2006-09-26

Slut på välfärd i världen

Efter Palme förlorade tredje världens folk en förkämpe, en modell och förebild. Ett alternativ till att välja mellan öst och väst, ett självständigt alternativ. Muren föll strax efter, så då blev det frågan om att ha ett alternativ överhuvudtaget. Som suddades ut än mer när vi i och med EU-inträdet inordnade vår utrikespolitik under Europas, och som helt försvann när Göran Persson helt plötsligt tyckte mer synd om israeler än palestinier.

Vår välfärdsmodell har ju ändå funnits kvar. Så något gott inflytande har väl ändå drömlandet Sverige här i världen? Och det var ju inte för att vi ville skrota välfärden som vi röstade fram Alliansen nu, det var ju bara för att vi ville ha lite hårdare tag och för att bidragstagarna skulle få möjlighet att uföra mindre produktiva sysslor. Nåja, vi kommer nog bli varse att det betyder välfärdsavveckling. Och nu är det inte bara vi som drabbas av vårt valresultat, även sydkoreanerna. Jag gissar att sverigeeffekten kan spela vågmästarroll i en hel del val världen över under den närmsta fyraårsperioden. "Om dom som skapat denna så himla underbara modell nu slängt den på sopehögen, varför skulle vi vilja ha den?" Och det oavsett om regeringen Reinfeldt nu hinner avveckla hela välfärdsmodellen eller ej. Det hinner dom väl inte? Well, sist fick dom väl in en skattereform som hette duga, och sen kom en totalt kaotisk avreglering av valutan så vi nu sitter med politiker som inte har rätt att styra över landets finanser. Ser framför mig hur Reinfeldt skruvar isär den svenska modellen för styrning av arbetsmarknaden, så vi äntligen står där utan de förhatliga kollektivavtalen. Jo, då står vi även där utan den lagstiftning andra länder har för att hålla ihop en arbetsmarknad utan kollektivavtal. Då ni! Jag är tillräckligt bitter av mig för att då kunna säga "vad var det jag sa". Fast det råkar vara på bekostnad av de 1 200 000 miljoner som Alliansen lurade i oss var arbetslösa innan detta valet, som kommer vara det då.

Sihanoukville i SVD

Alliansens propagandabasun, som exempelvis dagen jag åkte hit lät spionchefen Leijonborg meddela att vi ska avskaffa det bilaterala biståndet (eller kan bistånd vara unilateralt?) till detta landet, skrev i lördags om Sihanoukville. Ett sammanträffande, då jag just då låg döende i feber (jaja, och bakfylla) på Serendipity beach. Så om bilden hade varit tagen samma dag hade jag synts några tiotal meter bort, livlös. Nåiallafall, mina idoga läsare kan nog dra sig till minnes att jag berättat om Snake House. Om man tänker på bloggens namn, Bad Taste Cambodia, på sämsta tänkbara sätt. Kanske inte sämsta tänkbara sätt, men så att det vänder sig i magen, så att man vill gråta, då är man någonstans på Snake House-nivå. Utrotningshotade djur i terrarier som används som matsalsbord, djur som är till salu. Är ju inte så farligt. Nej, men vår gode uzbek, vår gode herpetolog, han handlar inte bara i utrotningshotade djur, utan även i barn i alla åldrar. Får se vad resor@svd.se svara på mitt mail. Troligtvis några ord och citat i min mailsignatur som kan få det att screenas bort i deras server. Och hur mkt civilkurage är en förtalskampanj egentligen? Sprida fyllehistorier? Jag tror iallafall inte på några andra historier, så jag kände mig föranlåten att agera. Hoppla, redan ett svar, hang on...

...tar sån jävla tid att få ner ett mail i detta Internets nybyggarland...

Haha! Reseredaktörn svarade skyndsamt, och ska be webbredaktionen ta bort tipset. Ska se om källorna till mitt lilla rykte har nån vidare info som på något sätt kan bekräfta vad vi alla "vet".

2006-09-25

Dålig helg på stranden

Torsdan var bra, skumpade ner och hällde i oss öl, sen partajade vi. Enkelt. Fredagen var bra, typ. Stranddamerna gav mig en mustasch med en slö rakhyvel, ryckte mina glesa rygghår, slipade ner alla tjugo naglar till obefintlighet och gav mig min första betalmassage i livet - en torftig en. Tre gånger lämnade jag vår veranda, två för att bada, en för att äta franskt på Chez Claude och sen dansa hela natten på stället 2 meter från vår veranda. Inte lönt att försöka lägga sig tidigt alltså. Men jag lyckades bli tokfull och supa bort telefonen i sanden. Inte tillräckligt tokfull dock, hittade den efter 20 minuters letande. La mig vid fyra, vaknade vid fem. Bakfylla, hosta, feber, frossa. Kröp ut och la mig på verandan. Mellan fem och elva på kvällen hann jag iallafall beställa två burgare, äta en pommes från varje och sen lämna dem åt hundarna. Febern var lite bättre söndag morgon, klarade en pannkaka med banan vid nio och en halv skål müsli, yoghurt och frukt vid elva. Men tre timmars bil sen, i dom längsgående sätena längst bak i Land Cruisern, det var inte direkt njutning. Efter pasta al tonno i frigolitförpackning på magen i min säng vaknade magen också, med ett ras. Och xyloproct som gått ut för ett år sen och dessutom legat i 35-gradig värme ger inte ens min febersnurriga hjärna kraft att skicka nån placeboeffekt till dom nedre regionerna. Nu dags att sparka igång en applikation som fungerade före helgen, och som då troligtvis spontant brutits ner i takt med att dess utvecklare brutits ner. Trevligt.

2006-09-21

Word of the day: ått mjen låj

Ått: inga (möjligtvis med ett väldigt tyst h framför: (h)ått.)
Mjen: jag har
Låj: pengar

Gissa som de 25 motodops, cyklos, tuk-tuk-drivers och tidningsförsäljare jag mötte på min 15-minuterspromenad till jobbet imorse skrattade. Vaknade i måndags morse med 22 dollar och 8000 riel, dvs totalt 24 dollar. Nu skriver vi torsdag lunch, den kommer att bestå av freebe-nudlar från Lucky's, är ju khmerernas allhelgona nu - besök 7 pagoder på en vecka. Och få lite gratisnuldar på snabbköpet. Men jag klarade mig iallafall fram tills nu på dessa pengar, trots att måndagen inkluderade tapasbuffé på Pacharan, tisdagen bestod av pakistanskt på Monsoon och öl på Pickled Parrot och Wolly Rhino, och onsdagen ölkalas på Elsewhere. Slutade dock pinsamt: Daniel beställde hotdog och jag och Kerstin burgare från stället bredvid Night Train, med Pra Him (Mr Kim) som leverantör. Vi hade så vi kunde täcka utgifterna för mat, men sedan bara 3200 riel för utkörningen, ganz peinlich. Han fick två öl på balkongen iallafall. En löneutbetalning kommer nu, lagom till vår långhelg i Sihanoukville. Regnar troligtvis bort, så då blir det att avsluta The Thinking Fan's Guide to the World Cup och se hur långt jag kommer på Beevors Spanska inbördeskriget på verandan på Malibou. De andra funderar på dykning och segling och kite surfing. Tror ingen av dessa aktiviteter är prisvärd under regnperiod. Blåser det är det för att det ska komma ett regn, och siktdjupet är starkt begränsat när floderna fyller kustvattnet med slam. Har jag riktigt tråkigt parsar jag en XML-fil med frågor, svarsalternativ och resultat till Du & Jag-matchningsspelet.

2006-09-20

Folkräkning

Hjälp! Jag behöver få reda på om 1980 års folkräkning kan räknas som en folkräkning/census. Stew tror att alla måste genomgå en folkräkning, men då kommer han från ett land med körkort av papper utan foto. Där troligen Kung Herodes styr. Men iallafall verkar det ha varit en folkräkning 1980 i Sverige - jag vill ha uppgifter som kan diskvalificera denna som en äkta folkräkning, och på så sätt vinna 10 dollar, istället för att nu förlora 10 dollar. Fick alla fylla i ett formulär 1980? Ett formulär som var skilt från deklarationen?

2006-09-19

Funkar dåligt som singel

Nu är jag ju lyckligtvis inte singel. Inte nog med det, jag har lyckats hooka upp en riktigt jävla fet kärlekshistoria. Fast just nu är jag som bekant gräsänkling. Har jag kunnat trivas med förr, men nu är det bara rent lidande. På vissa sätt önskar man att det inte skulle vara denna plåga, men egentligen vill man ju känna såhär - fast vara hemma istället för i denna världens blindtarm. Samtidigt kan inte den lilla hjärna man har kvar hålla sig lugn utan börjar spåna på om detta frånvaroproblem kommer att lägga sig när man blir trygg och stabil i sitt förhållande, eller om man som flängande IT-konsult i framtiden kommer att behöva ensam gråta sig till sömns resten av livet på hotellrum i Enköping, Bräkne-Hoby och Kuala Lumpur. Och just nu känns inget av alternativen attraktiva. Får helt enkelt be min hjärna hålla snattran.

Och det gjorde jag idag, med ett lass öl på en tisdag. Nog kändes det att det var nått på gång med Stew, och jo - vid tre sista ölen fick vi en ordentlig connection. Efter Sonya funkar han också dåligt som singel. Vaffan säger man till en grabb på 24 vårar som är ensammen i en liten inavlad håla som Phnom Penh och säger "vem ska jag vända mig till när min mamma blir dödssjuk". Jag kommer inte att vara här. Hoppas iallafall hon lever längre än så, att dom bortopererade lymfkörtlarna gör att hon klarar sig från den lede kräftan ett tag till. Daniel kommer vara här, men han är fortfarande chefen. Och även om det finns fruntimmer i denna håla att tillgå så ska man ju hitta något fruntimmer man vill anförtro sig till och gråta ut mot. Ja, vi funkar båda dåligt som singlar. Stew frågade exempelvis idag varför Daniel tog ut mig på terassen för ett jobbsamtal förra veckan - kan ju bara betyda otrevligheter. Men det var för att ge mig positiv feedback, att jag gjort bra ifrån mig nu jämfört med i våras. Så även om man är ifrån sin käresta, så är det för denne Sambo-Joffe klart bättre att ha en käresta. Sen har jag ju inte vicken käresta som helst heller, men dom detaljerna förklarar jag för henne och tråkar inte ut er, kära läsare, med.

Gonatt på er allihopa, så hoppas jag vakna imorgon en dag närmre ett underbart liv - om nu bara Bangkoks flygplats står kvar om 19 dagar efter kvällens militärkupp.

Hårdare tag och avvecklad välfärd

Dom smyger iallafall inte med vilken politik vi ska få.

2006-09-18

Måndagsmardröm

Vakna ensam, för jävligt. Så jag sov till tolv för att dra ut på plågan. Hade ju inte direkt hållit mig nykter efter att jag lämnat av kärestan på flygplatsen. Avsked är svårt, hur göra det perfekta? Nu blev söndagen lite upp och ner, en del tid för oss själva, men också en massa folk på balkongen som vinade. Jaja, om tre veckor har man en livstid på sig att tänka ut och genomföra perfekta söndagar. Kommer väl bli några avskedssöndagar också, men förhoppningsvis inte följda av såhär lång frånvaro. Hmm, tre veckor är ju inte så jävla länge, men fan vad det känns länge. Är det för man är nyförälskad eller? Hur länge är man det?

Ja, sen fick man resultatet i Djurgårdsmatchen, säsongen är över, och Åkeby kanske blir kortlivad i MFF. Därefter valresultatet. Fyra år med moderater som försöker leka Nya Finans - vi minns 500% ränta som om det var igår? Och lösa arbetslösheten genom att tvinga långtidssjukskrivna och arbetslösa att uppfinna "mindre produktiva arbeten". Kan ju bli skönt att slippa ha en maskin som tvättar bilen när jag kommer hem, 14 hemlösa vaxar upp den istället för nårra dollar. Att aldrig mer behöva tända sin grill utan istället ringer sin motodop som kommer med sprit, tänder, och vänder dina lammkotletter. Glömde vi potatis? Då ringer vi för utkörning. Köksa, trädgårdsmästare och barnflickor. Låter ju som en drömvärld! Sen är det bara att titta bort och tänka på nått annat när man tränger sig förbi 15 tannalösa ungar som tigger pengar av dig på morgonen påväg in för kontorsgrinden. Eller tänka att jag kan ju ändå inte göra nått när din motodop visar röntgenplåt på sin farsas cancerstinna buk, en plåt tagen för de sista slantarna i farsans madrass. Varför tog dom ens röntgenplåten undrar man? Och KD får styra upp familjepolitiken, det är ju onaturligt att vanligt folk ska sätta sina barn på dagis. Ja, det är ju onaturligt att nån ska göra det, men vanligt folk får allt ta sig ett vårdnadsbidrag och låta frugan stanna hemma, Reinfeldt kan ju köpa sig sina underbetalda asylsökerskor som barnflickor. Folkpartiet får fokusera på poster som hårdatagmotinvandrarminister. Och bäst av allt om Centern får in Federley som utrikesminister, kanske kan man då till och med få upp biståndet till 1% av BNP igen, och låta allt gå till Israeli Defence Forces. Så kanske vi får färre flyktingar också från den regionen. Själv är man ju vit man i sina bästa år med fet utbildning, småborgerlig bakgrund och ett litet nätverk, så man kommer nog kunna tjäna sig en hacka på denhär mandatperioden. Dom flesta av grannarna på Trelleborgsgatan är nog däremot nettoförlorare, så det blir till att flytta eller hoppas på att Möllan rensas upp och blir sådär bohemfashionabelt som vi alla egentligen vill ha det.

Jaja, man får ha nått att kanalisera sin sorg och saknad på, så ett förlorat val och fyra förlorade år känns vältajmat. Men är inte säker på att jag kan ha det som syndabock alla tre veckorna jag sitter här i min ensamhet. Andra jätteroliga måndagsaktiviteter är ju exempelvis att ha ett färdigt spel till Sonet, som dom ska lägga ut typ 1 okt. Och få reda på att dom vill ändra allt. Så om man ska leverera i rimlig tid betyder det att jag har tisdag, onsdag och halva torsdagen på mig. Helgen här är långhelg, vi drar till Sihanoukville, där polisen säljer dig marijuana, pedofiler släpps lösa, knivar sticks i halsar på vilsna turister. Ska bli najs. Sen får jag hitta nån dag att hänga med Mr Kim till byn en sista gång, och vips så är det avskedsfest för denne lille gubben. Jag ska över till Raj på Monsoon, han lovade Alex att jag skulle få lära mig göra spenat och ostpurén. Så får folk komma och käka min gröna sörja och sprita lite. Känsliga saker, han har ju bara 9 rätter, varav 6 är hans mammas recept. Så det var tur att han gillade min dame så hon kunde få honom att lova detta.

Nåväl, dags att börja tänka på att ta sig hem från kontoret. Med laptop, missinassen. Hmm... Har iallafall sparat senaste veckans jobb på vår server, så iallafall inte det blir stulet.

2006-09-16

Schweinerei!

Oj, nu minns jag inte var jag lämnade er sist. Men Alex är ute ur sjukstugan och har pallat sponka lite på balkongen. Hyrde crosshojar igår för att ta oss till Kep och Bokor. Men så var det ju delleverans av tidrapporteringsgrejen så vi var redo vid två, och Kim och Jim kände inte för att köra oss i eftermiddagsregnet de tre timmarna till Kep. Alltså skumpade vi runt här i krokarna igår, skjutbana och killing fields. Blev lite mkt för en konvalescent, så nu i morse fick jag säga till grabbarna att Alex rygg inte tillät långfärd. Dom är nu och slangar ut bensinen vi tankade i igår, så ska vi se om vi får nårra pengar tillbaka idag. 9 dollar om dan för en Baja 250 är ju inte hela världen, men det finns folk som behöver pengarna mer. Alternativt får grabbarna behålla hojarna till imorgon och ha det lite sköjj. Och vi tar en lugn helg istället med vin och vila. Simpsons och Dragonfly. Cambodia Daily och Phnom Penh Post. Har läst ikapp torsdagen och fredagen, får ge mig ut och köpa vin, toapapper och tidning när grabbarna slangat färdigt och vi vart hos MC-uthyrarn.

Men i torsdagens: Troligtvis smugglas (ja, smugglas och smugglas, ingen vet vad som är rätt eller fel i dethär landet) 1 000 tamsvin in i landet från Vietnam per dag, så lokala tamsvinsuppfödare har börjat knorra. De har kunnat få ut 1,50 dollar kilot, men är nu nere på 1,05 dollar då vietnamesernas grisar går för 72 cent kilot. Slakterierna här tar hand om 2 000 till 5 000 grisar per dag, så ibland är upp till hälften smuggelfläsk. En omsättning i det ledet på 115 200 till 600 000 dollar om dagen, om man som i Sverige gissar att ett slaktsvin ligger på 100 kilo, med 80 kilos slaktvikt. En svensk gris är då 6 månader, här gissar jag att dom växer långsammare, men att dom får leva lite längre och att mer grisdelar utnyttjas som människoföda. Alltså 80 kilo slaktvikt.

Med CIA World Factbooks senaste skattning (från juli i år) så ger det att varje Khmer klämmer i sig 11,5 till 28,8 gram fläsk per dag. Men CIA litar knappt själva på sin egen skattning, 13 881 427 innevånare. Tänker man sig att dom äter ungefär lika mycket fågel och fisk, och hälften så mycket nötkött så blir det ändå 40-100 gram animalisk protein per dag och capita. Hemma snittar vi väl gissningsvis 250 gram. Dock ger jag inte ett ruttet vitten för nån siffra i detta o-avlånga land. Svenska wikipedia anger BNP/capita till $1 300, CIA Factbook $2 200, Lonely planet $380 och premiärministern själv säger att den ligger på $300, och att det inte kan bli tal om att hålla nån Miss Cambodia-tävling förrän BNP/capita är uppe på $1 500. "Spare ribs and pork chops both come from the pig? What kind of a fantasy animal is that?"

Jaja, Kim och Jim kom över med 2 x 9 dollar minus motofärden från MC-uthyrarn, med bensinstank från munnen. Blir liten grillfest här ikväll. Daman syr fast klubbmärket på MFF-tröjan och jag bloggar. Guldchansen borta? Har inte orkat läsa derbyrapporter... Match idag? Ojoj, måste hem så man kan vända denhär halvsäsongen till nått riktigt jävla fett.

Övriga nyheter: Veckans följetong - amerikanen som sköter guesthouse i Sihanoukville har ett pannben gjort av rostfritt. Så efter att ha blivit gripen när han lät sin khmerfruga filma honom ha sex med en 13-åring och en 14-åring i guesthousets bar så släpptes han för att få läkarvård här i stan för sitt skallben, sitt skallstål. Och frugan släpptes också, för han vägrar ta emot medicin från nån annan än henne. Och polisen kan ju inget göra eftersom det inte finns någon arresteringsorder eftersom han ju blev arresterad och inte har rymt utan bara helt sonika blev släppt. Och stackars Alex som fick bad-taste-vibben när vi väntade på Kim utanför Monsoon igår. Mitt emot ligger Rose Bar - en öl, 5 dollar. Dyrt, men då ingår avsugning. En hel del feta motorcyklar och ambassadbilar stannar till, med ganska feta passagerare. Dom som styr vår värld - vita medelålders män. Övriga notiser från torsdagen: 845 "casualties" pga minor förra året, 320 tom juli i år. Betyder det döda eller döda och skadade? 155 barn dog i denguefeber förra året, 102 än så länge i år. Undersökningen om prositituerades könssjukdomar ger att 24% bär på nått, jämfört med 32% för sex år sen. Undersökningen tar inte upp HIV/AIDS, som är del av en mer omfattande undersökning som är på gång. Men enligt de anglofila förhudshatarna så sänks risken att dra på sig någon sjukdom till en fjärdedel som man om man är omskuren. Undras hur mycket den sänks om man tar bort hela organet? Och i fredagens krävde en av prinsarna som styr FUNCINPEC, regeringens stödparti, att parlamentet skulle upplösas och kungen få tillbaka all makt. Vi måste rädda landet! Skönt stödparti. Helgrapporten kommer när jag vatt och införskaffat föda till kvällens BBQ, nu ska jag försöka toksurfa lite.

2006-09-13

Wat's up!

Jo, det var en intressant tur till Siem Reap. Lite väl mycket ibland. Kärestan somnade en stund på däck på båten dit - var ganska varmt inne i båten. Jag väckte henne lite för sent så halsen är sönderbränd. Vi hade dessutom inte sovit alls den natten, så väl framme fick det bli vila på hotellet. Kom iallfall ut till solnedgången över West Baray. Sen däckade vi, vilket var ganska lämpligt då vi hade hämtning av Votha, vår tuktukdriver, kl 5 morgonen efter. Soluppgång vid Angkor Wat, sen Angkor Thom, Ta Keo, detdär Tombraidertemplet (Ta Phrom?), och ett fotbad i kungliga simbassängen. Efter lunch, till hotellet för ett dopp i poolen och massage för damen - lite väl hett att traska runt i tempel hela dan. Avslutning på Angkor Wat. Klarade hälften av hindurelieferna innan det såg ut att bli regn. Dum som ett spån rusade jag då upp för templet med kärestan i hasorna. Blev lite väl mkt höjd, halka och japaner på väg ner på samma gång, men vi kom helskinnade ner. Var iallafall klok nog att inte dra senaste årens dödsfallsstatistik när vi satt däruppe. För att lugna nerverna klämde vi en hink sprit, så kvällen slutade i karaokekatastrof. Det stället, obeskrivligt. Men vi hade vårt rum för oss själva iallafall.

Morgonen efter var man ganska hes och försenad till Votha, men vi hann med en hel del tempel utanför centrala Angkorområdet. Lite färre turister, men hett. Alex var också ganska matt och het och hes - kombination av värme, grym solbränna och karaoke? Nej, efter en pastamiddag blev det värre, frossa och muskelvärk hela natten. Skönt också när barnsjukhuset hade en skylt för att samla in blod för att få bukt med en epidemi av blödande denguefeber. Hellre malaria, det går ju att bota med kinesiska goepiller. Hon lyckades iallfall sova mesta tiden av de fem timmar vi åkte taxi tillbaka till stan, men efter att ha krupit till sängs blev det värre, och till och med svårt att slutligen leda henne ner för trapporna och de 20 meterna till Naga clinic. Vi fick iallafall gå före i kön, in på intensiven och börja med prover, dropp och penicillin. Eftersom febern inte riktigt ville ner stannade vi en natt, och på så sätt lyckades dom också skaffa fram lite penicillin i pillerform istället för att behöva komma in fem gånger och ta det i dropp eller spurta. Nu får hon vila, så hoppas vi hon pallar med till skjutbanan iallafall nån gång under de återstående dagarna. Större utflykter, kanske. Men, men, man behöver sällan planera nått i förväg i dethär landet. Bara hon är frisk nog för bokmässan när hon kommer hem. Och det var bakterier, inte virus - dvs inte denguefeber. Och dom ringde nu och sa att det var negativt resultat på malariaprovet. Så det är bara en halsfluss som blev lite värre av solbränna och vätskebrist. Brännskadesalva, penicillin, hostmedicin, vitaminpiller, bakteriedödande sugtabletter och Royal-D ska kunna fixa skivan. Dock inte roligt att ha en dam som en hel natt skakar av köld bredvid sig i 30-gradig värme med japanska hjärnhinneinflamationer och en handfull andra myggburna tropiska sjukdomar i omlopp, 18 timmar från närmsta sjukvårdsinrättning man litar på.

2006-09-08

Danskjävlar

Muslimerna är ju en begränsad minoritet här i landet, så det var ganska skönt att sitta här och öla med dansjävlar i våras, när det var ambassadbränningar i grannländer. Men dom förnekar sej aldrig, i kampen för tryckfriheten. Eller kampen att visa att vi är lite bättre än arabajävlarna. För inte bränner vi ambassader när vi får se lite karikatyrer, nej, det är bara dom som håller på med sånt. Vi skickar istället en ubåt till Irak, som goda medlemmar av The Alliance of the Willing. Och är otrevliga mot vårt storebroderfolk i öst när dom kommer över och vill knäppa en pilsner i Nyhavn eller se en match på Parken. Som enskild person, ensam danskhatare, så måste man hata denna sandbank som skymmer solnedgången över Nordsjön, sabbar vågorna på Lomma norra, uppspolad från Hollandskusten, med dess otrevliga befolkning och förfuskade öl, man måste hata det innerligt och med en oerhörd glöd för att på något sätt kunna väga upp deras kollektiva hat mot invandrare, arabvärlden, och oss svenskar. Men snart sitter vi där själva med språktest och litteraturkanon och summariska utvisningar för petitesser och vart ska då våra polare som gift sig med en icke-EU-meborgare under 25 år flytta? Fast vi kanske ska glädja oss åt att Folkpartiet tagit dessa ståndpunkter, så de snor röster från Sverigedemokraterna?

Nej, fy fan. Jag ska istället åka fem timmar båt imorgon, med start 0700. 22 dollar på en gammal flygbåt, ska bli intressant. Sen får man sova vid poolen tills fem, då man kan lösa dagsbiljett för följande dag på Angkorområdet och hinna med en extra solnedgång vid Angkor Wat.

Paradise Lost

Nu har ni försatt er chans, Aftonbladet rankar vinterns turistmål. Ja, som synes betyder "rundresa" nårra dar vid havet och nårra dar vid templena, så här i stan lär man slippa chartersvennar. Själv har jag det just nu för trevligt för att kunna skriva om det här, men imorgon ska vi efter en helnatt på stan försöka sätta oss på båten till Siem Reap 07.30 - antagligen genom att krypa från Pontoon nårra minuter innan. Fast fasen åsse, ska leverera första versionen av Du & Jag-promogrejen idag, och nästa fredag en tidrapporteringsdemo. Satan, vill ju dra runt fjällan på motorcykel och visa upp dethär platta landet. Så nu måste jag koda satan.

Ja, och Leijonborg... Men är man borgare klarar man skandaler, för den enda tidningen som inte stödjer alliansen med hull och hår, Aftonbladet, dom tror på allvar att deras webfrågor ger representativa svar. Tror jag klurat ut Leijonborgs strategi: 1. De flesta svennar är smygrassar, låt oss bli ett smygrasseparti. 2. De flesta svennar gillar dokusåpor, låt oss förvandla valrörelsen till en dokusåpa. Så blir tråkiga gubbar som värnar om jobben utröstade. Och Aftonbladet förfasar sig över att Bengt Westerberg inte vill vara kvar i sitt gamla parti längre. Det var ju förfan 20 år sen "liberalerna" skrotade tanken på att vara ett idéparti. Deras två senaste utförsäljningar av socialliberala värderingar är ju sköna: kristdemokraterna får fria tyglar att hålla kvinnor bundna vid spisen efter valet, och liberala ungdomsförbundets representanter fick sitta på samma sida panelen som KDU-livetsordarna under Pride-debatten. Måste kännas riktigt jävla rätt, allt för att visa enighet i alliansen. Och hade Leijonborg nu igårkväll försvarat kristna friskolor och fördömt muslimska? Känns märkligt att följa valkampanj när man redan lagt sin röst. Hoppas bara DHL hinner leverera den till valvakan, fast utlandsrösterna brukar väl räknas sist ändå.

2006-08-31

Allt för damen!

Jävligt konstig känsla - hon är inte på MSN. För hon är på planet hit. Skitjobbigt, trodde jag inte alls - har blitt beroende av kvällar på chatt. Men så var det ju också så vi började umgås, och fan va öppen och ärlig man kan va i skrift. Inte för att jag ljuger och håller inne när man sitter mellan skål och vägg med mig, men alla orden hinner inte riktig fram innan begäret tar över. När jag pratar med mitt begär alltså.

Ja, hon kommer att läsa detta, men inte innan hon fått komma hit. Alltså: denhär killen trodde att det var över, detdär med att ge allt för nån och ha mer än regelbunden sex. Jag hatar att bädda, men har slitit för att få sängen iordning för hennes ankomst. Jag har lukat blomkrukorna och tuktat växterna däri, fast jag inte ens gillade det när jag fick betalt för det i Alnarpsparken. Jag har bytat glödlampor här i två dar, och det kan låta som det lilla, men fan! Man skruvar på lampan och får glasdelen i handen. Vi har automatsäkringar så det är bara att flippa upp en ABB-säkringsbryare i de flesta fall, men nu var det många-många lampor här på balkongen. Min motodop har fått en elchock, och han har dessutom lokaliserat stora säkringen för hela huset ute på stolpen 4 meter upp för jag lyckades släcka ner allt ikväll. Rök och gnistor. Och när jag äntligen fick i 3 av 4 stjärnor och månen i stjärnhimlen vi har på balkongen så var jag så nöjd! En röd stjärna, bara för att ge det hela lite romantik och för att det är valkampanj, ju! Men efter att jag och min motodop riskerat livet för detta så slår jag på säkringen igen, han ser den röda, och börjar genast göra referenser till vietnamesiska massageinstitut som har röda lampan tänd när dom är öppna för riktig business. Åsså kommer man hem efter nån öl, och strömmen har gått igen - pga denna röda jävla 5W-lampa.

Åsså skrubbade jag badkar, handfat und so weiter, för att få det att se lite snyggt ut här. Nu när jag kom hem efter onödiga öl jag visste jag behövde för att bearbeta hennes bortavaro från MSN coh hennes snara ankomst (8 1/2 timme till landning). Men dethär jävla landet är emot en, om man flippar över som jag och helt plötsligt vill ha det fint och snyggt runt sig. Känner ni mej som den som skrubbar badkar? Bäddar? Och här känns alla sånna ansträngningar dels malplacé eftersom man har folk som ska göra det åt en, och dels meningslösa eftersom i Khmerernas land så sprängs glödlampor när som, badkar och handfat blir aldrig vita och fina, och sängkläder är för smala. Man är ju så jävla nöjd att slippa städa/tvätta/diska, men när dom gör det dåligt... Och klaga kan man inte heller, för mig är det ju en obetald tjänst jag får av dom. Hur klaga då? Om man bara hade verktygen att visa hur man ville ha det, eller fixa det när det gällde. Men icke - hur rengöra ett badrum med hjälp av toappapper, vatten och tvål?

Jag längtar iallafall efter denhär kvinnan! Måste sova lite nu känner jag...

2006-08-28

Allt för laget!

Hade ju förberett för att övernatta på kontoret. Internetavtalet där ger 128 kbit/s, 100 MB i månaden kontorstid, och 3 GB i månaden kvällar och helger - här är det 64 kbit/s och 250 MB i månaden. En match på webbradio går väl på 30 MB, och även om skajpandet är snålare på bandbredden så blir det nårra meg i timmen. Så nu när Litmanen är på benen vill man ju inte missa en match. Och jag har tömt kontot här nångång, som delas av mitt värdpar. Inte poppis. Men nu när jag satt och jobbade över så dök nätet vid halv tio. Gav det 45 minuter, men så är det ju ett litet dilemma: ju senare man tar sig hemåt, desto högre känns stöldrisken när man ska asa med sig en dator genom denna håla. Telefonen hade jag också glömt på laddning hemma, smidigt nog, så jag kunde inte ringa min standardmotodop. Inte för det hade hjälpt, han har blivit rånad fler gånger än jag i denna håla. Men man får vara beredd att offra liv och lem, och denhär lilla Asusen, för sitt lag! Har ju redan blivit bestulen på en, sista matchen förra säsongen.

Men när Internet väl funkar får man faktiskt gilla det - fick precis SMS från hållplatsen på Studentgatan: när går 133an till Alnarp? Nårra klick senare så känner man sig nästan som om man var där på busshållplatsen. Hon är för söt, min lilla älskling, som ska ut till mina föräldrar och fjäska lite och hämta post till mig.

Men nu får vi fokusera på matchen, jag klarade ju mig helskinnad hem och än funkar nätet. Ölof fortfarande petad? Jo, det får man väl gissa. Gabriel kan väl fortfarande skylla på språkförbistring och blir mer och mer stabil. Labinot uttagen för första gången, kan det bli debut i andra halvlek? Ja, är det nånstans byten sker så är det på mitten, Emmi Hall brukar ju springa som en tok i 70 minuter. Hamnar Pode i startelvan? Det kan han behöva, vill ju ha lite nya malmöiter i ett riktigt MFF. Och med Litmanen, Jonatan och Junior måste det bara bli ett lass mål - 3-0? Nöjer mig med vilken seger som helst, åsså hoppas jag klacken hörs över webbradion. Tösens lag ångar ju på lite för bra för att man ska kunna tolerera poängförluster på stadion. Tyvärr brukar ÖIS aldrig dra nån publik.

Framåt Malmö!

2006-08-27

In the news...

Försöker ta mig ur hjärnans låsning med helgnumret av Cambodia Daily. Thailändarna har ännu inte lyckats bli av med sin premiärminsiter, Thaksin. Men han har ju ett skönt namn på sitt parti: Thai Rak Thai - Thailand åt Thailändarna. Nu inleddes iallafall valkampanjen, och TRT gjorde det genom att fejka en bilbomb mot sin store ledare, för att få igång lite tryck i kampanjarbetet. Generalen som blev utpekad som den som iscensatt bilbomben (som då troligtivs är påhittad av regeringspartiet) säger "It is impossible that I would assassinate the Prime Minister. If I had wanted to kill him, the Prime Minister would not escape." Vattentätt försvar? Nja, men iallafall ganska skönt.

Pluto försvann ju i veckan, nu oroar sig astrologerna över den inverkan det kan ha. Skorpioner ska passa sig, de kommer troligtvis att explodera. Laura Bush, Hillary Clinton och Condoleezza Rice - vågar man se dem explodera?

Apropå amerikanska damer så var USAs handelsminister på besök i Malaysia för att få sydostasiaterna att skriva på nått frihandelsavtal med Indien. Slutade i karaokefest bland ministrarna, där indonesiens handelsminister avslutade festen med en nykomponerad dikt, där han tackar Indien för att de nu kan handla fritt i toalettringar...

Här hemma är det en del broar som rasat som vanligt, Kampot står fortfarande under vatten, möjligheterna att dra iväg sin käresta på roliga utflykter är alltså lite begränsade, men det fixar sig alltid. Allt går att lösa här. Phnom Penh Post är annars en roligt tidning som kommer ut var tionde dag eller nått. En halvsida är Police Blogger, korta notiser om mest mord, dvs ett trettital i veckan då. Men en var rolig: en schaman hade hittats hängd i sitt mangoträd, enligt frugan hade andarna blivit vredgade för han hade ätit hund och druckit vin på en och samma dag. Då är det bara att hänga sig. Kan det ha med Pluto att göra? Framgick inte om han var skorpion.

I notiserna framgår också att järnvägen nog ska privatiseras. Man vet ju att när nått privatiseras i dethär landet så betyder det bara att staten förlorar inkomster och nån minister skor sig. Men i frågan om järnvägen så spelar det nog kvitta. En linje, med idiotisk sträckning, med ett tåg i veckan, som tar 6 gånger längre tid än att köra sträckan med bil. En privatisering mer i Bad Taste Cambodiastil är ju (håll nu i er, dethär är alldeles sant) Killing Fields. Biljettintäkterna förra året var 15 000 dollar, och nu såldes det till jappsarna för 16 000 dollar. Samma pengar vi betalar för att bygga en liten skola. Råkade jag säga att ministern som skrev på försäljningen också är VD för det kambodjanska dotterbolaget till det japanska företaget som köpte. Säga vad man vill om det absurda i att turista på lik och ta kort på en 30 meter hög stapel av dödskallar - är det orimligt eller nödvändigt? Men att sälja massgravar... Apropå att sälja ut landets resurser, så hoppas nu Chevron hitta olja i havet här. Om så sker - tror ni dethär landet kommer att utvecklas i riktning Malaysia, en mysig asiatisk tiger med social välfärd och trevlig levnadsstandard; eller i riktning Nigeria, ett land på gränsen till inbördeskrig med flod- och sjöpirater och en mangrovekust ödelagd av oljespill? Men om det är ett stort amerikanskt oljebolag inblandat så måste det väl borga för lugn och stabilitet och att pengarna hamnar i rätt fickor? Sälja olja är ju allafall inte som att sälja massgravar. Eller nationalparker: En blev nyss nedsågad och utsmugglad av skogsbruksministeriets regionchef, guvernören i regionen, regionens polischef och regionens flygvapenchef. Världsbanken skulle dit och titta för att sedan bevilja ett lån för att rusta upp den, och då fanns den inte längre. Apropå militära befälhavare så har vi i Sverige 2 generaler (och 2 amiraler - kungen är både ock). En riktig general alltså, chefen för armén. En general brukar typ chefa över en division, i runda slängar 11 000 - 12 000 man, 3-4 regementen. Fast vi bollar mest med brigader i Sverige. Nå, vid senaste folkräkningen i detta land så var det runt 14 071 000 innevånare, varav 631 generaler. Då skulle man teoretiskt kunna ställa upp 631 divisioner, i runda slängar 7 000 000 man. Vågar inte tänka på hur många amiraler dom har, med tanke på att flottan består av fyra båtar - varav ett är ett landstigningsfartyg modell gigant, om man behöver invadera nån granne. Ser man inte upp så kanske man blir utnämnd till nått om man stannar här ett litet tag till.

Sen har dom faktiskt en bokrecension i tidningen! "In the Shadow of Angkor: Contemporary Writing From Cambodia" - en essäsamling kan man kanske säga, från 2004 tror jag, sammanställd av Sharon May. Kanske måste skaffa, fast - eller för att - den typ sågas. Det enda bidraget som är typ bra är från -69, efter folkmordet har kambodja inte kunnat generera författare. Hur förklara att man varit med om ett folkmord? Och så ska skivföretagen nu stänga ner tabulatursidorna på Internet, som om dom tjänar pengar på att sälja noter? Och Tom Cruise har fått sparken...

Kemisk mardröm

Nej, det är ingen bra dag idag. Man vaknar och det börjar mörkna. Lyckligtvis pga ett regnoväder. Men hjärnan är helt sönder, låst. Som att ha en mardröm man inte kan vakna ur, fast utan bilder, utan handling. Som snurrar förbi sekundsnabbt. Som att hjärnan har en oerhörd mängd hemska bilder, som den vet att den inte kan visa mig. Som att man kan sätta sig in i hur nån kan tappa allt och bli tokig. Trösten är att man förhoppningsvis vaknar imorgon och är av med det när kroppen brutit ner acetaldehyden. Men kunde man inte bara få huvudvärk och vätskebrist?

2006-08-25

Den andra komihåglistan

Om en vecka är man på väg till flygplatsen för att göra den så efterlängtade upphämtningen. Brukar bara ta nårra minuter att komma ut från denna, efter det man landat: 3 minuter visumansökan, 2 minuter passkontroll, nån minut till innan bagaget snurrar fram, fylla i tulldeklaration och knalla ut: "Moto? Moto?" - "Mien laan toum toum" - mycket skratt från publiken. Beroende på trafik och färdmedel tar det väl strax över en halvtimme hem sen. Alltså behöver jag min egen komihåglista:

  • Poolen
  • Blommor
  • Krukväxter
  • Glödlampor
  • MFF-märket
  • Sängkläder
  • Badkar
  • Royal-D Electrolyte
  • Fylla kylen
  • Flipflop
  • Badbrallor
  • Shorts
  • Myggspray
  • Nudlar
  • Kolla spisen
  • Bubbel
  • Låne-SIM
  • Numret till la Croisette

Tillägg 26 aug:

  • Luffa
  • Duschtvål

Ja, jag kommer väl på mer. Faktiskt ganska värdelöst med komihåglista här så länge man inte kan blogga med mobilen. Kanske får prova N80:n som vi just börjat testa mot.

Och så har jag identifierat problemet med min blogg - den vill ju skicka ner högerspalten hela vägen ner. Beror på att jag är lat och klipper in länkar direkt istället för att snygga till dom, och då händer det att spaltbredden blir fel så högerspalten (mitt höger) inte får plats. Man kanske får börja tänka på snyggheten på bloggen också?

2006-08-24

Vädret?

Patetiskt att se bilder från översvämningar i Lund: http://sydsvenskan.se/skane/article179920.ece

Vi får in en gammal tyfon från Kina varje eftermiddag kl 14:30, lagom till min läsk och rökpaus. Söndagsinlägget på http://www.karlstrom.dk/ innehåller nårra av mina bilder om hur stan ser ut på eftermiddagarna. Varmt och skönt vatten att ha tassarna i när man åker moto, men troligtvis ska man inte ha öppna sår på fötterna då. Khmerelen blir lite mer underhållande då också, vi brukar höra små explosioner från altanen, ljusshow igårkväll också. Nån har tjuvkopplat in en sladd som hänger ut och vi vet inte riktigt vart den går, men den verkar vara lite skavd. Brännmärken på balkongräcket och så går strömmen lite senare. Dee, nattvakten, brukar fixa det genom att slumpmässigt köra in skruvmejseln i proppskåpet tills det fräser till. Jag menar, varför fixa isolering på elkablar som ligger utomhus?

Jaja, jag ska lägga mig nu...

Really Bad Taste Cambodia

Som sagt läste jag ju inte dagens tidning. När jag nu försökte så hittade jag bara måndagstidningen, där gripandet är beskrivet. Verkar som hans snack att han varit drogad och inte minns är falskt, polisen hittade 4 vietnamesiska nakna tjejer 10-14 år i hans lägenhet och 20 videoband och digital video innehållande 1600 "sexual encounters with children". Själv hoppade han från sin balkong genom en lampbelysning som klädde fasaden, och 8 meter senare tog betongen emot. Ibland tar det emot att ha den titel man har på sin blogg. Han klarade sig i det närmaste oskadd. Vem fan klarar ens av att gå igenom bevismaterialet?

För övrigt lyckas man bli av med en planet bara jag åker hit en sväng, och turkarna förnekar sig inte: det är ju inte längre olagligt att använda bokstaven W (förutom ibland), så man får ta till lite tullknep för att hindra kurdiska barn från att läsa Pippi: http://sydsvenskan.se/varlden/article180029.ece

Vur gerilla vur! Kurdistan ivur!
(med en skön svensk översättning: Slå gerilla slå! Kurdistan uppstå!)

PS: Mitt ryckvisa bloggande och mitt förvirrade pladder har gjort att jag fått en spamvarning på mig av Blogger - måste köra Word Verification tills "nån tittat igenom bloggen". Jotack, vänder man till senaste inläggen så åker jag väl dit för pedofili, könsstympning och får mina tillgångar frysta när jag hamnar på terroristlistan. Kan väl lika gärna krypa till korset och erkänna att jag sorterat kläder för PFLP också.

Gamla synder

Kom ju igång lite sent med bloggen, så första veckan här skrev jag bara nårra stödord. Har ju lovat gå igenom dom, så här kommer det en snabb resumé:

Italienska flygpassagerare: Flög med Austrian. Inte så mycket att klaga på, förutom att humöret var lågt, så lågt att jag inte ens lyckades få ner tillräckligt med gratissprit för att ens täcka tågresan över sundet. Men passagerarna, vicka enna! Applåderade efter landning i Bangkok, ställde sig upp när vi hade 2-3 kilometer kvar att taxa, de österrikiska flygvärdinnorna började brotta ner gipskattsförsäljarna (no offence, Enrico) i stolarna.

Elfsborg: Nä, det orkar jag inte återuppleva. Och dessutom hade jag inget nät då så jag kunde inte få liverapporter. Efter Häcken känns saker och ting lite bättre, har till och med lyckats skratta åt Gävlematchen tillsammans med min gnagartös, ett klart tecken på bättring.

Ingen handduk, ingenting: Lämnade en del prylar på mitt rum. Vissa saker var kläder jag inte ville ha, så fair att dom roffat åt sig. Men rummet var helt blåst. Tandtrådshållare, tops, badrumsvåg, kimono, what not. Lämnade svettbandet och squashracket, that was it. Ja, och min träfftavla från skjutbanan. Jag är ju konflikträdd så jag har inte orkat fråga efter nått av det. Men det tog mig en vecka innan jag fick tag på handdukar, khmersjalen fick duga. Och då behöver man duscha ganska ofta här. Nåja, nu har jag vad jag behöver - men jag har ingen koll på vad 3 månader Sverige/Tyskland/Holland har gjort med min vikt.

Pedofil - betalbord - maskinskrivet kvitto - äkta fotbollströjor: Har alltså Phnom Penh ändrats sen jag åkte? På vissa punkter. Var på Sharky's och tittade på när Stew spelade biljardmatch. Kom då att tänka på den obehagliga amerikanska gubben i ett av motståndarlagen, högljud, dryg, äcklig, oförskämd mot ölflickorna. Så jag undrade om man skulle behöva stöta på honom. Nejdu, han blev utlämnad till USA för pedofilibrott där för 11 år sedan. Undras vad han gjort här i 11 år... På det ämnet blev en tysk gripen nu, och det hela är på videoband. Har inte läst nyheterna, men han mumlar nått om att han inte minns för han var drogad. Rolig detalj är att en chef på tyska ambassaden har exakt samma namn, kom snabbt en dementi från ambassadören. Men sånna som ryske ägarn till Snake Bar nere i Sihanoukville, sånna åker inte fast. Dom tjänar pengar på dethär, kör runt och köper barn av deras föräldrar till kunderna på detta vidriga guest house. Och i backpackerkretsar är det upphajpat för dom har glasbord, som terrarier, med utrotningshotade reptiler som även de smugglas och säljs. Bojkotta det äckliga stället. Men dom som tjänar pengar i branschen klarar att köpa sig fria. Brrr... Men iallafall en trevlig förändring av stan, ännu en kille jag ogillar att träffa ute är bakom lås och bom. Andra förändringar? Ja, Sharky's har börjat med maskinskrivna kvitton, mkt märkligt. Och på dom nya biljardborden måste man betala 2000 riel per spel, unheard of! Och på fjärde våningen på Sorya finns nu en sportaffär som säljer äkta fotbollströjor till europeiska priser. Världen är helt upp-och-ner. Troligtvis görs tröjorna här, skickas till Europa och sen tillbaka hit. Och samma tröja, som trilla av lastbilen på vägen från textilfabriken här till hamnen i Sihanoukville, den säljs för fem dollar på Central Market 70 meter därifrån. Och vem köper domhär äkta tröjorna? Khmerbratsen här ger mig krypningar. Tänk beväpnade östermalmbrats, så har ni kommit en bit.

Första fyllan - jobba på med Royal-D och Citodon (eller kodein och paracetamol), katalanska: Ja, jag tog en sväng efter biljarden dendär onsdagen eller torsdagen. Och fick mig lite katalanska till livs. Alltid lyckas man nästan vara hemma, och så lockar Elsewhere in på sista ölen, åsså träffar man lite nykomlingar i stan som är vilse. Räddningen är då Royal-D och Citodon. Royal-D häller man i vilket fall i sig varje dag, dricker man bara vatten så vill det mest skvalpa runt i magen. Men jag ska nog tjacka en laddning Royal-D Isotonic, med ännu mer elektrolyt. Den vanliga har mer fokus på vitaminer. FN har sin egen, den som går till att rädda livet på diarrésjuka barn. Men det är ju typ bara socker/salt/vatten och smakar enl rykte skit, men ska va bra skit! Efter att ha druckit Sönderjyllands bakfyllemirakel Saltum och gillat det så kanske jag är en av de få som skulle uppskatta den tråkiga vätskeersättningen.

Lägenhetserbjudande och nypen i vaden av hora: Hur långt ifrån varandra kan man vara? Min älskade hade investerat många känslomässiga relationspoäng i högriskprojektet att ställa sig i kö för större lägenhet - ett ganska stort steg i ett förhållande? Så när jag stod där på Sharky's och skulle SMSa henne så ringde hon hemma från Sverige. Jag knatade ut på balkongen för att höra min tös berätta att hon fått erbjudande om att kolla på en lägenhet, märkbart nervös för hur jag skulle reagera. Och under detta samtal blir jag nypen i vaden av en av Sharky's glädjeflickor, och till råga på allt nämner jag detta för min tös. Helt sjukt! Vet inte hur jag ska formulera denna händelse: Kärestan frågar om vi ska bygga ett liv tillsammans, och där står jag på Sharky's. Ibland, förvånansvärt ofta faktiskt, så ångrar man att man åkte hit och lämnade sin nyfunna kärlek ensammen i Malmö och utsätter henne för sånhär skit utan nån möjlighet att kvista över och ta mig i örat och dra ut mig ur Sharky's eller då hellre ta ett parti biljard med mig på det sunkiga snea bordet som fortfarande är gratis. Ja, fast Sharky's är alltså inte förvånansvärt ofta - tror Stew's lag har bortamatch där två gånger per säsong. Skulle jag, eller skulle jag inte resa hit igen? Hade jag sagt upp mig hos Daniel så hade jag antagligen redan haft detdär jobbet fixat hemma, och lönen jag drar in här täcker nog inte flygbiljetten ens. Ja, ja, grubbel grubbel. Hon och jag fixar dethär, och vips är hon här och vips är jag hemma, och vips kan vi gå på lägenhetsvisningar tillsammans.

Rattana - lessen. Vad göra? Dricka sprit. Chefen lessen. Vad göra? Ja, jag måste hitta på nått för att göra honom på gott humör. Provar med att jobba häcken av mig och hälla i honom öl på helgerna, borde funka. Rattanas problem var iofs värre, försörjer sin familj på landsbygden och allt är eländigt och jobba varje natt på Elsewhere och ingen karriär. Men allt jag behövde göra var att hänga med en sväng på khmerdiscot Gold Star efter Elsewheres stängningsdags så blev han på bättre humör.

Önska mat, underbart. Fisk, ingefära, purjo. Babel Fish: Vi har en kocka nu, Mom. Hon lagar mat vardagar, och man kan önska. Så första gången jag fick välja så blev det såklart fisk med ingefära och purjo. Men hon kan franska och khmer, och så ska man förklara grönsaker. Men då är Babel Fish räddarn i nöden! Blev faktiskt gott, burkar bli gott, men lite enahanda, men detta var annorlunda och gott.

Quiz night - olidligt. Spindlar, larver. Gaserna luktar illa dagen efter: Ja, vi hade en privat Quiz night på fredagen, Stew som frågeledare. En av bonusrundorna var att äta spindlar, larver och syrsor. Jag var inte vårt lags tävlare, men tog ändå en larv. Smakade ganska illa, som en signalkräftas ändtarm, om man bara plockar åt sig sånna som en galen fyllegrej på kräftskivan (som jag missar för jag är här). Och sen blev jag full och tuggade i mig en fågelspindel. Det är sådär, och det stank på toaletten dagen efter. Man kanske kan lära sig gilla det, men dom stora hon-kackerlackorna var bättre.

Medium eller mjuk tandborste: Köpte ny i somras, med tungskrapa. Men den vill ju skrapa insidan av kinderna hela tiden, värdelöst. Så då började jag leta efter samma som min gamla. Jag borstar ju med mjuk borste och med lågt tryck, men försöker göra det länge istället. Sålänge tandläkarn inte hittar hål så känns det som en vinnande strategi. Mjuk borste är skonsamt för tandköttet. Men varför är dom så få, och varför finns medium om mjuk är bra? Så jag hittade ingen mjuk i min gamla modell, tog en medium. Åsikter om fördelar/nackdelar?

Motodop party som tjej: På väg hem från Quizen tror jag det var, så blev Stew och jag inbjudna till motodop-partyt på Ruby's hörna. Men Karolina var med, och hon kände inte att hon passade in på ett motodop party. Ja, nu är det kanske svårt att sätta sig in i, men det är ju bara killar som är säkerhetsvakter eller motodops, så där sitter man med strimlat kött som doppas i rutten-fisk-sås, och till detta blandade grönsaker. Ja, den turboenkla limesåsen också - man klämmer en lime över nån tesked blandat salt och peppar. Och en bringare innehållandes is, en flaska mekong, och en burk cola (eller på lyxiga motodop paryts - red bull eller M). I bringaren två shotglas, så man dricker två och två - tjoll moj (föra tillsammans, en ganska sexualrelaterad förkortning av tjoll käkk moj - föra glasen tillsammans). Åsså sticker nykteristen Somnang iväg och handlar ny flaska då och då, och mer käk, och så spelar man fotboll på gatan och har det allmänt trevligt utan att egentligen komma förbi språkbarriären. Och allt detta sker från det att sista stället stängt tills solen går upp. Hur hade det varit som tjej att sitta med där? Beror väl på vad man är för tjej. Och det finns faktiskt en kvinnlig nattvakt, det får vi gå igenom i nått annat inlägg.

Thursday Classifieds: Sher-e-Punjab Indian. Restaurant, new management, best Indian food in town. We have monthly package set meal veg$150 non veg$170.
Many variate, free home delivery. #16 St. 130

Ja, detta är alltså det vi alla väntat på, "My Indian is coming". Är det tre mål lagad indisk mat om dagen i en månad för 170 dollar? Hur sjukt hade inte livet blivit? "Ska du med på lunch?" - "Oh, no, my Indian is coming". "Vi är nårra som ska ta en båttur i solnedgången och sen grilla lite, sugen?" - "Oh, no, my Indian is coming". "Ska du ut på brunsch?" - "Well, actually I could sqeeze it in, my Indian just came, and he's not coming again until lunch"

Barnens Nyheter? Peruanen? 3 tequila, eller 4?: Ja, den har vi klarat av, Barnjournalen (tack Fager). Och han verkar bo vid Caroli (tack Martin), så det hänger ihop. Men eftersom vi var tre, och ibland en trummaskin, så vi hette nog 3 Tequila. Sen har jag varit med i följande konstellationer: Röd Fronts förstamajvarietehusband, Paria (som faktiskt blev inbjudna på turné i Finland när jag var tvungen att inställa mig på Revinge för 15 månade pangpang - hur hade livet sett ut om man sagt till mönstringsförrättarn att man nog passar bättre i utbildningsreserven?), Strawcab. Inget mer? Måste fixas, ska man gå hos sångpedagog och gästa flickvännens band? Engel är ju en skön låt, även om den kanske är Rammsteins mest slitna. Jag hade ju Seemann som förslag till Strawcab, men vi finns ju knappt längre. Och hur ställer ni er till duetter? Är inte riktigt min favvo, vem vill höra mig sjunga mot min älskade, se oss vara kära i varann på scen? Hur kul är det när Johnny Cash friar till henne på scen i Walk the Line?

Så, då har jag kanske börjat hitta formen, språket, gränsen. Men det blir för långt. Denhär stilen passar nog inte i mail till blivande arbetsgivare. Kom gärna med konstruktiv kritik, jag reagerar så härligt på sånt!