2006-10-19

Ser fram emot jämförelsen

Mitt eget liv är ju inte så intressant, bara sex och jobbångest. Så därför har jag väl hakat upp mig på vår nya regering. Norge bytte regering för precis ett år sen, här är listan på vad de åstadkommit. Ska bli mkt intressant att jämföra mot vad vår regering lyckats med om ett år.

2006-10-17

Ingen urinvägsinfektion

Nej istället: "jag har haft ett behov av sömn och vila". Jag trodde bara det var i Göran Perssons Sverige som 1,5 miljoner inte gick till jobbet - de flesta för att vi har för generösa bidragsregler. Men vår käre migrationsminister kunde ändå tittat förbi, jag har elektrolytlösning, Royal D - det får vätskorna i balans, ger det mesta av de vitaminer och mineraler man behöver, och ger en liten enerigkick. Är det så allvarligt som det låter så kunde han också fått min sista Red Bull, så han kunde medverkat under budgetarbetet - nu får väl migrationen klara sig på frivilliga insatser dethär budgetåret. Hmm, kan det ha varit hans GI-diet som gjorde honom trött och håglös?

Plocka ut sjukledigheten så länge den finns kvar

Hmm, nämnde ju den höga sjukfrånvaron i gårdagens bloggpost, och nu har min forne EU-debattmotståndare från Latinskolan också hoppat på tåget och utnyttjar sossarnas sköna bidragssystem som får hela Sverige att hellre stanna hemma än göra rätt för sig. Mkt roligt i Sydsvenskan idag:


Hans pressekreterare Markus Friberg vill inte uttala sig om det är samma sjukdom som i förra veckan drabbade handelsminister Maria Borelius (m) innan hon avgick.


Är det så illa att det är en epidemi i regeringen så har jag faktiskt en låda Lexinor och en låda Norfloxacin STADA, det ekvivalenta och billigare alternativet. Funkar även mot turistmage, därför sitter jag på ett litet lager. Men nu är det bara resor till Liverpool och Ulm som står på programmet, så jag kan avvara några kartor. Inför debatten fick jag förresten min första magkatarr, men som ståndaktig tennsoldat vek jag inte ner mig för det. Hjälpte föga, EU hamnade vi i ändå. Min andra magkatarr var självförvållad och spritinducerad, men nuförtiden har vi ju Lanzo att tillgå - inte för att klanka ner på sugisen jag fick av skolsköterskan, men Lanzo är fina grejor.

2006-10-16

Sparka på dom som ligger?

Nja, att göra det lite för enkelt för sig att skoja med Reinfeldts nya regering, men en sak kan jag inte hålla mig från att nämna: Borelius hann bannemej ta ut lite sjukledighet bara för det blåste lite för hårt på jobbet. Skulle vilja se hennes chef begära ut sjukintyg från första dagen i enlighet med den nya hårda-tag-budgeten. Skulle vilja se henne sitta och köa på vårdcentralen för det. Min rekommendation: Kissa ofta, drick citronsaft, och pallra dig upp till jobbet. Lite sent nu, när hon kommer ut i arbetslöshet. Den nya budgeten ger henne säkert en sporre att snabbt hitta någon ny utkomst, om det inte vore för den så förslöande fallskärmen på ett år.

2006-10-10

Åter i blått avlångt land

Tolv år sedan sist. Minns vi fick allmän permis för två saker, sovmornarna under fotbolls-VM, och för att rösta bort borgarna. Den regeringen hade fått vara med om att avsluta skattereformen - så att det ska gå att bli rik på att bli rik - se arbetslösheten gå från 1,7 till toppnoteringen 8,2% , och sätta rekordräntan 500%. Ska nog ta mig igenom Ett land som alla andra för att läsa på om detta - min favvobil Celicans succé och fall hänger ju också på denna tid av yuppifiering och avyuppifiering med valutaavregleringar, räntekriser och massarbetslöshet. Hade dom bara fått behålla makten lite till så hade dom väl lyckas hålla oss utanför EU också, men med en sån regeringsperiod till undrar jag vad som hänt med arbetslöshet och ränta.

Nu verkar vi iallafall vara redo för denna beska medicin igen, vi blir ju för bekväma i ett anständigt samhälle. Så när jag slår upp dagens tidning blir jag inte förvånad när riksbanken nu ska ge utmärkelser till Alfreds Nobels minne till de som tagit fram teorierna för att ta vårt samhälle från full sysselsättning till massarbetslöshet, och samtidigt se Sydsvenskans Kennet Andreasson hylla detta. Jämviktsarbetslösheten är alltså det vi får finna oss med enligt pristagaren, och enligt alla våra oberoende centralbanker, för att vi ska kunna ha en fin och bra inflation. Och det enda en regering ska göra är att titta på, för den oberoende centralbanken håller i det enda verktyget - styrräntan. Offentlig sektor är ju nämligen också lika dåligt som inflation, fråga vem som helst som försökt ta ett lån hos IMF: Hmm, public spending? Computer says "No!" Alltså har Reinfeldt vunnit valet för att han hittat ett recept för att sänka jämviktsarbetslösheten: Man ger folk mindre pengar, så ökar inte inflationen trots att man sätter fler i arbete, dom får ju ändå inga pengar att driva upp priserna med. Tada! Sänkt a-kassa ska öka utbudet av arbetskraft. Mmm, ser fram emot att få vindrutan på bilen tvättad av några föredetta arbetslösa för några kronor när jag står i Y-korsningen Bergsgatan/Amiralsgatan, speciellt nu i vinter när dom får ha sånna söta torghandlarvantar på sig, dom små liven. Helt plötsligt är Sveriges framgångsrecept med höga produktivitetsökningar inte intressant, det gäller ju bara i industrin. I tjänstesektorn vill man ha en lite personligare touch. Dagis är opersonligt och trist, underbetald au pair österifrån ger lite charm. Dom hemska borstarna på biltvättmaskinerna är så tråkiga, billig handtvätt är skonsammare och bättre på alla sätt. Öka utbutdet av arbetskraft? Utbudet av arbetskraft var ju enligt borgarna innan valet nånstans runt 1 500 000 personer som bara väntade på att få jobb. Ska detta utbud ökas? Mama!

Jaha, jag lovade MJS att jag skulle ange vad den rödgröna röran visade upp för alternativ. Jag riktar in mig på Vänsterpartiet. De vill ha arbete åt alla som målsättning, inte en sänkning av jämviktsarbetslösheten - dvs full sysselsättning före inflationsbekämpning. Detta tänker de sig angripa genom att ta bort utgiftstaken och den offentliga sektorns överskottsmål, för att öka efterfrågan. Utan utgiftstak och överskottsmål vill man skapa 200 000 jobb i offentlig sektor, vilket ger förbättrad offentlig service, ökad efterfrågan och sänkt arbetslöshet.

För att komma tillbaka till dagens tidning blir jag även på sid A19 i Malmöupplagan påmind om den nya tiden, den nya regeringen: För att föra en aktivare utrikespolitik utser vi någon som via Lundin Oil/Lundin Petrolium destabiliserat södra och sydvästra Sudan som utrikesminister. Så det händer nått därute i världen! Eftersom mitt löfte kvarstår ett tag till så får jag väl från rödgröna blocket nämna att Vänsterparitet vill skriva av de fattiga ländernas skulder, ge 1% av BNI i bistånd, och verka för rättvis handel, exempelvis genom att i förlängningen skrota EU.

Jag lovar att sluta ta upp alternativ från det rödgröna blocket så fort jag anser mitt löfte vara uppfyllt, så min kära blogg blir ren underhållning igen! Men innan jag skriver om avslutningen i Kambodja så ska jag ringa min konsultsäljare och fixa någar uppdrag som gör mig till vinnare i kommande skattesänkningar. Hade det inte varit för skattesänkningar för höginkomsttagare hade jag nog istället valt ett jobb med mer begränsad inkomst.

2006-10-06

Shoppinglista

Ska åka imorgon, måste shoppa:

  • 3 sjalar - till kärestan
  • 5 flip-flops - dom härliga av bast går sönder efter nån månad, man behöver flera
  • 1 kg Kampot-peppar - världens bästa, till mamma
  • 1 kg pra hok - rutten fisk, till mamma
  • 5 limpor Ara keo - ja, jag ska sluta röka, men inte just nu
  • 1 flaska Muscle wine - "gott" att suga på när man har nästa fest hemma
  • 1 flaska Kaluha - se nedan
  • 1 flaska Vodka - se ovan (mjölken köpte Pra Him förra veckan när vi var på Pontoon)
  • Laga örhängen - till kärestan, om dom kan
  • Bilder, dubbla kopior - hämta ut och ge till Pra Him, Som Nang, Sotiet och killen på stället bredvid Night Train
  • Svart Elsewhere-t-shirt - till kärestan
  • Blandade andra t-shirts - till Joel
  • Poliskepsar - har köpt en för stor och en för liten, strl 7 borde passa. Jag gillar ju khakifärgade originalen, men stumpan vill ha svart, får se vad jag hittar
  • Hanuman-askfat - ska kanske istället sno det jag redan har
  • 1 flaska chilli - till Joel
  • Hamburgerbröd - till kvällens gris
  • 1 BMX-cykel - till Pra Hims äldste son
  • 1 låda Royal D - för vätskebalansen efter långa groggkvällar på balkongen
  • 1 pava Moskovskaja/Stolly - för lång groggkväll på balkongen. Hade ju varit lite ironi att köpa Absolut, men inte tillräckligt roligt för att vara värt det. Stolly ska väl vara "finare", alltså passar det inte riktigt mig. Därför hellre Mossy.
  • ...

Ja, hjälp mig komma ihåg vad jag behöver!

Metabloggpost: Dålig smak

Vaffö heter bloggen Bad Taste Cambodia? Hmm... har glömt nu igen. Eller rättare: har glömt typ vad som hände igårkväll, iallafall efter vi kom "hem" till kontoret. Vaknade på sittkudden som hör till soffgruppen, vid 8, pigg som en lärka. Hjälpte Mr Dee att städa och toksurfade. Sen sa magen att det var dags att gå på muggen, och då hjälpte den mig också friska upp minnet. Duktig mage! Den sa mig att jag måste ha ätit pra hok på golvet här i kontoret. Smakar precis som det luktar när man släpper ut det ur buken nämlich. Rutten fisk. En sås som man doppar sin mat i såklart, så allt smakar rutten fisk. Mmm... Och nu ska jag strax iväg och shoppa, Pra Him har lovat fixa ett kilo av denna sås, till mamma. Hon älskar ju surströmming, så hon kommer bil själaglad. Men tänk er själva, mig i ett flygplan med en enkilosförpackning rutten fisk incheckad i bagaget, som brister när vi är över Afganistan. Nödlandning, terroriststämpling, slut på Josef.

2006-10-05

"Du & Jag" version 1.2

Tjabba alla balla! Nu är uppdateringar till "Du & Jag" färdiga. Jag råkade deploya skiten innan grabbarna därhemma hann testa, så det kan vara att jag gjort världens blunder... Så, snälla, knappa in http://playahead.se/duojag/duojag.jad på mobilbrowsern, eller klicka på http://www.playahead.se/duojag/web/default.aspx och skriv in ert mobilnummer och kommentera. Nya versionen har bilder som ser ut som polariodbilder, får ni ner nått annat så hör av er genast, då är det nått som är helgalet. Telefonen måste ha stöd för Java ME MIDP 2.0, Sony Ericsson t68/t610 funkar exempelvis inte, dom säger "ogiltigt program". Åsså måste ni ha gprs-inställningar, såklart. Ladda hem från er operatör genast! Eller från eder mobiltelefontillverkare. Kommentarfältet är fritt fram att använda! Nu ska jag köpa en 40-kilos gris, en säck spenat och sen lära mig laga paki-käk och bli jättefull och anordna ett motodopparty och äta kött med skinn och ben doppat i ruttenfisksås och bajsa jävligt illa imorgon. Sen blir det till att grilla kulting hela dagen. Och rejva hela natten. Packa lördag, ha ett tuktukparty på väg till flygplatsen, för att ha sex hela söndagen och måndagen. Om nu inte thailändarna fortfarande strular på Bangkoks nya flygplats.

2006-10-02

Stewart Jordan, master of universe

I have no religious faith. Or hadn't until today. Mr Kim, my motodop - I was at his family home again, cuz it was 100 days since his dad died. They burned him on the driveway. Strange. And we had Super Klang - "stout". Near the Vietnam border, where there's presently a typhoon killing people. So a storm was always brewing. But as soon as we had a Super Klang (Khmer - klang = strong) the sun came back, cuz Kim's papa was happy again. He loved that shit, and apparently still does.

But why do I all of a sudden write in English? Cuz Stewart Jordan needs all the credit there is. While I was drinking Super Klang, he was fixing bugs in my release. Punch this into your telephone: http://playahead.se/duojag/duojag.jad or go here in your browser: http://www.playahead.se/duojag/web/default.aspx and you'll see the fruit of my labor. Which would have been quite bitter without Stewart Jordan, supreme being. But is now quite sweet, sweet as honey. I'll give you a full report in Swedish when I got the time, but this is all for Stew!

2006-09-26

Slut på välfärd i världen

Efter Palme förlorade tredje världens folk en förkämpe, en modell och förebild. Ett alternativ till att välja mellan öst och väst, ett självständigt alternativ. Muren föll strax efter, så då blev det frågan om att ha ett alternativ överhuvudtaget. Som suddades ut än mer när vi i och med EU-inträdet inordnade vår utrikespolitik under Europas, och som helt försvann när Göran Persson helt plötsligt tyckte mer synd om israeler än palestinier.

Vår välfärdsmodell har ju ändå funnits kvar. Så något gott inflytande har väl ändå drömlandet Sverige här i världen? Och det var ju inte för att vi ville skrota välfärden som vi röstade fram Alliansen nu, det var ju bara för att vi ville ha lite hårdare tag och för att bidragstagarna skulle få möjlighet att uföra mindre produktiva sysslor. Nåja, vi kommer nog bli varse att det betyder välfärdsavveckling. Och nu är det inte bara vi som drabbas av vårt valresultat, även sydkoreanerna. Jag gissar att sverigeeffekten kan spela vågmästarroll i en hel del val världen över under den närmsta fyraårsperioden. "Om dom som skapat denna så himla underbara modell nu slängt den på sopehögen, varför skulle vi vilja ha den?" Och det oavsett om regeringen Reinfeldt nu hinner avveckla hela välfärdsmodellen eller ej. Det hinner dom väl inte? Well, sist fick dom väl in en skattereform som hette duga, och sen kom en totalt kaotisk avreglering av valutan så vi nu sitter med politiker som inte har rätt att styra över landets finanser. Ser framför mig hur Reinfeldt skruvar isär den svenska modellen för styrning av arbetsmarknaden, så vi äntligen står där utan de förhatliga kollektivavtalen. Jo, då står vi även där utan den lagstiftning andra länder har för att hålla ihop en arbetsmarknad utan kollektivavtal. Då ni! Jag är tillräckligt bitter av mig för att då kunna säga "vad var det jag sa". Fast det råkar vara på bekostnad av de 1 200 000 miljoner som Alliansen lurade i oss var arbetslösa innan detta valet, som kommer vara det då.

Sihanoukville i SVD

Alliansens propagandabasun, som exempelvis dagen jag åkte hit lät spionchefen Leijonborg meddela att vi ska avskaffa det bilaterala biståndet (eller kan bistånd vara unilateralt?) till detta landet, skrev i lördags om Sihanoukville. Ett sammanträffande, då jag just då låg döende i feber (jaja, och bakfylla) på Serendipity beach. Så om bilden hade varit tagen samma dag hade jag synts några tiotal meter bort, livlös. Nåiallafall, mina idoga läsare kan nog dra sig till minnes att jag berättat om Snake House. Om man tänker på bloggens namn, Bad Taste Cambodia, på sämsta tänkbara sätt. Kanske inte sämsta tänkbara sätt, men så att det vänder sig i magen, så att man vill gråta, då är man någonstans på Snake House-nivå. Utrotningshotade djur i terrarier som används som matsalsbord, djur som är till salu. Är ju inte så farligt. Nej, men vår gode uzbek, vår gode herpetolog, han handlar inte bara i utrotningshotade djur, utan även i barn i alla åldrar. Får se vad resor@svd.se svara på mitt mail. Troligtvis några ord och citat i min mailsignatur som kan få det att screenas bort i deras server. Och hur mkt civilkurage är en förtalskampanj egentligen? Sprida fyllehistorier? Jag tror iallafall inte på några andra historier, så jag kände mig föranlåten att agera. Hoppla, redan ett svar, hang on...

...tar sån jävla tid att få ner ett mail i detta Internets nybyggarland...

Haha! Reseredaktörn svarade skyndsamt, och ska be webbredaktionen ta bort tipset. Ska se om källorna till mitt lilla rykte har nån vidare info som på något sätt kan bekräfta vad vi alla "vet".

2006-09-25

Dålig helg på stranden

Torsdan var bra, skumpade ner och hällde i oss öl, sen partajade vi. Enkelt. Fredagen var bra, typ. Stranddamerna gav mig en mustasch med en slö rakhyvel, ryckte mina glesa rygghår, slipade ner alla tjugo naglar till obefintlighet och gav mig min första betalmassage i livet - en torftig en. Tre gånger lämnade jag vår veranda, två för att bada, en för att äta franskt på Chez Claude och sen dansa hela natten på stället 2 meter från vår veranda. Inte lönt att försöka lägga sig tidigt alltså. Men jag lyckades bli tokfull och supa bort telefonen i sanden. Inte tillräckligt tokfull dock, hittade den efter 20 minuters letande. La mig vid fyra, vaknade vid fem. Bakfylla, hosta, feber, frossa. Kröp ut och la mig på verandan. Mellan fem och elva på kvällen hann jag iallafall beställa två burgare, äta en pommes från varje och sen lämna dem åt hundarna. Febern var lite bättre söndag morgon, klarade en pannkaka med banan vid nio och en halv skål müsli, yoghurt och frukt vid elva. Men tre timmars bil sen, i dom längsgående sätena längst bak i Land Cruisern, det var inte direkt njutning. Efter pasta al tonno i frigolitförpackning på magen i min säng vaknade magen också, med ett ras. Och xyloproct som gått ut för ett år sen och dessutom legat i 35-gradig värme ger inte ens min febersnurriga hjärna kraft att skicka nån placeboeffekt till dom nedre regionerna. Nu dags att sparka igång en applikation som fungerade före helgen, och som då troligtvis spontant brutits ner i takt med att dess utvecklare brutits ner. Trevligt.

2006-09-21

Word of the day: ått mjen låj

Ått: inga (möjligtvis med ett väldigt tyst h framför: (h)ått.)
Mjen: jag har
Låj: pengar

Gissa som de 25 motodops, cyklos, tuk-tuk-drivers och tidningsförsäljare jag mötte på min 15-minuterspromenad till jobbet imorse skrattade. Vaknade i måndags morse med 22 dollar och 8000 riel, dvs totalt 24 dollar. Nu skriver vi torsdag lunch, den kommer att bestå av freebe-nudlar från Lucky's, är ju khmerernas allhelgona nu - besök 7 pagoder på en vecka. Och få lite gratisnuldar på snabbköpet. Men jag klarade mig iallafall fram tills nu på dessa pengar, trots att måndagen inkluderade tapasbuffé på Pacharan, tisdagen bestod av pakistanskt på Monsoon och öl på Pickled Parrot och Wolly Rhino, och onsdagen ölkalas på Elsewhere. Slutade dock pinsamt: Daniel beställde hotdog och jag och Kerstin burgare från stället bredvid Night Train, med Pra Him (Mr Kim) som leverantör. Vi hade så vi kunde täcka utgifterna för mat, men sedan bara 3200 riel för utkörningen, ganz peinlich. Han fick två öl på balkongen iallafall. En löneutbetalning kommer nu, lagom till vår långhelg i Sihanoukville. Regnar troligtvis bort, så då blir det att avsluta The Thinking Fan's Guide to the World Cup och se hur långt jag kommer på Beevors Spanska inbördeskriget på verandan på Malibou. De andra funderar på dykning och segling och kite surfing. Tror ingen av dessa aktiviteter är prisvärd under regnperiod. Blåser det är det för att det ska komma ett regn, och siktdjupet är starkt begränsat när floderna fyller kustvattnet med slam. Har jag riktigt tråkigt parsar jag en XML-fil med frågor, svarsalternativ och resultat till Du & Jag-matchningsspelet.

2006-09-20

Folkräkning

Hjälp! Jag behöver få reda på om 1980 års folkräkning kan räknas som en folkräkning/census. Stew tror att alla måste genomgå en folkräkning, men då kommer han från ett land med körkort av papper utan foto. Där troligen Kung Herodes styr. Men iallafall verkar det ha varit en folkräkning 1980 i Sverige - jag vill ha uppgifter som kan diskvalificera denna som en äkta folkräkning, och på så sätt vinna 10 dollar, istället för att nu förlora 10 dollar. Fick alla fylla i ett formulär 1980? Ett formulär som var skilt från deklarationen?

2006-09-19

Funkar dåligt som singel

Nu är jag ju lyckligtvis inte singel. Inte nog med det, jag har lyckats hooka upp en riktigt jävla fet kärlekshistoria. Fast just nu är jag som bekant gräsänkling. Har jag kunnat trivas med förr, men nu är det bara rent lidande. På vissa sätt önskar man att det inte skulle vara denna plåga, men egentligen vill man ju känna såhär - fast vara hemma istället för i denna världens blindtarm. Samtidigt kan inte den lilla hjärna man har kvar hålla sig lugn utan börjar spåna på om detta frånvaroproblem kommer att lägga sig när man blir trygg och stabil i sitt förhållande, eller om man som flängande IT-konsult i framtiden kommer att behöva ensam gråta sig till sömns resten av livet på hotellrum i Enköping, Bräkne-Hoby och Kuala Lumpur. Och just nu känns inget av alternativen attraktiva. Får helt enkelt be min hjärna hålla snattran.

Och det gjorde jag idag, med ett lass öl på en tisdag. Nog kändes det att det var nått på gång med Stew, och jo - vid tre sista ölen fick vi en ordentlig connection. Efter Sonya funkar han också dåligt som singel. Vaffan säger man till en grabb på 24 vårar som är ensammen i en liten inavlad håla som Phnom Penh och säger "vem ska jag vända mig till när min mamma blir dödssjuk". Jag kommer inte att vara här. Hoppas iallafall hon lever längre än så, att dom bortopererade lymfkörtlarna gör att hon klarar sig från den lede kräftan ett tag till. Daniel kommer vara här, men han är fortfarande chefen. Och även om det finns fruntimmer i denna håla att tillgå så ska man ju hitta något fruntimmer man vill anförtro sig till och gråta ut mot. Ja, vi funkar båda dåligt som singlar. Stew frågade exempelvis idag varför Daniel tog ut mig på terassen för ett jobbsamtal förra veckan - kan ju bara betyda otrevligheter. Men det var för att ge mig positiv feedback, att jag gjort bra ifrån mig nu jämfört med i våras. Så även om man är ifrån sin käresta, så är det för denne Sambo-Joffe klart bättre att ha en käresta. Sen har jag ju inte vicken käresta som helst heller, men dom detaljerna förklarar jag för henne och tråkar inte ut er, kära läsare, med.

Gonatt på er allihopa, så hoppas jag vakna imorgon en dag närmre ett underbart liv - om nu bara Bangkoks flygplats står kvar om 19 dagar efter kvällens militärkupp.

Hårdare tag och avvecklad välfärd

Dom smyger iallafall inte med vilken politik vi ska få.

2006-09-18

Måndagsmardröm

Vakna ensam, för jävligt. Så jag sov till tolv för att dra ut på plågan. Hade ju inte direkt hållit mig nykter efter att jag lämnat av kärestan på flygplatsen. Avsked är svårt, hur göra det perfekta? Nu blev söndagen lite upp och ner, en del tid för oss själva, men också en massa folk på balkongen som vinade. Jaja, om tre veckor har man en livstid på sig att tänka ut och genomföra perfekta söndagar. Kommer väl bli några avskedssöndagar också, men förhoppningsvis inte följda av såhär lång frånvaro. Hmm, tre veckor är ju inte så jävla länge, men fan vad det känns länge. Är det för man är nyförälskad eller? Hur länge är man det?

Ja, sen fick man resultatet i Djurgårdsmatchen, säsongen är över, och Åkeby kanske blir kortlivad i MFF. Därefter valresultatet. Fyra år med moderater som försöker leka Nya Finans - vi minns 500% ränta som om det var igår? Och lösa arbetslösheten genom att tvinga långtidssjukskrivna och arbetslösa att uppfinna "mindre produktiva arbeten". Kan ju bli skönt att slippa ha en maskin som tvättar bilen när jag kommer hem, 14 hemlösa vaxar upp den istället för nårra dollar. Att aldrig mer behöva tända sin grill utan istället ringer sin motodop som kommer med sprit, tänder, och vänder dina lammkotletter. Glömde vi potatis? Då ringer vi för utkörning. Köksa, trädgårdsmästare och barnflickor. Låter ju som en drömvärld! Sen är det bara att titta bort och tänka på nått annat när man tränger sig förbi 15 tannalösa ungar som tigger pengar av dig på morgonen påväg in för kontorsgrinden. Eller tänka att jag kan ju ändå inte göra nått när din motodop visar röntgenplåt på sin farsas cancerstinna buk, en plåt tagen för de sista slantarna i farsans madrass. Varför tog dom ens röntgenplåten undrar man? Och KD får styra upp familjepolitiken, det är ju onaturligt att vanligt folk ska sätta sina barn på dagis. Ja, det är ju onaturligt att nån ska göra det, men vanligt folk får allt ta sig ett vårdnadsbidrag och låta frugan stanna hemma, Reinfeldt kan ju köpa sig sina underbetalda asylsökerskor som barnflickor. Folkpartiet får fokusera på poster som hårdatagmotinvandrarminister. Och bäst av allt om Centern får in Federley som utrikesminister, kanske kan man då till och med få upp biståndet till 1% av BNP igen, och låta allt gå till Israeli Defence Forces. Så kanske vi får färre flyktingar också från den regionen. Själv är man ju vit man i sina bästa år med fet utbildning, småborgerlig bakgrund och ett litet nätverk, så man kommer nog kunna tjäna sig en hacka på denhär mandatperioden. Dom flesta av grannarna på Trelleborgsgatan är nog däremot nettoförlorare, så det blir till att flytta eller hoppas på att Möllan rensas upp och blir sådär bohemfashionabelt som vi alla egentligen vill ha det.

Jaja, man får ha nått att kanalisera sin sorg och saknad på, så ett förlorat val och fyra förlorade år känns vältajmat. Men är inte säker på att jag kan ha det som syndabock alla tre veckorna jag sitter här i min ensamhet. Andra jätteroliga måndagsaktiviteter är ju exempelvis att ha ett färdigt spel till Sonet, som dom ska lägga ut typ 1 okt. Och få reda på att dom vill ändra allt. Så om man ska leverera i rimlig tid betyder det att jag har tisdag, onsdag och halva torsdagen på mig. Helgen här är långhelg, vi drar till Sihanoukville, där polisen säljer dig marijuana, pedofiler släpps lösa, knivar sticks i halsar på vilsna turister. Ska bli najs. Sen får jag hitta nån dag att hänga med Mr Kim till byn en sista gång, och vips så är det avskedsfest för denne lille gubben. Jag ska över till Raj på Monsoon, han lovade Alex att jag skulle få lära mig göra spenat och ostpurén. Så får folk komma och käka min gröna sörja och sprita lite. Känsliga saker, han har ju bara 9 rätter, varav 6 är hans mammas recept. Så det var tur att han gillade min dame så hon kunde få honom att lova detta.

Nåväl, dags att börja tänka på att ta sig hem från kontoret. Med laptop, missinassen. Hmm... Har iallafall sparat senaste veckans jobb på vår server, så iallafall inte det blir stulet.

2006-09-16

Schweinerei!

Oj, nu minns jag inte var jag lämnade er sist. Men Alex är ute ur sjukstugan och har pallat sponka lite på balkongen. Hyrde crosshojar igår för att ta oss till Kep och Bokor. Men så var det ju delleverans av tidrapporteringsgrejen så vi var redo vid två, och Kim och Jim kände inte för att köra oss i eftermiddagsregnet de tre timmarna till Kep. Alltså skumpade vi runt här i krokarna igår, skjutbana och killing fields. Blev lite mkt för en konvalescent, så nu i morse fick jag säga till grabbarna att Alex rygg inte tillät långfärd. Dom är nu och slangar ut bensinen vi tankade i igår, så ska vi se om vi får nårra pengar tillbaka idag. 9 dollar om dan för en Baja 250 är ju inte hela världen, men det finns folk som behöver pengarna mer. Alternativt får grabbarna behålla hojarna till imorgon och ha det lite sköjj. Och vi tar en lugn helg istället med vin och vila. Simpsons och Dragonfly. Cambodia Daily och Phnom Penh Post. Har läst ikapp torsdagen och fredagen, får ge mig ut och köpa vin, toapapper och tidning när grabbarna slangat färdigt och vi vart hos MC-uthyrarn.

Men i torsdagens: Troligtvis smugglas (ja, smugglas och smugglas, ingen vet vad som är rätt eller fel i dethär landet) 1 000 tamsvin in i landet från Vietnam per dag, så lokala tamsvinsuppfödare har börjat knorra. De har kunnat få ut 1,50 dollar kilot, men är nu nere på 1,05 dollar då vietnamesernas grisar går för 72 cent kilot. Slakterierna här tar hand om 2 000 till 5 000 grisar per dag, så ibland är upp till hälften smuggelfläsk. En omsättning i det ledet på 115 200 till 600 000 dollar om dagen, om man som i Sverige gissar att ett slaktsvin ligger på 100 kilo, med 80 kilos slaktvikt. En svensk gris är då 6 månader, här gissar jag att dom växer långsammare, men att dom får leva lite längre och att mer grisdelar utnyttjas som människoföda. Alltså 80 kilo slaktvikt.

Med CIA World Factbooks senaste skattning (från juli i år) så ger det att varje Khmer klämmer i sig 11,5 till 28,8 gram fläsk per dag. Men CIA litar knappt själva på sin egen skattning, 13 881 427 innevånare. Tänker man sig att dom äter ungefär lika mycket fågel och fisk, och hälften så mycket nötkött så blir det ändå 40-100 gram animalisk protein per dag och capita. Hemma snittar vi väl gissningsvis 250 gram. Dock ger jag inte ett ruttet vitten för nån siffra i detta o-avlånga land. Svenska wikipedia anger BNP/capita till $1 300, CIA Factbook $2 200, Lonely planet $380 och premiärministern själv säger att den ligger på $300, och att det inte kan bli tal om att hålla nån Miss Cambodia-tävling förrän BNP/capita är uppe på $1 500. "Spare ribs and pork chops both come from the pig? What kind of a fantasy animal is that?"

Jaja, Kim och Jim kom över med 2 x 9 dollar minus motofärden från MC-uthyrarn, med bensinstank från munnen. Blir liten grillfest här ikväll. Daman syr fast klubbmärket på MFF-tröjan och jag bloggar. Guldchansen borta? Har inte orkat läsa derbyrapporter... Match idag? Ojoj, måste hem så man kan vända denhär halvsäsongen till nått riktigt jävla fett.

Övriga nyheter: Veckans följetong - amerikanen som sköter guesthouse i Sihanoukville har ett pannben gjort av rostfritt. Så efter att ha blivit gripen när han lät sin khmerfruga filma honom ha sex med en 13-åring och en 14-åring i guesthousets bar så släpptes han för att få läkarvård här i stan för sitt skallben, sitt skallstål. Och frugan släpptes också, för han vägrar ta emot medicin från nån annan än henne. Och polisen kan ju inget göra eftersom det inte finns någon arresteringsorder eftersom han ju blev arresterad och inte har rymt utan bara helt sonika blev släppt. Och stackars Alex som fick bad-taste-vibben när vi väntade på Kim utanför Monsoon igår. Mitt emot ligger Rose Bar - en öl, 5 dollar. Dyrt, men då ingår avsugning. En hel del feta motorcyklar och ambassadbilar stannar till, med ganska feta passagerare. Dom som styr vår värld - vita medelålders män. Övriga notiser från torsdagen: 845 "casualties" pga minor förra året, 320 tom juli i år. Betyder det döda eller döda och skadade? 155 barn dog i denguefeber förra året, 102 än så länge i år. Undersökningen om prositituerades könssjukdomar ger att 24% bär på nått, jämfört med 32% för sex år sen. Undersökningen tar inte upp HIV/AIDS, som är del av en mer omfattande undersökning som är på gång. Men enligt de anglofila förhudshatarna så sänks risken att dra på sig någon sjukdom till en fjärdedel som man om man är omskuren. Undras hur mycket den sänks om man tar bort hela organet? Och i fredagens krävde en av prinsarna som styr FUNCINPEC, regeringens stödparti, att parlamentet skulle upplösas och kungen få tillbaka all makt. Vi måste rädda landet! Skönt stödparti. Helgrapporten kommer när jag vatt och införskaffat föda till kvällens BBQ, nu ska jag försöka toksurfa lite.

2006-09-13

Wat's up!

Jo, det var en intressant tur till Siem Reap. Lite väl mycket ibland. Kärestan somnade en stund på däck på båten dit - var ganska varmt inne i båten. Jag väckte henne lite för sent så halsen är sönderbränd. Vi hade dessutom inte sovit alls den natten, så väl framme fick det bli vila på hotellet. Kom iallfall ut till solnedgången över West Baray. Sen däckade vi, vilket var ganska lämpligt då vi hade hämtning av Votha, vår tuktukdriver, kl 5 morgonen efter. Soluppgång vid Angkor Wat, sen Angkor Thom, Ta Keo, detdär Tombraidertemplet (Ta Phrom?), och ett fotbad i kungliga simbassängen. Efter lunch, till hotellet för ett dopp i poolen och massage för damen - lite väl hett att traska runt i tempel hela dan. Avslutning på Angkor Wat. Klarade hälften av hindurelieferna innan det såg ut att bli regn. Dum som ett spån rusade jag då upp för templet med kärestan i hasorna. Blev lite väl mkt höjd, halka och japaner på väg ner på samma gång, men vi kom helskinnade ner. Var iallafall klok nog att inte dra senaste årens dödsfallsstatistik när vi satt däruppe. För att lugna nerverna klämde vi en hink sprit, så kvällen slutade i karaokekatastrof. Det stället, obeskrivligt. Men vi hade vårt rum för oss själva iallafall.

Morgonen efter var man ganska hes och försenad till Votha, men vi hann med en hel del tempel utanför centrala Angkorområdet. Lite färre turister, men hett. Alex var också ganska matt och het och hes - kombination av värme, grym solbränna och karaoke? Nej, efter en pastamiddag blev det värre, frossa och muskelvärk hela natten. Skönt också när barnsjukhuset hade en skylt för att samla in blod för att få bukt med en epidemi av blödande denguefeber. Hellre malaria, det går ju att bota med kinesiska goepiller. Hon lyckades iallfall sova mesta tiden av de fem timmar vi åkte taxi tillbaka till stan, men efter att ha krupit till sängs blev det värre, och till och med svårt att slutligen leda henne ner för trapporna och de 20 meterna till Naga clinic. Vi fick iallafall gå före i kön, in på intensiven och börja med prover, dropp och penicillin. Eftersom febern inte riktigt ville ner stannade vi en natt, och på så sätt lyckades dom också skaffa fram lite penicillin i pillerform istället för att behöva komma in fem gånger och ta det i dropp eller spurta. Nu får hon vila, så hoppas vi hon pallar med till skjutbanan iallafall nån gång under de återstående dagarna. Större utflykter, kanske. Men, men, man behöver sällan planera nått i förväg i dethär landet. Bara hon är frisk nog för bokmässan när hon kommer hem. Och det var bakterier, inte virus - dvs inte denguefeber. Och dom ringde nu och sa att det var negativt resultat på malariaprovet. Så det är bara en halsfluss som blev lite värre av solbränna och vätskebrist. Brännskadesalva, penicillin, hostmedicin, vitaminpiller, bakteriedödande sugtabletter och Royal-D ska kunna fixa skivan. Dock inte roligt att ha en dam som en hel natt skakar av köld bredvid sig i 30-gradig värme med japanska hjärnhinneinflamationer och en handfull andra myggburna tropiska sjukdomar i omlopp, 18 timmar från närmsta sjukvårdsinrättning man litar på.

2006-09-08

Danskjävlar

Muslimerna är ju en begränsad minoritet här i landet, så det var ganska skönt att sitta här och öla med dansjävlar i våras, när det var ambassadbränningar i grannländer. Men dom förnekar sej aldrig, i kampen för tryckfriheten. Eller kampen att visa att vi är lite bättre än arabajävlarna. För inte bränner vi ambassader när vi får se lite karikatyrer, nej, det är bara dom som håller på med sånt. Vi skickar istället en ubåt till Irak, som goda medlemmar av The Alliance of the Willing. Och är otrevliga mot vårt storebroderfolk i öst när dom kommer över och vill knäppa en pilsner i Nyhavn eller se en match på Parken. Som enskild person, ensam danskhatare, så måste man hata denna sandbank som skymmer solnedgången över Nordsjön, sabbar vågorna på Lomma norra, uppspolad från Hollandskusten, med dess otrevliga befolkning och förfuskade öl, man måste hata det innerligt och med en oerhörd glöd för att på något sätt kunna väga upp deras kollektiva hat mot invandrare, arabvärlden, och oss svenskar. Men snart sitter vi där själva med språktest och litteraturkanon och summariska utvisningar för petitesser och vart ska då våra polare som gift sig med en icke-EU-meborgare under 25 år flytta? Fast vi kanske ska glädja oss åt att Folkpartiet tagit dessa ståndpunkter, så de snor röster från Sverigedemokraterna?

Nej, fy fan. Jag ska istället åka fem timmar båt imorgon, med start 0700. 22 dollar på en gammal flygbåt, ska bli intressant. Sen får man sova vid poolen tills fem, då man kan lösa dagsbiljett för följande dag på Angkorområdet och hinna med en extra solnedgång vid Angkor Wat.