2007-09-18
Googles stavningskontroll fallerade
2007-09-13
Attackpendla
2007-09-12
2007-09-08
Knutpunkten
2007-09-06
Rensa bort mig själv från Google Analytics
2007-09-05
SOA är inte så lätt
2007-09-03
Styra Google?
Måndag
2007-09-01
Malmö
2007-08-31
Google scholar igen
Annars ägnar vi dagen åt att stänga ärenden, efter att ha testat en vecka. Jag ska inte lägga ut texten om hur givande projekttest är här på detta bygget. För egen del har jag också börjat oroa mig för ledighet i oktober - POLS här blev nekad en vecka, och jag har ju redan biljetter till Amerikat!
2007-08-30
Nytt batteri
2007-08-25
2007-08-24
15 år sen
Snacka skit
Och om nån timme ska jag fortsätta min dokumentation av alla festivalens Langosställen. Fredagshaiku:
Varför finns Langos
Bara på festivaler
Och ej i Ungern
2007-08-23
Entity-Attribute-Value
2007-08-22
Semesterskägg
SQL och WSAD
Nedstam på nätet
Nej, nu är det dags att döda processerna javaw.exe och eclipse.exe och se om omstart hjälper.
2007-08-07
Skyll er själva
2007-07-25
Vinn en grabb-weekend åt mig!
En epok går i graven
2007-07-24
Skrytresekartan
2007-07-23
Fel arena, då kan det inte bli rätt klack
2007-07-19
Google-träffar
Ja, jag hittade en bredare sökning. Försök slå 18 540 000 000 träffar om ni kan.
BTW, pattaluder ger bara en träff, om det sedan kan räknas som ett riktigt ord är en annan fråga. Nån som hittar ett SAOL-ord som bara ger en träff? Fan, nu kommer ju pattaluder att ge två träffar. Pattaludret däremot, kommer när google hittat hit bara ge en träff. Ha! Fasen, gick inte. Pattaluderna. Får jag va ensam om den en stund?
2007-07-13
Avståndsmätare
Fredagen den 13:e
2007-07-12
Pendla precist
Studera snabbt och lätt!
Nej, de vill såklart bara att endast de som har råd ska få plugga. Bäva, klassresenärer!
2007-07-07
2007-06-23
Ebay
2007-06-21
Time to go
Har valideratNej, mina fredagshaiku blir bara sämre och sämre. Jag däremot blir bara bättre och bättre, och nu rundar jag av vårterminen här på Sockerbruket, för att få några futtiga veckors återhämtning. Men med teknikens under kan jag ju fortsätta blogga från skogen.
Tre tomma veckor i TIME
Dags att åka hem
2007-06-10
Fler pekpinnar
2007-06-09
Balkongblogga
Och bara för att föra det till protokollet: Innan matchen i onsdags satt vi på den tomma pizzerian mitt emot Dick Turpin på Råsunda torg, Patrik Andersson stegar in med entourage för att inte se brossan hoppa in på fastande mage, han och jag hälsar och den rabiate restauratören slänger ut honom med sällskap. Crazy. Hade jag varit lite piggare och lite ohungrigare hade han fått min plats och min pizza, men jag vet inte hur Kaisern hade trivits med mitt gnagarsällskap.
BTW: Tycker ni gipsplugg är gay så handlade detta om att fästa en taklampa på runt 5 kilo i en plafondstuckgrej från -90talet, under centimetern gips, utan förstärkande papp, och därefter ett hålrum på 2-3 cm innan betongtaket. Bårebos skruvankare är riktiga monster. Fullösningen jag gjorde för att få fast CD-stället som trillade ner är klart mer gay, fyra blåa nylonplugg, 6x80 mm skruv, fylla på med finspackel innan man trycker i pluggen och låta torka 1 1/2 timme innan man skruvar upp skiten. Gjorde jag ett dåligt jobb första gången, eller var det fölsedagskalaset i tisdags som var lite livat?
2007-06-01
Publicerad!
AkademiaUnder veckan har man hunnit med att patcha snett, och nu förhoppningsvis patcha rätt. Men det är inte lätt att veta, vår cache-lösning här gör att i worst case tar det 48 timmar för en ändring att slå igenom på sajten. Dock tror jag inte det betyder att medelväntetiden ligger på 24 timmar, så jag hoppas på resultat redan i kväll på mina fina fixar. Annat är det i forskarvärlden! 2003 småforskade jag på nårra företag i Öresundsregionen, och följde upp i Australien 2004. Då publicerade jag två workshopartiklar på mina resultat, för att få feedback till en tidskriftsartikel. Den blev färdig under året, och 2005 doktorerade jag. Nu kommer artikeln i tryck! Åsså har content-folket här på IKEA mage att knorra över att det tar upp till två dar att få ut en ändring här...
En värld full av dynamik
Oj, vad allt går snabbt!
2007-05-29
Felparkering
2007-05-23
Arbetsköpare darra
Laval, partneriJa, riktigt klart är det inte, men en instans i snåren av EU-byråkrati har iallafall gett facket rätt, och jag tror det är näst sista instansen. Slutgiltigt besked på om vi ska lägga ner all verksamhet i folkhemmet kommer vid årsskiftet. Nu ska jag koda javabönor!
Arbetsköpare darra!
Se Byggnads vinna
2007-05-20
Hata konstgräs
2007-05-18
Klämdag - klämdag - solidaritet
Ostron och champagneJa, den känslan får man väl leva på till lönen dyker upp. Men titta! Där hade ett trevligt "förskott" på min provision dykt upp! Fasen, så tog man tåget idag för att slippa lockas att dricka pilsner redan vid femtiden. Hmm, 6000 in på kontot, hur mkt belastar det kostnadsstället? Borde vara nånstans runt 16 500? Men man kan ju inte räkna så, det är ju inte riktiga pengar på kostnadsstället. Inte ens när man tjackar stuff för det - då försvinner ju momsen också. Frågan är om man kan ta ut IKEA-prylar och hävda att det är jobbrelaterat. Troligtvis inte. Men nånting som går att använda som platt TV i sovrummet måste man väl kunna ta ut? Annars får man köra med projektor då då.
Som han är en stekare
Han steker - steker
Tog en titt på min Google Analytics, och en av mina besökare här har hittat hit på sökningen "tid för att röka sidfläsk". Märkligt nog hittar jag inte mig själv på en sån sökning. 25% av mina träffar går iallafall via länken i mailsignaturen, men analysverktyget verkar inte kunna avslöja hur mkt av trafiken som går via RSS-feeds.
Ok, gör en kort sammanfattning av tiden som gått, för mitt eget minne: 22 sorters champagne hann jag med, speciellt omnämnande för husen Bernard Hatté och Jean Paul Morel. Samt kalvbräss och lite andra körtlar. Dock fick jag ge bort min bagagevikt till brorsan, jag flög med handbagage pga dålig tidplanering. En flaska väger 2,1 kg, så ni vet. Champagnetand fick jag, men det gick ner efter några dagars flourettetuggande. Halsen är dock fortfarande lite öm. Helgen efter blev det bröllop i Växjö, med fullprisbar som sista spiken i kistan på månadens ekonomi. Tisdag derby, två saker gick snett där: jag tog tåget, och jag hade inte fixat klackbiljetter utan hade bara vanliga biljetter till norra stå. Med egen bil hade man sluppit alla små äckliga HIFpojkar som höll på när man gick mot Knutpunkten, med klackbiljett hade man inte behövt stå så trångt att det inte gick att gå ut och pissa i pausen. Seger blev det iallafall, 7 aug ser vi till att det blir sex pinnar denna säsongen.
2007-05-04
Andra incheckningen
Helgen kändes ju bra, även om jag mådde skit. Man har iallafall inte tröttnat på att vinna mot AIK hemma, men snart börjat förvänta sig det. Och så följde dom upp med att få tvåsiffrigt i cupen när en annan demonstrerade. Kändes lite extra gött att skandera "ÖKA - ÖKA - SKATTEN FÖR DOM RIKA" nu när man kommit upp i över 50% marginalskatt. Vad spelar det för roll att Borg tar mer än hälften av mina pengar när jag ska på konfaläger på konsultbolagets bekostnad i Champagne? Alltså:
Champagne och ostron
Jag ska bli en stekare
Fan vad jag steker
2007-04-27
Fredag igen
Flytten börjar alltså bli klar, dock kommer inte telefonen förrän valborg, så får vi se när Telia lyckas koppla in bredband och digital-TV. Kanske innan resan till Champagne? På jubb har jag utnämnts till Fråga-Anna-expert - en rätt tacksam uppgift då det bara varit ett Service Call på Fråga Anna nånsin. Metro tyckte BTW att oddsen sa att man skulle testa AIK-seger, spelar ju ingen roll då MFF ger säkra pengar.Kattpiss i soffan
Men vad gör väl det idag
Snart fet fotbollshelg
2007-04-23
Första incheckningen!
2007-04-20
Fattig fredag inför löneförhöjning
51%
av den sista hundringen
till Borgs barnflicka
Så jag har iallafall råd att supa på kredit denna helgen, 20% löneförhöjning efter att ha knackat SQL 2 månader är väl inte det sämsta? Nån som har nån slant att låna till på onsdag?
2007-04-13
Jag är anställd på ett företag som finns!
2007-04-12
Resterna av Arbetet
2007-04-11
Konfigurera Tomcat
2007-04-05
Dags för allsvenskan
Fotboll, blott fotboll!
Hockey gillar inte jag
Frånsett TAIF såklart
Roma lyckades inte hålla nollan igår, men slog United så man ska inte klaga. Totti har ju önskat sig en finalseger mot Liverpool för att komma över finalförlusten -84. Småtrevligt att el Chip är med och leker med dom stora grabbarna, men ni såg ju vad som hände när den lille juggen hoppade in i hans ställe. Och man såg ju att det inte var en engångsföreteelse, detdär målet Mancini gjorde för ett tag sen med 6 överstegsfinter - det kommer ett till sånt när som. Kanske på Old Trafford om två veckor?
Skärtorsdagen är
Halvdag för vissa men ej
Mig, jag jobbar på
Sen djävlar är det långhelg, slipa och spackla, trängas med 15 supporterbussar till Borås, glassa i Trosa, titta på djuren på Råsunda, och plöja hem igen för att kunna göra en till 32-timmarsvecka i Sundets Pärla.
2007-03-30
Närmre pension eller närmre döden?
Malmö-Helsingborg
38 minuter
Snabbare hemåt?
Sitta-på-bänken-ångest utbytt mot jobbångest, så det är fredag eftermiddag man ser fram emot - när man kommit en vecka närmre pensionen. Apropå den var det roligt att egenföretagarna ska betala förmögenhetsskattens borttagande i och med att det är dom som drabbas av sänkningen av det avdragsgilla beloppet på pensionssparande från 40000/år till 12000/år.
Tyvärr blev inte denna veckan en full vecka mot pension - måndagens elavbrott på en halv sekund vid 07.20 gjorde ju att jag satt i Häljarp en timme på morgonen, signalfel i Landskrona. Dessutom tar det ju en god stund att ta sig från Helsingborg till Tingsryd när man låter farsan bestämma: Ej över 100, fika i Älmhult, komma i god tid för att få sittplats. Så då fick man lämna kontoret 1500. Men det var det värt, Borås fick sig en rejäl omgång, och drömmen om Allsvenskan lever ännu för TAIF. Får se om den gör det ikväll också, efter en bortamatch mot avhängda Piteå. Gör den det blir det en vända till till Tingsryd på söndag.
2007-03-23
Gamla haikus
Josef Nedstam 2004-11-05
En hjärndöd fredag
Höstmörkret faller på för
Yassir Arafat
Martin J Nilsson 2004-11-05
yassir arafat
en modern man med stil och
mycket cool skäggväxt
yassir, du lever
alltid i våra hjärtan
josef och martin
stalin, hitler och
israels ledare är
ondskan på jorden
Martin J Nilsson 2004-10-11
#1 Ålder:
jag är tretti år
det är nästan ingenting
fast att det gör ont
#2 Arbete:
appium är ett hål
jag kan ändå sakna det
men jag vill ej dit
#3 Politik:
vilket är mest ont
staten och kapitalet
kapitalet visst!
Kennet Johansson 2004-10-11
Har kräkts i naveln
Då vet man att det varit
en ruskigt hård natt
Anders Jöfelt 2004-10-11
Semestra billigt,
testa Filippinerna.
I princip gratis
Martin J Nilsson 2004-10-11
filippinerna
anders kallas kungen av
filippinerna
Martin J Nilsson 2003-03-11
livet är en fest
men inte för lilla mig
jag betalar skatt
Anders Jöfelt 2003-03-11
bättre konjunktur
arbetarna i fokus
ägare frukta
Martin J Nilsson 2003-03-11
Bush är inte klok
Det är inte ni heller
Gillar ändå er
Kennet Johansson 2003-03-07
Livet är en fest
Men när guldfisken är död
Blir det ganska tyst
Martin J Nilsson 2003-03-12
joffe snabbar upp
beslutsprocessen mycket
han är en skön grabb
Josef Nedstam 2003-03-07
Hör ni dropparna
Allsvensk premiär kommer
När snön har smält bort
Jonas Holmberg 2003-03-10
Kenta är nu klar
Sex år för datkom-munta
Snabb som en vessla
Jonas Holmberg 2003-03-10
Kenta är nu klar
Firar med bärs och bågar
Före de flesta
Josef Nedstam 2003-02-28
25:e är kul
26:e och 27:e
sen kommer räkning
Martin J Nilsson 2003-02-28
nu är dagen slut
inte gjort någon nytta
det berör mig ej
Martin J Nilsson 2002-11-01
martin är slöast
han latar sig mest alltid
ändå är han snäll
Gustav Engdahl 2002-11-01
japsar och tyskar
kodaporna på Sony
alla längtar ut
Kennet Johansson 2002-11-01
hurra för fredag
hurra för lördag också
buhu för måndag
Kennet Johansson 2002-10-18
ostbågar och öl
balansen blir återställd
kraften tillbaka
Bota morgonhumör
25:e är fest
26:e och 27:e
Sen kommer räkning
Tyvärr är min gamla haikusida på skolan nerstängd, och min mirror site på burken därhemma går ju upp och ner beroende på strömbrytarns läge - processoruppgraderingen gjorde ju inte att datorn blev tystare. I nya lyan kan den nog få stå på dygnet runt. Under tiden får ni hålla till godo med en haiku här då och då. Släng in egna bidrag som kommentarer, vettja!
2007-03-16
Önskelista
- 3,4 GHz processor+fläkt - beställd
- USB2.0 kabel A/Bmini - 0,5m, 59:- Måste ju koppla upp laptopen med telefonen för jobbets nya IMAP-mailserver kräver SPA, och det klarar inte Nokians mailklient
- 2 GB minne, DDR400, ca 2 000:- Sen får inte den gamla häcken mer godsaker innan det är dags för generationsskifte
- DVD+RW-skivor
- Nätverkskort och trådlös router. Min Asus med Intel-wirelesskretsar hittar inte vår Dell-accesspunkt, så jag tänkte att när man flyttar in i nya lyan så får daman ha det ena av dom fasta ip-numrena att gejma på, och min stationära det andra. Den får sedan ha ett till nätverkskort med en trådlös router att hooka upp andra datorer på, exempelvis min laptop
- Skärmar. Sitter med en platt 19", men tänkte att man kan ställa två 22" bredvid varandra för att se skräckinjagande ut. Så kan man ha 19"arn till min lilla laptop
- Mus. Min har ballat ur i nya IE, den fortsätter skrolla några extraskroll när man använder hjulet. Frågan är hur glad den blir eftersom det då blir en trådlös mottagare till - den nuvarande sköter både mus och tangentbord. Köpte en Logitech LX7 till jobbet, duger men är lite liten i handen och kräver lite ansträngning vid skrollning åt vänster.
Action!
Kassettdäck
Numark har ju USB-vinylspelare, men det har Lenco också. Går även att köpa en Lenco L-3806 med bara inbyggd pickupförstärkare och köra in i line in-ingången på Kjell & Company, men USB är ju coolare. USB rules.
Conservapedia
Wikipedia often uses foreign spelling of words, even though most English-speaking users are American. Look up "Most Favored Nation" on Wikipedia and it automatically converts the spelling to the British spelling "Most Favoured Nation." Look up "Division of labor" on Wikipedia and it automatically converts to the British spelling "Division of labour," then insists on the British spelling for "specialization" also.[15] Enter "Hapsburg" (the European ruling family) and Wikipedia automatically changes the spelling to Habsburg, even though the American spelling has always been "Hapsburg". Within entries British spellings appear in the silliest of places, even when the topic is American. Conservapedia favors American spellings of words.
Jag ska gräva mig vidare i Conservapedia, dom måste ju ha roliga grejor som freedom fries och FN.
Update: Är bara för roligt, det hela. De härligaste neo-con-knepen används på roliga sätt, som när dom vänder upp och ner på Piltdown Man. Han uppfanns när dom engelska rasse-konservativa gav upp inför Darwin, men ändå krävde att den första människan kom från England. Alltså grävdes en människoskalle med apkäke ner i nån åker. Efter Lucy förlorade han en del konservativt värde, men nu 50 år senare vrider vi ju utvecklingen tillbaka, och Conservapedia lyckas använda Piltdown Man som ett bevis för att evolutionsläran är en bluff. Goddag yxskaft. Och kritiken mot Wikipedia handlar till största del om vilka procentantal av amerikanska befolkningen som förkastar evolutionsläran och är religiösa, som om det skulle påverka sanningshalten i kreationism och intelligent design. Men man ska inte vara rädd för att både ha byxor och hängslen, alltså använder man samma argument på andra hållet, "One simple fact that must be accepted as the basis for any intellectual work is that truth – whatever definition of that word you may subscribe to – is not democratically determined." Ja, just det, det var ju det ni sa precis ju!
2007-03-15
Ny utsikt
2007-03-14
"Folkrörelsesocialistisk" bombkrönikör
2007-03-09
Bongo Flava
Får väl beställa nårra skivor när jag hittat nårra sköna artister i samlingen, för att supporta Bongoland.
2007-03-04
Sjunga för fienden
Update: Åsa Linderborg berör vår rätt att själva välja våra strider.
2007-03-03
Alla vill till himmelen-spaning
2007-03-02
Showroomtema
2007-03-01
Klabbe
Releaseparty för IKEA Online
2007-02-16
Atalay
Rickfors
Mobilblogga
Uppdaterat på datamaskin: Instruktioner till Nokiafolk finns här
Blogga via flickr
2006-11-30
Bad taste Öresund
Nämnd vill inte förbjuda sex med djur
Köpenhamn. Det ska även i fortsättningen vara tillåtet att ha sex med djur i Danmark - såvida inte djuret lider men. Det anser Det Dyreetiske Råd, som av justitieminister Lene Espersen ombetts utreda om det ska stiftas lagar i frågan
Vår gode integrationsminister kanske kan plocka några russin ur den kakan också?
2006-11-28
Dålig smak?
Själv väntar man på uppdrag, och håller tummarna för att det inte blir mobilapplikationer i Karlskrona. Jobbet verkar skoj, pendla 3 timmar enkel mindre skoj. Och samtidigt ragga folk till kontoret som ska dra igång här i Malmö. Men det glömmer vi ikväll, polarns sound system spelar på Golden på Möllan ikväll, nån som är med på en pilsner?
Och jag föredrar fortfarande orealistiska satsningar på offentlig sektor framför orealistiskt finansierade skattesänkningar. Båda leder till höjda räntor, den ena ger lägre arbetslöshet och högre välfärd. Btw ironiskt att Görans regering ger Reinfeldts regering under 4% arbetslöshet i för tidig julklapp, lägst sedan -92 eller? Göran kanske säger som Hitler, vi har uppfyllt våra vallöften så nu kan vi avgå. Och båda gjorde det på tolv år! Nej, det var inte roligt. Men kolla gärna in vad en nu såhär efter statsministermannaskapet väldigt öppenhjärtlig Göran säger i intervju efter valet. Roligast:
GP: – Nej men det hade de gjort. (Till Peter Akinder) Buklanda. Vi borde använda det mer. Ett jävla bra ord. Det ska man säga om Reinfeldt om något halvår att han har buklandat.
Intervjuare: – * Tvålen.
GP: – Tvålen ja det är tvålen. Kan en tvål buklanda?
2006-11-23
Vilket välja?
OECD drar nu därför slutsatsen att låg arbetslöshet kan nås genom två helt olika modeller på arbetsmarknaden.
1. Genom svag arbetsmarknadslagstiftning, låga ersättningsnivåer, fler låglönejobb och större ekonomiska skillnader.
2. Eller med generösa nivåer i välfärdssystemen kombinerat med breda aktiva arbetsmarknadspolitiska åtgärder och starka fackliga organisationer, som bidrar till en väl fungerande lönebildning.
Jag vet vad jag väljer.
Från Istanbul kan jag bidra med följande klipp (ja, jag är på youtube nu också), "lustigt" att vi samtidigt förbjuder alla former av pyroteknik. Hörs efter Töskland, så ska jag se till å dra igång arbetsmarknaden i Malmöregionen.
2006-10-19
Ser fram emot jämförelsen
2006-10-17
Ingen urinvägsinfektion
Plocka ut sjukledigheten så länge den finns kvar
Hans pressekreterare Markus Friberg vill inte uttala sig om det är samma sjukdom som i förra veckan drabbade handelsminister Maria Borelius (m) innan hon avgick.
Är det så illa att det är en epidemi i regeringen så har jag faktiskt en låda Lexinor och en låda Norfloxacin STADA, det ekvivalenta och billigare alternativet. Funkar även mot turistmage, därför sitter jag på ett litet lager. Men nu är det bara resor till Liverpool och Ulm som står på programmet, så jag kan avvara några kartor. Inför debatten fick jag förresten min första magkatarr, men som ståndaktig tennsoldat vek jag inte ner mig för det. Hjälpte föga, EU hamnade vi i ändå. Min andra magkatarr var självförvållad och spritinducerad, men nuförtiden har vi ju Lanzo att tillgå - inte för att klanka ner på sugisen jag fick av skolsköterskan, men Lanzo är fina grejor.
2006-10-16
Sparka på dom som ligger?
2006-10-10
Åter i blått avlångt land
Nu verkar vi iallafall vara redo för denna beska medicin igen, vi blir ju för bekväma i ett anständigt samhälle. Så när jag slår upp dagens tidning blir jag inte förvånad när riksbanken nu ska ge utmärkelser till Alfreds Nobels minne till de som tagit fram teorierna för att ta vårt samhälle från full sysselsättning till massarbetslöshet, och samtidigt se Sydsvenskans Kennet Andreasson hylla detta. Jämviktsarbetslösheten är alltså det vi får finna oss med enligt pristagaren, och enligt alla våra oberoende centralbanker, för att vi ska kunna ha en fin och bra inflation. Och det enda en regering ska göra är att titta på, för den oberoende centralbanken håller i det enda verktyget - styrräntan. Offentlig sektor är ju nämligen också lika dåligt som inflation, fråga vem som helst som försökt ta ett lån hos IMF: Hmm, public spending? Computer says "No!" Alltså har Reinfeldt vunnit valet för att han hittat ett recept för att sänka jämviktsarbetslösheten: Man ger folk mindre pengar, så ökar inte inflationen trots att man sätter fler i arbete, dom får ju ändå inga pengar att driva upp priserna med. Tada! Sänkt a-kassa ska öka utbudet av arbetskraft. Mmm, ser fram emot att få vindrutan på bilen tvättad av några föredetta arbetslösa för några kronor när jag står i Y-korsningen Bergsgatan/Amiralsgatan, speciellt nu i vinter när dom får ha sånna söta torghandlarvantar på sig, dom små liven. Helt plötsligt är Sveriges framgångsrecept med höga produktivitetsökningar inte intressant, det gäller ju bara i industrin. I tjänstesektorn vill man ha en lite personligare touch. Dagis är opersonligt och trist, underbetald au pair österifrån ger lite charm. Dom hemska borstarna på biltvättmaskinerna är så tråkiga, billig handtvätt är skonsammare och bättre på alla sätt. Öka utbutdet av arbetskraft? Utbudet av arbetskraft var ju enligt borgarna innan valet nånstans runt 1 500 000 personer som bara väntade på att få jobb. Ska detta utbud ökas? Mama!
Jaha, jag lovade MJS att jag skulle ange vad den rödgröna röran visade upp för alternativ. Jag riktar in mig på Vänsterpartiet. De vill ha arbete åt alla som målsättning, inte en sänkning av jämviktsarbetslösheten - dvs full sysselsättning före inflationsbekämpning. Detta tänker de sig angripa genom att ta bort utgiftstaken och den offentliga sektorns överskottsmål, för att öka efterfrågan. Utan utgiftstak och överskottsmål vill man skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, vilket ger förbättrad offentlig service, ökad efterfrågan och sänkt arbetslöshet.
För att komma tillbaka till dagens tidning blir jag även på sid A19 i Malmöupplagan påmind om den nya tiden, den nya regeringen: För att föra en aktivare utrikespolitik utser vi någon som via Lundin Oil/Lundin Petrolium destabiliserat södra och sydvästra Sudan som utrikesminister. Så det händer nått därute i världen! Eftersom mitt löfte kvarstår ett tag till så får jag väl från rödgröna blocket nämna att Vänsterparitet vill skriva av de fattiga ländernas skulder, ge 1% av BNI i bistånd, och verka för rättvis handel, exempelvis genom att i förlängningen skrota EU.
Jag lovar att sluta ta upp alternativ från det rödgröna blocket så fort jag anser mitt löfte vara uppfyllt, så min kära blogg blir ren underhållning igen! Men innan jag skriver om avslutningen i Kambodja så ska jag ringa min konsultsäljare och fixa någar uppdrag som gör mig till vinnare i kommande skattesänkningar. Hade det inte varit för skattesänkningar för höginkomsttagare hade jag nog istället valt ett jobb med mer begränsad inkomst.
2006-10-06
Shoppinglista
- 3 sjalar - till kärestan
- 5 flip-flops - dom härliga av bast går sönder efter nån månad, man behöver flera
- 1 kg Kampot-peppar - världens bästa, till mamma
- 1 kg pra hok - rutten fisk, till mamma
- 5 limpor Ara keo - ja, jag ska sluta röka, men inte just nu
- 1 flaska Muscle wine - "gott" att suga på när man har nästa fest hemma
- 1 flaska Kaluha - se nedan
- 1 flaska Vodka - se ovan (mjölken köpte Pra Him förra veckan när vi var på Pontoon)
- Laga örhängen - till kärestan, om dom kan
- Bilder, dubbla kopior - hämta ut och ge till Pra Him, Som Nang, Sotiet och killen på stället bredvid Night Train
- Svart Elsewhere-t-shirt - till kärestan
- Blandade andra t-shirts - till Joel
- Poliskepsar - har köpt en för stor och en för liten, strl 7 borde passa. Jag gillar ju khakifärgade originalen, men stumpan vill ha svart, får se vad jag hittar
- Hanuman-askfat - ska kanske istället sno det jag redan har
- 1 flaska chilli - till Joel
- Hamburgerbröd - till kvällens gris
- 1 BMX-cykel - till Pra Hims äldste son
- 1 låda Royal D - för vätskebalansen efter långa groggkvällar på balkongen
- 1 pava Moskovskaja/Stolly - för lång groggkväll på balkongen. Hade ju varit lite ironi att köpa Absolut, men inte tillräckligt roligt för att vara värt det. Stolly ska väl vara "finare", alltså passar det inte riktigt mig. Därför hellre Mossy.
- ...
Ja, hjälp mig komma ihåg vad jag behöver!
Metabloggpost: Dålig smak
2006-10-05
"Du & Jag" version 1.2
2006-10-02
Stewart Jordan, master of universe
But why do I all of a sudden write in English? Cuz Stewart Jordan needs all the credit there is. While I was drinking Super Klang, he was fixing bugs in my release. Punch this into your telephone: http://playahead.se/duojag/duojag.jad or go here in your browser: http://www.playahead.se/duojag/web/default.aspx and you'll see the fruit of my labor. Which would have been quite bitter without Stewart Jordan, supreme being. But is now quite sweet, sweet as honey. I'll give you a full report in Swedish when I got the time, but this is all for Stew!
2006-09-26
Slut på välfärd i världen
Vår välfärdsmodell har ju ändå funnits kvar. Så något gott inflytande har väl ändå drömlandet Sverige här i världen? Och det var ju inte för att vi ville skrota välfärden som vi röstade fram Alliansen nu, det var ju bara för att vi ville ha lite hårdare tag och för att bidragstagarna skulle få möjlighet att uföra mindre produktiva sysslor. Nåja, vi kommer nog bli varse att det betyder välfärdsavveckling. Och nu är det inte bara vi som drabbas av vårt valresultat, även sydkoreanerna. Jag gissar att sverigeeffekten kan spela vågmästarroll i en hel del val världen över under den närmsta fyraårsperioden. "Om dom som skapat denna så himla underbara modell nu slängt den på sopehögen, varför skulle vi vilja ha den?" Och det oavsett om regeringen Reinfeldt nu hinner avveckla hela välfärdsmodellen eller ej. Det hinner dom väl inte? Well, sist fick dom väl in en skattereform som hette duga, och sen kom en totalt kaotisk avreglering av valutan så vi nu sitter med politiker som inte har rätt att styra över landets finanser. Ser framför mig hur Reinfeldt skruvar isär den svenska modellen för styrning av arbetsmarknaden, så vi äntligen står där utan de förhatliga kollektivavtalen. Jo, då står vi även där utan den lagstiftning andra länder har för att hålla ihop en arbetsmarknad utan kollektivavtal. Då ni! Jag är tillräckligt bitter av mig för att då kunna säga "vad var det jag sa". Fast det råkar vara på bekostnad av de 1 200 000 miljoner som Alliansen lurade i oss var arbetslösa innan detta valet, som kommer vara det då.
Sihanoukville i SVD
...tar sån jävla tid att få ner ett mail i detta Internets nybyggarland...
Haha! Reseredaktörn svarade skyndsamt, och ska be webbredaktionen ta bort tipset. Ska se om källorna till mitt lilla rykte har nån vidare info som på något sätt kan bekräfta vad vi alla "vet".
2006-09-25
Dålig helg på stranden
2006-09-21
Word of the day: ått mjen låj
Mjen: jag har
Låj: pengar
Gissa som de 25 motodops, cyklos, tuk-tuk-drivers och tidningsförsäljare jag mötte på min 15-minuterspromenad till jobbet imorse skrattade. Vaknade i måndags morse med 22 dollar och 8000 riel, dvs totalt 24 dollar. Nu skriver vi torsdag lunch, den kommer att bestå av freebe-nudlar från Lucky's, är ju khmerernas allhelgona nu - besök 7 pagoder på en vecka. Och få lite gratisnuldar på snabbköpet. Men jag klarade mig iallafall fram tills nu på dessa pengar, trots att måndagen inkluderade tapasbuffé på Pacharan, tisdagen bestod av pakistanskt på Monsoon och öl på Pickled Parrot och Wolly Rhino, och onsdagen ölkalas på Elsewhere. Slutade dock pinsamt: Daniel beställde hotdog och jag och Kerstin burgare från stället bredvid Night Train, med Pra Him (Mr Kim) som leverantör. Vi hade så vi kunde täcka utgifterna för mat, men sedan bara 3200 riel för utkörningen, ganz peinlich. Han fick två öl på balkongen iallafall. En löneutbetalning kommer nu, lagom till vår långhelg i Sihanoukville. Regnar troligtvis bort, så då blir det att avsluta The Thinking Fan's Guide to the World Cup och se hur långt jag kommer på Beevors Spanska inbördeskriget på verandan på Malibou. De andra funderar på dykning och segling och kite surfing. Tror ingen av dessa aktiviteter är prisvärd under regnperiod. Blåser det är det för att det ska komma ett regn, och siktdjupet är starkt begränsat när floderna fyller kustvattnet med slam. Har jag riktigt tråkigt parsar jag en XML-fil med frågor, svarsalternativ och resultat till Du & Jag-matchningsspelet.
2006-09-20
Folkräkning
2006-09-19
Funkar dåligt som singel
Och det gjorde jag idag, med ett lass öl på en tisdag. Nog kändes det att det var nått på gång med Stew, och jo - vid tre sista ölen fick vi en ordentlig connection. Efter Sonya funkar han också dåligt som singel. Vaffan säger man till en grabb på 24 vårar som är ensammen i en liten inavlad håla som Phnom Penh och säger "vem ska jag vända mig till när min mamma blir dödssjuk". Jag kommer inte att vara här. Hoppas iallafall hon lever längre än så, att dom bortopererade lymfkörtlarna gör att hon klarar sig från den lede kräftan ett tag till. Daniel kommer vara här, men han är fortfarande chefen. Och även om det finns fruntimmer i denna håla att tillgå så ska man ju hitta något fruntimmer man vill anförtro sig till och gråta ut mot. Ja, vi funkar båda dåligt som singlar. Stew frågade exempelvis idag varför Daniel tog ut mig på terassen för ett jobbsamtal förra veckan - kan ju bara betyda otrevligheter. Men det var för att ge mig positiv feedback, att jag gjort bra ifrån mig nu jämfört med i våras. Så även om man är ifrån sin käresta, så är det för denne Sambo-Joffe klart bättre att ha en käresta. Sen har jag ju inte vicken käresta som helst heller, men dom detaljerna förklarar jag för henne och tråkar inte ut er, kära läsare, med.
Gonatt på er allihopa, så hoppas jag vakna imorgon en dag närmre ett underbart liv - om nu bara Bangkoks flygplats står kvar om 19 dagar efter kvällens militärkupp.
2006-09-18
Måndagsmardröm
Ja, sen fick man resultatet i Djurgårdsmatchen, säsongen är över, och Åkeby kanske blir kortlivad i MFF. Därefter valresultatet. Fyra år med moderater som försöker leka Nya Finans - vi minns 500% ränta som om det var igår? Och lösa arbetslösheten genom att tvinga långtidssjukskrivna och arbetslösa att uppfinna "mindre produktiva arbeten". Kan ju bli skönt att slippa ha en maskin som tvättar bilen när jag kommer hem, 14 hemlösa vaxar upp den istället för nårra dollar. Att aldrig mer behöva tända sin grill utan istället ringer sin motodop som kommer med sprit, tänder, och vänder dina lammkotletter. Glömde vi potatis? Då ringer vi för utkörning. Köksa, trädgårdsmästare och barnflickor. Låter ju som en drömvärld! Sen är det bara att titta bort och tänka på nått annat när man tränger sig förbi 15 tannalösa ungar som tigger pengar av dig på morgonen påväg in för kontorsgrinden. Eller tänka att jag kan ju ändå inte göra nått när din motodop visar röntgenplåt på sin farsas cancerstinna buk, en plåt tagen för de sista slantarna i farsans madrass. Varför tog dom ens röntgenplåten undrar man? Och KD får styra upp familjepolitiken, det är ju onaturligt att vanligt folk ska sätta sina barn på dagis. Ja, det är ju onaturligt att nån ska göra det, men vanligt folk får allt ta sig ett vårdnadsbidrag och låta frugan stanna hemma, Reinfeldt kan ju köpa sig sina underbetalda asylsökerskor som barnflickor. Folkpartiet får fokusera på poster som hårdatagmotinvandrarminister. Och bäst av allt om Centern får in Federley som utrikesminister, kanske kan man då till och med få upp biståndet till 1% av BNP igen, och låta allt gå till Israeli Defence Forces. Så kanske vi får färre flyktingar också från den regionen. Själv är man ju vit man i sina bästa år med fet utbildning, småborgerlig bakgrund och ett litet nätverk, så man kommer nog kunna tjäna sig en hacka på denhär mandatperioden. Dom flesta av grannarna på Trelleborgsgatan är nog däremot nettoförlorare, så det blir till att flytta eller hoppas på att Möllan rensas upp och blir sådär bohemfashionabelt som vi alla egentligen vill ha det.
Jaja, man får ha nått att kanalisera sin sorg och saknad på, så ett förlorat val och fyra förlorade år känns vältajmat. Men är inte säker på att jag kan ha det som syndabock alla tre veckorna jag sitter här i min ensamhet. Andra jätteroliga måndagsaktiviteter är ju exempelvis att ha ett färdigt spel till Sonet, som dom ska lägga ut typ 1 okt. Och få reda på att dom vill ändra allt. Så om man ska leverera i rimlig tid betyder det att jag har tisdag, onsdag och halva torsdagen på mig. Helgen här är långhelg, vi drar till Sihanoukville, där polisen säljer dig marijuana, pedofiler släpps lösa, knivar sticks i halsar på vilsna turister. Ska bli najs. Sen får jag hitta nån dag att hänga med Mr Kim till byn en sista gång, och vips så är det avskedsfest för denne lille gubben. Jag ska över till Raj på Monsoon, han lovade Alex att jag skulle få lära mig göra spenat och ostpurén. Så får folk komma och käka min gröna sörja och sprita lite. Känsliga saker, han har ju bara 9 rätter, varav 6 är hans mammas recept. Så det var tur att han gillade min dame så hon kunde få honom att lova detta.
Nåväl, dags att börja tänka på att ta sig hem från kontoret. Med laptop, missinassen. Hmm... Har iallafall sparat senaste veckans jobb på vår server, så iallafall inte det blir stulet.
2006-09-16
Schweinerei!
Men i torsdagens: Troligtvis smugglas (ja, smugglas och smugglas, ingen vet vad som är rätt eller fel i dethär landet) 1 000 tamsvin in i landet från Vietnam per dag, så lokala tamsvinsuppfödare har börjat knorra. De har kunnat få ut 1,50 dollar kilot, men är nu nere på 1,05 dollar då vietnamesernas grisar går för 72 cent kilot. Slakterierna här tar hand om 2 000 till 5 000 grisar per dag, så ibland är upp till hälften smuggelfläsk. En omsättning i det ledet på 115 200 till 600 000 dollar om dagen, om man som i Sverige gissar att ett slaktsvin ligger på 100 kilo, med 80 kilos slaktvikt. En svensk gris är då 6 månader, här gissar jag att dom växer långsammare, men att dom får leva lite längre och att mer grisdelar utnyttjas som människoföda. Alltså 80 kilo slaktvikt.
Med CIA World Factbooks senaste skattning (från juli i år) så ger det att varje Khmer klämmer i sig 11,5 till 28,8 gram fläsk per dag. Men CIA litar knappt själva på sin egen skattning, 13 881 427 innevånare. Tänker man sig att dom äter ungefär lika mycket fågel och fisk, och hälften så mycket nötkött så blir det ändå 40-100 gram animalisk protein per dag och capita. Hemma snittar vi väl gissningsvis 250 gram. Dock ger jag inte ett ruttet vitten för nån siffra i detta o-avlånga land. Svenska wikipedia anger BNP/capita till $1 300, CIA Factbook $2 200, Lonely planet $380 och premiärministern själv säger att den ligger på $300, och att det inte kan bli tal om att hålla nån Miss Cambodia-tävling förrän BNP/capita är uppe på $1 500. "Spare ribs and pork chops both come from the pig? What kind of a fantasy animal is that?"
Jaja, Kim och Jim kom över med 2 x 9 dollar minus motofärden från MC-uthyrarn, med bensinstank från munnen. Blir liten grillfest här ikväll. Daman syr fast klubbmärket på MFF-tröjan och jag bloggar. Guldchansen borta? Har inte orkat läsa derbyrapporter... Match idag? Ojoj, måste hem så man kan vända denhär halvsäsongen till nått riktigt jävla fett.
Övriga nyheter: Veckans följetong - amerikanen som sköter guesthouse i Sihanoukville har ett pannben gjort av rostfritt. Så efter att ha blivit gripen när han lät sin khmerfruga filma honom ha sex med en 13-åring och en 14-åring i guesthousets bar så släpptes han för att få läkarvård här i stan för sitt skallben, sitt skallstål. Och frugan släpptes också, för han vägrar ta emot medicin från nån annan än henne. Och polisen kan ju inget göra eftersom det inte finns någon arresteringsorder eftersom han ju blev arresterad och inte har rymt utan bara helt sonika blev släppt. Och stackars Alex som fick bad-taste-vibben när vi väntade på Kim utanför Monsoon igår. Mitt emot ligger Rose Bar - en öl, 5 dollar. Dyrt, men då ingår avsugning. En hel del feta motorcyklar och ambassadbilar stannar till, med ganska feta passagerare. Dom som styr vår värld - vita medelålders män. Övriga notiser från torsdagen: 845 "casualties" pga minor förra året, 320 tom juli i år. Betyder det döda eller döda och skadade? 155 barn dog i denguefeber förra året, 102 än så länge i år. Undersökningen om prositituerades könssjukdomar ger att 24% bär på nått, jämfört med 32% för sex år sen. Undersökningen tar inte upp HIV/AIDS, som är del av en mer omfattande undersökning som är på gång. Men enligt de anglofila förhudshatarna så sänks risken att dra på sig någon sjukdom till en fjärdedel som man om man är omskuren. Undras hur mycket den sänks om man tar bort hela organet? Och i fredagens krävde en av prinsarna som styr FUNCINPEC, regeringens stödparti, att parlamentet skulle upplösas och kungen få tillbaka all makt. Vi måste rädda landet! Skönt stödparti. Helgrapporten kommer när jag vatt och införskaffat föda till kvällens BBQ, nu ska jag försöka toksurfa lite.
2006-09-13
Wat's up!
Morgonen efter var man ganska hes och försenad till Votha, men vi hann med en hel del tempel utanför centrala Angkorområdet. Lite färre turister, men hett. Alex var också ganska matt och het och hes - kombination av värme, grym solbränna och karaoke? Nej, efter en pastamiddag blev det värre, frossa och muskelvärk hela natten. Skönt också när barnsjukhuset hade en skylt för att samla in blod för att få bukt med en epidemi av blödande denguefeber. Hellre malaria, det går ju att bota med kinesiska goepiller. Hon lyckades iallfall sova mesta tiden av de fem timmar vi åkte taxi tillbaka till stan, men efter att ha krupit till sängs blev det värre, och till och med svårt att slutligen leda henne ner för trapporna och de 20 meterna till Naga clinic. Vi fick iallafall gå före i kön, in på intensiven och börja med prover, dropp och penicillin. Eftersom febern inte riktigt ville ner stannade vi en natt, och på så sätt lyckades dom också skaffa fram lite penicillin i pillerform istället för att behöva komma in fem gånger och ta det i dropp eller spurta. Nu får hon vila, så hoppas vi hon pallar med till skjutbanan iallafall nån gång under de återstående dagarna. Större utflykter, kanske. Men, men, man behöver sällan planera nått i förväg i dethär landet. Bara hon är frisk nog för bokmässan när hon kommer hem. Och det var bakterier, inte virus - dvs inte denguefeber. Och dom ringde nu och sa att det var negativt resultat på malariaprovet. Så det är bara en halsfluss som blev lite värre av solbränna och vätskebrist. Brännskadesalva, penicillin, hostmedicin, vitaminpiller, bakteriedödande sugtabletter och Royal-D ska kunna fixa skivan. Dock inte roligt att ha en dam som en hel natt skakar av köld bredvid sig i 30-gradig värme med japanska hjärnhinneinflamationer och en handfull andra myggburna tropiska sjukdomar i omlopp, 18 timmar från närmsta sjukvårdsinrättning man litar på.
2006-09-08
Danskjävlar
Nej, fy fan. Jag ska istället åka fem timmar båt imorgon, med start 0700. 22 dollar på en gammal flygbåt, ska bli intressant. Sen får man sova vid poolen tills fem, då man kan lösa dagsbiljett för följande dag på Angkorområdet och hinna med en extra solnedgång vid Angkor Wat.
Paradise Lost
Ja, och Leijonborg... Men är man borgare klarar man skandaler, för den enda tidningen som inte stödjer alliansen med hull och hår, Aftonbladet, dom tror på allvar att deras webfrågor ger representativa svar. Tror jag klurat ut Leijonborgs strategi: 1. De flesta svennar är smygrassar, låt oss bli ett smygrasseparti. 2. De flesta svennar gillar dokusåpor, låt oss förvandla valrörelsen till en dokusåpa. Så blir tråkiga gubbar som värnar om jobben utröstade. Och Aftonbladet förfasar sig över att Bengt Westerberg inte vill vara kvar i sitt gamla parti längre. Det var ju förfan 20 år sen "liberalerna" skrotade tanken på att vara ett idéparti. Deras två senaste utförsäljningar av socialliberala värderingar är ju sköna: kristdemokraterna får fria tyglar att hålla kvinnor bundna vid spisen efter valet, och liberala ungdomsförbundets representanter fick sitta på samma sida panelen som KDU-livetsordarna under Pride-debatten. Måste kännas riktigt jävla rätt, allt för att visa enighet i alliansen. Och hade Leijonborg nu igårkväll försvarat kristna friskolor och fördömt muslimska? Känns märkligt att följa valkampanj när man redan lagt sin röst. Hoppas bara DHL hinner leverera den till valvakan, fast utlandsrösterna brukar väl räknas sist ändå.