det är samma sjukdom som i förra veckan drabbade handelsminister Maria Borelius (m) innan hon avgick.


Är det så illa att det är en epidemi i regeringen så har jag faktiskt en låda Lexinor och en låda Norfloxacin STADA, det ekvivalenta och billigare alternativet. Funkar även mot turistmage, därför sitter jag på ett litet lager. Men nu är det bara resor till Liverpool och Ulm som står på programmet, så jag kan avvara några kartor. Inför debatten fick jag förresten min första magkatarr, men som ståndaktig tennsoldat vek jag inte ner mig för det. Hjälpte föga, EU hamnade vi i ändå. Min andra magkatarr var självförvållad och spritinducerad, men nuförtiden har vi ju Lanzo att tillgå - inte för att klanka ner på sugisen jag fick av skolsköterskan, men Lanzo är fina grejor.

2006-10-16

Sparka på dom som ligger?

Nja, att göra det lite för enkelt för sig att skoja med Reinfeldts nya regering, men en sak kan jag inte hålla mig från att nämna: Borelius hann bannemej ta ut lite sjukledighet bara för det blåste lite för hårt på jobbet. Skulle vilja se hennes chef begära ut sjukintyg från första dagen i enlighet med den nya hårda-tag-budgeten. Skulle vilja se henne sitta och köa på vårdcentralen för det. Min rekommendation: Kissa ofta, drick citronsaft, och pallra dig upp till jobbet. Lite sent nu, när hon kommer ut i arbetslöshet. Den nya budgeten ger henne säkert en sporre att snabbt hitta någon ny utkomst, om det inte vore för den så förslöande fallskärmen på ett år.

2006-10-10

Åter i blått avlångt land

Tolv år sedan sist. Minns vi fick allmän permis för två saker, sovmornarna under fotbolls-VM, och för att rösta bort borgarna. Den regeringen hade fått vara med om att avsluta skattereformen - så att det ska gå att bli rik på att bli rik - se arbetslösheten gå från 1,7 till toppnoteringen 8,2% , och sätta rekordräntan 500%. Ska nog ta mig igenom Ett land som alla andra för att läsa på om detta - min favvobil Celicans succé och fall hänger ju också på denna tid av yuppifiering och avyuppifiering med valutaavregleringar, räntekriser och massarbetslöshet. Hade dom bara fått behålla makten lite till så hade dom väl lyckas hålla oss utanför EU också, men med en sån regeringsperiod till undrar jag vad som hänt med arbetslöshet och ränta.

Nu verkar vi iallafall vara redo för denna beska medicin igen, vi blir ju för bekväma i ett anständigt samhälle. Så när jag slår upp dagens tidning blir jag inte förvånad när riksbanken nu ska ge utmärkelser till Alfreds Nobels minne till de som tagit fram teorierna för att ta vårt samhälle från full sysselsättning till massarbetslöshet, och samtidigt se Sydsvenskans Kennet Andreasson hylla detta. Jämviktsarbetslösheten är alltså det vi får finna oss med enligt pristagaren, och enligt alla våra oberoende centralbanker, för att vi ska kunna ha en fin och bra inflation. Och det enda en regering ska göra är att titta på, för den oberoende centralbanken håller i det enda verktyget - styrräntan. Offentlig sektor är ju nämligen också lika dåligt som inflation, fråga vem som helst som försökt ta ett lån hos IMF: Hmm, public spending? Computer says "No!" Alltså har Reinfeldt vunnit valet för att han hittat ett recept för att sänka jämviktsarbetslösheten: Man ger folk mindre pengar, så ökar inte inflationen trots att man sätter fler i arbete, dom får ju ändå inga pengar att driva upp priserna med. Tada! Sänkt a-kassa ska öka utbudet av arbetskraft. Mmm, ser fram emot att få vindrutan på bilen tvättad av några föredetta arbetslösa för några kronor när jag står i Y-korsningen Bergsgatan/Amiralsgatan, speciellt nu i vinter när dom får ha sånna söta torghandlarvantar på sig, dom små liven. Helt plötsligt är Sveriges framgångsrecept med höga produktivitetsökningar inte intressant, det gäller ju bara i industrin. I tjänstesektorn vill man ha en lite personligare touch. Dagis är opersonligt och trist, underbetald au pair österifrån ger lite charm. Dom hemska borstarna på biltvättmaskinerna är så tråkiga, billig handtvätt är skonsammare och bättre på alla sätt. Öka utbutdet av arbetskraft? Utbudet av arbetskraft var ju enligt borgarna innan valet nånstans runt 1 500 000 personer som bara väntade på att få jobb. Ska detta utbud ökas? Mama!

Jaha, jag lovade MJS att jag skulle ange vad den rödgröna röran visade upp för alternativ. Jag riktar in mig på Vänsterpartiet. De vill ha arbete åt alla som målsättning, inte en sänkning av jämviktsarbetslösheten - dvs full sysselsättning före inflationsbekämpning. Detta tänker de sig angripa genom att ta bort utgiftstaken och den offentliga sektorns överskottsmål, för att öka efterfrågan. Utan utgiftstak och överskottsmål vill man skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, vilket ger förbättrad offentlig service, ökad efterfrågan och sänkt arbetslöshet.

För att komma tillbaka till dagens tidning blir jag även på sid A19 i Malmöupplagan påmind om den nya tiden, den nya regeringen: För att föra en aktivare utrikespolitik utser vi någon som via Lundin Oil/Lundin Petrolium destabiliserat södra och sydvästra Sudan som utrikesminister. Så det händer nått därute i världen! Eftersom mitt löfte kvarstår ett tag till så får jag väl från rödgröna blocket nämna att Vänsterparitet vill skriva av de fattiga ländernas skulder, ge 1% av BNI i bistånd, och verka för rättvis handel, exempelvis genom att i förlängningen skrota EU.

Jag lovar att sluta ta upp alternativ från det rödgröna blocket så fort jag anser mitt löfte vara uppfyllt, så min kära blogg blir ren underhållning igen! Men innan jag skriver om avslutningen i Kambodja så ska jag ringa min konsultsäljare och fixa någar uppdrag som gör mig till vinnare i kommande skattesänkningar. Hade det inte varit för skattesänkningar för höginkomsttagare hade jag nog istället valt ett jobb med mer begränsad inkomst.

2006-10-06

Shoppinglista

Ska åka imorgon, måste shoppa:

  • 3 sjalar - till kärestan
  • 5 flip-flops - dom härliga av bast går sönder efter nån månad, man behöver flera
  • 1 kg Kampot-peppar - världens bästa, till mamma
  • 1 kg pra hok - rutten fisk, till mamma
  • 5 limpor Ara keo - ja, jag ska sluta röka, men inte just nu
  • 1 flaska Muscle wine - "gott" att suga på när man har nästa fest hemma
  • 1 flaska Kaluha - se nedan
  • 1 flaska Vodka - se ovan (mjölken köpte Pra Him förra veckan när vi var på Pontoon)
  • Laga örhängen - till kärestan, om dom kan
  • Bilder, dubbla kopior - hämta ut och ge till Pra Him, Som Nang, Sotiet och killen på stället bredvid Night Train
  • Svart Elsewhere-t-shirt - till kärestan
  • Blandade andra t-shirts - till Joel
  • Poliskepsar - har köpt en för stor och en för liten, strl 7 borde passa. Jag gillar ju khakifärgade originalen, men stumpan vill ha svart, får se vad jag hittar
  • Hanuman-askfat - ska kanske istället sno det jag redan har
  • 1 flaska chilli - till Joel
  • Hamburgerbröd - till kvällens gris
  • 1 BMX-cykel - till Pra Hims äldste son
  • 1 låda Royal D - för vätskebalansen efter långa groggkvällar på balkongen
  • 1 pava Moskovskaja/Stolly - för lång groggkväll på balkongen. Hade ju varit lite ironi att köpa Absolut, men inte tillräckligt roligt för att vara värt det. Stolly ska väl vara "finare", alltså passar det inte riktigt mig. Därför hellre Mossy.
  • ...

Ja, hjälp mig komma ihåg vad jag behöver!

Metabloggpost: Dålig smak

Vaffö heter bloggen Bad Taste Cambodia? Hmm... har glömt nu igen. Eller rättare: har glömt typ vad som hände igårkväll, iallafall efter vi kom "hem" till kontoret. Vaknade på sittkudden som hör till soffgruppen, vid 8, pigg som en lärka. Hjälpte Mr Dee att städa och toksurfade. Sen sa magen att det var dags att gå på muggen, och då hjälpte den mig också friska upp minnet. Duktig mage! Den sa mig att jag måste ha ätit pra hok på golvet här i kontoret. Smakar precis som det luktar när man släpper ut det ur buken nämlich. Rutten fisk. En sås som man doppar sin mat i såklart, så allt smakar rutten fisk. Mmm... Och nu ska jag strax iväg och shoppa, Pra Him har lovat fixa ett kilo av denna sås, till mamma. Hon älskar ju surströmming, så hon kommer bil själaglad. Men tänk er själva, mig i ett flygplan med en enkilosförpackning rutten fisk incheckad i bagaget, som brister när vi är över Afganistan. Nödlandning, terroriststämpling, slut på Josef.

2006-10-05

"Du & Jag" version 1.2

Tjabba alla balla! Nu är uppdateringar till "Du & Jag" färdiga. Jag råkade deploya skiten innan grabbarna därhemma hann testa, så det kan vara att jag gjort världens blunder... Så, snälla, knappa in http://playahead.se/duojag/duojag.jad på mobilbrowsern, eller klicka på http://www.playahead.se/duojag/web/default.aspx och skriv in ert mobilnummer och kommentera. Nya versionen har bilder som ser ut som polariodbilder, får ni ner nått annat så hör av er genast, då är det nått som är helgalet. Telefonen måste ha stöd för Java ME MIDP 2.0, Sony Ericsson t68/t610 funkar exempelvis inte, dom säger "ogiltigt program". Åsså måste ni ha gprs-inställningar, såklart. Ladda hem från er operatör genast! Eller från eder mobiltelefontillverkare. Kommentarfältet är fritt fram att använda! Nu ska jag köpa en 40-kilos gris, en säck spenat och sen lära mig laga paki-käk och bli jättefull och anordna ett motodopparty och äta kött med skinn och ben doppat i ruttenfisksås och bajsa jävligt illa imorgon. Sen blir det till att grilla kulting hela dagen. Och rejva hela natten. Packa lördag, ha ett tuktukparty på väg till flygplatsen, för att ha sex hela söndagen och måndagen. Om nu inte thailändarna fortfarande strular på Bangkoks nya flygplats.

2006-10-02

Stewart Jordan, master of universe

I have no religious faith. Or hadn't until today. Mr Kim, my motodop - I was at his family home again, cuz it was 100 days since his dad died. They burned him on the driveway. Strange. And we had Super Klang - "stout". Near the Vietnam border, where there's presently a typhoon killing people. So a storm was always brewing. But as soon as we had a Super Klang (Khmer - klang = strong) the sun came back, cuz Kim's papa was happy again. He loved that shit, and apparently still does.

But why do I all of a sudden write in English? Cuz Stewart Jordan needs all the credit there is. While I was drinking Super Klang, he was fixing bugs in my release. Punch this into your telephone: http://playahead.se/duojag/duojag.jad or go here in your browser: http://www.playahead.se/duojag/web/default.aspx and you'll see the fruit of my labor. Which would have been quite bitter without Stewart Jordan, supreme being. But is now quite sweet, sweet as honey. I'll give you a full report in Swedish when I got the time, but this is all for Stew!

2006-09-26

Slut på välfärd i världen

Efter Palme förlorade tredje världens folk en förkämpe, en modell och förebild. Ett alternativ till att välja mellan öst och väst, ett självständigt alternativ. Muren föll strax efter, så då blev det frågan om att ha ett alternativ överhuvudtaget. Som suddades ut än mer när vi i och med EU-inträdet inordnade vår utrikespolitik under Europas, och som helt försvann när Göran Persson helt plötsligt tyckte mer synd om israeler än palestinier.

Vår välfärdsmodell har ju ändå funnits kvar. Så något gott inflytande har väl ändå drömlandet Sverige här i världen? Och det var ju inte för att vi ville skrota välfärden som vi röstade fram Alliansen nu, det var ju bara för att vi ville ha lite hårdare tag och för att bidragstagarna skulle få möjlighet att uföra mindre produktiva sysslor. Nåja, vi kommer nog bli varse att det betyder välfärdsavveckling. Och nu är det inte bara vi som drabbas av vårt valresultat, även sydkoreanerna. Jag gissar att sverigeeffekten kan spela vågmästarroll i en hel del val världen över under den närmsta fyraårsperioden. "Om dom som skapat denna så himla underbara modell nu slängt den på sopehögen, varför skulle vi vilja ha den?" Och det oavsett om regeringen Reinfeldt nu hinner avveckla hela välfärdsmodellen eller ej. Det hinner dom väl inte? Well, sist fick dom väl in en skattereform som hette duga, och sen kom en totalt kaotisk avreglering av valutan så vi nu sitter med politiker som inte har rätt att styra över landets finanser. Ser framför mig hur Reinfeldt skruvar isär den svenska modellen för styrning av arbetsmarknaden, så vi äntligen står där utan de förhatliga kollektivavtalen. Jo, då står vi även där utan den lagstiftning andra länder har för att hålla ihop en arbetsmarknad utan kollektivavtal. Då ni! Jag är tillräckligt bitter av mig för att då kunna säga "vad var det jag sa". Fast det råkar vara på bekostnad av de 1 200 000 miljoner som Alliansen lurade i oss var arbetslösa innan detta valet, som kommer vara det då.

Sihanoukville i SVD

Alliansens propagandabasun, som exempelvis dagen jag åkte hit lät spionchefen Leijonborg meddela att vi ska avskaffa det bilaterala biståndet (eller kan bistånd vara unilateralt?) till detta landet, skrev i lördags om Sihanoukville. Ett sammanträffande, då jag just då låg döende i feber (jaja, och bakfylla) på Serendipity beach. Så om bilden hade varit tagen samma dag hade jag synts några tiotal meter bort, livlös. Nåiallafall, mina idoga läsare kan nog dra sig till minnes att jag berättat om Snake House. Om man tänker på bloggens namn, Bad Taste Cambodia, på sämsta tänkbara sätt. Kanske inte sämsta tänkbara sätt, men så att det vänder sig i magen, så att man vill gråta, då är man någonstans på Snake House-nivå. Utrotningshotade djur i terrarier som används som matsalsbord, djur som är till salu. Är ju inte så farligt. Nej, men vår gode uzbek, vår gode herpetolog, han handlar inte bara i utrotningshotade djur, utan även i barn i alla åldrar. Får se vad resor@svd.se svara på mitt mail. Troligtvis några ord och citat i min mailsignatur som kan få det att screenas bort i deras server. Och hur mkt civilkurage är en förtalskampanj egentligen? Sprida fyllehistorier? Jag tror iallafall inte på några andra historier, så jag kände mig föranlåten att agera. Hoppla, redan ett svar, hang on...

...tar sån jävla tid att få ner ett mail i detta Internets nybyggarland...

Haha! Reseredaktörn svarade skyndsamt, och ska be webbredaktionen ta bort tipset. Ska se om källorna till mitt lilla rykte har nån vidare info som på något sätt kan bekräfta vad vi alla "vet".

2006-09-25

Dålig helg på stranden

Torsdan var bra, skumpade ner och hällde i oss öl, sen partajade vi. Enkelt. Fredagen var bra, typ. Stranddamerna gav mig en mustasch med en slö rakhyvel, ryckte mina glesa rygghår, slipade ner alla tjugo naglar till obefintlighet och gav mig min första betalmassage i livet - en torftig en. Tre gånger lämnade jag vår veranda, två för att bada, en för att äta franskt på Chez Claude och sen dansa hela natten på stället 2 meter från vår veranda. Inte lönt att försöka lägga sig tidigt alltså. Men jag lyckades bli tokfull och supa bort telefonen i sanden. Inte tillräckligt tokfull dock, hittade den efter 20 minuters letande. La mig vid fyra, vaknade vid fem. Bakfylla, hosta, feber, frossa. Kröp ut och la mig på verandan. Mellan fem och elva på kvällen hann jag iallafall beställa två burgare, äta en pommes från varje och sen lämna dem åt hundarna. Febern var lite bättre söndag morgon, klarade en pannkaka med banan vid nio och en halv skål müsli, yoghurt och frukt vid elva. Men tre timmars bil sen, i dom längsgående sätena längst bak i Land Cruisern, det var inte direkt njutning. Efter pasta al tonno i frigolitförpackning på magen i min säng vaknade magen också, med ett ras. Och xyloproct som gått ut för ett år sen och dessutom legat i 35-gradig värme ger inte ens min febersnurriga hjärna kraft att skicka nån placeboeffekt till dom nedre regionerna. Nu dags att sparka igång en applikation som fungerade före helgen, och som då troligtvis spontant brutits ner i takt med att dess utvecklare brutits ner. Trevligt.

2006-09-21

Word of the day: ått mjen låj

Ått: inga (möjligtvis med ett väldigt tyst h framför: (h)ått.)
Mjen: jag har
Låj: pengar

Gissa som de 25 motodops, cyklos, tuk-tuk-drivers och tidningsförsäljare jag mötte på min 15-minuterspromenad till jobbet imorse skrattade. Vaknade i måndags morse med 22 dollar och 8000 riel, dvs totalt 24 dollar. Nu skriver vi torsdag lunch, den kommer att bestå av freebe-nudlar från Lucky's, är ju khmerernas allhelgona nu - besök 7 pagoder på en vecka. Och få lite gratisnuldar på snabbköpet. Men jag klarade mig iallafall fram tills nu på dessa pengar, trots att måndagen inkluderade tapasbuffé på Pacharan, tisdagen bestod av pakistanskt på Monsoon och öl på Pickled Parrot och Wolly Rhino, och onsdagen ölkalas på Elsewhere. Slutade dock pinsamt: Daniel beställde hotdog och jag och Kerstin burgare från stället bredvid Night Train, med Pra Him (Mr Kim) som leverantör. Vi hade så vi kunde täcka utgifterna för mat, men sedan bara 3200 riel för utkörningen, ganz peinlich. Han fick två öl på balkongen iallafall. En löneutbetalning kommer nu, lagom till vår långhelg i Sihanoukville. Regnar troligtvis bort, så då blir det att avsluta The Thinking Fan's Guide to the World Cup och se hur långt jag kommer på Beevors Spanska inbördeskriget på verandan på Malibou. De andra funderar på dykning och segling och kite surfing. Tror ingen av dessa aktiviteter är prisvärd under regnperiod. Blåser det är det för att det ska komma ett regn, och siktdjupet är starkt begränsat när floderna fyller kustvattnet med slam. Har jag riktigt tråkigt parsar jag en XML-fil med frågor, svarsalternativ och resultat till Du & Jag-matchningsspelet.

2006-09-20

Folkräkning

Hjälp! Jag behöver få reda på om 1980 års folkräkning kan räknas som en folkräkning/census. Stew tror att alla måste genomgå en folkräkning, men då kommer han från ett land med körkort av papper utan foto. Där troligen Kung Herodes styr. Men iallafall verkar det ha varit en folkräkning 1980 i Sverige - jag vill ha uppgifter som kan diskvalificera denna som en äkta folkräkning, och på så sätt vinna 10 dollar, istället för att nu förlora 10 dollar. Fick alla fylla i ett formulär 1980? Ett formulär som var skilt från deklarationen?

2006-09-19

Funkar dåligt som singel

Nu är jag ju lyckligtvis inte singel. Inte nog med det, jag har lyckats hooka upp en riktigt jävla fet kärlekshistoria. Fast just nu är jag som bekant gräsänkling. Har jag kunnat trivas med förr, men nu är det bara rent lidande. På vissa sätt önskar man att det inte skulle vara denna plåga, men egentligen vill man ju känna såhär - fast vara hemma istället för i denna världens blindtarm. Samtidigt kan inte den lilla hjärna man har kvar hålla sig lugn utan börjar spåna på om detta frånvaroproblem kommer att lägga sig när man blir trygg och stabil i sitt förhållande, eller om man som flängande IT-konsult i framtiden kommer att behöva ensam gråta sig till sömns resten av livet på hotellrum i Enköping, Bräkne-Hoby och Kuala Lumpur. Och just nu känns inget av alternativen attraktiva. Får helt enkelt be min hjärna hålla snattran.

Och det gjorde jag idag, med ett lass öl på en tisdag. Nog kändes det att det var nått på gång med Stew, och jo - vid tre sista ölen fick vi en ordentlig connection. Efter Sonya funkar han också dåligt som singel. Vaffan säger man till en grabb på 24 vårar som är ensammen i en liten inavlad håla som Phnom Penh och säger "vem ska jag vända mig till när min mamma blir dödssjuk". Jag kommer inte att vara här. Hoppas iallafall hon lever längre än så, att dom bortopererade lymfkörtlarna gör att hon klarar sig från den lede kräftan ett tag till. Daniel kommer vara här, men han är fortfarande chefen. Och även om det finns fruntimmer i denna håla att tillgå så ska man ju hitta något fruntimmer man vill anförtro sig till och gråta ut mot. Ja, vi funkar båda dåligt som singlar. Stew frågade exempelvis idag varför Daniel tog ut mig på terassen för ett jobbsamtal förra veckan - kan ju bara betyda otrevligheter. Men det var för att ge mig positiv feedback, att jag gjort bra ifrån mig nu jämfört med i våras. Så även om man är ifrån sin käresta, så är det för denne Sambo-Joffe klart bättre att ha en käresta. Sen har jag ju inte vicken käresta som helst heller, men dom detaljerna förklarar jag för henne och tråkar inte ut er, kära läsare, med.

Gonatt på er allihopa, så hoppas jag vakna imorgon en dag närmre ett underbart liv - om nu bara Bangkoks flygplats står kvar om 19 dagar efter kvällens militärkupp.

Hårdare tag och avvecklad välfärd

Dom smyger iallafall inte med vilken politik vi ska få.

2006-09-18

Måndagsmardröm

Vakna ensam, för jävligt. Så jag sov till tolv för att dra ut på plågan. Hade ju inte direkt hållit mig nykter efter att jag lämnat av kärestan på flygplatsen. Avsked är svårt, hur göra det perfekta? Nu blev söndagen lite upp och ner, en del tid för oss själva, men också en massa folk på balkongen som vinade. Jaja, om tre veckor har man en livstid på sig att tänka ut och genomföra perfekta söndagar. Kommer väl bli några avskedssöndagar också, men förhoppningsvis inte följda av såhär lång frånvaro. Hmm, tre veckor är ju inte så jävla länge, men fan vad det känns länge. Är det för man är nyförälskad eller? Hur länge är man det?

Ja, sen fick man resultatet i Djurgårdsmatchen, säsongen är över, och Åkeby kanske blir kortlivad i MFF. Därefter valresultatet. Fyra år med moderater som försöker leka Nya Finans - vi minns 500% ränta som om det var igår? Och lösa arbetslösheten genom att tvinga långtidssjukskrivna och arbetslösa att uppfinna "mindre produktiva arbeten". Kan ju bli skönt att slippa ha en maskin som tvättar bilen när jag kommer hem, 14 hemlösa vaxar upp den istället för nårra dollar. Att aldrig mer behöva tända sin grill utan istället ringer sin motodop som kommer med sprit, tänder, och vänder dina lammkotletter. Glömde vi potatis? Då ringer vi för utkörning. Köksa, trädgårdsmästare och barnflickor. Låter ju som en drömvärld! Sen är det bara att titta bort och tänka på nått annat när man tränger sig förbi 15 tannalösa ungar som tigger pengar av dig på morgonen påväg in för kontorsgrinden. Eller tänka att jag kan ju ändå inte göra nått när din motodop visar röntgenplåt på sin farsas cancerstinna buk, en plåt tagen för de sista slantarna i farsans madrass. Varför tog dom ens röntgenplåten undrar man? Och KD får styra upp familjepolitiken, det är ju onaturligt att vanligt folk ska sätta sina barn på dagis. Ja, det är ju onaturligt att nån ska göra det, men vanligt folk får allt ta sig ett vårdnadsbidrag och låta frugan stanna hemma, Reinfeldt kan ju köpa sig sina underbetalda asylsökerskor som barnflickor. Folkpartiet får fokusera på poster som hårdatagmotinvandrarminister. Och bäst av allt om Centern får in Federley som utrikesminister, kanske kan man då till och med få upp biståndet till 1% av BNP igen, och låta allt gå till Israeli Defence Forces. Så kanske vi får färre flyktingar också från den regionen. Själv är man ju vit man i sina bästa år med fet utbildning, småborgerlig bakgrund och ett litet nätverk, så man kommer nog kunna tjäna sig en hacka på denhär mandatperioden. Dom flesta av grannarna på Trelleborgsgatan är nog däremot nettoförlorare, så det blir till att flytta eller hoppas på att Möllan rensas upp och blir sådär bohemfashionabelt som vi alla egentligen vill ha det.

Jaja, man får ha nått att kanalisera sin sorg och saknad på, så ett förlorat val och fyra förlorade år känns vältajmat. Men är inte säker på att jag kan ha det som syndabock alla tre veckorna jag sitter här i min ensamhet. Andra jätteroliga måndagsaktiviteter är ju exempelvis att ha ett färdigt spel till Sonet, som dom ska lägga ut typ 1 okt. Och få reda på att dom vill ändra allt. Så om man ska leverera i rimlig tid betyder det att jag har tisdag, onsdag och halva torsdagen på mig. Helgen här är långhelg, vi drar till Sihanoukville, där polisen säljer dig marijuana, pedofiler släpps lösa, knivar sticks i halsar på vilsna turister. Ska bli najs. Sen får jag hitta nån dag att hänga med Mr Kim till byn en sista gång, och vips så är det avskedsfest för denne lille gubben. Jag ska över till Raj på Monsoon, han lovade Alex att jag skulle få lära mig göra spenat och ostpurén. Så får folk komma och käka min gröna sörja och sprita lite. Känsliga saker, han har ju bara 9 rätter, varav 6 är hans mammas recept. Så det var tur att han gillade min dame så hon kunde få honom att lova detta.

Nåväl, dags att börja tänka på att ta sig hem från kontoret. Med laptop, missinassen. Hmm... Har iallafall sparat senaste veckans jobb på vår server, så iallafall inte det blir stulet.

2006-09-16

Schweinerei!

Oj, nu minns jag inte var jag lämnade er sist. Men Alex är ute ur sjukstugan och har pallat sponka lite på balkongen. Hyrde crosshojar igår för att ta oss till Kep och Bokor. Men så var det ju delleverans av tidrapporteringsgrejen så vi var redo vid två, och Kim och Jim kände inte för att köra oss i eftermiddagsregnet de tre timmarna till Kep. Alltså skumpade vi runt här i krokarna igår, skjutbana och killing fields. Blev lite mkt för en konvalescent, så nu i morse fick jag säga till grabbarna att Alex rygg inte tillät långfärd. Dom är nu och slangar ut bensinen vi tankade i igår, så ska vi se om vi får nårra pengar tillbaka idag. 9 dollar om dan för en Baja 250 är ju inte hela världen, men det finns folk som behöver pengarna mer. Alternativt får grabbarna behålla hojarna till imorgon och ha det lite sköjj. Och vi tar en lugn helg istället med vin och vila. Simpsons och Dragonfly. Cambodia Daily och Phnom Penh Post. Har läst ikapp torsdagen och fredagen, får ge mig ut och köpa vin, toapapper och tidning när grabbarna slangat färdigt och vi vart hos MC-uthyrarn.

Men i torsdagens: Troligtvis smugglas (ja, smugglas och smugglas, ingen vet vad som är rätt eller fel i dethär landet) 1 000 tamsvin in i landet från Vietnam per dag, så lokala tamsvinsuppfödare har börjat knorra. De har kunnat få ut 1,50 dollar kilot, men är nu nere på 1,05 dollar då vietnamesernas grisar går för 72 cent kilot. Slakterierna här tar hand om 2 000 till 5 000 grisar per dag, så ibland är upp till hälften smuggelfläsk. En omsättning i det ledet på 115 200 till 600 000 dollar om dagen, om man som i Sverige gissar att ett slaktsvin ligger på 100 kilo, med 80 kilos slaktvikt. En svensk gris är då 6 månader, här gissar jag att dom växer långsammare, men att dom får leva lite längre och att mer grisdelar utnyttjas som människoföda. Alltså 80 kilo slaktvikt.

Med CIA World Factbooks senaste skattning (från juli i år) så ger det att varje Khmer klämmer i sig 11,5 till 28,8 gram fläsk per dag. Men CIA litar knappt själva på sin egen skattning, 13 881 427 innevånare. Tänker man sig att dom äter ungefär lika mycket fågel och fisk, och hälften så mycket nötkött så blir det ändå 40-100 gram animalisk protein per dag och capita. Hemma snittar vi väl gissningsvis 250 gram. Dock ger jag inte ett ruttet vitten för nån siffra i detta o-avlånga land. Svenska wikipedia anger BNP/capita till $1 300, CIA Factbook $2 200, Lonely planet $380 och premiärministern själv säger att den ligger på $300, och att det inte kan bli tal om att hålla nån Miss Cambodia-tävling förrän BNP/capita är uppe på $1 500. "Spare ribs and pork chops both come from the pig? What kind of a fantasy animal is that?"

Jaja, Kim och Jim kom över med 2 x 9 dollar minus motofärden från MC-uthyrarn, med bensinstank från munnen. Blir liten grillfest här ikväll. Daman syr fast klubbmärket på MFF-tröjan och jag bloggar. Guldchansen borta? Har inte orkat läsa derbyrapporter... Match idag? Ojoj, måste hem så man kan vända denhär halvsäsongen till nått riktigt jävla fett.

Övriga nyheter: Veckans följetong - amerikanen som sköter guesthouse i Sihanoukville har ett pannben gjort av rostfritt. Så efter att ha blivit gripen när han lät sin khmerfruga filma honom ha sex med en 13-åring och en 14-åring i guesthousets bar så släpptes han för att få läkarvård här i stan för sitt skallben, sitt skallstål. Och frugan släpptes också, för han vägrar ta emot medicin från nån annan än henne. Och polisen kan ju inget göra eftersom det inte finns någon arresteringsorder eftersom han ju blev arresterad och inte har rymt utan bara helt sonika blev släppt. Och stackars Alex som fick bad-taste-vibben när vi väntade på Kim utanför Monsoon igår. Mitt emot ligger Rose Bar - en öl, 5 dollar. Dyrt, men då ingår avsugning. En hel del feta motorcyklar och ambassadbilar stannar till, med ganska feta passagerare. Dom som styr vår värld - vita medelålders män. Övriga notiser från torsdagen: 845 "casualties" pga minor förra året, 320 tom juli i år. Betyder det döda eller döda och skadade? 155 barn dog i denguefeber förra året, 102 än så länge i år. Undersökningen om prositituerades könssjukdomar ger att 24% bär på nått, jämfört med 32% för sex år sen. Undersökningen tar inte upp HIV/AIDS, som är del av en mer omfattande undersökning som är på gång. Men enligt de anglofila förhudshatarna så sänks risken att dra på sig någon sjukdom till en fjärdedel som man om man är omskuren. Undras hur mycket den sänks om man tar bort hela organet? Och i fredagens krävde en av prinsarna som styr FUNCINPEC, regeringens stödparti, att parlamentet skulle upplösas och kungen få tillbaka all makt. Vi måste rädda landet! Skönt stödparti. Helgrapporten kommer när jag vatt och införskaffat föda till kvällens BBQ, nu ska jag försöka toksurfa lite.

2006-09-13

Wat's up!

Jo, det var en intressant tur till Siem Reap. Lite väl mycket ibland. Kärestan somnade en stund på däck på båten dit - var ganska varmt inne i båten. Jag väckte henne lite för sent så halsen är sönderbränd. Vi hade dessutom inte sovit alls den natten, så väl framme fick det bli vila på hotellet. Kom iallfall ut till solnedgången över West Baray. Sen däckade vi, vilket var ganska lämpligt då vi hade hämtning av Votha, vår tuktukdriver, kl 5 morgonen efter. Soluppgång vid Angkor Wat, sen Angkor Thom, Ta Keo, detdär Tombraidertemplet (Ta Phrom?), och ett fotbad i kungliga simbassängen. Efter lunch, till hotellet för ett dopp i poolen och massage för damen - lite väl hett att traska runt i tempel hela dan. Avslutning på Angkor Wat. Klarade hälften av hindurelieferna innan det såg ut att bli regn. Dum som ett spån rusade jag då upp för templet med kärestan i hasorna. Blev lite väl mkt höjd, halka och japaner på väg ner på samma gång, men vi kom helskinnade ner. Var iallafall klok nog att inte dra senaste årens dödsfallsstatistik när vi satt däruppe. För att lugna nerverna klämde vi en hink sprit, så kvällen slutade i karaokekatastrof. Det stället, obeskrivligt. Men vi hade vårt rum för oss själva iallafall.

Morgonen efter var man ganska hes och försenad till Votha, men vi hann med en hel del tempel utanför centrala Angkorområdet. Lite färre turister, men hett. Alex var också ganska matt och het och hes - kombination av värme, grym solbränna och karaoke? Nej, efter en pastamiddag blev det värre, frossa och muskelvärk hela natten. Skönt också när barnsjukhuset hade en skylt för att samla in blod för att få bukt med en epidemi av blödande denguefeber. Hellre malaria, det går ju att bota med kinesiska goepiller. Hon lyckades iallfall sova mesta tiden av de fem timmar vi åkte taxi tillbaka till stan, men efter att ha krupit till sängs blev det värre, och till och med svårt att slutligen leda henne ner för trapporna och de 20 meterna till Naga clinic. Vi fick iallafall gå före i kön, in på intensiven och börja med prover, dropp och penicillin. Eftersom febern inte riktigt ville ner stannade vi en natt, och på så sätt lyckades dom också skaffa fram lite penicillin i pillerform istället för att behöva komma in fem gånger och ta det i dropp eller spurta. Nu får hon vila, så hoppas vi hon pallar med till skjutbanan iallafall nån gång under de återstående dagarna. Större utflykter, kanske. Men, men, man behöver sällan planera nått i förväg i dethär landet. Bara hon är frisk nog för bokmässan när hon kommer hem. Och det var bakterier, inte virus - dvs inte denguefeber. Och dom ringde nu och sa att det var negativt resultat på malariaprovet. Så det är bara en halsfluss som blev lite värre av solbränna och vätskebrist. Brännskadesalva, penicillin, hostmedicin, vitaminpiller, bakteriedödande sugtabletter och Royal-D ska kunna fixa skivan. Dock inte roligt att ha en dam som en hel natt skakar av köld bredvid sig i 30-gradig värme med japanska hjärnhinneinflamationer och en handfull andra myggburna tropiska sjukdomar i omlopp, 18 timmar från närmsta sjukvårdsinrättning man litar på.

2006-09-08

Danskjävlar

Muslimerna är ju en begränsad minoritet här i landet, så det var ganska skönt att sitta här och öla med dansjävlar i våras, när det var ambassadbränningar i grannländer. Men dom förnekar sej aldrig, i kampen för tryckfriheten. Eller kampen att visa att vi är lite bättre än arabajävlarna. För inte bränner vi ambassader när vi får se lite karikatyrer, nej, det är bara dom som håller på med sånt. Vi skickar istället en ubåt till Irak, som goda medlemmar av The Alliance of the Willing. Och är otrevliga mot vårt storebroderfolk i öst när dom kommer över och vill knäppa en pilsner i Nyhavn eller se en match på Parken. Som enskild person, ensam danskhatare, så måste man hata denna sandbank som skymmer solnedgången över Nordsjön, sabbar vågorna på Lomma norra, uppspolad från Hollandskusten, med dess otrevliga befolkning och förfuskade öl, man måste hata det innerligt och med en oerhörd glöd för att på något sätt kunna väga upp deras kollektiva hat mot invandrare, arabvärlden, och oss svenskar. Men snart sitter vi där själva med språktest och litteraturkanon och summariska utvisningar för petitesser och vart ska då våra polare som gift sig med en icke-EU-meborgare under 25 år flytta? Fast vi kanske ska glädja oss åt att Folkpartiet tagit dessa ståndpunkter, så de snor röster från Sverigedemokraterna?

Nej, fy fan. Jag ska istället åka fem timmar båt imorgon, med start 0700. 22 dollar på en gammal flygbåt, ska bli intressant. Sen får man sova vid poolen tills fem, då man kan lösa dagsbiljett för följande dag på Angkorområdet och hinna med en extra solnedgång vid Angkor Wat.

Paradise Lost

Nu har ni försatt er chans, Aftonbladet rankar vinterns turistmål. Ja, som synes betyder "rundresa" nårra dar vid havet och nårra dar vid templena, så här i stan lär man slippa chartersvennar. Själv har jag det just nu för trevligt för att kunna skriva om det här, men imorgon ska vi efter en helnatt på stan försöka sätta oss på båten till Siem Reap 07.30 - antagligen genom att krypa från Pontoon nårra minuter innan. Fast fasen åsse, ska leverera första versionen av Du & Jag-promogrejen idag, och nästa fredag en tidrapporteringsdemo. Satan, vill ju dra runt fjällan på motorcykel och visa upp dethär platta landet. Så nu måste jag koda satan.

Ja, och Leijonborg... Men är man borgare klarar man skandaler, för den enda tidningen som inte stödjer alliansen med hull och hår, Aftonbladet, dom tror på allvar att deras webfrågor ger representativa svar. Tror jag klurat ut Leijonborgs strategi: 1. De flesta svennar är smygrassar, låt oss bli ett smygrasseparti. 2. De flesta svennar gillar dokusåpor, låt oss förvandla valrörelsen till en dokusåpa. Så blir tråkiga gubbar som värnar om jobben utröstade. Och Aftonbladet förfasar sig över att Bengt Westerberg inte vill vara kvar i sitt gamla parti längre. Det var ju förfan 20 år sen "liberalerna" skrotade tanken på att vara ett idéparti. Deras två senaste utförsäljningar av socialliberala värderingar är ju sköna: kristdemokraterna får fria tyglar att hålla kvinnor bundna vid spisen efter valet, och liberala ungdomsförbundets representanter fick sitta på samma sida panelen som KDU-livetsordarna under Pride-debatten. Måste kännas riktigt jävla rätt, allt för att visa enighet i alliansen. Och hade Leijonborg nu igårkväll försvarat kristna friskolor och fördömt muslimska? Känns märkligt att följa valkampanj när man redan lagt sin röst. Hoppas bara DHL hinner leverera den till valvakan, fast utlandsrösterna brukar väl räknas sist ändå.